av Komodoödlan » mån okt 22, 2007 8:46 pm
Varanen: "Det andra som inte fungerar är antalet avslut i PP. Med en dåres envishet fortsätter jag att propagera för två backar på offensiv blå, de båda skall vara det huvudsakliga avslutsalternativet."
Om det bara ska skjutas från blå i PP, så spelar det knappast någon roll ifall man är en gubbe mer. Som back kan du skjuta dig fördärvad utan att det bli mål, det har vi ju sätt flera gånger om i Laker Dome. Ibland känns det som att skott från back är det enda alternativet. Visst, det kan bli kalabalik framför mål, men då anser jag att det mer är tillfälligheter ifall pucken efter skott hamnar framför fötterna på en Lakers spelare som kan lägga in pucken i mål. Jag efterlyser variation. Om det bara mals puckar till backarna så blir det till sist genomskådat av motståndarna.
Jag vill att man ska ha en pp-formation som tränar på kvicka, inövade varianter som överraskar box-playen. Att ex. hålla djupet bakom mål likt en "Gretzky" är inte kattpiss heller.
Kom ihåg, skott från blå är BARA effektivt om man får pucken på mål. Annars kan man likaväl spela på något annat sätt.
Jag kom ihåg när man hade Arup på blå i pp för några år sedan. Han sköt som en "Häst" sparkar, men träffade sällan mål.