Centrarna 07/08

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Centrarna 07/08

Inläggav Varanen » tis apr 03, 2007 10:53 pm

Detta inlägg har inte som syfte att klanka ner på Peter Ström, som jag är övertygad om kommer att vara kanon som center, utan jag vill resonera om hur vi använder våra resurser.

Ett antal säsonger nu har VLH hoppats kunna skapa en första kedja där den store Thoorst inte håller i taktpinnen. Varje säsong har hans line ändå varit vårt främsta offensiva vapen. Nu värvar vi den mest namnkunnige svenske spelaren i vår korta, men ack så intensiva historia. Peter Ström skall användas som center enligt klubben. Ströms egenskaper följer den svensk/tjeckiska center-traditionen med en defensivt skicklig härförare som balanserar femman. Trist och förutsägbart. Här hade vi en verklig chans att ge Rosén en tung, ansvarsfull post, som ledare för en av våra två offensivt inriktade kedjor. Peter Ström skulle med sin erfarenhet, hockeymässiga intelligens och arbetsetik varit perfekt som en av Roséns vapendragare. Nu reduceras Rosén antagligen till checkare och med uppgifter i special-teams.

Nu är det som det är. Centerrollen är kanske något som Ström ställde som krav för att signa. Om The Thoorst inte vill fortsätta i VLH hoppas jag att vi visar kyla och värvar nästa center till checking-linan.

1. Ström
2. (Yngvesson)
3. Romö
4. Rosén
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Alfie » tis apr 03, 2007 11:33 pm

Tror ändå inte att Torsten blir kvar! Och jag tror än mindre på att han blir förste center.... tror nämnligen att Evert har sparat på det bästa till sist :twisted:
- VÄXJÖ LAKERS OLÉ OLÉ OLÉ -
Användarvisningsbild
Alfie
Forumentusiast

Inläggav NEDOMANSKY » ons apr 04, 2007 12:54 am

Tror inte att Rosen fixar att vara 1:a Center ÄNNU, såvida inte frekvens och snabbhet utvecklats under Sommaren.
Med rätt uppbackning så kommer han dock att vara lysande i 2:a eller 3:e, Center i 4:e skulle vara ett HÅN!

Måste säga att Jag har hoppats på en vassare Center än Ström som Leading Man, eftersom målet är Topp 3.

Romö är klockren som 3:e Center!

Hoppas på Papparoll till Torsten i 4:e.

Målet är topp 3 med i NULÄGET EN Spelare som kan anses vara Elitseriespelare(Ström) :?
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav ruppo » ons apr 04, 2007 7:57 am

Enligt EP är ju Steffen center oxå!
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Seksen » tis apr 17, 2007 10:44 am

Steffen Thoresen spillte venstre forward på Storhamar i fjor, sammen me Christian Larrivee (center) og Teemu Kovhakka (høyre forward).

http://www.eurohockey.net/players/show_ ... rial=54687

http://www.eurohockey.net/players/show_ ... ial=107932

http://www.eurohockey.net/players/show_ ... serial=824
Stavanger Oilers
Seksen
Forumamatör

Inläggav Sacke » tis apr 17, 2007 6:01 pm

seksen.. precis... han är en vänster ytterforward.. rivig sådan!
Sacke
Forumamatör

Re: Centrarna 07/08

Inläggav Varanen » tis nov 13, 2007 10:24 pm

Varanen skrev:Här hade vi en verklig chans att ge Rosén en tung, ansvarsfull post, som ledare för en av våra två offensivt inriktade kedjor. Peter Ström skulle med sin erfarenhet, hockeymässiga intelligens och arbetsetik varit perfekt som en av Roséns vapendragare. Nu reduceras Rosén antagligen till checkare och med uppgifter i special-teams.

Nu är det som det är. Centerrollen är kanske något som Ström ställde som krav för att signa. Om The Thoorst inte vill fortsätta i VLH hoppas jag att vi visar kyla och värvar nästa center till checking-linan.

1. Ström
2. (Yngvesson)
3. Romö
4. Rosén

OBS! HÖG DRYGHETSVARNING UTFÄRDAD!

Vi är till mans duktiga på att ge de ledande i föreningen giftig kritik när de gör felaktiga analyser eller det inte riktigt blir som de tänkt. Nu ger jag fiktivt chief Evertsson möjligheten att vända på steken:

- Det var ju ett synnerligt bra råd du gav Varanen!?! Nu då?

Rosén fick den roll jag ville ha honom i, men han har inte riktigt levererat efter förväntningarna. Jaha, så alltsammans är alltså ett stort misstag? Nej, det är det inte. Jag tror det ökade ansvaret (i bred mening) har varit betungande. Tidigare var RR en bonus (lite som Lindhagen är idag). Lekfullheten, fräckheten fanns där. Denna säsong skall han leda en femma och det låser sig. Inte minst i PP. Tidsnöd och oförmåga att hjälpa varandra har blivit ett signum för hans enhet. Vad göra? Antingen tror man på killen - eller inte. Coach Karlsson har med en dåres envishet gjort det förstnämnda. Rosén och co har matchats hårt i PP. Ett vanligt coach-knep när man vill att en spelare skall nå sin nivå. Man matchar helt enkelt fram det. Har inte fungerat hittills och vi kan inte fortsätta i samma hjulspår. Jag tror fortfarande på Rosén och min lösning är att förändra omgivningen. Weinstock och Hjalmarsson har många goda kvaliteter, men ett totalansvar för femmans framgång är inte en av de. Jag har i ett annat inlägg diskuterat bristen på rena balansforwards i VLH, the Janitor lämnade ett stort tomrum. Han kunde gå in i vilken line som helst och dela ansvaret. Något som är nyckeln till framgång nu. Markusson - Romö fungerar för bra ihop för att låta #38 bunkra med någon annan center. Vi mister för stor synergi-effekt. Jaja, sluta babbla och kom till skott!

Vi byter plats på Carlsson och Weinstock. Ger, tror jag, dubbel effekt. Carlsson har visat förvånande mognad i sitt spel, dessutom är han inte oäven i närkampsspelet. Inte defensiv i grunden, men slarvar inte i sitt arbete. Offra Lindhagen alltså? Jag ser det inte så. Weinstock har kvaliteter men det har inte skapats någon magi mellan Rosén och honom. En ny center för Weinstock kanske ger honom en nytändning. Om rockaden slår väl ut får vi igång både RR och Weinstock, men i separata kedjor.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Loseddos » ons nov 14, 2007 11:22 am

Klockrent Varanen. Precis så skulle jag vilja se kedjorna. Bytet mellan Weinis och Carlsson tror jag skulle kunna göra mycket skillnad!
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist

Inläggav dolitle » ons nov 14, 2007 1:11 pm

Varanen du är inte i närheten av att vara dryg, det finns det bevis på här på forumet....

Gillar din idé med att byta Carlsson och Weinis, men vem tar då det defensiva ansvaret av: Weinis, Lindhagen, Thelin/Thoresen ?

Carlsson har tagit ett stort steg framåt denna säsongen.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons nov 14, 2007 2:24 pm

Lindhagen tar själv sitt centeransvar, och Thelin är främst defensiv. Thoresen har fortfarande en hel del att lära vad gäller svenskt taktiskt arbete. Men det kommer säkert. AS är uppenbart långt mer taktiskt slipat än norsk es-hockey. Men grundproblemet löses främst genom att kedjans roll är mindre offensiv i grunden och Lindhagens mer defensiva roll. Den blir i upplägget vår 4:e kedja.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » ons nov 14, 2007 9:45 pm

Von Rosens dilemma heter omgivning, Lakers PP har hitills varit Uselt och det är inte enbart ROsens fel.

Lakers lag i år har dessvärre inte den spelarskills som förra året hade, detta drabbar Rosen hårt samtidigt som det är Hans 2:a riktiga Allsvenska säsong vilket kan spela in både vad gäller uppvaktning från Motståndare samt FYSträning och krav.

Varanens analys är intressant, Jag har länge velat uppgradera Rosen, vissa matcher har Hans lina även bänkats, helt åt skogen enligt Mig.

Efter Ström Lakers klokaste spelare.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Box Play » ons nov 14, 2007 10:10 pm

Neddo du har fel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Von rosens dilemma heter självförtroende det sågs tydligt mot MIF när han hade friläge han säker hellre passning än skott och tror inte på sin egen förmåga dessutom ser han oerhört stbbig ut på isen, men om något år med rätt träning och matchövning har han förutsättningar att bli en medelgod allsvensvensk spelare. Höj ingen till himlen som inte kan komma dit min vän
Box Play
Forumentusiast

Inläggav NEDOMANSKY » ons nov 14, 2007 10:20 pm

Då tycker Jag att Han spelar attans Bra med taskigt sjävförtroende, Von Rosen är något för långsam för att hamna i de hetaste Mållägena utan skicklig omgivning, Hans frekvens och snabbhet har aldrig varit grym och kommer aldrig att bli hans kännetecken, Rosen använder skallen, det skulle fler göra :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav NEDOMANSKY » ons nov 14, 2007 10:28 pm

Mål och assist mot Bajen av Von Rosen, inte illa med taskigt självförtroende :wink: , Idag i en uppgraderad formation :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Box Play » ons nov 14, 2007 10:34 pm

Att vinna mot ett lag som står inför konkursens ruin är jätte bra det tycker jag med men han gjorde inte mål på sitt friläge mot MIF när det verkligen gällde är det rätt självförtroende eller skall han matchas i en kedja med mindre krav?????? kanske för att bygga upp sitt självförtroende. säg du hockeygud som kan allt..........??????????????????
Box Play
Forumentusiast

Inläggav Komodoödlan » ons nov 14, 2007 10:48 pm

Box Play skrev:Neddo du har fel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Von rosens dilemma heter självförtroende det sågs tydligt mot MIF när han hade friläge han säker hellre passning än skott och tror inte på sin egen förmåga dessutom ser han oerhört stbbig ut på isen, men om något år med rätt träning och matchövning har han förutsättningar att bli en medelgod allsvensvensk spelare. Höj ingen till himlen som inte kan komma dit min vän
Hade han haft självförtroende hade han fintat bort målvakten och gått runt "köksvägen" och lagt in pucken i öppen bur :wink: Nu valde han att skjuta mitt på målvakten.
Komodoödlan

Inläggav Beckis » ons jan 09, 2008 11:50 am

Ny center skall in enligt Evertsson i dagens smp.
Undrar vad som komma skall?

Vad sägs om att "namedroppa" lite spelare som vi vill se i Lakers.
(Spelarna skall naturligtvis vara tillgängliga)

Personligen ser jag gärna Fogström som kan spela C.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5878

Ser även att en av mina favoriter är ledig numera, Daniel Olsson.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1157
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav Matte » ons jan 09, 2008 1:02 pm

Fogström är inte tillgänglig.

Inte ännu iaf...
Bild
Användarvisningsbild
Matte
Forumamatör

Inläggav Primeau » ons jan 09, 2008 1:46 pm

Det finns tydligen pengar kvar från Thoresen och McConvey, vilket borde kunna räcka till en bättre center än Fogström (ifall han är tillgänglig)•. Han är bra, men jag tror Lakers letar efter en mer fysisk spelare. Här är några jag skulle kunna tänka mej:
Domenic Pittis från Kloten
Marty Murray, Lugano
Romano Lemm, också Kloten
Alla känns såklart överkvalificerade, men drömma går ju alltid. Ett tillfälligt lån av NH´s Niklas Olausson tills Romö är spelklar skulle också kunna bli aktuellt. Kanske.

Spännande tider stundar - jag hoppas Evert prexenterar en grym förstacenter inom kort!
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Roggan » ons jan 09, 2008 2:02 pm

Pittis o Lemm, thi thi ....
Användarvisningsbild
Roggan
Forumdemon

Inläggav Primeau » ons jan 09, 2008 2:03 pm

....och Simon Gamache skulle oxå vara välkommen :lol:
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Stoffe » ons jan 09, 2008 5:53 pm

Tycker det vore bättre man fick Patrik Berglund :wink: Nä, men Niklas Olausson hade varit perfekt för tillfället.

Fimpen-Ström-Marsh
Carlsson-Olausson-Jacobsson
Weinstock-Lindhagen-Lauritzen
Hjalmarsson-Rosén-Markusson

Så hade det gärna fått se ut på fredag! PLUS dom blåa tröjorna :wink:
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav C70T5 » ons jan 09, 2008 6:55 pm

Nu tycker jag att Chief Evertsson sätts rejält på prov. VLH är med i striden om den mycket värdefulla fjärdeplatsen. VLH har nu drabbats av ett tungt avbräck - lagkapten Romö är skadad. Pengar finns, hur agerar sportchef Henrik Evertsson?

Klarar inte sportchef Henrik Evertsson av att värva hit en fullgod, helst offensivt skickligare, ersättare för Il Capitano Martin Romö så kan han lika gärna skita i att värva överhuvudtaget. Dock så är ju min förhoppning att sportchef Henrik Evertsson inser vilka signaler det skulle ge till supporters och vilka sköna slantar det skulle inbringa till Växjö Lakers (kvalserien) om det värvas hit en riktigt duktig poänggörare. Då har man ju iaf gjort ett förbannat bra och helhjärtat försök.

Det ska bli mycket intressant att följa detta de närmsta dagarna.

Chief Evert, surprise us - Gambla för fan!

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakers00 » ons jan 09, 2008 7:15 pm

Primeau skrev: Ett tillfälligt lån av NH´s Niklas Olausson tills Romö är spelklar skulle också kunna bli aktuellt. Kanske.

Niklas hatar VLH så han kan ni glömma.
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav Varanen » ons jan 09, 2008 7:44 pm

Det kommer alltid någon man inte väntat sig. x från lag y där chiefen beskriver honom som en blandning av Podein - Saviano - Hadelöv, "skridskostark tvåvägsspelare med offensiva kvaliteter" och orsaken till att han inte lyckats tidigare är att han inte fått det rätta förtroendet/trivdes inte i klubben. Allmänt jubel utbrister och förväntningarna bli absurda.

Min uppfattning är att vi redan nu ska tänka på nästa säsong. Spara eller ta in en som redan nu skriver på för minst 1+1. En spelare vi ändå tänkt försöka få hit nästa säsong. Finns det någon i Nyköping?
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Stoffe » ons jan 09, 2008 8:37 pm

Lakers00 skrev:
Primeau skrev: Ett tillfälligt lån av NH´s Niklas Olausson tills Romö är spelklar skulle också kunna bli aktuellt. Kanske.

Konstigt, varför var han här och spelade träningsmatch med oss då för?
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav Beckis » ons jan 09, 2008 8:51 pm

Varanen: håller med dig. Klubben bör försök att satsa på en spelare som vi kan ha nytta av till nästa säsong också.
Under rättegången förklarade Olsson att han inte riktigt kom ihåg vad beteckningarna avsett. Möjligen skulle "sv" kunna vara kopplat till sommarvikariat och "vitt" till hans vita blodkroppar, som han hade problem med.
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav Lakers00 » ons jan 09, 2008 8:55 pm

Stoffe skrev:
Lakers00 skrev:

Konstigt, varför var han här och spelade träningsmatch med oss då för?

Han blev väl inbjuden och kände väl sig tvungen. Jag har pratat med honom och vet precis vad han tycker om Växjö.
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav NEDOMANSKY » ons jan 09, 2008 9:13 pm

Justnu får Daniel Olsson Min röst
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Malul » tor jan 10, 2008 1:01 pm

Lakers00 skrev:

inte om han själv får välja:)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » tor jan 10, 2008 7:56 pm

Undra hur det går för Chief Evertsson och hans Sjögam? Det är ju tyst som i graven. Jag hoppas på febril aktivitet bakom kulisserna...

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tor jan 10, 2008 8:01 pm

Om chiefen stöter på en tillgänglig högklassig ytterforward skulle vi kunna spela Weinstock som center. Han har tidigare visat att han behärskar den positionen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tor jan 10, 2008 8:22 pm

Ifall Sjögamen hade siktet inställt på Fogström så får den nog tänka om: Fogström åkte på en axelskada igår och blir borta minst två veckor.
Jag håller med dej Varanen, men det känns ändå som en tvättäkta center vore det optimala alternativet. Hoppas den där Sjögamen hittar en klonad version av Urban Omark; ettrig, tung att möta, bra blick för spelet och gör en del poäng.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » tor jan 10, 2008 8:49 pm

Den svenska marknaden (inhemska ligan) känns för tillfället ganska så begränsad.

Kanske en foreign player - med svenskt pass? Eller varför inte en kanadick med slutspelsskägg och ett jäkla poängfacit?

Fönstret stänger den 31 januari. Tills dess så ska VLH avverka sex oerhört viktiga matcher. Frågan är om det blir med ett fullt eller med ett decimerat manskap på isen?

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » tor jan 10, 2008 9:35 pm

Chief Evert älskar Ron Pasco. 8O

En defensiv center eftersökes tydligen. Jag skulle personligen tycka det vore roligare med en offensiv Lakerskrigare.

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Nästa

Återgå till Silly Season