Vad är felet i Växjö?

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Vad är felet i Växjö?

Inläggav GS » fre sep 28, 2012 9:11 am

Kan låta som en krisrubrik och också lite tidigt på säsongen men jag har nu länge funderat på vad det är som gör att många spelare som kommer till vårt lag totalt tappar konsten att spela hockey.
Studerade spelarna igår mot Rögle samt även tittade på spelarna i Rögle och det är helt fantastiskt vilken skillnad det är.

Vi klarar inte av att slå en passning så den sitter på klubbladet och skulle det mot förmodan ändå bli så att en passning råkar hamna hos en Lakersspelare så skiter det sig ganska omgående i alla fall vid nästa passförsök, jämför man med Röglespelarna så sitter passet på bladet på en spelare som kommer i fart och sedan hade dom oftast någon som gjort sig spelbar genom att söka fri isyta och på sätt få till längre anfall och många stunder så for vi som yra hönor och försökte hitta pucken och det blir nästan pojklagsspel av detta.

Samma sak ser man i match efter match och nu börjar jag undra vad katten som händer?

- Vi har Rosén som vann poängligan förra året som än så länge dibbar rejält och självförtroendet är under isen.
- Vampola som den tid han var i Timrå gjorde poäng i nästan varje match som nu sliter som ett djur men vad det gäller poängproduktion är kallare än ishallen i Tingsryd.
- Moran producerade poäng i Skellefteå i parti och minut och än så länge så ser han ut som en vilsen turist på isen.
- Kallio sliter men även här så verkar pucken vara en sak som man så fort det går kastar iväg så man slipper denna eländiga triss.

Listan kan göras längre men dessa spelare ska vara en del i vår ryggrad och vad är det som gör att så fort en spelare kommer hit så försvinner nästan all kunskap om hur man spelare hockey. Nu är detta naturligtvis tillspetsat men något fel är det.

Självklart så är det en väldigt stor del av detta som hänger på tränare, spelsätt osv men oavsett spelsätt så nog fan borde det fortfarande finnas i ryggraden grunderna i att slå ett pass, ta emot en pass osv.

Som jag säger detta är fortfarande tidigt på säsongen men detta är något jag grunnat på även tidigare år och möjligt att jag har för dåliga kunskaper om hockeyn psykologi och detta är ett normalt beteende från spelare och inget ovanligt för just Växjö.

Kul att höra era åsikter om jag är ensam om dessa funderingar. Detta är ingen tråd jag startar för att få igång en vendetta här på forumet om att sparka spelare och tränare till höger och vänster för det finns det nog med trådar om på forumet redan.
Användarvisningsbild
GS
Forumdemon

Re: Vad är felet i Växjö?

Inläggav Räven » fre sep 28, 2012 12:26 pm

Jag tror att det kan sitta i att det är tre "tränare" och att det inte satt sig riktigt, det fungerar helt enkelt inte mellan dem. Tror att det kan handla om ett mentalt spel mellan dem och då kan det avspeglas i laget.

Det är möjligt att fel typer av spelare har värvats, de fungerar inte lika bra tillsammans.

Jag har länge funderat på hur man kan vara så pass urusla i pp. Det är nästan omöjligt att inte prestera bättre.

Varför tar man fel avslut hela tiden. man passar när man ska ta skott och tvärtom. Man väntar för länge, det går för sakta.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Återgå till Hockey