Vi har spelat ungefär 20 % av serien nu. Tiden går fort när man har kul. Skämt åsido för detta är allvar nu. Poängen uteblir och spelet haltar betänkligt. Jag hävdar att vi bara har gjort en riktigt bra match, och det var första matchen borta mot Brynäs.
Många är vi som djupt engagerade supporters uttryckt vår oro, besvikelse och bestörtning över det spel som presterats. Vi har sett spelare som underpresterar, spelare som inte har tillräckligt med skills och spelare som glider omkring utan att göra något väsen av sig på isen. Vi har sett ett PP som måste gå till världshistorien som det sämsta som presterats och vi har sett 1500 dumpningar utan mottagare och 1000 sarg ut utan adress. Vi har satt prestationsångesten på kartan och sett dess rätta ansikte. Det är som man kan ta på den ibland. Vi har, med all rätt, ifrågasatt spelare och vi har ifrågasatt Janne. Janne som efter nästan varje dålig insats hyllar motståndaren och skyller på dommaren.
Vi har givit oss själva en unik möjlighet att få vistas i hockeyns finrum. Vi har en ny arena, en välojlad organisation, en ekonomi i balans och framförallt en underbar stämning i Vida arena. Denna möjlighet får bara inte glida oss ur händerna. Nu, och jag säger, Nu, måste något hända.
Vi måste bara omstrukturera i laget. Jag blir mer och mer övertygad om att Vampola var ämnad att värvas som center i vår första lina. Han skulle haft en riktgt vass forward vid sin sida. När sedan möjligheten med Robert Rosen dök upp kunde man bara inte säga nej. Man hivade upp 5 mille och vips så var bygdens son hemma. Man släppte tanken om en vass forward och man slängde ut Vampola på en kant, då övriga centrar i truppen, med all rätt, sågs som omöjliga att ha på en kant. Ingen tänkte dock på att vi inte hade några naturliga snipers. För hur vi än vrider och vänder på Vampola så är han ingen sniper. Han är en riktigt duktig playmaker. Självklart ska Vampola gå center i en första eller andra lina. Rosen är lika självklar också (även om den killen verkar helt under isen). Lika självklar är rasmusen i en tredjelina och Josefsson i en fjärde. Då återstår två centrar, Moran och Johansson. Johansson är en ung billig lösning, kanske en coming man. I min värld är han värd att satsa på, men han är inte färdig att leverera. Då återstår Moran. Som alla nu ser har vi en center för mycket. Moran upptar en icke EU-plats. Vi måste för lagets skull försöka finna en ny arbetsgivare åt Moran. Han har inte levererat i år, men det gjorde han inte förra året heller vid denna tiden. Han måste bort för att lösgöra säväl pengar som plats för en vass sniper i första eller andra linan. Förutom denna forward tycker jag att vi skall signa Männikkö om han fortsätter som han inledde igår. Då har vi vips kedjor bestående av
Ny Jänkare - Rosen - Kallio
Männikkö - Vampola - Reddox
Savi - Rasmusen - Urbas
Forward - Josefsson - Forward (konkurans avgör vem som spelar)
Dessa forwardslinor hoppas och tror jag på.
Vad gäller backsidan tycker jag faktiskt att det är så uselt dåligt att jag låter analysen stanna vid att här MÅSTE det bara in två nya rejäla backar. Då kanske vi kan börja se ljuset här också.
Styrelsen och Evertsson har detta i sin hand nu. Snälla, erkänn misstagen i spelarrekryteringen och gör om rätt.