Coach Janne Karlsson

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Re: Coach Janne Karlsson

Inläggav ollebolle » mån apr 02, 2012 12:00 pm

Rätt imponerande att lyckas ta laget till elitserien och komma nia första året med skräpspel. Tänk om de spelat bra istället?
"Take care to get what you like or you will be forced to like what you get" George Bernhard Shaw
Användarvisningsbild
ollebolle
Forumproffs

Inläggav friberg » mån apr 02, 2012 12:28 pm

Att vissa här inne aldrig blir nöjda och glada är ju faan bedrövligt.
friberg
c/o LL´s Forum

Coach Janne Karlsson

Inläggav PutteA » mån apr 02, 2012 12:45 pm

Undrar hur tongångarna hade varit om man istället valt en gladhockey som inte laget är ämnat att klara av, och vi åkt ut med buller och bång. För en del verkar det som att alla världens stjärnor vill spela i Växjö därför bör man vinna SM guld direkt.

Jag ser det som så att det här laget var byggt i första hand för att ta Lakers genom första säsongen i världens jämnaste liga, men samtidigt kanske ha chans på en slutspelsplats. Jag tror att detta bar vad marknaden tillät. Evertsson hittade en väg att få hit tillräckligt bra spelare för att hålla oss kvar och ta första steget mot etablering. Nu har man ett års erfarenhet, nu vet man vad man gjorde för fel och vad man gjorde rätt. Nu har man säkert gjort om ritningen och bygger lite annorlunda för att kunna ta nästa steg. Samtidigt vill man inskola en ny begåvad ung tränare, Sam Hallam, för att fortsätta jobba med sin kontinuitet.

Den hockey som presterats är inte bara JK:s spelidé utan hela stabens, med Evertsson i spetsen. Det är ju dom tillsammans som byggt laget, och har ju GIVETVIS tillsammans kommit fram till hur laget ska klara år 1 i ES. Jag säger som Varanen brukar säga, jag skiter fullständigt i hur dom spelar, bara dom vinner. Och för mig var en nionde plats i ES första vändan en vinst!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Coach Janne Karlsson

Inläggav Charlamov » mån apr 02, 2012 1:38 pm

Hjärnan är ganska selektiv. Lägg personlighet på det så kommer vissa (kverulanterna) endast komma ihåg skitmatcherna, vissa kommer bara ihåg toppmatcherna. Sanningen ligger som alltid mittemellan. I början av säsongen såg det ganska bra ut när spelarna gick på överentusiasm, glädje och kvalserieångor. Sen kom verkligheten ifatt och helt naturligt kom en dipp. I slutet av säsongen blev det bättre igen när det mesta av spelsystemen och tempot satt sig.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Bee » mån apr 02, 2012 1:55 pm

om ni läser mellan radern vad jag skriver så är jag JÄVLIGT nöjd att vi är ES. Att sluta 9a iår var helt sjukt med tanke på hur det såg ut långa långa stunder. Utan Gerber så hade vi varit helt körda (Gerber var bättre än Fasth iår). Hur som helst så har alla eror ett slut även eran gud förklarade JK.
Bee
Forumentusiast

Coach Janne Karlsson

Inläggav PutteA » mån apr 02, 2012 2:02 pm

Det är nog alla (inkl. mig själv) medvetna om, och så ska det vara också. Det som stör mig Bee är att du pissar på honom
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Niles » mån apr 02, 2012 2:37 pm

Skrev på ett ställe att jag tyckte det kunde vara dags att byta tränare, tycker jag fortfarande. Däremot kan man ha en viss respekt för det han lyckats uppnå hittils, annars är det för jävla skralt med insikten.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » mån apr 02, 2012 2:42 pm

Bee skrev:Tack Janne för dom här åren!!!

Ditt fruktansvärda skräp spel har faktiskt givit oss en ES plats (denna gång ingen ironi) :clap: :clap:

Men nu verkar det som tur är vara slut på spektaklet. Maken till tråkspel i ES på hemmaplan kan inte ens SSK mäta sig med hur otroligt det än låter..

Öhman o cc har väl insett att man kommer tappa publik mm om man fortsätter på samma sätt..

VÄLKOMMEN HIT SAM HALLAM :clap: :clap: :clap:

Tycker Janne gjort det bra Kosta.
Tänk om Grekland skulle ha spelat "brassefotboll" under fotbolls EM 2004...Då hade vi fått stryk med 4-0 i varje match.
Nä, man får spela efter sina resurser.
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Bee » mån apr 02, 2012 3:20 pm

Helt sant att man får spela efter sina resurser, just därför kommer vlhs spel vara likadant flera år framöver. Svårt att lära gamla hundar sitta Gäry linder bena jonsson lundgren kommer inte förvandlas till någon erik karlsson över en sommar. Just därför är det dags att börja en förändringsprocess redan nu.
Det har väl inte undvikigt någon vilka spelare JK/EVERT föredrar (jag vet att han har sagt att det största tappet för 2 år sedan varken var J Mac, Rosen, Fasth utan han trodde det skulle vara Hedman).

Däremot PutteA att jag pissar på honom lite väl att ta i när det ända jag säger är att jag vill ha en förändring redan nu...
Bee
Forumentusiast

Inläggav PutteA » mån apr 02, 2012 4:37 pm

Bee skrev:Helt sant att man får spela efter sina resurser, just därför kommer vlhs spel vara likadant flera år framöver. Svårt att lära gamla hundar sitta Gäry linder bena jonsson lundgren kommer inte förvandlas till någon erik karlsson över en sommar. Just därför är det dags att börja en förändringsprocess redan nu.
Det har väl inte undvikigt någon vilka spelare JK/EVERT föredrar (jag vet att han har sagt att det största tappet för 2 år sedan varken var J Mac, Rosen, Fasth utan han trodde det skulle vara Hedman).

Däremot PutteA att jag pissar på honom lite väl att ta i när det ända jag säger är att jag vill ha en förändring redan nu...

Men du talar ju om vilken skithockey han har levererat, trots att den hockeyn är grunden till att vi är där vi är idag. Förändringar krävs i vilken process som helst, och det innebär i förlängningen även att JK försvinner och annan kommer in, precis som spelarna. Men kontinuitet är också viktigt. Så istället för att klanka ner, så respektera istället det han gjort.

Sedan eftersom du ratar våra defensivt skickliga backar så anser du att vi ska ha 9 offensiva backar, och alla forwards ska vara snipers eller tvåvägs. Ett lag måste ju byggas upp med olika delar. Du måste ha offensiva backar, defensiva backar, offensiva centrar, defensiva centrar, hårt jobbande vingar, snipers, spelare som är duktiga i ST, så som BP, PP etc. Sedan behöver du spelare som kan klubben, som har ett stort hjärta för klubben, som någon nämnde alltid slänger sig och täcker puck med tänderna om så behövs. Den attityden kan du inte köpa för pengar. Chansen att Evertsson ska hitta 15 tvåvägsforwards och 8-9 tvåvägsbackar är ju näst intill helt omöjligt. Sen är det så att alla kan inte köpas för pengar, en del VILL inte spela i Växjö, osv osv.

Tycker du själv att Hallam bara ska kastas in i detta utan minsta erfarenhet om vad ES innebär. Är det inte bättre med en mjukstart, omringad av folk som vart där en gång, och vet vad som väntar. Hur laget kommer spela nästa år beror inte i första hand på coach JK, utan på vad för lag vi ställer på fötter. Sen kommer ledarteamet att bestämma vilken väg dom ska ta till en början, sen kanske man måste revidera den planen utmed vägen.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Bee » tis apr 03, 2012 12:18 pm

Sorry PuttA jag orkar inte svara igen på din uppsats om hur spelet/idrotten/hobbyn (för vissa) går till. Känns som jag gjort det tillräkligt i mina 280000 inlägg här på forumet.

Jag är inte dum nog att fatta att vi hade inte varit i ES utan JK/Everts förmåga att bygga spelet kring samma stomme samma typ av spelare samma spelide år ut och år in.

Men eftersom man betalar 6500 för säsonskort tycker jag man kan börja kräva ett försök till eget spel...
Bee
Forumentusiast

Inläggav PutteA » tis apr 03, 2012 12:35 pm

Hockey går ut på att vinna. Ibland kan det även innebära en viss underhållning. Nått som vi faktiskt fått till oss i mellanåt trots den "tråkiga taktiken", om man har ett öppet sinne. Dock är underhållningen ingen garanti. Då rekommenderar jag koncerthuset istället. Där garanteras oftast underhållning för pengarna. Btw, när Lakers vunnit har jag fått min hunger efter underhållning mättad. Och eftersom vi stod som segrare vid 26 tillfällen under vår debutsäsong i ES (inkl GWSW) så tycker jag det var värt varenda öre!!!!!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Charlamov » tis apr 03, 2012 12:42 pm

Nyhetens behag Putte. När den väl släppt kommer dina krav att öka. Du kommer aldrig bara acceptera vinst utan du kommer att kräva underhållning. Det kommer i alla fall jag att göra. Och underhållningen kommer att komma, kanske inte nästa säsong fullt ut men förhoppningsvis året därpå.

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav PutteA » tis apr 03, 2012 2:00 pm

Njae, underhållning kommer aldrig vara ett KRAV från min sida, däremot att man utvecklar laget och spelet däremot är ett givet krav från mig. Men så länge dom vinner, ovh gör det med de metoder som kräver det är jag mer än nöjd. Det handlar ju om smartness, inte att till varje pris bjuda på underhållning. Men självklart vill även jag se en större vilja till offensivt spel framöver. Men först och främst är det viktigaste att hitta en väg till etablering. Det gäller att visa att vi menar allvar med vår plats i finrummet!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Coach Janne Karlsson

Inläggav Charlamov » tis apr 03, 2012 2:06 pm

Du vrider och vänder på begreppen Putte. Vi talar om samma sak och det gör andra med dig i andra trådar. Vad har hänt? Har du blivit rektor i forumskolan?

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Coach Janne Karlsson

Inläggav PutteA » tis apr 03, 2012 2:21 pm

Nä, jag vrider inte på saker, utan påpekar bara att underhållning inte är nått primärt krav från min sida. Sen har jag lite svårt för folk som tror att vi ska bli nån superförening direkt, och spela gladhockey, och vinna sm guld innan vi knappt lärt oss stå utan stöd. Samtidigt som man dissar spelare och ledare på ett respektlöst sätt, såna som vart med på resan från nobody till anybody. Diskussion och debatt kallas det väl för Challe! ;)
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Coach Janne Karlsson

Inläggav Charlamov » tis apr 03, 2012 2:58 pm

Men vad är underhållning? I mitt huvud är det passningar som sitter på bladet, betydligt fler skott och då på mål, full fräs på benen i ca 30 sek, långa anfall, effektiv forechecking, klockrena tacklingar, tät defensiv, blixtsnabba spelvändningar, en målvakt som spikar igen.
Att bara ha som mål att styra ut motståndarna i hörnen, skicka puckar sarg ut och i bästa fall kontra är för fattigt i längden. Grishockeyn hade sin tid, nu måste spelet utvecklas.

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Coach Janne Karlsson

Inläggav Power Play » tis apr 03, 2012 3:38 pm

Jag tror att ni egentligen pratar om samma sak. Fast i lite olika ordning. :)
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Coach Janne Karlsson

Inläggav Charlamov » tis apr 03, 2012 3:49 pm

Precis vad jag försökt säga. Underhållning behöver inte innebära full fart fram och huvudet under armen.

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Varanen » tis apr 03, 2012 4:17 pm

Jag har också en känsla av att vi vill ungefär samma. Varför diskussionen hettar till när våra defensiva spelare eller coach Karlsson kritiseras är rädslan för att det kan bli knas. Men det kritikerna av kritikerna glömmer bort ibland är att VLH:s supportrar nog är de som bäst förstår och accepterar sur defensivhockey. I flera andra klubbar hade vårt spel skapat kontrovers.

Så trots att jag ofta kritiserar kritikerna, så förstår även jag att vårt offensiva spel måste utvecklas. Igelkotten -> breakaways är inte lika framgångsrik i ES därför att de andra lagen helt enkelt är bättre på att försvara sig. I AS nötte vi oftast ner motståndet med den taktiken. Fanns mycket mer misstag vi kunde utnyttja. Vad som kan hända nu är att det bara blir igelkotten , dvs att vi långa stunder bara jobbar i egen zon och sedan inte har kraft nog till att vända spelet snabbt. Det leder i sin tur till att vi bara kastar iväg pucken för att mötas av en ny anfallsvåg. Vi måste börja vårda pucken mer. Lugna ner det periodvis och bygga spelet mer traditionsenligt, komma i samlade anfall. Hoppas vi för den sakens skull inte glömmer våra härliga breakaways. I min värld är det fortfarande den roligaste anfallshockeyn. Att hugga motståndaren när han minst anar det. :wink:

Frågan är om coach Karlsson är bäst lämpad till att utveckla vårt offensiva spel? Kanske inte, men då får vi hoppas på coach Hallam. Kan vara vettigt att den sistnämnde introduceras in i vårt defensiva tänk, som ju faktiskt varit framgångsrikt, och att han kan bidra med ett nytt sätt att se det offensiva spelet.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Coach Janne Karlsson

Inläggav Power Play » tis apr 03, 2012 5:01 pm

Precis! Jag tror inte heller man ska ta bort nånting. Snarare komplettera. Behåll det framgångsrika defensiva spelet och höj ribban och utveckla framåt.

Visst lät det bra av en inte särskilt stor eller kunnig taktiker? :D
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Coach Janne Karlsson

Inläggav PutteA » tis apr 03, 2012 5:26 pm

Men du är ju bra på andra sätt PP, hehe ;)
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Bee » tis apr 03, 2012 5:27 pm

Bra skrivet varanen precis min åsikt även om jag inte är lika diplomatisk i mina inlägg.......
Bee
Forumentusiast

Inläggav Leyker » sön sep 30, 2012 12:27 am

Många ropar: -"Avgå Janne" eller "Nu sitter han inte kvar så länge efter alla förluster!"

Tror ni inte att det är en högre risk för spel i kvalserien om man kickar huvudcoachen mitt i säsongen?
Kolla bara på Timrå, Djurgården och Linköping förra året, jag tror inte att det är en bra lösning för Lakers.

Jag har respekt för vad Janne K har åstadkommit genom de 6 åren MEN han har vissa begränsningar i sitt strategiska tänk. Han är en aggressiv, explosiv och utåtagerande tränare som kan trampa många på tårna vilket kan leda till att det låser sig för vissa spelare.

Evertsson och Öman kommer säkert börja vanka av och an i korridorerna på Vida arena om förlusterna börjar samlas upp på en stor hög, något kommer säkert att göras. Frågan är bara, är det den rätta lösningen att kicka Janne Karlsson? Är det inte sportchefens huvudansvar att se till att lagbygget fungerar ihop med spelidén och dess coach under uppbyggnadsfasen? Alla i ledningen är sådana tjurskallar och vinnarmentaliteten finns där, det gäller bara att ha lite tålamod och göra det enkla rätt ute på isen.
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast

Inläggav friberg » sön sep 30, 2012 9:19 am

friberg
c/o LL´s Forum

Coach Janne Karlsson

Inläggav PutteA » sön sep 30, 2012 10:06 am

Jag är inte för tränarbyte under säsong, och anser att det är det är det värsta tecknet på total panik. Janne ska sitta kvar, men man måste våga använda sig av okonventionella wakeup metoder, som att ställa en och annan stjärna åt sidan.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Åryd Lakej » sön sep 30, 2012 11:11 am

Inte heller för tränarbyte under säsong,men ska det bytas så gör det nu!
Ju längre vi kommer in i serien ju svårare blir det att bryta mönstret.
Ställ Janne åt sidan å sätt in Sam istället,det kan fan inte bli sämre just nu.
Användarvisningsbild
Åryd Lakej
Forumdemon

Inläggav Lakershjärta71 » sön sep 30, 2012 12:32 pm

Hur många trådar ska vi ha som handlar om Janne Karlsson?
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Leyker » sön sep 30, 2012 1:00 pm

Hur många trådar har du räknat Lh71?
Finns bara en tråd när man använder forumets sökverktyg och det är denna.

Enklast är väl att diskutera Janne Karlsson under tråden Janne Karlsson? :D
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast

Inläggav Lakershjärta71 » sön sep 30, 2012 2:14 pm

En under Hockey och en under Silly Season, men skitsamma..

Tycker nog att Varanens analys över läget är den bästa hittills på Forumet.

Tränarbyte funkar med ny röst, nya ideér, men sällan i praktiken..

När en sak går i "LÅS" så uppstår det oftast nya problem efterhand. Det kan vi spekulera hur mycket som helst om. Hoppas JK & Co hittar felet så fort som möjligt där skon "klämmer" så det vänder..men har har man ändå fel spelmaterial på den här nivån så spelar det kanske ingen roll hur man än vänder och vrider på det. Flera av befintliga spelare kanske mer hör hemma i HA. Ibland känner jag att det saknas mer skicklighet och "Verktyg" i vissa händer..

Man kan ju börja med att åtminstone ha 1 passningssäker "Noah Welch" i varje backpar, OCH om det ska göra ont att komma in på eget mål! Istället värvar Evertsson "småknattar", som i det stora hela bara ska vara duktiga på att slå det där förstapasset..
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav Leyker » ons okt 03, 2012 12:01 am

Jag är trött på Janne Karlssons ständiga mantra om att lagen man förlorat mot är otroligt bra och att domarinsatserna är för dåliga vid förluster. Det börjar kännas urholkat herr Karlsson, har du inget bättre att komma med?

Det är totalt meningslöst att ödsla energi på domarkåren när resultaten inte studsar lagets väg.
Som till exempel i matchen mot Rögle då gästerna tog time out inför sitt power play, då står Janne och diskuterar domslutet istället för att fokusera och samla ihop spelarna kring en strategi!

Fokusera på rätt saker för i h-vete!

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5293751
Användarvisningsbild
Leyker
Forumentusiast

Inläggav widiot » sön okt 14, 2012 7:19 pm

Enligt Wikegård är Janne kickad :s

(på Twitter)

"Janne Karlsson sparkad!!!!Jag är mycket förvånad - saknar en bra målvakt - saknar två off backar - saknar tv"

Står inte om det någonstans. Återstår att se om det är sant eller inte.
Användarvisningsbild
widiot
Forumentusiast

Inläggav Svartvadet » sön okt 14, 2012 7:45 pm

Tack för allt Janne! Vår klubbs främste och synnerligen mest framgångsrike!

All lycka till dig!
Senast redigerad av Svartvadet sön okt 14, 2012 7:46 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Modig » sön okt 14, 2012 7:45 pm

Bekräftat på tv4sporten också....
"Du missar 100% av skotten du inte skjuter" - Wayne Gretzky
Användarvisningsbild
Modig
Forumentusiast

Inläggav Klonis » sön okt 14, 2012 7:46 pm