TAIF - Silly

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Flanders » tis maj 11, 2010 8:39 am

Stämmer att detta var en av grundpelarna i Nedomanskys forumagitation, men hans gerilladebatteknik blev för mycket för många här inne.

Jag håller också med om att yngre talanger skall få chansen, men på samma villkor som alla andra. Precis som att gamlingar inte skall få spela bara för att de är rutinerade, så skall inte unga få spela bara för att de är lovande, utan det skall vara "bäst för laget" som gäller i laguttagningen.

Dessutom är det mycket tveksamt huruvida en Växjöjunior är mer värd än en Gislavedjunior.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav kajjind » tis maj 11, 2010 9:40 am

Sköna_Gröna skrev:
Etnoj skrev:

Någon vänlig Taifsupporter som har ett försvarstal? :eeeh:

Har inget försvarstal. Tycker Taifs sportgrupp ska rannsaka sig själva! Problemet är inte att vi värvar spelare i år och vi kan kallas köpelag, även om det epitetet på en klubb aldrig existerat i min värld. Vi lät inte lovande spelare få chansen i Div 1 medan mediokra trötta spelare fick chans på chans. Jag tycker den bästa melodin för att lyckas OM man har en fungerande ungdomsverksamhet (vilket Taif har/haft) är att värva spetsspelare och sedan våga krydda med 3-4 egna juniorer som slåss om platser i 4-linan.

Nu har tre lovande juniorer lämnat (Simon Dahl, Rasmus Johansson och Rasmus Willman) och det bekymrar mig. Kolla bara på lag som Djurgården, HV 71. De vågar släppa fram spelare! Visst, dessa spelare är fantastiskt bra ishockeyspelare men det är också ES. Stör mig på att en junior måste bevisa så mycket mer än en etablerad spelare för att få spela. Det handlar inte om prestationen i nuläget...

Många lag har samma problem. Tror Näslund i Lakers skulle göra bra ifrån sig i en fjärdeformation om han fick mer än 2-3 chanser!

Kan inte mer än hålla med. Att Rasmus Johansson lämnar är väl kanske inte så konstigt då han gick till sin moderklubb. Men att Simon Dahl lämnade känns inte lika bra.
GIMME SOME RASTA MONSTA! ok mon?
kajjind
Forumamatör

Inläggav Sköna_Gröna » tis maj 11, 2010 12:03 pm

Flanders skrev:
Jag håller också med om att yngre talanger skall få chansen, men på samma villkor som alla andra. Precis som att gamlingar inte skall få spela bara för att de är rutinerade, så skall inte unga få spela bara för att de är lovande, utan det skall vara "bäst för laget" som gäller i laguttagningen.

.

Tycker att du har fel i en sak vad det gäller ditt resonemang. En ung spelare som är lovande kan faktiskt få spela för att han är just lovande. Det kanske inte är bäst för laget i dagsläget men när denne blivit varm i kläderna kanske det blir annorlunda. En äldre spelare kan inte göra lika stora framsteg som en ung oerfaren på kort tid. Man måste tänka mer långsiktigt. Jag är också realist och förstår att man inte kan spela med massa juniorer på elitnivå, men man måste våga att testa unga spelare på den nivån. Ett praktexempel är Adam Almqvist i HV som gnetade på i J20 med goda resultat och fick till slut chansen. Vi vet hur det gick, han var dominant i SM-slutspelet! Vi hade Simon Dahl som gjorde 3 mål mot Almqvists HV och 20+14 i J20-Superelit trots skadebekymmer. Han fick inte ens vara ombytt i en Kvalserie till Allsvenskan. Då tycker jag något inte står rätt till!
Stolthet, hjärta, tradition
Användarvisningsbild
Sköna_Gröna
Forumamatör

Inläggav Flanders » tis maj 11, 2010 12:30 pm

Praktexemplet Adam Almqvist var just DOMINANT i SM-slutspelet, och därför finns ju inget att säga om den laguttagningen. Det är just min poäng, man skall vara redo när man tar klivet, inte vara med för att se och lära (även om det finns tillfällen i serielunken då fler tränare skulle kunna kosta på sig att lufta talanger).

Fallet Simon Dahl vet jag inget om, men kan mycket väl vara så att han borde fått chansen i kvalserien. Det finns många tränare som är för fega och hellre väljer ett säkert kort i form av en 30+-spelare med rutin från Elitserien. Men man skall inte glömma att det är skillnad på J20-hockey och seniorhockey, och bara för att man tillhör toppen i J20 är det inte säkert att man är redo att ta klivet till seniorlaget.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav Varanen » tis maj 11, 2010 12:48 pm

Dessutom är det skillnad på seriespelet och slutspelet. Men det påverkar inte bara de yngre spelarna.

Man kan dra en parallel det som benämns "internationellt spel". Något man hör ofta experter säga, han har ett internationellt spel i sig osv. Förutom tempot som skiljer slutspel från seriespel, nationell liga från internationellt spel, så är hockeyn lite annorlunda. Bara för att en spelare klarar sig bra i en grundserie eller i sin nationella liga betyder det inte att spelaren är redo för nästa steg. Samma sak kan man se på vissa som dominerar i en division, men har inte spelet i sig för nästa. De sk division1-kungarna.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav LasseMaja » tis maj 11, 2010 2:35 pm

serra skrev:Det märkliga när det gäller taifs fans är att vem man än fråga runt om i hockeysverige så får man samma svar:
Efterblivna skogssmurfar.
Tror aldrig jag träffat någon som har haft något gott att säga om taif fans.

Och så klumpar vi ihop folk igen ja. Tror inte att jag när jag frågat runt bland fans runt om i Sverige hört någon säga nåt positivt om Serra.
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav Roggan » tis maj 11, 2010 3:28 pm

Lasse - Maja; Jag har det :lol:
Användarvisningsbild
Roggan
Forumdemon

Inläggav Piggelin » tis maj 11, 2010 3:30 pm

Jag också, jättetrevlig kille. 8)
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » tis maj 11, 2010 3:39 pm

Jupp, väldigt trevlig herre!!! 8)
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav kajjind » tis maj 11, 2010 6:24 pm

älska rövslickeri
GIMME SOME RASTA MONSTA! ok mon?
kajjind
Forumamatör

Inläggav Pysslingen » tis maj 11, 2010 6:29 pm

Ni tigrar brukar älska det :wink:
Användarvisningsbild
Pysslingen
Forumentusiast

Inläggav erok » tis maj 11, 2010 7:41 pm

Helt klart är serra en trevlig kille. Han är ju Lakej för bövelen. Sen att han har märkliga svar här inne det får man liksom ta med en nypa salt. :lol:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » tis maj 11, 2010 7:44 pm

Fast han ÄR ju grek förståss...
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav erok » tis maj 11, 2010 8:51 pm

är det därför hans ordföråd består av mest runka å knulla? :oops:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Stoffe » tis maj 11, 2010 9:05 pm

Ja alla kan inte skriva om ekonomi :oops:
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav erok » tis maj 11, 2010 9:12 pm

HAHAHAHHAHA :lol: så taifs silly handlar mer om sex än om hur dom ska ha råd :wink: För alla här inne snackar ju pengar just nu. :lol:
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav lampan » ons maj 12, 2010 4:28 pm

erok skrev:är det därför hans ordföråd består av mest runka å knulla? :oops:

Eftersom han är grek kanske det är bäst att prata om sex än ekonomi :wink:
Har du stormat isen älskar du VLH
Användarvisningsbild
lampan
Forumentusiast

Inläggav AP » lör maj 15, 2010 2:23 pm

Simon Dahl hade inte blivit kvar i Tingsryd även om han hade varit ordinarie och fått spela vareviga match förra året. Ligger annat bakom.

För er som inte vet säkrade TAIFs j20 nytt kontrakt i superelit i säsongens allra sista match och man ville ha kvar laget för att se juniorsatsningen utvecklas och därför gav man också J20 laget chansen att spela med sina allra bästa spelare hela säsongen. Det är alldeles för tidigt att dra slutsatser om juniorsatsningen är lyckad eller ej men prio nummer ett var att kunna fortsätta superlitsatsningen. Kanske drabbade de någon 1 max två enskild spelare men för TAIF, TAIFs juniorlag och juniorspelarnas framtida utveckling så var det helt rätt väg att gå att rädda superlitplatsen.

Angående sköna-grönas kommentar där måste jag verkligen undra vad du menar med gamla mediokra trötta? Anledningen att vi gick upp var ju enbart den att det inte fanns några trötta spelare. Man har gett järnet, gammal som ung, nyvärvad som TAIF veteran, i varenda match sedan Tissell kom till klubben oavsett om det varit Gislaved eller Sundsvall på andra sidan isen. Det är avsaknade av trötta spelare som gjort att man lyckades ta steget tillslut. Mycket mycket konstig kommentar därfaktiskt.
AP
Forumamatör

Inläggav Lakers00 » lör maj 15, 2010 7:45 pm

Jari Kauppila klar för Tingsryd. http://twitter.com/enestubbe
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav Räven » lör maj 15, 2010 9:17 pm

Bara till att säga Grattis till TAIF, som därmed måste tillhöra topp fem inför kommande säsong, märkligt eftersom flera tippade att de skulle hamna bland de som tippades ha svårt att hänga kvar. Nu ser man istället framåt mot att kvala till ES.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » lör maj 15, 2010 9:35 pm

En till värvning så vinner dom väl serien då Räven. :lol:

Som jag ser det är väl resten av truppen ingen skrämmande läsning precis.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Pysslingen » lör maj 15, 2010 9:42 pm

Alltför många lag har värvat rutinerade gamla rävar och misslyckats. Men räven, räven kanske har missat detta :wink: :lol:

Tror Taif får ett bra lag i år, men så jävla bra som du tror Räven, tror jag verkligen inte dem blir. De har ju inte precis värvat så bra som Leksand brukar.
Användarvisningsbild
Pysslingen
Forumentusiast

Inläggav Slavik » lör maj 15, 2010 9:49 pm

Få nog hålla med Niles här, resten av truppen känns sådär, men visst... det är inte färdigvärvat ännu :?
Användarvisningsbild
Slavik
Forumproffs

Inläggav Lakershjärta71 » lör maj 15, 2010 9:59 pm

Niles skrev:En till värvning så vinner dom väl serien då Räven. :lol:

Som jag ser det är väl resten av truppen ingen skrämmande läsning precis.
Tycker att Kauppila verkar vara alldeles för bra för att lira i Taif. Ojämn trupp.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » lör maj 15, 2010 11:37 pm

Nja, dumt att ta Leksand som ett exempel, de har värvat på pappret bra spelare i många år, men aldrig fått till ett lag, som fungerat hela säsongen. Det jag ser i TAIF just nu med Tissell i spetsen är att han kan få ett lag att fungera som ett lag och det är ju det som är grejen. Ytterligare ett bra förvärv, så får vi svårt att bräscha dem.
Jag är allvarligt talat djupt oroad. :cry:
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Svartvadet » lör maj 15, 2010 11:43 pm

Jag är inte ett dugg orolig, sätt Kauppila mot Markussons-line så är det nog ganska lugnt... Sen har vi tre kedjor till som alla är starkare än TAIF:s Dito! Men det ska bli kul att se vad han kan åstadkomma i AS, ett AS där varken Prestberg eller Staal är överlägsna...
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » lör maj 15, 2010 11:51 pm

Det ska bli oerhört spännande inför nästa säsong och jag vill ha en center som verkligen blir en tongivande spelare och skapar poäng för vår del. Vi måste ha fram riktiga målgörare och det måste vara mer än en spelare. Det föll denna säsongen när Lundbom blev skadad, då föll allt som ett korthus, mer eller mindre.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav LasseMaja » sön maj 16, 2010 12:06 am

Räven skrev:Bara till att säga Grattis till TAIF, som därmed måste tillhöra topp fem inför kommande säsong, märkligt eftersom flera tippade att de skulle hamna bland de som tippades ha svårt att hänga kvar. Nu ser man istället framåt mot att kvala till ES.

EN spelare gör ju knappast ett lag. En topp fem placering för TAIF känns väldigt orealistisk måste jag säga, allt annat än negativt kval och jag är supernöjd!!
Att folk redan dömt ut TAIF långt innan truppen är färdig är ju bara löjligt.
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav Lakershjärta71 » sön maj 16, 2010 12:48 am

Räven skrev:Det ska bli oerhört spännande inför nästa säsong och jag vill ha en center som verkligen blir en tongivande spelare och skapar poäng för vår del. Vi måste ha fram riktiga målgörare och det måste vara mer än en spelare. Det föll denna säsongen när Lundbom blev skadad, då föll allt som ett korthus, mer eller mindre.
Det jag tycker är unikt med Lakers är att samtliga forwards vi har tillgängliga har potential att göra mycket poäng i sin rätta omgivning. Ingen forward har obs! gjort sämre än 27p (!) poäng föregående säsong. Det är "bara" Erik Josefsson som står på 17p, och då är han egentligen bara en powerforward som jobbar hårt och gör det övergripande defensiva jobbet i sin kedja. Det säger en del om Lakers.

Det jag saknar är ett bättre skytte från våra backar. Det är för klent på flera håll. Det ska in en "MacNevin" till, och när inte Rahm gör det man förväntar sig av honom, så även om det är för sent skulle jag ha velat ha in en riktigt hårdskjutande back till. Då skulle det sätt riktigt bra ut.
Tycker inte att det känns bra med enbart 1 back likt MacNevin som ska dra hela "lasset" från blå.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » sön maj 16, 2010 2:06 am

Om man enbart ska titta på poängproduktion måste man bedöma möjligheten för spelaren att få förtroende i PP. De som spelar i den spelformen SKALL göra fler poäng än de övriga i laget.

Kauppila känns klockren för TAIF. De måste försöka balansera upp att de har många som inte har erfarenhet av spel på den här nivån. Tycker den faktorn verkar underskattas av somliga. Dessutom kan det vara klokt att försöka satsa på en skarp första kedja. Det är trots allt inte drygt 20 som möter drygt 20, utan enhet ställs mot enhet.

Men jag är fortfarande förvånad över att TAIF:s sportsliga ledning gör bedömningen att backarna håller (god?) AS-klass. Jag tror det kommer skapa stora problem för de nästa säsong.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » sön maj 16, 2010 11:39 am

Teemu Elomo klar och Anders Gustavsson lovar ytterligare en bomb, så jag tror nog att mina farhågor längre upp, blir mer och mer sanna.

TAIF ser ut att bli topp fem i år, kanske ännu bättre. Kval till ES, här kommer det att gå undan. Är det redan tankar att spela ES som figurerar i Anders Gustavssons huvud.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav grolle » sön maj 16, 2010 11:46 am

Räven skrev:Teemu Elomo klar och Anders Gustavsson lovar ytterligare en bomb, så jag tror nog att mina farhågor längre upp, blir mer och mer sanna.

TAIF ser ut att bli topp fem i år, kanske ännu bättre. Kval till ES, här kommer det att gå undan. Är det redan tankar att spela ES som figurerar i Anders Gustavssons huvud.

Ha ha nu ska vi nog lugna ner oss lite 8)
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=3219
men de kommer som sagt mera!
grolle
Forumamatör

Inläggav majjen » sön maj 16, 2010 11:47 am

Jag är övertygad om att TAIF kommer att bli en sportslig succé i vinter. Men jag gör som Räven, jag hänvisar till det jag skrivit tidigare i tråden, se nedan. TAIF verkar skaffa sej ett lag söm kostar!

"Även jag har funderingar när det gäller den grön-vita börsen.
Min fundering stavas M-I-K-A-E-L T-I-S-E-L-L.
En tränare med visst kunnande, absolut. Men också med en enorm ambition. I detta fallet kostar ambition. Likheten mellan de klubbar som MT tränat har skrämmande likheter. Efter en relativt framgångsrik period med ihopvärvade lag har klubbarna dragit på sej en urusel ekonomi och sjunkit som en sten genom seriesystemet. Kolla vad som är gemensamt för Tyringe, Halmstad, Nybro och Mörrum."
majjen
Forumproffs

Inläggav Malul » sön maj 16, 2010 11:50 am

jag hoppas dom värvar massor till,gärna nåra matt davidssons till 8)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakers00 » sön maj 16, 2010 11:53 am

Japp då får Taif ses som favoriter när vi möts 8) .
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season