Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
nature skrev:Men ryktet att han skulle få 750 tusen i månaden kan väl inte stämma?
Niles skrev:Robban får gärna komma för mig, men några fantasisummor kan väl aldrig vara på tapeten. I så fall har Lakers tappat förståndet fullständigt. Så bra är han inte.
Men nu har du fallit för storstäder?
– Ja. Jag gillar verkligen Stockholm, det är guld.
Nu vill poängkungen Robert Rosén förlänga kontraktet med AIK – till ett flerårskontrakt.
– Både jag och AIK är intresserade av en förlängning, säger Rosén.
Hej!
Trevligt att du kommer in här och diskuterar och kommer med vettiga argument, alltid kul när vettiga supportrar från andra lag tittar in
Först och främst vill jag säga att det i dagsläget är ingen som vet hur det gick till, jag håller med om att Rosén och hans agent i detta fall inte skött det snyggt, men om det var så att Växjö lade ett bud först eller om agenten bara hörde sig för om läget ifall Rosén skulle få plats i laget ifall han lämnade AIK pga familjeproblem vet vi inte inte.
Någonstans har något gått väldigt fel i den här affären men med den informationen vi har tillgänglig tycker jag inte att vi behöver hitta någon syndabock.
För det andra har vi uppenbarligen mycket pengar men det är inte för att våran kommun är extremt generösa utan för att man har tagit fram en vettig avbetalningsplan, har bland seriens högsta biljettpriser och har en proffsig organisation som sköter ekonomin väl. Och sist men inte minst så har vi framförallt fortfarande en kärna utav före detta allsvenska spelare som nyligen eller inte alls har omförhandlat sina kontrakt till elitseriemässiga löner, detta ger givetvis utrymme för att använda den delen av budgeten på andra områden.
Där har du min syn på saken iaf.
EAIK skrev:Jag ska försöka förklara varför folk hatar rosen något enormt för tillfället och är ni inte överdrivet blåögda så bör ni förstå frustrationen.
Först har vi saken att eran sportchef kontaktat rosen eller hans Agent innan man kommit överrens med AIK. Jag tror ingen hade klandrat er eller rosen själv om man hade skött detta som de ska skötas, dvs ta kontakt med klubben som spelaren har kontrakt med i första hand.
Sedan har vi detta med hans flickvän. Det är bara en väldigt dålig anledning till att rosen ser att han kan få mycket mer pengar i växjö och dessutom spela i för laget han kommer ifrån, vilket i de flestas ögon inte är så konstigt. Men där ska de även skötas snyggt och man ska inte vara feg nog att skylla på flickvännen. Där gör han ett enormt misstag. Och man ska respektera kontraktet som skrivs, hade han gått till er nästa år hade nog folk klandrat han som svikare men inte på samma sätt som han gör nu.
Sen bör man se att rosen kunde gjort de här så mycket bättre. Istället för att gå ut i media och påstå att man vill "stanna i AIK" och "älskar Stockholm". Varför inte bara köra det enkla gamla "inga kommentarer"? Varför bre på något man inte vill uppfylla?Men nu har du fallit för storstäder?
– Ja. Jag gillar verkligen Stockholm, det är guld.Nu vill poängkungen Robert Rosén förlänga kontraktet med AIK – till ett flerårskontrakt.
– Både jag och AIK är intresserade av en förlängning, säger Rosén.
Kort och gått; Hade detta sköts som man sköter en affär så hade inte problemen varit så stora. Nu ska rosen bete sig som en tolvåring och sjukskriva sig för att slippa vara med på försäsongsträning. Man kan inte skriva på avtal och sedan anse att man ska bryta dem.
Och snälla jämför inte rosen med en spelare som Tärnström.
Thelemakos skrev:Det som talar för att Växjö kontaktat agenten/Rosén bakom ryggen på AIK är ju just att ingen från Växjös sida försöker försvara sig/reda ut det i media.
Ingen sportchef hade ju tagit den skiten man får av AIK om det inte hade legat nån sanning i det hela å man själva vet att det inte var så smart agerat.
PutteA skrev:Exakt, och skulle Rosén bli ettårsfall så är det två förlorare.
1. AIK: För då tappar man inte bara en spelare kommande säsong, man kommer säsongen efter inte få ett skit för Rosén.
2. Rosén: För han tappar hockeyn i ett år.
Endast en står som vinnare oavsett och det är Lakers! Så den enda win-win situation vi kan få är att sidorna når en överenskommelse. Då är alla parter vinnare!
Primeau skrev:Hade Rosén varit intresserad av att tjäna riktigt stora pengar hade han dragit utomlands i stället, till KHL eller Schweiz. Då hade dessutom Aik inte fått en spänn.
Men därifrån är det ännu längre hem till Växjö för tjejen (och för honom).
jahak skrev:
Intressant coh bra inlägg. Men samtidigt, du ber oss se på det med objektiva ögon. Men det bör även du försöka göra.
Ingen vet riktigt hur det är.. MEN, kan ju mycket väl vara såhär.
Rosén har trivts skitbra i AIK(säkerligen 100% sant) och levererat storligen. Han kunde säkert tänka sig att stanna och diskuterade detta med klubben. Samtidigt har han tagit upp detta med tjejen hemma och hon säger sig inte trivas. Är detta verkligen så konstigt? Jag har full förståelse för att Rosen och hans tjej vill hem, ja Växjö är deras hem. Rosen har varit i Växjö i 5år och säger själv att han ser Lakers som sin moderklubb.
Därefter har säkerligen Rosen pratade med sin agent och bett han sondera terrängen, alltså kolla om Växjö kan ta hem honom. Därför har agenten snackat med evertsson som lagt fram ett förslag. Alltså har jag svårt att se vad Evertsson gjort fel. Kontaktar agenten honom så klart han lägger fram förslag.
Självklart ska klubben som släpper spelaren ha ersättning, dock inte de fantasisummor som AIK pratar om. Ja menar, 4-5 miljoner cash är ju skrattretande. Säkerligen ren förhandlingstaktik.
SEN avslutningsvis är det bara skrattretande att läsa om alla andra supportrars stora svartsjuka kring att Växjö har en del pengar och skyller detta på att våran kära kommun skulle finansiera detta, vilket är en väldigt enkel förklaring. Om du tittar på vår trupp, vilka spelare där är jättedyra? Evertsson har valt att bygga laget kring en stabil men relativt billig stomme och nu bränner han sina dollares på de tunga pjäserna, såsom Vampola, Welch, Rosén osv. Är detta så konstigt? Växjö har ungefär en spelarbudget som är medel i ES alltså går inte kommunen in med massa kulor till spelare. Capish?
PutteA skrev:Om man har en klausul om att få lämna för spel i en annan liga, så innebär ju det att man kan gå utan några krav på "Buyout". Om AIK fick betalt för Videll så lär han inte haft nån klausul utan det var "Buyout" som gällde i så fall!
Självklart ska AIK ha bra betalt för att man ska släppa en kontraktbunden registrering. Men det måste vara skäligt! Och om man inte kommer överens med Växjö i frågan så blir ju Robban ett ettårsfall! Växjö lider ju inte av det! Den som har mest att förlora på en misslyckad överenskommelse är ju AIK, om man nu har som mål att få ut nån typ av ekonomisk ersättning för den här affären. Och att då kräva mer än vad Växjö är villiga att betala är ju ett rent misslyckande från AIK:s sida! För Växjö gäller bara två alternativ 1. Man köper loss Rosén nu, och kan använda honom kommande säsong. 2. Rosén sitter av resten av kontraktet och sen får man honom utan kostnad.
Men det är klart, AIK kanske hellre straffar Rosén än att förhandla om priset, vad vet jag??
EAIK skrev:
Nej, finns nog en chans att vi kan sälja han utomlands. Folk med bra statistik brukar vara lättsålda till Ryssland.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster