NEDOMANSKY skrev:Jodå Varanen, Josef är en ok Defensivspelare, och bra i BP, Han har begränsad spelskalle/usel tekare/inte fysisk. För Mig har Jakob mer att komma med.
Låt oss se på denna säsongs center-val utan att snöa in på pölicy-frågor. Något du kritiserat lagledningen stenhårt för att driva i absurdum, när du själv gör exakt samma sak. I år spelar vi med 2 offensiva och 2 defensiva:
1.
Rosén. Vi är överens om att det är en av AS bästa centrar så det behöver vi inte diskutera vidare. Given första center.
2.
Lindhagen. Det är egentligen här kontroversen borde ligga, men du gillar
Långa Håret, du gillar offensiv framför defensiv, du gillar PP-spelare bättre än SH-spelare, du gillar offensiva backar framför defensiva osv. Du gillar anfallshockey helt enkelt och det är främst i offensiven du ser det du benämner skills. Det är utifrån det perspektivet du bedömer spelarna (och viktigast av allt vilken moderklubb de har). Hade
JK verkligen varit bättre än
Lindhagen DENNA säsong? Jag tror inte det, men det är omöjligt att svara på eftersom VLH gjorde bedömningen att
JK skulle lånas ut då
Lindhagen blev klar. Gjorde VLH fel som tog in en ny center? Jag anser inte det, vi visste vad
Långa Håret går för och jag hoppas han blir en del av den stomme som ska ta oss ytterligare ett snäpp.
3.
Josefsson. Roten till allt ont i världen. En Älgkalv. Ingen egen produkt och saknar skills (offensiv). Helt värdelös med andra ord...eller? I alla bollsporter måste man både försvara och anfalla. Detta eftersom motståndarna har en otrevlig vana att försöka göra mål. Dessutom är de så pass ohyfsade att de försöker få ihop giftiga enheter bestående av bra spelare. Borde förbjudas, men tills det blir så måste vi ha anfallsspelare som har sin främsta styrka i defensiven. När jag jämför
JK med
Josefsson ser jag inte de i samma roll.
JK är en klassisk offensiv spelfördelare,
Josefsson en lika klassisk defensiv balanserande center. En roll du menar
JK hade skött lika galant. Jag tror ärligt inte det. Jag tror inte den rollen passar
JK, och jag tycker inte han ska ha den eftersom han besitter andra kvaliteter.
4.
Tsimikalis. Var (blev?) helt överraskande en defensiv center som antagligen hittar på allt eftersom. Jag vet inte om han varit defensiv i sin tidigare karriär, men han gör det bra. Krigar längs sargerna, har alltid tid till att trycka upp en handske i ansiktet på motståndarna, gillar att döda utvisningar och är en bra kontringsspelare. En helt annan typ än
JK återigen. Det hade inte varit schysst mot
JK att ge honom den här rollen.
Det jag tror retar junior-förespråkarna allra mest är uppfattningen att de som tar steget från junior till toppen av AS i de flesta fall måste härdas rent fysiskt. Ofta ökar träningsdosen markant, vilket innebär att kroppen (och knoppen) blir segare innan man hunnit vänja sig vid belastningen. Rent spelmässigt är det jobbigare att ha skäggiga gubbar hängandes på¨sig när man skall spela. Visst är det fler open ice-tacklingar i juniorserierna, men markeringen, fulspelet och uppvaktningen är betydligt tuffare i AS. Ett steg på vägen kan då vara spel i division1. Jag är av denna uppfattning och så uppenbarligen även den sportsliga ledningen i VLH. Fel säger vissa. Och där står vi...tjatandes och tjatandes och tjatandes och tjatandes och tjatandes och tjatandes om samma sak dag in och dag ut. Jag tror aldrig vi kan få samsyn i de här frågorna. Tyvärr.
Jo förresten...en sista sak.
Josef är ingen bra tekare (ännu) med sina 47%, men det var inte
JK heller (ännu) med sina 44%. Båda kommer bli bättre.