TAIF - Silly

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav PutteA » lör maj 08, 2010 7:47 pm

Det är riktigt InmeDes, fast man kanske ska slänga ut krokar kring sådana med rätt prislapp. Men det kanske är rätt prislapp, det vet ju inte jag. Dock tror jag ingen av dessa ligger i paritet med VLH:s budgett. Och då måste det ju vara så att TAIF:s spelarbudgett är större än vår egen. Och då säger jag som malul, kör hårt TAIF, kul med namnkunniga lirare i HA!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav InmeDes » lör maj 08, 2010 8:16 pm

Ja, jag har ingen aning om vad man har för pengar att röra sig med, men jag tror inte man ska underskatta betydelsen av varumärket TAIF även om det är något solkat i kanten. Och jag tror att det är ganska gångbart även i residensstaden även om det inte hörs så tydligt, än ......
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav Pysslingen » lör maj 08, 2010 8:22 pm

Sen så har vi sett alltför ofta sett lag som värvat många bra spelare till ett lag för att sedan gå helt åt helsike.

I en artikel jag läste idag så sa suddens poker vän att problemet att Toronto inte gått så bra är att man inte byggt laget kring drafterna. Det gör de flesta topplagen i NHL iår.

Jag menar se på Rosén och Hedman. Unga och hungriga, det är det som krävs tror jag. Visst behöver man rutinen också men om man blandar ihop det bra, blir det nästan alltid bra.
Användarvisningsbild
Pysslingen
Forumentusiast

Inläggav Räven » lör maj 08, 2010 8:23 pm

Det bör vara något mer än solkat bara i kanten, måste jag tillägga.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » lör maj 08, 2010 9:01 pm

Tyvärr tror jag inte att varumärket TAIF gör att namnkunniga spelare med autoamtik går ner i löneanspråk. Åhhh, TAIF är intresserat, då kan jag tänka mig 50% mindre i lön. Jag är inte den person som gillar att se andra föreningar går ner sig pga av dålig ekonomi, och det gäller även TAIF trott om du vill. Så jag hoppas verkligen inte TAIF förköper sig, så att vi får ett nytt AIK eller IBF i slutet på nästa säsong. För det går fort utför om man är oförsiktig. Och med tanke på hur försiktiga lagen i HA aggerat så här långt så blir man lite förundrad över vilka ambitioner TAIF verkar ha inför HA säsongen 10/11!!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav InmeDes » lör maj 08, 2010 9:03 pm

Det är naturligtvis så, Räven, att anhängarna är mer förlåtande än övriga. Konstigt vore det ju annars.

Heja Damark, 2-1 efter första.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav Räven » lör maj 08, 2010 9:03 pm

Blir de så kallade rykterna sanningar, så är det utom all rimlighet att TAIF klarar detta ekonomiskt.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav InmeDes » lör maj 08, 2010 9:06 pm

Varför så oroliga? Inget tyngre namn är ju handlat ännu.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav PutteA » lör maj 08, 2010 9:21 pm

Hehehe, känner ingen sådan oro.

Men med namn som:

Samuli Suhonen
Jesse Sarinen
Jari Kauppila
Greg Jacina
Allan Rourke
Linus Fagemo

på önskelistan så är det klart att man blir lite förundrad.
Tingsryd är utan tvekan den HA förening som är mest aktivt i rykteslistorna på Elite Prospects.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav LasseMaja » lör maj 08, 2010 9:41 pm

KalleB skrev:
LasseMaja skrev:
KalleB skrev:Med lite svarta löner fixar man allt :wink:

Du kanske ska vara lite försiktig med vad du skriver.

Vadåför?

Väldig konstigt att det helt plötsligt har blivit accepterat att köpa spelare från taifhåll :?[/quote

Förstår du inte det själv så tänker inte jag ödsla någon tid på att försöka förklara för dig.

erok, jag vet inte riktigt hur länge Selma har funnits men jag har vart medlem sen det drog igång. :)
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav LasseMaja » lör maj 08, 2010 9:47 pm

Räven skrev:Blir de så kallade rykterna sanningar, så är det utom all rimlighet att TAIF klarar detta ekonomiskt.

Ehh va?!! Tror du att det är idioter som sköter föreningen?? 8O Fattar inte varför det ska ifrågasättas så fort TAIF är med och budar på bra spelare?! Frågar igen, har ni kollat igenom TAIFs nuvarande trupp?? Det är mestadels killar som inte tjänar speciellt mycket. Ska man inte bli någon slagpåse nästa säsong i AS så måste det givetvis in lite spets!!! TAIF har såvitt jag förstår en spelarbudget som ligger ungerfär i nivå med Lakers, så vad är det som är så konstigt om TAIF kan värva nåt bra namn?? :?
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav Räven » lör maj 08, 2010 10:07 pm

LasseMaja: Jag tror att jag skrev ett någorlunda svar på varför jag skriver som jag gör längre upp.

Är det speciellt konstigt att det finns några som ifrågasätter vad som händer i TAIF när det bara handlar om att köpa spelare? Man kan fundera vad jag menar med det?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav LasseMaja » lör maj 08, 2010 10:45 pm

Ställer samma fråga till dig igen Räven, tror du att det är idioter som styr TAIF? Tror att dom har lite större koll på klubbens ekonomi än vad tex du har.

TAIF hade kunnat plocka upp halva sitt J-lag nu och harvat runt i AS och åkt på dyngtorsk på dyngtorsk, men till vilken nytta? Klart som fan att man måste värva om man vill etablera klubben i AS. TAIF har på senare år misslyckats med att slussa in juniorer i A-laget, så är det. Sen är det ju också så att framgångar med juniorer kommer i cykler, snart kanske man åter når en topp och kan plocka upp ett par stycken.

Men som någon sa, än har inte TAIF landat något nyförvärv som kan skapa någon större rädsla bland motståndar fansen.
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav InmeDes » lör maj 08, 2010 10:46 pm

PutteA, det jag menade med mitt inspel om varumärket TAIF var kanske inte i första hand hand att spelare halverar sina löner för att spela för oss. De spelare som är aktuella nu har nog ingen vidare koll på TAIFs insatser tidigare genom åren. Utan det handlade ner om mumlet om omsättningsökningen och att kanske en del sponsorer börjar kvickna till när TAIF är på banan igen.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav serra » lör maj 08, 2010 10:48 pm

Lasse Maja:Men när Lakers värvade för samma ändamål så var man ett jävla köpelag utan hjärta eller traditon
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » lör maj 08, 2010 10:48 pm

Jag känner ingen större rädsla på något sätt LasseMaja, men du verkar hela tiden undvika att prata om vissa saker, det gör inget för min del, men du vet en del om min bakgrund om du följt med i skriverierna tidigare. Om inte så är det synd, för jag tänker inte upprepa vad jag tidigare sagt.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav InmeDes » lör maj 08, 2010 11:02 pm

Räven, jag kan förstå din reaktion på köpelagstjafset. Det som var provocerande för många i Lakersfallet var nog målmedvetenheten, kraften och hur "lätt" det gick att etablera sig. Själv har jag, vad jag kan komma ihåg, inte tagit köpelag i min mun, så mitt samvete är skapligt rent.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav Räven » lör maj 08, 2010 11:10 pm

Jo, jag tycker också att mitt är ganska så rent. Jag har fast jag var med förr i tiden, då man mer var trogen sin klubb intill döden, ändrat mig för länge sedan och konstaterat och accepterat att det blåser nya vindar och att det är omsättningar och nyförvärv som skapar framtiden för våra föreningar.

Däremot anser jag inte att en stor del av TAIF-supporters har rent samvete i den här här frågan, utifrån vad jag själv har fått uppleva.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav InmeDes » lör maj 08, 2010 11:22 pm

Jo, jag har förstått att du har en del dåliga erfarenheter, Räven, och det är beklagligt.

Det är inte alltid störst plånbok vinner. Det gör att det ju ändå är lite ovisshet kvar, trots allt :wink: .
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav Räven » lör maj 08, 2010 11:26 pm

jo, men det är det absolut. Jag ser verkligen fram mot nästa säsong, men först vill jag ha en underbar sommar. :D
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav LasseMaja » lör maj 08, 2010 11:33 pm

Vad är det jag undviker att prata om Räven??? Du kör med det gamla beprövade knepet att klumpa ihop alla TAIFare till ett. Säg att du pratat allvar med ett 50 tal TAIFare som enligt dig behandlat dig illa, tycker du då att det är rätt att vi alla ska få skit för det?? Trodde du var äldre och klokare än så faktiskt. :?

Serra, ska vi prata tradition så har faktiskt inte Lakers någon längre historia att skryta med, på den punkten måste vi alla vara överens. :wink: Och ja, sen vet jag att det spelats hockey i Växjö även före -97. :)
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav Räven » lör maj 08, 2010 11:39 pm

Det är möjligt att du LasseMaja är undantaget som bekräftar regeln, men jag anser inte att jag svamlar i det här fallet och jag tror att du har viss förståelse för vad jag säger, även om det bär dig emot.

Tro mig, jag har kompisar som bor i Tingsryd som inte har ett dugg idrottsintresse och de bekräftar att ni (utom du och några andra) är mycket speciella i er inställning när det gäller hockey. Jag stavar det fanatism och jag har som sagt upplevt det på nära håll.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav LasseMaja » lör maj 08, 2010 11:51 pm

Jaja, säger du att det är så Räven så är det säkert så. Att jag lär känna fler folk här, folk som inte alls hatar Lakers spelar väl ingen som helst roll. Lev du med dina teorier och ha det gott!
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav Räven » lör maj 08, 2010 11:54 pm

LasseMaja: Kul om det ändrar sig, ingen mer än jag hoppas på det, för det är just det som sporten bygger på.
Men jag vill bestämt säga att det jag skriver i det här fallet är allt annat än teorier, det är sanningen och det var en av orsakerna att jag en gång vände TAIF ryggen. Så kom inte och säg att jag fantiserar.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » lör maj 08, 2010 11:55 pm

Stämmer det LasseMaja att TAIF går in som nykommling i HA med en spelarbudgett i nivå med Lakers så är jag grymt imponerad av era ekonomiska muskler när ni kommer från div 1. Troja går in på sin tredje säsong i HA sen återkomsten och mig veterligen är dom inte ikapp Lakers spelarbudgett än. Lakers omsätter ca 25 milj. kr och har en spelarbudgett på drygt 7 milj. kr. Alltså 28% av omsättningen går till spelartruppen. TAIF ämnar öka sin omsättning från 12 till ca 19 milj. kr. Och en spelarbudgett (enligt LasseMaja) på 7 milj. kr. 36% av omsättningen till spelartruppen. Ja, det kanske är möjligt, i så fall är det bara att grattulera!! Det är betydligt dyrare att spela i HA än div 1, många har fått erfara detta, en del har klarat sig undan, andra har stupat. Lakers, Arboga, Hammarby, Halmstad, Björklöven, AIK, Nyköping.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav InmeDes » sön maj 09, 2010 9:27 am

Din omtanke när det gäller våra ekonomiska förutsättningar är rörande PutteA :wink: . Sälv är jag lite orolig för eran del. Hur går det om puckarna i planket ekar i en halvtom hall :) . Nä vi får ha den inställningen att konkurrensen Lakers-Troja-TAIF stärker hockeyn både kvalitetsmässigt och publikt. I alla fall är det min förhoppnng.

Läste just Holgers blogg om publik och ekonomi. Kolla gärna!
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav majjen » sön maj 09, 2010 10:52 am

Även jag har funderingar när det gäller den grön-vita börsen.
Min fundering stavas M-I-K-A-E-L T-I-S-E-L-L.
En tränare med visst kunnande, absolut. Men också med en enorm ambition. I detta fallet kostar ambition. Likheten mellan de klubbar som MT tränat har skrämmande likheter. Efter en relativt framgångsrik period med ihopvärvade lag har klubbarna dragit på sej en urusel ekonomi och sjunkit som en sten genom seriesystemet. Kolla vad som är gemensamt för Tyringe, Halmstad, Nybro och Mörrum.
majjen
Forumproffs

Inläggav Lobo » sön maj 09, 2010 11:03 am

Spelarbudgeten ökas med 2 miljoner, visst det innebär givetvis att det finns utrymme för ett par bra spelare.

Dock måste man inse att alla gamla spelare kostar mer ju högre upp i systemet man kommer, alla blir mer eller mindre halvtidsproffs, då träningar och resor tar allt mer tid.
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav grolle » sön maj 09, 2010 11:09 am

5,5milj är Taifs spelarbudget på..
grolle
Forumamatör

Inläggav InmeDes » sön maj 09, 2010 11:30 am

Intrsset för TAIFs lagbygge och ekonomi dominerar just nu Lakejernas forum 8O . Vad gör att vi förtjänar denna uppmrksamhet i storstaden? Detta ängagäng from the middle of nowhere.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav Lakersfan_03 » sön maj 09, 2010 11:33 am

FAHLANDER FAHLANDER GE OSS ETT FALL
FAHLANDER FAHLANDER GE OSS ETT FALL

Ta allt i fickan verkar vara på gång igen
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » sön maj 09, 2010 11:50 am

Lugn lugn, verkligheten kommer ikapp byn vad det lider.
Var så säkra.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav A-sta » sön maj 09, 2010 12:38 pm

Hur kan ni hoppa på och dömma TAIF, utan att ha minsta insyn i deras ekonomi?
Vissa av inläggen från vårat håll är enbart patetiska.
Det är samma typ som vissa från Tingsryd sysslar med.
Skärpning för h*lv*te :!:
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon

Inläggav Svartvadet » sön maj 09, 2010 1:15 pm

Jag ser inget inlägg som patetiskt, jag ser det mer som en frågeställning:

Hur kan TAIF göra en sån utveckling som inget annat lag i AS lyckas med när dom precis kommer ifrån 1an och är en liten by på 5000 pers?!

Det är ju intressant, men det är en fråga som aldrig går att besvara
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Slavik » sön maj 09, 2010 1:34 pm

Många sponsorer och med ett publiksnitt på över 3000 i KS, 2197 i allettan, mycket lyckade enkronamatcher så är det en del av förklaringen!
:golfclap:
Användarvisningsbild
Slavik
Forumproffs

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season