TAIF - Silly

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Malul » tor maj 27, 2010 8:37 pm

haha!

:lol:
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » tor maj 27, 2010 8:40 pm

Du glömde Elomo, Jas och Hjalmarsson :wink:

och fixstjärnan Svensk :lol:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Slavik » tor maj 27, 2010 10:46 pm

Åldersmässigt så leder Taif i kronoberg:
Taif 24.74
Lakers 24.52
Troja 23.65(yngst av alla lag)
Användarvisningsbild
Slavik
Forumproffs

Inläggav Varanen » fre maj 28, 2010 12:18 am

Jag gillar upplägget kommande säsong. Tre lag från ett obetydligt län spelar i andraligan i ett av världens bästa hockeyländer. Overkligt. Men än mer overkligt är att ett av de två kulturlagen verkar styras av en "mad scientist". Han bygger upp en armé av legoknektar med ett enda syfte och det är att krossa de som tycker hockey är tokskoj. Principerna om att ge de egna chansen, föraktet mot att värva etablerade spelare, bygga kultur var bara ett propagandanummer. Nu har han hockeytokarna inom skotthåll, nu ska den sista striden stå. Kosta vad det kosta vill! Ivrigt påhejad av kultureliten, som är trött på att deras överlägsenhet inte respekteras av dessa pop-fjollor.

På andra sidan slagfältet förbereder sig nybyggarna i lugn och ro. Under våren har man tagit emot två flyktingar som med nöd och näppe lyckades undkomma "the mad scientist" och hans anhängare. Duktiga spelare som ville stå på rätt sida i slaget om hur hockeyn skall uppfattas. Nybyggarna står inte ensamma i striden, man har starka band till en anonym klubb i landskapet som skickar sina bästa att delta. Till nästa säsong har en 18-årig talang kommit för att förstärka försvaret. Med talang och hockeykunnande skall ondskans köpta legoarmé stoppas.

Runtom i landet står denna strid som handlar om gammal adel mot nybbyggare, traditionellt mot nytt, om huruvida hockey är ett ok eller något tokskoj.

LET´S GET READY TO RUUUUMMBBLLEE!!!
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Stoffe » fre maj 28, 2010 7:05 am

Slavik skrev:Åldersmässigt så leder Taif i kronoberg:
Taif 24.74
Lakers 24.52
Troja 23.65(yngst av alla lag)

Var på Tengsry valt att plocka upp 4 Juniorer!
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav InmeDes » fre maj 28, 2010 8:27 am

Mycket bra skrivet, Varanen, uppriktigt. Det är sådana alster som gör det värt att läsa ett forum och då gör det inget att det är en själv som står i skottgluggen. Det bjuder man på med glatt humör. Det är bara att applådera.

Sedan är det ju så att de nya strömningarna når även landet fast det tar lite tid :wink:.
Och livet går vidare på Uda Dan Dara. Vem vinner och vem försvinner? Svaret ges i nästa avsnitt.
InmeDes
Forumentusiast

Inläggav Roggan » fre maj 28, 2010 9:16 am

Jag tycker faktiskt vi ska glädjas över att TAIF värvat i hop ett på pappret oerhört starkt lag. Med detta lag bör de ganska lätt nå en playoff plats.

Både Lakers Troja har ganska bra trupper. Lakers ser bättre ut på pappret än Troja. Lyckas Laudius-Hilding o Johner kommer vi oxå fixa en playoff plats. Rent ekonomiskt för Lakers är detta kanon. Intresset för Kronobergshockeyn kommer att vara på topp. Ser mycket intressant ut...längtar tills nedsläpp i Domen mot TAIF, vicken match det kommer bli :lol:
Användarvisningsbild
Roggan
Forumdemon

Inläggav serra » fre maj 28, 2010 9:25 am

Jag gläds mest åt att tingsryd spenderat en jävla massa pengar, och att det sedan går åt helvete för dom :)
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Roggan » fre maj 28, 2010 10:22 am

Nu ska du inte va sån Serra....

Tänk va dollars det kommer generera till Lakers kassa när vi möter Taif..
Användarvisningsbild
Roggan
Forumdemon

Inläggav ratscore » fre maj 28, 2010 10:22 am

Räven skrev:Alla som kört igenom Tingsryd räknas som egna produkter.Bild

Haha, nee, bara de som är dumma nog att stanna ;)
Thats Mr. Ratscore to you..!
Användarvisningsbild
ratscore
Forumproffs

Inläggav Räven » fre maj 28, 2010 11:48 am

Jo, så kan det vara, jag vet de som räknar Calle Höök som en TAIF-produkt. Ganska häftigt eller hur!

Oliver Ekman-Larsson lämnade väl dessutom orten som 15-åring eller har jag fel nu? Har jag rätt så var det efter TAIF-tiden som han skolades som hockyespelare.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Flanders » fre maj 28, 2010 12:37 pm

Fel Räven, Ekman-Larsson gjorde utöver juniorsäsongerna en fullgod säsong med Tingsryds A-trupp, så att antyda att han skulle vara något annat än en egen produkt för att han lämnade som väldigt ung anser jag vara en ytterst konstig tolkning.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav PeterLake » fre maj 28, 2010 12:42 pm

oj oj

skulle nog säga att Tingsryd passerade just oss på pappret
STOLT LAKEJ
Användarvisningsbild
PeterLake
Forumproffs

Inläggav Varanen » fre maj 28, 2010 12:51 pm

InmeDes skrev:Mycket bra skrivet, Varanen, uppriktigt. Det är sådana alster som gör det värt att läsa ett forum och då gör det inget att det är en själv som står i skottgluggen. Det bjuder man på med glatt humör. Det är bara att applådera.

Sedan är det ju så att de nya strömningarna når även landet fast det tar lite tid :wink:.

Tackar, trodde faktiskt någon av de dina skulle reagera med reptilhjärnan istället för att se ironin. Som sagt, Kronobershockeyn har nog aldrig varit hetare än nu. Vilken säsong vi alla har att se framemot!
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » fre maj 28, 2010 1:32 pm

Flanders: Japp jag hade fel, men jag påstod aldrig att han lämnade som ung, det var en fråga jag hade.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » lör maj 29, 2010 12:29 am

Då var det officiellt att Taif värvar ännu en 30+, Janne Öberg.
http://eliteprospects.com/player.php?player=225

Dröjer inte länge förrän Taif går i pension :lol:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Lalin » lör maj 29, 2010 4:50 am

Man blir riktigt nervös över Carlqvist och andra söta små bidragare! :lol:

Jag vet vad jag tycker om Taif hockey!! Jag hatar skiten rent ut sagt! :roll

Föresten: ni som frågar vad pengarna kommer i från?...........

Dem kommer från över 3000 pers per match (utan växjöhyra) och flertal bönder som vill betala för den skiten! :wink:
Senast redigerad av Lalin lör maj 29, 2010 8:44 am, redigerad totalt 1 gång.
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Lalin » lör maj 29, 2010 5:10 am

Vem fan vill bo där!??
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav calle73 » lör maj 29, 2010 7:24 am

Bra skrivet Varanen!! :hbang: :hbang:
91:an Hjalmarsson
Användarvisningsbild
calle73
Forumdemon

Inläggav Räven » lör maj 29, 2010 10:08 am

Jag undrar vilken byggfirma i TAIF-land som kommer att bygga och skänka TAIF en ny Arena, stor så att hela bygden kan rymmas i den. Kommunen fixar nog en.

Skämt å sido, det är väl den stora haken som finns där nere just nu, ett unket plåtskjul håller inte och de måste investera i en ny, annars kommer det bli svårt att vidareutvecklas. Gamla gubbar kan man locka med pengar, men yngre tror jag blir svårare, de har krav även på miljö och bekvämligheter.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Stoffe » lör maj 29, 2010 11:00 am

Men Räven! Om du nu har så mkt förakt till Tengsry? Varför skriver du om dom hela tiden? Bara låt skiten vara i stället? :roll:
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav Räven » lör maj 29, 2010 1:59 pm

Jag tänker inte sitta här och titta på när TAIF hånar på andra forum, jag mår himla bra och det retar alltid någon och då mår jag ännu bättre. :wink:
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Toyspeed » lör maj 29, 2010 2:20 pm

Ärligt talat Räven så verkar du faktiskt inte må så bra...
Ta ett djupt andetag, släpp Tingsryd ett litet tag, Tror de skulle va nyttigt för dig.
Toyspeed
Forumamatör

Inläggav Räven » lör maj 29, 2010 2:36 pm

Toyspeed: Jag mår prima. Men jag kan erkänna att jag är imponerad över att TAIF kan skrapa ihop extremt med pengar för att köpa ihop ett helt hockeylag, det är inte många som klarar det idag, vill jag påstå.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Toyspeed » lör maj 29, 2010 4:54 pm

Räven skrev:Toyspeed: Jag mår prima. Men jag kan erkänna att jag är imponerad över att TAIF kan skrapa ihop extremt med pengar för att köpa ihop ett helt hockeylag, det är inte många som klarar det idag, vill jag påstå.

jag måste nog ändå göra dig lite besviken här när jag talar om att de inte rör sig om några extrema mängder pengar. Till och med en lägre budget än vad ditt kära Lakers har att spendera på spelare inför denna säsongen.
Som ni alla predikat om här tidigare så har ni en bredare trupp? Inte sant?
Med andra ord har ni spritt era pengar jämnare över truppen än vad Tingsryd har. Vilket som är de smartaste sättet att sprida pengarna över truppen visar sig framåt vårkanten 2011. Men även här är jag ganska övertygad om att ha en bred trupp är de bästa sättet att möta en LÅNG serie. Men när man kommer från en division lägre så har man inte möjligheten att ha en så bred trupp. För de skulle innebära att man byter hela laget.
Därför väljer nog Gustavsson att försöka få in billig allsvensk rutin på en 4-5positioner, För att sen dra in spets på en kedja.

Alla skriker ut. VAR KOMMER PENGARNA IFRÅN.
Och de kan ja faktiskt svara på. Dom kommer från, Publik, Kioskförsäljning, Suvenirer, Sponsorer och sist men inte minst SELMA-klubben.
Var kommer era pengar ifrån? Med tanke på att ni har större budget med samma snitt i publik som Tingsryd. Min gissning är, från exakt samma typer av intäkter som Tingsryd.
Toyspeed
Forumamatör

Inläggav Malul » lör maj 29, 2010 5:42 pm

äh,jag väljer att inte tro på dig.
Taif bara måste fiffla,iaf lite :lol:
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » lör maj 29, 2010 10:46 pm

Det finns en sak som gör att jag är mycket tveksam till att TAIF har en lägre spelarbudgett än Lakers. Och det är åldern på era stjärnor. Ingen av dessa herrar väljer ett lag som TAIF att spendera en del av sin sista tid som hockeyspelare. Dom här herrarna kör på nu på lägre nivå för att tjäna in lite extra pengar innan det civila livet tar vid. Jag tror ingen av varken Kaupilla, Elomo, Koivisto, Davidson eller Öberg accepterar mindre än 70.000 i månaden. Detta skulle innebära mellan 4-4.5 milj kr i lönekostnader på denna femma inkl. arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. Enligt nån fågel som viskade här på forumet för ett tag sedan ska TAIF ha en total spelarbudgett på 6.5 milj kr. Det skulle betyda att resterande dryga 15 spelare i truppen delar på 2-2.5 milj kr. Då räknade jag dessa fem spelare som sexmånaders spelare. Så har TAIF på nått sätt gått ut med att dom har en spelarbudgett på ca 6.5 milj kr, så tror jag dom mörkar faktiskt. Dom lär ju inte välja att spela i TAIF för en sportstyver.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Räven » sön maj 30, 2010 12:09 am

Jag håller med dig PutteA fullt ut. jag har exakt samma tanke om TAIF:s spalarbudget.

Rn sak som TAIF dessutom har är Tisell, viist har det varit lite Håkan Nygren över honom, mycket krav på vad som ska finnas med i laget och kanske full fokus på kostnadsbiten. Vi får avvvakta och se vart hän det bär.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Sköna_Gröna » sön maj 30, 2010 12:35 pm

Riktigt besviken just nu. Vad ska man med Jan Öberg till när vi just värvat en förstaback? Nästa år lämnar alla gamlingar och då får vi värva 10 spelare till. Alla taifare är sjukligt positiva just nu och tror att allt är frid och fröjd. Den här styrelsen handlar innan man har pengarna. Föregående var väldigt måna om ekonomin och för det fick man kritik för man inte satsade. Jag vägrar att stå och se på när en Liljegren och co fått hybris och tror vi ska till Elitserien!

Första säsongen kan man spela mycket på inspiration som nykomling. Grejen är väl att vi har halva laget som är över 30 år, detta är ingen ny upplevelse för dessa och då höjer man sig kanske inte...

Den som lever får. Jag är inte alls förvånad om vi åter är i Division 1 om 2-3 år!

Kommer alltid vara TAIFARE så länge mitt hjärta slår, men när klubben man älskar behandlas som nu blir man orolig. Man älskar klubben inte spelarna!!
Stolthet, hjärta, tradition
Användarvisningsbild
Sköna_Gröna
Forumamatör

Inläggav Räven » sön maj 30, 2010 12:53 pm

Sköna_Gröna: Du verkar vara en TAIF:are som har båda fötterna djupt i marken. Jag tycker att du har rätt i att dessa förvärv delvis är kostsamma, samt att du nämner att det behövs ett stort antal nyförvärv till säsongen därpå.

Jag vet inte tanken bakom detta, alltså målet med säsongen, men jag tror däremot att pengarna för spelare är i hamn, något annat vågar man inte göra idag.

Jag tror däremot inte att risken/chansen (det beror på vilken suporterskara man tillhör :wink: ) är så stor att ni trillar ner igen, under förutsättning att det finns folk i styrelsen som kan säga nej när Tisell vill ha mer.

Jag skulle dock inte varit överförtjust om Lakers börjat värva "gamlingar" till laget, som dessutom är dyra.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » sön maj 30, 2010 1:22 pm

Det kan finnas andra faktorer som spelar in också. Taifs ledning verkar måna om att höja marknadsvärdet och profilen, vilket man lyckats utmärkt med. Etablerade spelare, namn som den "normala" hockeykonsumenten känner igen, ger den effekten. Detta är något som diskuterats även i Växjö. Chief Evertsson är en extremist vad gäller hockey/krona, vilket ger det bästa lagbygget långsiktigt. Men det drar inte i baguetten eller får nippelsen att styvna hos Svensson.

Personligen godtar jag bara hockey/krona-strategin, åtminstone tills en generösare budget finns att tillgå. Och även då ska max 1-2 householdnames värvas just för marknadsvärdet. och rutinen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » sön maj 30, 2010 1:46 pm

Jag kan bara hålla med dig.
Det som historiskt sett alltid har lönat sig är att ha fingertoppskänslan att bygga ett lag, som fungerar som ett lag. Många gånger gör man det genom att pussla ihop olika spelarkarraktärer, så att alla de roller man eftersträvar uppnås. Det blir då ett lag som inger harmoni och trygghet, vilket är det viktigaste i ett lagspel. Samt att man bygger på sikt, men ett minimun när det gäller omsättning mellan säsongerna.

Att värva enskilda spelare som bland annat Malmö gjort ett antal gånger har i stort sett alltid blivit ett misslyckande både sportsligt och ekonomiskt.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav powerman » sön maj 30, 2010 7:08 pm

Sköna_Gröna skrev:Riktigt besviken just nu. Vad ska man med Jan Öberg till när vi just värvat en förstaback? Nästa år lämnar alla gamlingar och då får vi värva 10 spelare till. Alla taifare är sjukligt positiva just nu och tror att allt är frid och fröjd. Den här styrelsen handlar innan man har pengarna. Föregående var väldigt måna om ekonomin och för det fick man kritik för man inte satsade. Jag vägrar att stå och se på när en Liljegren och co fått hybris och tror vi ska till Elitserien!

Första säsongen kan man spela mycket på inspiration som nykomling. Grejen är väl att vi har halva laget som är över 30 år, detta är ingen ny upplevelse för dessa och då höjer man sig kanske inte...

Den som lever får. Jag är inte alls förvånad om vi åter är i Division 1 om 2-3 år!

Kommer alltid vara TAIFARE så länge mitt hjärta slår, men när klubben man älskar behandlas som nu blir man orolig. Man älskar klubben inte spelarna!!
mmmm kan bara hålla med dej jag med .......man är lite orolig
Tingsryds AIF finns de något annat?? ja de finns de
Användarvisningsbild
powerman
Forumproffs

Inläggav Fredrik R » mån maj 31, 2010 10:22 pm

"Att Oskarshamn med nya kärnkraftspengar gör allt för att köpa sig bort från ännu en kvalplats kan jag förstå. Men att plantskolan Tingsryd går loss på samma sätt på hockeyns loppmarknader har förvånat mig. Shabby chic har nått regionen söder om möbelriket. Gamla mörka pjäser handlas in och målas om i vitt och lantligt grönt. Men varifrån kommer pengarna? Jag går in på hemsidan och hittar sponsorer som Runes bensin, Trehörna bergtäkt och Urshults fastighetsbolag och fattar ännu mindre."

Kul inlägg från jämtleksingens blogg. :)
http://jamtleksing.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » mån maj 31, 2010 10:35 pm

Med en kopieringsmaskin kan man kopiera pengar :idea: :lol:
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season