Backarna 07/08

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Zebbe » tor maj 10, 2007 8:34 am

Som jag tolkade dagens SMP så var denna kille ett tag aktuell för Lakers

Erik Werner
http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdis ... ?pid=63227
Användarvisningsbild
Zebbe
Forumproffs

Inläggav Primeau » tor maj 10, 2007 8:49 am

Japp, men ingen mening att gråta över spilld mjölk (ej mellanmjölk). Kul i alla fall att se att man har ambitionen att ta hit en riktigt bra back. Peter Messa, som jag tycker är en bra back, nämndes i samma artikel och honom vill Lakers tydligen inte ha. Messa kommer ha Växjö som bas och har fått ett par anbud

på A svarar jag Nybro och på B svarar jag Korsbandet :lol:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » tor maj 10, 2007 11:10 am

Med tanke på att Chief Evertsson har varit och ryckt i Erik Werner så verkar ju ambitionen på de sista platserna vara hög. Med tanke på Werner's CV så var det över min förväntan faktiskt att Växjö Lakers öht varit med i diskussionerna kring honom. Skoj!

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Zolen » tor maj 10, 2007 8:00 pm

Elias Fälth ligger med som ett rykte på www.eliteprospects.com Undra om det kan ligga någon sanning i det??
Användarvisningsbild
Zolen
Forumentusiast

Inläggav ruppo » fre maj 11, 2007 7:58 am

Inte enligt dagens SMP iaf!
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Primeau » fre maj 11, 2007 9:40 am

Synd! Jag hade ju kommit på den optimala lösningen för dom resterande tre värvningarna, Fälth å så två offensiva transor :wink:
Och det låter ju på Fälth själv som att han gärna hade varit med i Grymma Växjö Lakers.

Citat från artikel i SMP:
Den nya klubben är alltså inte Växjö Lakers?
- Nej, det är det inte. Men visst hade det varit trevligt om det varit så.

Borås nästa är väl en inte allt för vild gissning :roll:
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakers00 » fre maj 11, 2007 9:44 am

Eller så ljuger han. :idea:
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav Lobo » fre maj 11, 2007 10:07 am

Reagerade på det "Men visst hade det varit trevligt om det varit så." hur skall man tolka det som supporter till den klubb han nu signar.
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav Per Carlsson » fre maj 11, 2007 10:09 am

Varför skulle han ljuga om en sån sak?
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » fre maj 11, 2007 10:26 am

Han kanske är mytoman? 8O
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakers00 » fre maj 11, 2007 12:10 pm

Han/klubben vill inte att nyheten ska släppas än :!: :idea:
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav Razzel » ons maj 30, 2007 2:17 pm

Jaha backbesättningen é klar

Den ser riktigt bra ut, kanske saknas lite offensiv spets. Aki som är åldermannen i den annars unga besättningen kan nog tillåtas vara ordentligt offensiv då det verkar som de andra har starka defensiva gener.

Tror inte det blir så många mål i box med Romö-Markusson-Persson-Helmersson-Fantuomonen på isen.
When you pull on that jersey, the name on the front is a hell of alot more important than the one on the back.
Razzel
Forumentusiast

Inläggav Roggan » tor maj 31, 2007 11:52 am

Rolig o intressant läsning om Helmersson:

http://web27403.miraculix.kontrollpanel ... d=88888936
Användarvisningsbild
Roggan
Forumdemon

Inläggav Supporter » ons aug 08, 2007 6:37 pm

Lite till att läsa om Helmersson.

http://www.svenskafans.com/hockeyzon/ar ... ?id=184327

Det skrivs bl.a. att "De två senaste säsongerna har Per Helmersson haft den rollen – en väldigt oglamorös och föga utvecklande roll kan tänkas."

Detta uttalande kanske kan ligga något i, att han har fått inrikta sig på en mer tillbakadragen roll och fått inrikta sig mest på försvarsspelet än på offensiven i hans karriär hittills, med tanke på 0-kolumnerna i målstatistiken.
Supporter
Inaktiverad användare

Inläggav Tobber » ons sep 26, 2007 6:22 pm

Hur har det gått för Helmersson dom matcher ni spelat?
Ska kolla in matchen ikväll mot Västerås så får vi se hur han sköter sig :)
SAIK -->
Tobber
Forumamatör

Inläggav Per Carlsson » ons sep 26, 2007 6:24 pm

I Malmö var han en av isens giganter. Ruskigt bra, även i det offensiva spelet. Mot Hammarby däremot var det som natt å dag i jämförelse med Malmömatchen. Då var han rätt virrig och kom inte alls till sin rätt. Tydligen bra uppe i Huddinge. Man ser vilken kapacitet han har men han har nog inte visat det fullt ut ännu som det känns.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav ruppo » ons sep 26, 2007 10:08 pm

Idag gjorde han två ass. Han passade fram till båda Fimpens mål.
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Lakerdome » ons sep 26, 2007 10:09 pm

+ ass på Ströms mål
Användarvisningsbild
Lakerdome
Forumdemon

Inläggav Primeau » ons sep 26, 2007 10:15 pm

Per Carlsson skrev:I Malmö var han en av isens giganter.

Instämmer! Kanske den bästa prestation jag sett en back göra i Lakers fina tröja!
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav ruppo » ons sep 26, 2007 10:16 pm

Lakerdome skrev:+ ass på Ströms mål

ahh... det missade jag!
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Varanen » tor dec 06, 2007 10:44 pm

Alltid kul att gå tillbaka till gamla trådar och se vad man tyckte då. Jag är hittills väldigt nöjd med backbesättningen. Till och med säsonginledningens, back-flopp, Nyberg, har kommit upp i acceptabel standard nu. Skulle han klara av att skala bort ytterligare lite finess kan det bli bra. Skridskostark är han, helt i linje med chief Evertssons fetisch för "skridskostarka tvåvägsbackar med offensiv ådra".

Av någon anledning var inte Holmqvist-Persson en lika lyckad kombination som förra säsongen. Mest beroende på att Holmqvist underpresterat (utan att vara miserabel). Hans många utvisningar är också ett tecken på det.

Gäry har som vanligt tagit kliv framåt i sin utveckling och är mycket viktig för oss på alla plan.

Perssons spel i numerärt underläge är bra, men kan fortfarande bli bättre. Kejsaren skall dominera sitt slott.

Helmersson snubblar och står i, och gör det förvånansvärt effektivt. Skall inte ha så mycket puck som han nu har. Hans offensiva ådra är inte i klass med exempelvis Heinos, Anderssons eller ens Nybergs. Han har sin styrka i det enkla defensiva arbetet och det är inget att skämmas för.

Andersson är det stora utropstecknet hittills. Fungerat bra med Perminator, och även nu med Persson. Det trodde jag inte efter träningsmatcherna. Visar bara på hur mycket de visar. Lyckad värvning minst sagt.

Aki är Aki. Jag köper det, andra gör det inte. Bidrar med offensiv spetskompetens, men bjuder även på misstag. Vad kan man säga? Det är en generös kille. En spelare som kan avgöra matcher och sådana behövs.

Beachhouse har inte fått mycket speltid tack vare att vi haft få skador på backsidan. Men han har gjort det bra då han spelat. Enkelt och med ambitionen att ge sina medspelare tid. Fysisken kommer efterhand.

Totalt sett en lyckad backbesättning. Jag vågar påstå att detta är den bästa VLH haft. Och det är inte direkt killar som bör flytta sitt pensionssparande från aktiefonder till obligationer imorgon.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » fre dec 07, 2007 1:26 am

Ursäkta Varanen..du skulle möjligtvis inte kunna skriva backarnas riktiga namn så både jag och nykomna förstår vilka du pratar om? NU gällde det iofs bara en.
Vem är Beachhouse?
Komodoödlan

Inläggav Per_växjö » fre dec 07, 2007 1:30 am

Alla vet vem Beachhouse är. :wink:
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Användarvisningsbild
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » fre dec 07, 2007 1:38 am

Varanen..Det är tur att inte min farsa läste ditt senaste inlägg om att backarna var en lyckad besättning. Han skulle blivit fly förbannad på dina "rosor" till backarna. :lol: Men alla har vi olika åsikter på hur stor arbetsbörda man ska kräva av en back.

Själv håller jag inte alls med dig. Finns ingen back i Lakers som går in med 100% i närkamperna i försvarszon. Man står 5 m ifrån motspelarna och vågar inte gå in och "kötta" med kroppen, bara för att de förmodligen är så rädda om sina frisyrer, eller vad det beror på!? Istället petar man bara lite med klubban. Jag kan inte kalla det backspel. Problemet är att det inte finns tränare idag som inte prioriterar tacklingar och ser vinsten med det.

Jag vill att backarna ska "kötta" som Hjalmarsson, och inte bara åka med bredvid puckhållaren, som de så ofta gör nu förtiden.
Senast redigerad av Komodoödlan fre dec 07, 2007 1:48 am, redigerad totalt 1 gång.
Komodoödlan

Inläggav Komodoödlan » fre dec 07, 2007 1:40 am

Per_växjö skrev:Alla vet vem Beachhouse är. :wink:
I din "värld" har du kanske rätt.
Komodoödlan

Inläggav ruppo » fre dec 07, 2007 11:03 am

Även om man inte vet vem Beachhouse är, så är det inte så svårt att räkna ut med hjälp av uteslutningsmetoden...
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Flanders » fre dec 07, 2007 12:43 pm

Hoppas att Holmqvist kommer igång på riktigt snart, trodde att han skulle tillhöra lagets stabilaste och pålitligaste spelare den här säsongen, men han har varit oväntat blek. Att gå från +17 (2006/07) till -2 (2007/08 ) är lite oroväckande i ett lag som ligger på samma sjätteplats i år som man slutade på förra året.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav NEDOMANSKY » fre dec 07, 2007 1:36 pm

Hjalmarsson kan inte tackla egentligen, det han gör är att ta sats, ofta missa tajmingen och i sista stund lyfta händerna och trycka till, detta är inte tacklingsspel av KLASS i Min bok.
Tacklingsspel av KLASS bygger på Balans och Tajming och skridskoåkning, INTE att VÅGA DUNSA ÄN HÄR OCH DÄR. Det har heller inget med tuffhet att göra, en BRA tacklare är smart inte tuff.

Att backarna inte tacklar beror på att De flesta inte kan, eftersom det för den generation spelare som nu finns i diverse A-Lag har varit tillräckligt att HAKA/INTERFERA/HÅLLA FAST detta är numer inte godkänt enligt Domarna, vilket medför att alla backar måste röra på benen, åka med med klubban i ISEN och ta säkerhetsavstånd för att inte bli lurade eftersom de ofta är taskiga på grillorna.

Evert har önskan om TVÅvägsbackar med offensiv touch, Dessa kostar PENGAR och som Ni säkert vet så har Lakers inte sådana, dett betyder att Evert försöker lösa en ekvation som inte går ihop.

Backar städar i EGEN zon, punkt.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Varanen » fre dec 07, 2007 1:42 pm

Komodoödlan skrev:Själv håller jag inte alls med dig. Finns ingen back i Lakers som går in med 100% i närkamperna i försvarszon.

Skulle vi haft materialet kunde vi spelat med ett aggressivare försvarsspel i egen zon. Likt hur landslagen gör, inte minst mitt Finland. Tokpress är nyckeln. I varje situation skall 2 gubbar vara där pucken är. Det kräver förutom starka skridskoåkare, taktiskt slipade spelare som trots tokpressen alltid bara "släpper" den minst farliga motståndaren i varje ögonblick. Om VLH nu skulle anamma den här taktiken skulle det leda till att vi går bort oss med mål i röven som följd. Istället spelar vi, den för oss smartare varianten, med att hålla motståndaren utanför en tänkt box. Alla räknar in, markerar, och förvårar därmed puckhållarens alternativ. Skall leda till avslut utanför slottet, alternativt fortsatt spel utanför boxen. Då kan försvarsspelet se lamt ut, men det handlar om att bevaka sin gubbe och hålla honom utanför den farliga zonen. De nya regeltolkningarna har medfört att försvararen inte kan "nagla" fast anfallaren i sargen utan att vara 100% fövissad om att pucken befinner sig där hela tiden. Domarna blåser blixtsnabbt vid minsta tecken på obstruktion/holding. Så var det inte riktigt förr då man kunde se ett par "dueller" pågå vid sargen samtidigt emedan pucken var någon annanstans. Tacklingar har överhuvudtaget blivit knepigare nu när domarna bevisligen tar för tacklingens effekt, och inte för hur den utförs.

Hade spelarna varit 5 meter från sin gubbe hade vi släppt in ett mål varje byte.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » fre dec 07, 2007 2:19 pm

Varanen..material har vi väl? Det är bara för Karlsson att lära sina adepter A, B och C igen. Kolla backarna under en match så kommer du se att de kan vara mycket aggressivare i egen zon längs med sargerna och nere i hörnen. Det kanske inte rör sig om 5m, men gott och väl 2m, tillräckligt behagligt avstånd där backarna kan trycka upp puckhållaren i planket och avfärda deras pucktid. Men det gör man inte. Det är för mig väldigt förvånande. Den smarta regel som du skriver om, bidrar ju till att motståndarna kan spela pucken inom laget hur länge som helst eller kan de i bästa fall skapa en tekning. Det är ju så, har man inte pucken, så kan man aldrig göra mål. Du ser ju själv hur det går ibland när backarna är för klena i deras ageranden. Jag kan inte påstå att det är STOPP i "slottet", rena rama "hönsgården" ibland. Det är tillåtet att tacklas, men på den här nivån ska ska man kunna lära sig att tajma detta. Jag menar inte att man ska hålla fast puckhållaren i planket, klart det blir utvisning då..Men trycka till ordentligt i första läget, så sin medspelare kan ta hand om pucken. Lakers backar ger forwards alldeles för mycket tid till att ändå få hålla pucken inom laget. Man tittar för mycket på puck än på spelaren.
Senast redigerad av Komodoödlan fre dec 07, 2007 2:31 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Komodoödlan

Inläggav Varanen » fre dec 07, 2007 2:24 pm

Jo vi kan tacklas mer. Men man får inte heller glömma det mystiska viruset som verkar drabbat de flesta forwards, "döende svanen" kallas den visst av forskarna. Det finns inget hellre en forward vill än att backen trycker till när han står vid sargen för det triggar igång viruset och han får en nära-döden upplevelse. Försvararen får 5 minuter och antagligen match.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » fre dec 07, 2007 2:32 pm

Backens psykiska odisciplin får den ju jobba på.
Komodoödlan

Inläggav Varanen » fre dec 07, 2007 2:37 pm

Backarna kan knappast belastas för virusets spridning då de flesta av de själva är immuna. Jag tror inte vi kommer längre i den här diskussionen utan får konstatera att vi ännu en gång är oense över tingens ordning i allmänhet och vår backbesättnings skicklighet i synnerhet.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Föregående

Återgå till Silly Season