Tränare 04/05

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Tränare 04/05

Inläggav Lobo » mån mar 15, 2004 10:29 pm

sett Joakim Fagervall (IOK) nämnas på icke nämnvärd forum som efterträdare till Lasse.
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav Räven » tis mar 16, 2004 7:26 pm

Varför verkar det som om Lasse lämnar tränarsysslan, efter två fantastiska säsonger. Något annat går väl knappast att säga, eller?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tis mar 16, 2004 7:41 pm

Tycker också att det är konstigt om Lasse lämnar oss.Det tar minst ett år för en tränare att forma ett lag med alla nya adepter han ska träna.Så om Lasse lämnar oss får vi nog inrikta oss på att det tar lite tid innan vi får den ordning på torpet som det är nu.Detta är min personliga uppfattning ,finns säkert de som har en annan.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Klonis » tis mar 16, 2004 7:42 pm

Jag vill nog ha Lasse kvar men däremot vill jag ersätta Danielsson med nån
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Inläggav C70T5 » tis mar 16, 2004 7:46 pm

Lasse har gjort ett mycket bra jobb, ett gediget arbete.
Men väljer han själv eller klubben att det inte bli någon fortsättning, då är det säkerligen till det bästa.
Jag är inte heller främmande till en ny tränare, det kanske skulle vara positivt, en ny röst och nya tankar.
Man kanske ska sluta när man är på "topp".
Kanske byta ut Lasse som förstetränare och låta någon ta över som kan ha Lasse som bollplank, alltså Lasse blir andra tränare, bara en tanke!?
Sen snacket om det blir att det kommer ta tid att få ordning på torpet om nu detta bli fallet, det tror jag absolut inte, det är väl inget juniorlag med spelare som mognar olika sent/tidigt som ska tränas, det kan snarare bli en ytterligare influense och en spark i "röven".
Men jag personligen ser att Lasse är en bra tränare och är absolut inte besviken på honom.
Hur det än blir så blir det till lagets bästa, det är jag helt övertygad om.

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav rican » tis mar 16, 2004 8:30 pm

Kanske byta ut Lasse som förstetränare och låta någon ta över som kan ha Lasse som bollplank, alltså Lasse blir andra tränare, bara en tanke!?

Jo, det lär ju säkert hända. Största skälet till att han inte skulle vara kvar (som förstetränare) nästa säsong vore ju om han fick ett bättre erbjudande än Lakers kan erbjuda, alltså ett erbjudande från ett bättre lag, något som ger mer pengar, större utmaning, eller som på något annat sätt är fördelaktigt för Lasse. Att han inte skulle få fortsatt förtroende (som förstetränare) ifall han vill stanna nästa säsong är ju knappt troligt.
rican
Forumamatör

Inläggav Lobo » tis mar 16, 2004 8:40 pm

Har hört något om att han längtar hem till norrland.
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav buck » tis mar 16, 2004 8:48 pm

Lasses familj är ju kvar i norrland...

Med tanke på att han nyligen blivit morfar åxå så förstår jag verkligen om han längtar "hem"...

Personligen skulle jag INTE gråta om han stannade kvar dock.. ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav rican » tis mar 16, 2004 8:55 pm

Nä vafan... han får väl dra hit sin familj istället, det e ju bara tråkigt o ensligt där uppe ändå... o guldet finns att köpa på burk här i småland också!!
rican
Forumamatör

Inläggav Räven » tis mar 16, 2004 10:30 pm

Som jag ser det så är just nästa säsong viktig, med tanke på att elitserien kommer att utökas med två lag. Så ska man göra en satsning så är det just nästa säsong, för därefter är det nog lättare att klättra till månen än att gå upp i elitserien, om det nu är meningen att vi ska gå dit någon gång.

Därför är det dumt tror jag att börja om med mycket nytt, utan förstärka upp på vissa punkter bara och behålla Lasse för att ha kvar harmonin i laget och sedan skulle kronan på verket vara om Shjon slöt upp även nästa år.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav rican » tis mar 16, 2004 10:47 pm

Räven skrev:Som jag ser det så är just nästa säsong viktig, med tanke på att elitserien kommer att utökas med två lag. Så ska man göra en satsning så är det just nästa säsong, för därefter är det nog lättare att klättra till månen än att gå upp i elitserien, om det nu är meningen att vi ska gå dit någon gång.

Därför är det dumt tror jag att börja om med mycket nytt, utan förstärka upp på vissa punkter bara och behålla Lasse för att ha kvar harmonin i laget och sedan skulle kronan på verket vara om Shjon slöt upp även nästa år.

Håller inte riktigt med dig. Det är klart att om man gör en storsatsning för att ta sig upp till elitserien i och med en ökning av serien med två lag, så skulle man kanske ha hyffsat stor chans att också ta sig upp, men att därefter hålla sig kvar och lyckas etablera sig i elitserien är ju en helt annan femma. Jag tror alls inte att Lakers är redo för detta än på ett tag. Risken är att det inte skulle sluta lyckligare för Lakers än det gjorde för deras föregångare (dåvarande Öster), som var uppe och vände i högsta serien en säsong men inte lyckades få med sig mer än en poäng tillbaka. Ok, mer än ett poäng skulle Lakers säkert få, det är nog jämnare lag numera, men nedflyttningen skulle nog vara lika given.
Risken tror jag då blir att om man satsar för tidigt på en uppflyttning, innan klubben är redo/mogen, så klarar man inte att stanna kvar i toppen av allsvenskan efter att man åkt ur och få dras med för höga skulder nästa säsong och måste börja sälja av sig alla spelare.

På samma sätt kommer nog toppskiktet från allsvenskan också ha svårt med att lyckas etablera sig i elitserien, även om några just nu ligger närmare detta än just Växjö. Därför behöver det nog inte betyda att det är så bråttom att få upp laget vid en eventuell utökning av ligan, utan man måste nog skynda långsamt och inte ta några onödiga risker vad gäller värvningar och ekonomi.

Det ska bli fan så spännande att följa Lakers utveckling de närmsta åren!!!
rican
Forumamatör

Inläggav Räven » tis mar 16, 2004 11:02 pm

Nä, du kan ha hur rätt som helst. Mitt är bara ett antagande, tror att styrelsen har koll på det.
Men vad jag egentligen menade eller ville få fram var att jag tror att det är viktigt att behålla Lasse och även Shjon om det finns möjlighet. Jag har en känsla att det kommer försvinna någon av de spelare som är kontrakterade och då faller på något sätt stommen i laget. Så två viktiga personer är tränaren som vi inte kan vara annat än nöjda över och guldvingen Shjon, som lyfte laget något oerhört när han kom.

Sedan gäller det förstås att ha god koll på ekonomin, men samtidigt fortsätta tåget när allt och alla talar positivt för Lakers. Jag vet inte var en treårsplan innehåller.
Samtidigt brukar man väl säga att andra säsongen i en ny serie kan vara jobbig.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav LaKaj » ons mar 17, 2004 12:46 am

Mig veterligen har vi aldrig tappat en spelare som vi velat behålla. Kontrakterad eller ej (finns ett undantag, men det handlade om "ekonomisk doping". Ingen nämnd.). Men visst, det är sanslöst att det fungerat så här långt och närmast orimligt om det ska pågå ett tag till. Men än är inte sviten bruten...;)

För övrigt hoppas jag att vi behåller Lindgren 1-2 år till. Han har en tålmodighet och en god förmåga att skapa en lagkänsla. Det tror jag vi behöver nästa år istället för en aggressiv "Vikegårdare".
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Användarvisningsbild
LaKaj
Forumdemon

Inläggav Kjellsson » ons mar 17, 2004 9:31 am

Jag tror personligen att detta kan vara ett bra läge för Lasse att sluta då han så att säga verkligen slutar på topp vilket jag tror kan gynna hans forsatta tränar karriär. Lasse kom ju till Lakers med det klara målet att ta oss till allsvenskan det har han ju klarat med råge, ordnade ju dessutom en bonus med playoffspel åt oss redan första säsongen... :D

Tror dessutom att det kan vara nyttigt med lite nya tankar i båset till nästa säsong. En ny tränare med en ny 3-års plan med sikte mot elitserien är vad jag önskar mig.
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav Räven » ons mar 17, 2004 1:23 pm

Jo, det är många tankar, men att anställa mer personal runt om truppen kostar pengar, vilket jag inte tror att Lakers har råd till.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Beckis » ons mar 17, 2004 4:25 pm

Tror att det bli Persson, Fagerwall el Brithen som kommer att träna Lakers nästa år....

Hoppas på Persson, men tror att det blir Fagerwall och för att gardera mig väl så blir mitt andrahandsval Brithen.

Beckis
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav Beckis » ons mar 17, 2004 4:50 pm

Kan iofs bli en skräll med Lenny...

Hahaha, snacka om att man garderat sig :lol: :lol: :lol:

Lenny tror jag skulle vara en bra ersättare till Lasse om det inte blir fortsättning för hans del.

Beckis
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav Beckis » ons mar 17, 2004 5:44 pm

Nu kan vi stryka Gunnar Persson från listan...
Klar för Rögle BK i två år framåt.....(stackars karl) :wink: :wink:

Beckis
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav C70T5 » ons mar 17, 2004 5:52 pm

Jim Brithén är väl inte så pjåkig, om det nu blir så.

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Beckis » ons mar 17, 2004 5:55 pm

tror mer på Lenny isof...
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav Per Carlsson » ons mar 17, 2004 6:03 pm

vad har du fått det ifrån att Lenny skulle vara på G till Lakers ?
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Beckis » ons mar 17, 2004 6:06 pm

Nja det är bara en känsla jag har...
Om jag inte är fel underättad så har klubben försökt innan när det gäller Lenny...

Men som sagt!! bara en känsla :lol: :lol:

Beckis
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav C70T5 » ons mar 17, 2004 6:10 pm

Det har ju stått i tidningen.

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » ons mar 17, 2004 6:12 pm

Jaha OK.

Vet inte om han är rätt man för detta. Hade gärna önskat ett mer etablerat namn, med erfarenhet från spel i högre sammanhang än va Lenny har de senaste säsongerna (Nybro, Taif)
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » ons mar 17, 2004 6:14 pm

Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » ons mar 17, 2004 6:18 pm

Jo jag läste detta i gårdagens SMP. Det står att Bofors är ute efter honon.

Första meningen är dåligt formulerad och man kan nästan tro att det är Växjö som är ute efter honom, men om man läser det noga, vad som står så inser man att Lakers inte har något med saken att göra.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Snoken » ons mar 17, 2004 7:20 pm

Jim Brithén är inte aktuell enligt Åkesson.
Användarvisningsbild
Snoken
Forumterrorist

Inläggav C70T5 » ons mar 17, 2004 7:25 pm

Joakim Fagerwal från OIK då kanske, han som ger spelare i sin klubb fina recenssioner i media.
Förkastligt att uttala sig så, verkligen ingen bra reklam, vare sig för honom eller för den klubben han tränar.

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » ons mar 17, 2004 7:31 pm

Lasse kommer inte att fortsätta i Lakers...
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Beckis » ons mar 17, 2004 7:43 pm

Jag tycker inte att Fagerwall presenterar den hockey som utvecklar..
hellre Lenny isof, han förespråkar fartfylld hockey och verkar onekligen ha en förmåga att svetsa samman lagen han tränar....
Och han ha tränat AS innan oxå..

Men ,men snart vet vi!!! Tills dess spekulerar vi utav Heeel.....et :lol: :lol:

Beckis
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav Räven » ons mar 17, 2004 7:46 pm

TAIF har brottats med med tämligen ihåligt försvar, kan det ha berott på Lenny eller materialet, kanske bådadera?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav nr 12 » ons mar 17, 2004 8:34 pm

Om vi skall byta Lindgren mot antingen Lenny eller Fagerwall så tycker jag att det låter som ett rejält nerköp.

En riktigt meriterad tränare/coach skulle hellre jag se att man satsade på.

Vi har ju under säsongen delvis varit kritiska till hur Lindgren har coachat, så just coachningen ser jag som särskilt viktig hos en eventuellt ny tränare.

Men Lindgren skall i övrigt ha en stor eloge för väl förättat värv.
nr 12

Inläggav Per Carlsson » ons mar 17, 2004 10:53 pm

Usch ja, det känns verkligen som ett nerköp om vi byter till någon av dessa båda herrar.

Ingen som hört nåt anat namn som kan vara aktuellt ?
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » ons mar 17, 2004 11:04 pm

Per Carlsson skrev: Vet inte om han är rätt man för detta. Hade gärna önskat ett mer etablerat namn, med erfarenhet från spel i högre sammanhang än va Lenny har de senaste säsongerna (Nybro, Taif)

Instämmer till full, inget nerköp nu, minst lika viktigt med en bra tränare som bra spelare. Ingen B-tränare ska träna Lakers stjärnlag..
Jag vill heller inte ha någon tränare i Lakers som kommer ifrån tvi, tvi, tvi.
Sen Fagervall, efter jag läst hans uttalanden i pressen så sjönk min tankar om honom.
Det måste ju finnas andra!!

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav INDIAN #66 » tor mar 18, 2004 12:02 am

Om det nu nödväntigtvis ska bytas tränare så ska det vara en tränare som kan leda laget till nästa nivå. Jag tror Lasse L är mannen som fixar det. Därtill behövs en unik mix av spelare som har roligt och trivs tillsammans. Motivation, 100% prestation i varje match och byte. Detta tycker jag fanns i Lakers denna säsong. Men för att ta en klysha: Det som är bra kan bli bättre.
Att ta upp ett lag till en ny nivå är inte gjort på en säsong. Det är en process, och detta tar tid. Kan gå fort, tre säsonger eller ta någon/-ra säsong/-er ytterligare, två säsonger. Då landar vi på fem säsonger, vilket jag personligen tror är ett rimligt tidsperspektiv. (Tillväxten underifrån spelar in, pojk-och juniorlagshockey. Får ta upp denna bit i ny tråd).

Tack Lasse för många fina ögonblick i "the Lakerdome", och Lycka Till med vilket beslut Du än fattar. :ok: :clap:
INDIAN #66
Bild
Användarvisningsbild
INDIAN #66
Forumentusiast

Nästa

Återgå till Silly Season