Var detta stormen som väntade? Snälla, välkammade och nyrakade killar som ber Varanen förklara sig
Jag nåddes av ett bud på stan som sa att ett helt possey jagade mig. Jag blev naturligtvis livrädd!
"F-n de är efter mig..."
Nåväl som tur är var det inte så farligt. Här kommer ett förtydligande:
Bakgrund:
Mitt inläggg ovan är givetvis skrivet ENBART med hänsyn till aktuell situation. Var befinner sig laget/truppen? Var befinner sig spelarna vi har att tillgå med omedelbar (eller närmast) verkan? Två frågor som måste ha sitt svar.
En tredje fråga som måste besvaras när man tar ställning till mitt och mina antagonisters inlägg är vad DET RÄTTA VIRKET egentligen innebär Från början var det en PR-slogan som lanserdes av Lakers för att symbolisera vad föreningen prioriterade och värdesatte. Det var inte bara det hockeymässiga som skulle värderas, utan i lika stor utsträckning de personliga egenskaperna. En lyckad slogan måste jag säga. Många av oss har fått en relation till uttrycket.
1) Laget befinner sig i en knivskarp konkurrens om att kunna tillhöra de
20 bästa lagen i landet. Detta, den första möjliga säsong i vår historia, så kan vi klara den bedriften. Läget i truppen är alltså bra, MEN vi har drabbats av skador. CJ hämtades in med expressfart. En lyckad värvning. I kronobergshockeyn är Jacobsson ett begrepp. Svårförståeligt för övrig hockeypublik. Nästa steg? Skadorna hopar sig. Två spelare är utlånade. Kanske någon av de?
Låt oss då göra en bedömning: Strömbäck har har spelat i Lakers 01/02 och 02/03. Gjorde sig då känd som ett rivjärn, en kämpe helt enkelt. Många fans var besvikna när klubben gjorde bedömningen att han inte skulle ha en plats i årets a-lagstrupp utan lånades ut till division 2, Alvesta. Vad en förening väntar sig av en spelare som lånas ut har jag angett i mitt tidigare inlägg. Hur nära han var i "cutten" kommer vi nog aldrig att få veta, men att hans chans skulle komma insåg nog alla.
Johan Carlsson är vår andra utlånade spelare. Han har rätt nyligen blivit utlånad till division 1, Osby. Johan kom närmast från spel i HV:s J-20-lag.
Med denna korta presentation tar jag på mig helt andra glasögon: Jag blir scout i Bonn HC, tyska ligan. Klubben saknar en forward och jag blir tvungen att snabbt rekommendera en spelare från allsvenskan som inte riktigt platsar i sitt lag. Givetvis kommer jag snabbt till Lakers och har ovanstående spelare att välja mellan. Mitt ärliga svar blir att de skall ta Carlsson. "Aber herr Strümbeck" svarar de tyska bossarna. Han är ju ett etablerat namn. Nej, svarar jag då. Inte honom. Han visste att han skulle få sin chans om han bara valde att ta den under säsongen. Tyvärr har han inte gjort det. Carlsson däremot har gjort succé i sin nya klubb, som dessutom liggger en hel division högre än Strömbäcks.
Vän av ordningen frågar mig då givetvis två frågor: Har du sett spelarna i sina nya klubbar? Om inte, hur kan du då ha någon som helst uppfattning av vad de presterar?
Min uppfattning bygger jag sonika på hörsägen och medias upplysningar, men det där är inte alltid så ovanligt. Podes hade väldigt få sett ens på TV, men uppfattningar fanns det...
För att man som division 2 spelare skall ta en plats i Lakers nuvarande trupp så krävs det att man är av det rätta virket. Dvs en sjuhelsikes hockeyspelare och person. Strömbäck har det senare men saknar superallsvensk kvalité i sitt spel. Den har inte framkommit i hans matcher med Alvesta i år. Han har inte klarat av att bli division 2:s största stjärna. Min känsla är att han inte gett max i varje situation, och om så är fallet så stärker det inte hans position i den superallsvenska truppen.
Johan däremot hade ett mål med sin utlåning och det var att han skulle få känna av seniorhockey på allvar. Detta har han klarat galant. Mission accomplished.
Nu till det sista. För att vara av det rätta virket krävs alltså att man är en exceptionell spelare med en god personlighet. Strömbäck är en god gubbe som spelat bort sina chanser till att nå vår trupp. Ledsamt för hans vänner, men sådan är verklighten.
I denna debatt delar jag VLH:s analys. Vi nöjer oss enbart med de bästa.