Ja Du Box Play, det enkla svaret är Livet är kort(=Tidsbrist)
Jag har haft Lag och fungerat som Tränare UTAN att vilja kalla Mig en sådan, eftersom det inte är en Administrativ Tjänst vilket alltför många tycks tro.
Baskunskaper är en stor bristvara i skrået, De flesta Elit-Tränare och gamla Spelare VET INTE hur Grundteknik lärs ut och tränas. De har däremot full koll på Fysiska Testvärden/Uppspelsövningar/Positioner och Spelsystem. Att tex. Träna Hockey från 7 år till 20 år 3-5 gånger i veckan utan att kunna de viktigaste Grundskillsen som Skridskoåkning fram/bakåt översteg med fartökning samt puckkontroll med blicken upp, och att fått lära sig att ta kloka beslut med pucken i samklang med sin förmåga är inget annat än skandalöst dålig Tränarkvalitet. Alltför vanligt bland Tränare är att skippa Grundskillsen eftersom kompetens saknas, man väljer de som naturligt kan bäst och sätter ihop Lag som matchas för vinst istället för att Lära ALLA Grundskillsen, Om det som Jag förespråkar varit vanligare så hade tex. T o G kunnat åka skridskor och spelat i bättre Lag än Lakers.
Steg 1 o 2 är ett skämt som utbildning till Tränare, Du får ABC-pärmen som är Toppen, men som få vet att utnyttja, istället dyker lille Kalle upp på isen med sina nya skydd och Compositeklubba och får åka runt koner och sprätta en puck på en målvaktsstackare som ingen vet att hjälpa, detta när lille Kalle inte står i Kön utmed sargen 75% av träningstiden.
Den Tragiska sanningen är att de flesta unga spelare inte lär sig i stort sett ett smack på 10-18 år, kolla noga själva på U-spelare och se efter några år vad dom lärt sig i Grundskillsen och döm själva, ofta har De bara blivit Längre/Starkare/Tyngre med bättre kondition men kan inget mer utan får bara spela med spelare med liknande kvalitetsnivå som sig själva.
Tänk om det vore så i Boxning/Gymnastik/Simhopp/Konståkning/Simning/osv......
Du har givetvis rätt att Tränare utan Steg utbildningar kan vara kanon, likafullt kan stegutbildade Tränare vara lika kass som en påse nötter, personliga egenskaper och förmåga att tillgodogöra sig känd kunskap i ämnet som omsätts i faktisk Träning innebär dock ofta att Fokuset flyttas från resultat till ökad Grundskillsutveckling vilket betalar sig på sikt, det krävs dock MOD i en klubb att bedriva detta.
Ånej Everts o Jannes verklighet är allt annat än det jag skriver om , dessa bägge Lever på att äta färdigbredda Smörgåsar
, de skördar det någon ideell Tränare gjort tidigare, de borde dock vara så uppriktiga och ärliga att upplysa Lakers ALLA U-J spelare om HUR dessa ska utveckla sina Grundskills varje år, det bör ingå som en självklar arbetsuppgift för den lön de uppbär i lakers, dett är nämligen God Ekonomi på lite sikt vilket nog Lakers borde vara intresserade av
Eller vet de inte hur man gör
Frågan är fri, vill Lakers ha en ZinkSpann som Rådgivare så .....