Spelschema

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Spelschema

Inläggav sittplatsare » mån nov 01, 2010 9:43 am

Är det någon som vet varför vissa lag drabbas av extremt tätt spelschema? Vi är ju knappast i NHL där man ger sig ut på bortaturné på grund av avstånden. 6 matcher på 12 dagar är sinnessjukt. Om alla lag gjorde detta samtidigt skulle det vara sportsligt ok men fortfarande otroligt korkat. Är det någon som vet mer, har vi flyttat matcher eller vad är det som händer??
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav majjen » mån nov 01, 2010 9:51 am

Vi har inte drabbats.
Det är vi som aviker från ordinarie spelschema. Det finns många orsaker till att matcher flyttas men den vanligaste är nog att arenan är upptagen med annan aktivitet. Hemmalaget tar kontakt med bortalaget och ber att få flytta matchen. Då kommer de överens om ett nytt datum som är ok för båda parter.
Tuff period nu följs av perioder då vi får extra vila. Det jämnar ut sej i längden.
majjen
Forumproffs

Inläggav sittplatsare » mån nov 01, 2010 10:34 am

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar. Vi har inte drabbats och det är vi som avviker från spelschema. Säger du inte mot dig själv lite? Jag är kritisk till hur serien läggs upp. Precis som förra året verkar till exempel Malmö kunna ligga både 2 och 3 omgångar före alla andra för att andra tillfällen vara lika mycket efter.... Jag vet att det förmodligen beror på att deras arena används för andra ändamål men ändå...
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav serra » mån nov 01, 2010 12:01 pm

Om du vet vad det beror på så varför undrar du?
Malmö fick spela 2 matcher eftervarandra när dom möte oss senast
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakershjärta71 » mån nov 01, 2010 12:05 pm

Förra säsongen hade väl Malmö vid nåt tillfälle också 5 raka bortamatcher, men det var väl pga den nya arenan. Kan slita ont med så många bortaresor på raken.

Frågan är om ett spelschema någonsin kan bli rättvist för alla lag? Ibland blir det omjusteringar med matcher, och som i år har väl något lag spelat två matcher på lika många dagar. I så fall bör alla lag få den utmaningen.
Det enda rättvisa nu är väl att alla lag möter varandra 2 ggr hemma och 2 ggr borta.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav sittplatsare » mån nov 01, 2010 1:46 pm

Serra, om du läser så ser du att jag menar orsaken till Malmös spelschema, min fråga gällde vårt schema. Vi har ju ingen ny arena än. Jag förmodar att efter alla dessa borta matcher så kommer det väl ett antal hemma matcher i rad och det brukar inte vara helt lyckat ekonomiskt.
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav Lillklonis » mån nov 01, 2010 2:13 pm

tycker det är ett väldigt konstigt spelschema! pratade med en i laget och han va inte speciellt nöjd med spelschemat. tyckte det va ett väldigt konstigt upplägg.
"fest med lakers lakejer;)"
Lillklonis
Forumdemon

Inläggav majjen » mån nov 01, 2010 2:32 pm

Vi har inte drabbats = Vi har gått med på detta spelschema. Det är ingen som bestämt det över vårt huvud.

Sen att det inte är optimalt är en annan femma.

Jag förmodar att det kommer att bli tillfällen nästa säsong när vi inte kan spela när vi vill, i vår nya fina arena. Eftersom bygget kostar mucho dinero måste arena fyllas så ofta som möjligt. Då kommer det att bli krockar då hockeyn får flytta på sej.
majjen
Forumproffs

Inläggav Lakershjärta71 » mån nov 01, 2010 2:37 pm

majjen skrev:Jag förmodar att det kommer att bli tillfällen nästa säsong när vi inte kan spela när vi vill, i vår nya fina arena. Eftersom bygget kostar mucho dinero måste arena fyllas så ofta som möjligt. Då kommer det att bli krockar då hockeyn får flytta på sej.
Säga vad man vill, men antar att det är både på gott och på ont då hockeyn får stå åt sidan på arenans bekostnad när andra arrangemang kommer "slåss" om arenans utrymme om dagar, tider osv.
Senast redigerad av Lakershjärta71 mån nov 01, 2010 3:16 pm, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Lakershjärta71
c/o LL´s Forum

Inläggav sittplatsare » mån nov 01, 2010 2:43 pm

Ok majen. Men jag förmodar att vi inte hade något annat alternativ än att gå med på det, annars vore det väldigt konstigt.......
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav sittplatsare » mån nov 01, 2010 3:20 pm

en liten tanke, om nu detta huvudsakligen beror på arenor, hur f-n skulle det se ut om alla lag byggde nytt......... Ju fler nya arenor ju konstigare spelschema. Man kanske kunde klara av alla omgångarna innan jul :D
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav PutteA » mån nov 01, 2010 3:33 pm

Vet inte om detta är Arenornas fel! Dom håller ju ihop omgångarna bra i ES, tror bara att hockeyallsvenskan AB är lite sämre på att styra upp detta bland klubbarna!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Re: Spelschema

Inläggav sittplatsare » mån nov 01, 2010 4:44 pm

Tror du har helrätt. Det hänger nog mycket på förbundet. Sedan är det klart att det är lättare för elitserien att ställa krav på sina klubbar, det är ju en helt annan omsättning hos föreningarna plus att Elitserien betalar rätt många miljoner till föreningarna, vilket ju allsvenskan inte gör/kan.
sittplatsare
Forumamatör

Inläggav Klonis » tis nov 02, 2010 1:22 am

Evertsson ligger bakom vårt spelschema nu enl uppgifter ville ha detta varannandagsmatchandet nu istället för i januari och sen en test inför kvalserien så har man lite mer tid att tänka igenom vad som var bra hur man la upp träningar mat sömn resor m,m
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Inläggav PutteA » tis nov 02, 2010 1:52 am

Smart!!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA