Kamphundshysterin

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Kamphundshysterin

Inläggav Anders83 » tis aug 12, 2008 12:00 am

http://www.kvp.se/nyheter/1.1259885/kam ... i-ansiktet

Skulle vilja ändra på rubriken där "Klantig kärring skulle klappa främmande hund"

Den svenska hundansvarsutredningens definition är:Hund oavsett ras som tränats eller tränas med syfte att den ska bli framgångsrik i slagsmål med andra hundar.

detta visste tydligen kristinehmansposten att så var fallet med den attackerande hunden.

http://www.nwt.se/ArticlePages/200808/0 ... 08.dbp.asp

Det tråkiga är ju att folk bara suger in sån här sensationsjournalistik i huvudet och lyfter upp sina hundar i knät när man kommer och går med pansargrisen...

visst ser hon farlig ut :lol:

Bild
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Herr Oberst » tis aug 12, 2008 12:51 am

En person jag stött på som själv sysslar med organiserade hundfighter hävdar att det inte finns en enda registrerad attack gjord av en renrasig pitbull. Huruvida det är sant eller inte låter jag vara osagt, men däremot vet jag att det är väldigt vanligt med blandrasjyckar som flippar ur.

En annan gemensam nämnare är idiotiska ägare, men det känner nog alla till redan.

*Edit* För övrigt så ska man såklart inte gå fram till en kopplad hund, oavsett ras.
Användarvisningsbild
Herr Oberst
Forumdemon

Inläggav Viktor666 » tis aug 12, 2008 7:30 am

Herr Oberst skrev:En annan gemensam nämnare är idiotiska ägare, men det känner nog alla till redan.

AMEN!!!
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Användarvisningsbild
Viktor666
Forumterrorist

Inläggav Niles » tis aug 12, 2008 9:06 am

Kamphundshysterin som du uttrycker det anser jag man ska ta på absolut allvar och inte raljera med. Om det nu enligt nåns polare inte sker av renrasiga hundar är det väl blandrasiga varianter av dom vi ska reagera mot i så fall. Det är ju knappast taxar och labradorer man läser om titt som tätt. Vet hur många som helst som går jättecirklar för att undvika vissa hundraser, mig inkluderad. Sen att det finns hundägare som borde sitta i bur tillsammans med hunden är väl ingen nyhet.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » tis aug 12, 2008 12:05 pm

Niles skrev:Kamphundshysterin som du uttrycker det anser jag man ska ta på absolut allvar och inte raljera med. Om det nu enligt nåns polare inte sker av renrasiga hundar är det väl blandrasiga varianter av dom vi ska reagera mot i så fall. Det är ju knappast taxar och labradorer man läser om titt som tätt. Vet hur många som helst som går jättecirklar för att undvika vissa hundraser, mig inkluderad. Sen att det finns hundägare som borde sitta i bur tillsammans med hunden är väl ingen nyhet.

Varför ska man reagera mot blandrashundar? Hunden är det sista man skall reagera på :ajaj: .

Taxar och labbar nämnde nu och nej dom figurerar inte mycket i pressen för ingen bryr sig om dessa hundarna dom väcker ingen uppmärksamhet, inte heller andra små jyckar i kattstorlek och ändå toppar de hundar listorna på sjukhusen över hundangrepp på människor :roll: . Biter en golden så var det inte hans fel inte heller stackars chiuaha´n som är så osäker.

Det tråkiga jag tycker är just när folk viker undan eller plockar upp sin hund när man kommer med hunden glatt viftande på svansen , hade hon slitigt och dragigt och morrat osv hade jag förstått varför men när hon går fot och man håller hunden kort så bör det signalera någon typ av kontroll kanske... Sen är en del hundrädda och det är ju inte något dom kan rå för men jag tycker det är konstigt att det finns hundrädda hundägare
8O
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » tis aug 12, 2008 3:49 pm

Hundar gör det Dom gör enligt nedärvda egenskaper, frågan är GÖR Människor det :?:

Människor skaffar Hund med noll koll, Hundar skaffar inte människor men har ändå i vissa fall FULL koll på sin Ägare :eeeh: :ajabaja:

ps. se "THE Dogwhisper"
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Anders83 » tis aug 12, 2008 4:31 pm

Det som är obegripligt för mig är hur man som hundägare i Sverige inte tar reda på sitt djurs bakgrund och historia så att man har förutsättningarna för att djuret ska må väl...

Herr Oberst : Jo det finns faktiskt dokumenterade personskador med renrasig pitbulls men dock inte i närheten av andra hundraser och det kan ju oxå bero på att APBT med stamtavla är sällsynt pga att man inte kan regristrera dess stamtavlor här utan går som blandraser.

Sen är pitbullen inte avlad för att slakta människor utan för att den är effektiv till att kötta andra hundar och utföra andra uppgifter till 100% i USA använder man pitbullen ofta i skyddsträning precis som schäfrar och har visat sig vara mycket effektivt pga deras mentala stabilitet och arbetsvilja, likaså American staffordshire terrier(Amstaff) har börjat användas till detta i sverige av samma anledning .

Man får inte glömma att hunden föds inte till att vara aggresiv mot den eller det, utan de egenskaperna väljer vi själva om vill plocka fram eller inte. Dock avlas det på hundar som är mentalt förstörda tex "Presa Canario" där aggresivitet är önskvärt när dessa används på områden som säkerhet utöver larm och annat och då den tränats att inte tycka om människor blir den ju givetvis farlig , men det kan man oxå lära en Tax om man vill .
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Lalin » tis aug 12, 2008 4:46 pm

Anders, man ska inte skylla på det avsågade hagelgeväret! :lol:

Fin hund förresten :D
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » tis aug 12, 2008 5:02 pm

Haha nej verkligen inte "guns dont kill,people people do" heter det ju . Skillnaden är ju bara att Hunden är ett ganska klumpigt vapen dock för gettobarnen i Sverige ;)

tack här har du en bättre bild

Bild
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Återgå till Off-Topic