Kvalitet!

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Kvalitet!

Inläggav Podde » mån mar 15, 2004 5:29 pm

Kvalitet måste vara nyckelordet för värvarsektionen inom Lakers inför stundande ”silly season”. Lakers säsong 03-04 har visat sig växa in i den allsvenska kostymen på ett formidabelt sätt. Nu siktar man givetvis på att höja målsättningen ytterligare ett snäpp inför nästa säsong vilket innebär att man vill känna på hetluften i kvalserien 2005. Ett ganska rimligt och inte helt omöjligt mål. Men för att kunna nå dit måste man ”spetsa” truppen. Men jag tycker att om man ska plocka in nån så ska han vara bra, riktigt bra. Och då pratar vi elitserieklass näst intill. Ordinarie elitseriespelare är oehört svårt att locka till sig men dom som är på gränsen och inte riktigt får den istid dom önskar måste vi jaga. Dom som är hungriga på att bevisa att dom visst är bra nog. Även dom verkliga klasspelarna i norra och södra allsvenska är intressanta. Att leta lovande talanger är alltid kul men alltför ofta plockas dom av någon elitserieklubb.

Men jag har inget tvivel om att Åkesson och gänget kommer att hitta dessa spelare. Vi fans måste bara visa tålamod. Vilket inte alltid är så lätt när klubb efter klubb knyter tills sig nya spelare.

Men så till den tråkigare biten. För att ge utrymme för dessa nya spelare så måste givetvis någon också lämna klubben. Man läser ofta i forumet att han MÅSTE ju få nytt kontrakt och han är ju SÅ BRA. Men det finns alltid nån som är bättre, eller hur. Grymt men sant. Om Sundin skrev på för Lakers (nu är det rent hypotetiskt) så skulle jag utan tvekan var beredd på att skeppa iväg vilken spelare som helst i dagens Lakers. Detta är nåt som ingår i spelets regler och som dom inblandade är väl medvetna om.

Vilka enskilda spelare som i praktiken ska lämna laget vill jag inte gå in på men skulle jag gissa så tror jag att många av dom som står utan kontrakt idag inte finns på isen när Lakers kör igång framåt hösten. Inte för att jag inte tycker at dom är bra utan för att det helt enkelt måste ges utrymme i truppen för dom som är ännu bättre så att laget Lakers kan nå nästa nivå. Att Morgan Grans lämnar är väl näst intill klart men för övrig får vi helt enkelt vänta och se…
SKRUVA DEN SOM ARUP!
Podde
Forumamatör

Inläggav Kjellsson » mån mar 15, 2004 5:32 pm

Mycket bra skrivet, håller med till 100%!!!
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav Beckis » mån mar 15, 2004 5:34 pm

iofs har du rätt i det mesta..men vad jag skulle vilja poängtera är att det finn ingen mening med att köpa spelare för 100000-300000kr om man får ut mer el mindre samma kvalitet utav en yngre redan befintlig spelare laget som är tillgänglig..

Finns i min värld ingen anledning att satsa en massa kulor på gamla spelare...då är det bättre att få hit yngre spelare som är riktigt bra...

Beckis
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav C70T5 » mån mar 15, 2004 5:51 pm

Podde, instämmer med dig.
Nu ska det satsas, och det rejält, det ska bli riktigt kul!
Finner ingen anledning att hålla tillbaka när ekonimin finns, men pengarna ska läggas på MYCKET bra spelare och det ska vara en tanke bakom, inte värva bara för värvandets skull, och det är jag helt övertygad om att de värvaransvariga har full koll på. :ok:

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav PP » mån mar 15, 2004 5:57 pm

Min åsikt är att de värvningar som görs skall göras med långsiktiga ögon.
Dvs kunna stanna i klubben längre än 2 säsonger. Då får de inte vara för gamla.

Hellre en duktig mindre känd 25-åring som kan hålla hög klass, kriga och stanna i klubben i 5-6 år än en trött Wernblom i ett eller två år.

Heja Lakers
PP
Forumamatör

Inläggav Rex » mån mar 15, 2004 6:01 pm

En bra mix är väl det viktigaste
Användarvisningsbild
Rex
Forumentusiast

Inläggav nr 12 » mån mar 15, 2004 6:24 pm

Det räcker ju inte att värva "medelmåttiga" elitseriespelare. Se bara på Rögle som värvade fem st inför denna säsongen.
nr 12

Inläggav buck » mån mar 15, 2004 6:37 pm

Jag tycker att förra årets strategi var kanon.
skaffa en 4-5 nya spelare o låt sedan resten av laget vara intakt.
Lagkänsla o trygghet går oftast inte värva!
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån mar 15, 2004 7:23 pm

Nu tror jag att det finns mer än pengar som kan locka spelare till Lakers, en bra utbildning, jobb, helheten med familjen och så vidare.

En sak som oroar mig är när ni säger att ta bort några och ersätt med 4-5 nya, men jag tror att vi kommer att tappa spelare till andra klubbar också, någon/några av våra bättre, varför vill inte andra klubbar roffa åt sig dem?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » mån mar 15, 2004 7:52 pm

c70t5 skrev:Podde, instämmer med dig.
Nu ska det satsas, och det rejält, det ska bli riktigt kul!
Finner ingen anledning att hålla tillbaka när ekonimin finns, men pengarna ska läggas på MYCKET bra spelare och det ska vara en tanke bakom, inte värva bara för värvandets skull, och det är jag helt övertygad om att de värvaransvariga har full koll på. :ok:

/T5!!

Nåja, det lär nog trots allt finnas en begränsad budget att jobba med. En gissning från min sida är att spelarbudgeten inte kommer att avvika så mycket från detta årets. Skynda långsamt framåt med ekonomin under kontroll!
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Beckis » mån mar 15, 2004 7:59 pm

Att tänka på:::
Klubben har ca 1mille framskattat eget kapital...
detta innebär att, skulle klubben budgetera fel el publiken sviker så går det snabbt utför...

Därför är det bättre att ta det försiktigt och bygga upp kapitalet i klubben så den står stark när de bittrare tiderna kommer....detta innebär ändå inte att vi behöver snåla..men att värva dyra spelare tycker jag inte är befogat idag.

Då får man oxå en bättre möjlighet att stå stark när den stora satsningen kommer, för skulle den misslyckas så ha klubben ett så stort eget kapital att man klarar av ev förluster...

Beckis
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav Niles » mån mar 15, 2004 8:12 pm

En reflektion är väl att klubben ganska säkert betalade mer utbildningsbidrag än man fick in den gångna säsongen. Nästan alla som försvann slutade ju med hockeyn. Förhoppningsvis läge för lite bättre balans på den fronten i år...
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » mån mar 15, 2004 8:13 pm

Klubben får inte värva så att ekonomin riskeras. Det är nummer ett. Tokiga chansningar vill jag vara utan. Inte heller kalkyler som bygger på att vi skall nå en viss nivå, ex Elitseriekvalet.

I övrigt kan jag säga att drömmen vore unga elitseriemässiga spelare av det rätta virket. Men rutin skall inte heller underskattas. Jag vill hävda att vi nådde PO2 i år mycket tack vare våra "sura gubbar" och elitseriemässiga spelare brukar spela i Elitserien.

För att underhålla hockeyfebern i stan så behövs det någon "spektakulär" värvning. Publiken nöjer sig inte med Anders Andersson från Gärsgårds HC som spås en lovande framtid. En kombination av någon/några spelare som kan axla ansvar och vara lagets ansikten utåt (Den roll Podes har). Lägg till stommen i Lakers med många duktiga och stabila spelare. Krydda med en och annan lovande och hungrig kille. Där har vi nästa års trupp. Sedan vet man aldrig vad som kan hända, vilket Podes är ett bevis för.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Grimson » mån mar 15, 2004 9:06 pm

Hoppas att åkesson har bra koll på de tänkta nyförvärv
annars kan det sluta som IKO :D

http://www.barometern.se/artikel_standa ... uestion=10
Användarvisningsbild
Grimson
Forumentusiast

Inläggav C70T5 » mån mar 15, 2004 9:08 pm

Vilken sågning, garvar mig fan harmynt!!
:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakers00 » mån mar 15, 2004 10:27 pm

Under sin tid i IKO hann Roman Gorev med att spela åtta matcher, passa fram till ett mål, vinna en tekning och vara inne på fem baklängesmål.
:lol: :lol: :lol: :oops: :roflol:
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav LaKaj » tis mar 16, 2004 12:29 am

Hmm, jag som trodde att Joakim Fagervall hade lite mer innanför pannbenet. Han säger mer om sig själv än om Gorev...
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Användarvisningsbild
LaKaj
Forumdemon

Inläggav Puck På Pung » tis mar 16, 2004 12:36 am

LaKaj skrev:Hmm, jag som trodde att Joakim Fagervall hade lite mer innanför pannbenet. Han säger mer om sig själv än om Gorev...

Håller med dig. Sånt kan man tänka, men absolut hålla ifrån pressen.

Han har dock visat sig vara ganska korkad i roten förr.

Grattis, var inte han aktuell för Lakers?!?
Användarvisningsbild
Puck På Pung
Forumentusiast

Inläggav Pimme » tis mar 16, 2004 1:25 pm

buck skrev:Jag tycker att förra årets strategi var kanon.

Precis! Lakers ska skynda långsamt så kommer målet nås om att bli ett etablerat superallsvenskt lag inom några år. :)
"Under mina 14 år har jag inte spelat inför mer hängivna supportrar med sånt hjärta för laget."
-Shjon Podein
Användarvisningsbild
Pimme
Forumamatör

Inläggav holding the stick » tis mar 16, 2004 5:05 pm

buck skrev:Jag tycker att förra årets strategi var kanon.

EXAKT ! Lagom bäst. Enda gången som marchen uppåt bromsades något var förts året i ettan då man värvade 17 st spelare. Inte underligt att det var svårt att få flyt då.
Men det lär nog aldrig upprepas
holding the stick
Forumamatör

Inläggav Roger » tis mar 16, 2004 5:49 pm

håller oxå med buck, att byta för många på samma gång leder till att man tappar lagkänslan
törstens fiende
Användarvisningsbild
Roger
Forumdemon

Inläggav Räven » tis mar 16, 2004 6:17 pm

Ja, i synnerhet när det snurrar upp att en ny tränare ska till, då blir det ju ingenting kvar av det Lasse byggde upp, nämligen att vinna ettan, ta sig till allsvenska och göra ett förbaskat bra förstaår.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Bud » tis mar 16, 2004 6:33 pm

Roger skrev:håller oxå med buck, att byta för många på samma gång leder till att man tappar lagkänslan

Hmmmmm, i så fall borde väl inte vi ha någon lagkänsla alls...eller? Gå tillbaka 2-3 år i tiden och kolla hur många som finns kvar :?
Bud
Forumamatör

Återgå till Silly Season