Trumma

Här diskuterar du ämnen som har med klacken att göra.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Ska vi ha en trumma eller inte i våran klack?

Ja ,Bättre tryck och takt MED Trumma
27
44%
Nej , tycker inte vi ska använda trumma mer.
8
13%
Märker ingen skillnad
0
Inga röster
Både med och utan trumma efter förutsättningarna i hallen :-)
27
44%

Antal röster : 62

Trumma

Inläggav out4speed » mån jan 19, 2004 10:15 pm

Var med nere i mörrum igår och måste säga att jag tycker det blir bättre tryck och framför allt bättre taktkänsla med våran trumma.

Jag vet att inte alla tycker så så därför tänkte jag se lite villka som är för och emot och gärna bra argument.

Rögle argument såsom att man kan skada hörsel med mera betackar jag mej från 8)

Själv tycker jag att i den utsträckning vi har använt våran trumma har det bara varigt till godo både för laget och för oss , bara den härliga rytmen trumman skapar när vi har tryck i powerplay tex.

Var själv uppe i kinnarps nu för några veckor sedan och kan även tillägga att så ska en trumma INTE användas , då kan man likaväl vara utan, det enda den killen gjorde var att slå så hårt kan kunde på lädret :(
Senast redigerad av out4speed tis jan 20, 2004 8:47 am, redigerad totalt 1 gång.
Nu ökar vi !!
Användarvisningsbild
out4speed
Forumentusiast

Inläggav Snoken » mån jan 19, 2004 10:17 pm

Jag tycker vi ska köra med trumma på hemmamatcherna för då är det enklare att få igång hemmapubliken. Bortamatcher när vi är många samt i små hallar med studsljud (Mörrum är typexempel) kan vi vara utan trumman. Funkade kanon igår.
Användarvisningsbild
Snoken
Forumterrorist

Inläggav Bizon » mån jan 19, 2004 10:29 pm

Jag har ändrat min åsikt ang. trumma innan var jag för att alltid ha trumma men nu när vi inte har haft trumman med oss varken till Ängelholm eller till Mörrum så tycker jag att vi har gjort våra starkaste klackmatcher och vi är så jävla grymma röst mässigt också så jag tycker att vi inte ska gömma det bakom en trumma!

Men på hemmaplan har jag fortfarande en delad åsikt för jag vet inte hur det skulle fungera?

Men jag måste ändå rösta på att vi ska skrota den och sjung så stämbanden blöder.

Citat Dalle: Ni hörs så jävla mycket bättre nu dom senaste matcherna kan ni inte skrota trumman? Slut Citat.
Användarvisningsbild
Bizon
Forumdemon

Inläggav Cobra » mån jan 19, 2004 10:36 pm

Tycker att trumma skall användas, dock endast som ett instrument för att hålla takten. Vissa ramsor blir väldigt svåra utan trumma och tenderar att öka i takt för att sedan upplösas helt. Alla ramsor som kan sjungas utan trumma bör också framföras så, men till de övriga skall trumman användas hemma som borta. Ta det bästa från två världar menar Cobra.
Fa* det lät väl bra!
Användarvisningsbild
Cobra
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav out4speed » mån jan 19, 2004 11:08 pm

Cobra skrev:Tycker att trumma skall användas, dock endast som ett instrument för att hålla takten. Vissa ramsor blir väldigt svåra utan trumma och tenderar att öka i takt för att sedan upplösas helt. Alla ramsor som kan sjungas utan trumma bör också framföras så, men till de övriga skall trumman användas hemma som borta. Ta det bästa från två världar menar Cobra.
Fa* det lät väl bra!

Precis vad jag också tycker, sånger och klappningar har en tendens att bara öka i takt för att sen dö ut.
sen att inte trumman ska överösta sångerna är ju en självklarhet.
den ska tas för vad den är , ett instrument för att hjälpa till att få igång klacken och att bibehålla takten.
Nu ökar vi !!
Användarvisningsbild
out4speed
Forumentusiast

Inläggav Rex » mån jan 19, 2004 11:39 pm

Snoken skrev:Jag tycker vi ska köra med trumma på hemmamatcherna för då är det enklare att få igång hemmapubliken. Bortamatcher när vi är många samt i små hallar med studsljud (Mörrum är typexempel) kan vi vara utan trumman. Funkade kanon igår.

Håller med snoken.
Användarvisningsbild
Rex
Forumentusiast

Inläggav Niles » mån jan 19, 2004 11:41 pm

Tycker definitivt inte vi ska skrota trumman. Vissa tillfällen kompletterar den lysande, några ramsor görs bäst med enbart röst och andra kanske en kombination av röst/handklapp. Mångsidigheten tycker jag vi ska bibehålla och utveckla till perfektion 8)
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Putte#24 » mån jan 19, 2004 11:48 pm

Niles skrev:Tycker definitivt inte vi ska skrota trumman. Vissa tillfällen kompletterar den lysande, några ramsor görs bäst med enbart röst och andra kanske en kombination av röst/handklapp. Mångsidigheten tycker jag vi ska bibehålla och utveckla till perfektion 8)

Bra talat!

Förövrigt kan trumman vara rätt så bra att ha i motgång. Ska vi köra ramsor utan trumma så tycker jag vi ska skita i att klappa också annars skenar tempot iväg...

Röstar inte för det finns inget lagom alternativ :roll:
Senast redigerad av Putte#24 mån jan 19, 2004 11:55 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav thec » mån jan 19, 2004 11:50 pm

http://lakejer.griffel.net/forum/viewtopic.php?t=3778

Nån som kommer ihåg den? ... iaf tycker jag man gott kan ha med trumman på hemmaplan, men bara nyttja den när draget är för dåligt, för jag tycker en verbal fight är coolast. I mörrum var vi tokgrymma.

Mvh
Albert "thec" Sandberg
Användarvisningsbild
thec
Forumamatör

Inläggav buck » tis jan 20, 2004 12:12 am

Vi kör som vi gjort senaste tiden.. blanda Acapella med kompat.
Vissa ramsor funkar knappt utan trumma. tror knappast vi kunde kört röda gula blå i 45 minuter i sträck utan trumman i Halmstad. ;)

(hmm.. nu är det nästan snudd på ett "tack" till AIA/RBK för att de tvingade oss att lämna trumman hemma...) ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Bizon » tis jan 20, 2004 12:19 am

Men jag tror att vi skulle vara mycket bättre utan trumma i Halmstad för där har vi en hall som jag personligen inte tycker att vi har varit så bra (förutom i slutet av matcherna) och där jag tror att vi skulle kunna vara så mycket bättre med tanke på det motståndet vi får där...inget
Användarvisningsbild
Bizon
Forumdemon

Inläggav Kullan » tis jan 20, 2004 12:43 am

Det är klart att vi måste ha trumman kvar . Det är ett måste på våra hemmamacher iallfall. Vi syns på onsdag i ladan.
Användarvisningsbild
Kullan
Forumamatör

Inläggav Cilla » tis jan 20, 2004 8:17 am

Nu har jag inte varit med på så många borta matcher så jag kan uttala mig hur det är då. Men hemma tycker jag att ni ska fortsätta ni har gjort de sista hemmamatcherna, kör både med och utan beroende på hur matchen gestaltar sig. men den ska dock bara användas som ett taktredskap. Sitter på sittplats på hemmamatcherna och när Lakejerna kör accapella (stavas det så?) låter det otroligt maffigt. Jag tycker som sagt både och! :)

Lakejer!!! Ni är kanon bra! Sveriges Bästa klack!! Alla kategorier!!
Lakers now and forever

Cilla
Användarvisningsbild
Cilla
Forumentusiast

Inläggav Roger » tis jan 20, 2004 8:36 am

trycket mot mörrum utan trumman var riktigt bra.

tror oxå som många andra att det är lättare att nå över till sittplats med trumma
Senast redigerad av Roger tis jan 20, 2004 9:22 am, redigerad totalt 1 gång.
törstens fiende
Användarvisningsbild
Roger
Forumdemon

Inläggav out4speed » tis jan 20, 2004 8:48 am

Verkar som flera ville ha ett ytterligare alternativ, så la till ett :)
Nu ökar vi !!
Användarvisningsbild
out4speed
Forumentusiast

Inläggav Anders L » tis jan 20, 2004 9:40 am

Å nu är det min tur eller otur att tycka.
När det är ”låtar” som man skall klappa händerna till så blir det mycket bättre takt med trumman i bakgrunden.
Då ”låtarna” har en tendens att skena i väg, eller tappa farten utan den samma.

Sedan tycker jag att det låter in i h . . vete mycket bättre accapella dvs utan trumma.
Det under förutsättning att alla sjunger, å man sjunger rätt ”låt” och man är i rätt ishall.

Med andra ord så röstar jag både och.
Anders L
Forumdemon

Inläggav Viktor666 » tis jan 20, 2004 10:27 am

Jag tycker nog vi ska behålla trumman men att vi kan lämna den hemma i mindre hallar.
Det man kan uppnå med trumman i form av maratonramsor när vi ligger under eller spelet inte går vår väg tror jag är viktigt. Då funkar det inte med trettiosekunders ramsor... :roll:
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Användarvisningsbild
Viktor666
Forumterrorist

Inläggav LaKaj » tis jan 20, 2004 10:53 am

Självklart ska vi ha trumman!
Inte för att öka ljudmässigt, men för att hålla takten. En slirande takt förstör den bästa kör (åtminstone enligt mitt musiköra). Däremot behöver man ju inte använda den hela tiden och i varje ramsa, men är den med så kan man ju variera. Jag tycker dock att trumman ska användas i 90% av ramsorna. 8)
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Användarvisningsbild
LaKaj
Forumdemon

Inläggav Linda » tis jan 20, 2004 11:14 am

Det behöver ju inte vara antingen eller. Bara för att den är med så betyder ju inte det att vi måste använda den hela tiden. Hemma tycker jag att den är viktig emellanåt eftersom vår publik är fostrad med den.
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum

Inläggav MEL » tis jan 20, 2004 2:47 pm

LaKaj skrev:Självklart ska vi ha trumman!
Inte för att öka ljudmässigt, men för att hålla takten. En slirande takt förstör den bästa kör (åtminstone enligt mitt musiköra).

Om vi skippar trumman så kanske Per kan diregera klacken för att man skall kunna hålla takten! :lol:

Självklart skall trumman finnas kvar, men den kanske inte användas hela tiden, men vissa av ramsorna skall / bör ha en trumtakt (ex. som sällskapsresans grisfest melodin)!
MEL
Forumdemon

Inläggav Lobo » tis jan 20, 2004 4:35 pm

Tycker vi skall ha kvar trumman. tycker det är bra ljud i den och så länge den inte tar över ljudmässigt är den en stämmningshöjare. :P
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav Beckis » tis jan 20, 2004 5:09 pm

Min erfarenhet är att när ni sjunger utan trumma så blir det ruskigt mäktigt(jag finns på sittplats).....för att en stund senare använda trumman i bakgrunden...sanslöst bra effekt blir det...

Beckis
Användarvisningsbild
Beckis
Forumproffs

Inläggav Belix » tis jan 20, 2004 6:03 pm

Det kan ju bli en riktigt bra klack av er till slut.
Man kan inte utan att småleende läsa detta ämne och jämföra med när vi i Ängelholm tog beslutet att förbjuda den. Då fanns det inte någon Lakej som ansåg att man ens kunde göra så utan det var till och med dom som ville (med glimt i ögat) införa trumtvång på bortasektionen.
Vi ses den 30/1 då jäklar ska det sjungas!!
Användarvisningsbild
Belix
Forumamatör

Inläggav buck » tis jan 20, 2004 6:06 pm

Belix: men då var det mer på ren jävelskap... ;)
nu vet vi ju hur bra det kan låta! :)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Belix » tis jan 20, 2004 6:17 pm

Buck: Nog så riktigt och den jävelskapen ska där finnas mellan supportergrupper vi behöver ju inte kramas under matchen. Skulle du mot förmodan undra varför jag tvunget skulle skriva i ett ämne som ni har i ert forum så fundera i dom banerna du själv nämde. Att ni nu vet vad vi redan visste innan är ju igentligen det jag ville säga.
Användarvisningsbild
Belix
Forumamatör

Inläggav out4speed » ons jan 21, 2004 11:50 am

Verkar ju som de flesta tycker som jag , att trumman ska finnas kvar , men som ett komplement , och bara i vissa sånger och kombinationer :D

Nu tar vi halmstad :twisted:
Nu ökar vi !!
Användarvisningsbild
out4speed
Forumentusiast

Inläggav LaKaj » ons jan 21, 2004 12:31 pm

Verkar ju som de flesta tycker som jag , att trumman ska finnas kvar , som ett komplement i de flesta sånger. :D :wink:
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Användarvisningsbild
LaKaj
Forumdemon

Inläggav Per Carlsson » ons jan 21, 2004 12:58 pm

Variation mellan trumma och utan trumma är nog ett vinnande koncept.

Tycker vi kör på som vi gjort den senaste tiden. Med trumma i de ramsorna som lätt skenar iväg i takt och utan trumma i de ramsorna som klarar sig utan.

Våra röster låter mkt mäktigare utan trumman för jag upplever det lite som att den kväver rösterna en del. Jag får helt enkelt sluta slå så hårt på den :wink:
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Återgå till Klacken