av Power Play » ons dec 21, 2011 8:07 am
Alltså... Nu får du nog sluta att begränsa dig, Räven. Det börjar låta som ett mantra det du skriver. Är du inte vidsynt nog att inse att båda aktörerna har sitt berättigande, vart och ett kämpande med sina nackdelar och framför allt fördelar, så slutar nog min delaktighet i denna ytterst ensidiga och inavlade diskussion. Om du är så naiv att du tror att privata vårdgivare är det samma som misskötta kapitaltörstande bolag som inget annat vill än att pumpa ut pengar till sig själva, ja då tror jag du fastnat nånstans på 30-talet.
För att balansera upp detta smutskastande (som jag tycker det börjar bli), så kan jag meddela att jag lever ihop med en som är anställd inom Landstinget i chefsposition, och som har en hel del att berätta om läkare och sköterskor som går likt drönare genom korridorerna, livrädda för att bli konkurrensutsatta för att... just det, de kanske skulle bli tvugna att faktiskt JOBBA för lönen. Gamla ingrodda beteenden, sprugna ur statens trygga famn. Kvalitet? Knappast.
Jämte dessa drönare finns massor av, framförallt unga, mycket duktiga medarbetare. Stöpta i den form som dagens krav ställer. Som inser att båda delar behövs, och välkomnar de privata alternativen just för att konkurrens ökar kvaliteten. Landstinget OCH de privata aktörerna behövs. Och självklart ska båda övervakas och kontrolleras, så att allt oseriöst agerande filtreras bort och kvaliteten hålls högt.
Konkurrens. Det i särklass viktigaste verktyget för att hålla alla på tårna och prestera maximalt.
Hell yeey för en eldgaffel i röven på varje ickepresterande inom vården, och på alla andra instanser.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!