Politik och pengar

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Politik och pengar

Inläggav erok » ons nov 09, 2005 6:23 pm

Skapar här med en ny tråd där vi kan ventelera de politiska idrottsläget i växjö.Politik och idrott handlar mycket om pengar.Hade idrottskommunen gått ut aktivt och letat sponsorer till ishallen så hade vi nog haft en betydligt bättre arena.För de har ju lyckats skapa ett äventyrsbad som inte drar hälften av samma antal besökare per vecka som ishallen gör.Det snackas om att vi behöver ett tak på uterinken.Vist gör det. Frågan är bara vad som behövs för att få det.

1 PENGAR.Utan dessa kommer man ingen stanns
Så nästa fråga blir då atomatiskt vem ska betala????Är det kommunen,sponsorer eller rent av Lakers själva?Har hört en siffra om att taket på uterinken skulle gå på ca 800.000 kr för att ungdommarna skulle kunna öka sin träningsdos i veckan.
Snälla Lakers.Sätt er ner och gör upp en mall om vart pengarna ska gå till exakt när det gäller lakerspucken.Visa exakta siffror på hur mycket som kommer in och dra pengarna från de som vill vara med.Visa siffrona för politikerna och fråga om inte de är brerädda på att lägga 25% av vad som kommer in.Resten av de 25% kanske kan komma från näringslivet.
Men så länge inte lakers själva fixar grunden så varför ska politikerna göra det?
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav puff » ons nov 09, 2005 7:59 pm

Errok:
Kontakta Kamprad och bygg sedan IKEA arena. Skit i politikerna, det händer ändå inget om det skall gå den politiska vägen.
puff
Forumdemon

Inläggav erok » ons nov 09, 2005 8:27 pm

Tror du inte jag har försökt :wink:
Nädu kamprad ocvh övriga ikea chefer är precis lika tröga som politikerna är.Väg 120 behövs rustas upp för att ikeas egna lasbilar ska kunna köra säkert mellan älmhult-E4 men tror du ikea är berädda att lägga en krona på att det.Icke
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » ons nov 09, 2005 8:43 pm

erok skrev:Tror du inte jag har försökt :wink:
Nädu kamprad ocvh övriga ikea chefer är precis lika tröga som politikerna är.Väg 120 behövs rustas upp för att ikeas egna lasbilar ska kunna köra säkert mellan älmhult-E4 men tror du ikea är berädda att lägga en krona på att det.Icke

Men de är väl så att ikeas lastbilar betalar skatt? Se till att regeringen andvänder pengarna till det som de betalas in för.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav #54 » ons nov 09, 2005 8:53 pm

Det måste ju hjälpa Älmhult att Ikea ligger kvar där med...så vägen är väl mycket kommunens ansvar.
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Användarvisningsbild
Forumproffs

Inläggav erok » ons nov 09, 2005 8:57 pm

Vist är det så 54an men om nu inte pengar kan komma fram till en väg hur ska de då komma fram till en Ishall.Nä IKEA kan nog de flesta idrottsföreningarna glömma iallafall om det rör sig om flera miljoner i sponsoravtal
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » ons nov 09, 2005 9:07 pm

Vet också att Ikea inte sponsrar idrottsföreningar,men från det till att man ska sponsra en väg som man betalar skatt till för den ska underhållas där förstår jag Ikea fullständigt.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » ons nov 09, 2005 9:14 pm

Alfax.Vilket part ska man rösta på för att pengarna ska gå till det man lägger skatt på??
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » ons nov 09, 2005 9:22 pm

erok skrev:Alfax.Vilket part ska man rösta på för att pengarna ska gå till det man lägger skatt på??

Finns nog inget :lol:
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav KyriakoS » ons nov 09, 2005 9:34 pm

Politikerna har mycket att fördela pengarna på. Inte som i företag där en kostnad ska generera en intäkt. Lägger politikerna pengar på en ishall blir det annat som blir lidande och då klagar alla på det istället. Lyssna på vad dom lovar innan valet o rösta på dom isf. Dom som inte lovat nåt lär ju inte göra det heller, men dom som lovat finns det ett hopp om. Istället för att rösta på samma föra att man alltid gjort det.

IKEA har rätt att gör vad fan dom vill med sina pengar. Räcker för dom med att hota om nedläggning i Älmhult så lär vägen va klar på en vecka. Har dom som policy att inte sponsra idrottsföreningar så får det vara så. Att sponsra idrottsföreningar och sponsra en hall ser jag dock som två grejer som skiljer sig lite.

Att vi här ska ventilera sånahär tankar undrar jag om det leder någonstans överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
KyriakoS
Forumproffs

Inläggav erok » ons nov 09, 2005 9:42 pm

Vist har dom det och det har väl vilken annat företag också.Alltså har vi kommit fram till att IKEA inte är aktuellt för att bygga en hall i Växjö.Frågan kvarstår dock.Är det intresant för oss att det blir ett tak över uterinken så att ungdommarna kan öka träningskapasiteten.Är det politikerna eller lakers som ska stå för denna kostnad isåfall???
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » ons nov 09, 2005 10:44 pm

IKEA har väl en speciell policy och den får man bara acceptera, där sparas på allt från tjänstebilar till jag vet inte vad.

Politiskt sett finns heller inga pengar idag och knappast i framtiden heller till några större satsningar på arenor med mera. Jag har sagt tidigare att om jag tror på något så är det möjligen ICA, en arena som kanske heter MAXI Arena, men problemet är om Maxi Växjö ska stå för hela sponsorpengen eller om MAXI centralt ska stå för den första arenan med sitt namn?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » ons nov 09, 2005 10:56 pm

Tycker hallen ska heta House of the rising sun... dax att återuppliva det gamla horhuset :twisted:
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Räven » ons nov 09, 2005 11:16 pm

Charlamov: Det skulle inte funka :wink:

Men tänk MAXI ARENA lysande rätt i käften på City Gross varje gång de gick ut och såg på andra sidan vägen och alla kunder som såg det på vägen dit. Tänk till ICA, det skulle vara stort att dräpa deras kunder och reta dess personal.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav puff » ons nov 09, 2005 11:42 pm

IKEA sponsrar det de själva har nytta av, så har det alltid varit. De vill ha något tillbaka på satsade pengar. Det är inte för inte som Kamprad har lyckat bygga upp sitt imperium.
Om ett företag skall sponsra en hall så handlar det förstås om att de vill exponera sitt namn. Det handlar nog inte så mkt om att de just håller på ett visst lag eller har en särskild lust att ge bort pengar. Nej det handlar förstås om kalkylerad kostnad för den reklam som hallen ger. Ett lag som ofta förekommer i Radio, press osv får förstås namnet på sin Arena nämnt flera gånger och varje gång ger det reklam för sponsorn. Precis som någon här var inne på så är det också exponeringen direkt på plats, ett stort företagsnamn på hallen. Detta förutsätter förstås att det är mkt folk som passerar föbi och ser detta varje dag. Hur många tusen bilar tror ni det är som passerar jnkpg på E 4:an varje dygn. När man gör det är det omöjligt att inte se Kinnarps namn. Tala om en bra reklamplats.
puff
Forumdemon

Inläggav buck » ons nov 09, 2005 11:47 pm

Jag tycker ju fortfarande att Södra (nu när de inte har sitt namn på Jössarinken) gott kunde sponsra en hall. Trots allt en enorm skogskoncern som har sitt huvudkontor i Växjö.

Men de har väl fullt upp att bygga representationsvillor och lura skogsbönder.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav KyriakoS » ons nov 09, 2005 11:49 pm

puff har helt rätt men oftast har företagen nån lokal anknytning till laget med t ex vodafones kontor i karlskrona, kinnarps ligger väl i närheten av jönköping, cloetta i linköping osv ...kanske har fel vid nåt av företagen
Användarvisningsbild
KyriakoS
Forumproffs

Inläggav Räven » ons nov 09, 2005 11:52 pm

Jag är osäker på om Södras namn skulle generera så mycket mer pengar till sin koncern. De har sina kunder bland skogsägarna, även om många fnyser åt dem just nu.

Jag tror som sagts på ICA, att ha en jätteneon mot den trafikerade vägen skulle ge bra reklam och om Lakers skulle lyckas att etablera sig i den omedelbara toppen och nosa, eller till och med ta klivet till ES, ja då skulle namnet och satsningen säkert betala sig.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav puff » tor nov 10, 2005 12:47 am

Vi får satsa på växjö bagaren. Sedan säljer de bröd som aldrig förr. Hallen får då heta mjölnarenan, Usch, det lät inte bra. Men vi har ju Tieto enator alldeles i närheten. Getinge är också ett annat företag som är väletablerat i Växjö (förr växjö rostfritt). De har ju visserligen sitt huvudkontor i Halland men Hammers är kanske inte så i ropet att satsa på just nu.
puff
Forumdemon

Inläggav buck » tor nov 10, 2005 12:53 am

Räven skrev:Jag är osäker på om Södras namn skulle generera så mycket mer pengar till sin koncern. De har sina kunder bland skogsägarna,

Njäe, Södra ÄGS av skogsägarna... Kunderna är otaliga beroende på verksamhetsområde.

Jämför med Kinnarps t.ex... De har en omsättning på ca 2 miljarder, medans södra ligger på 13 miljarder/år... Tror inte att Kinnarps säljer så extremt många mer kontorsstolar i Jkpg för att de har sitt namn på isladan där.

Vi bor helt enkelt i fel stad/område... ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tor nov 10, 2005 11:55 am

Räven skrev:Charlamov: Det skulle inte funka :wink:

Men tänk MAXI ARENA lysande rätt i käften på City Gross varje gång de gick ut och såg på andra sidan vägen och alla kunder som såg det på vägen dit. Tänk till ICA, det skulle vara stort att dräpa deras kunder och reta dess personal.

Eller tvärtom City Gross arena ett företag som på kort tid tagit stora andelar av stormarknadsförsäljningen.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tor nov 10, 2005 12:10 pm

Alfax: Jo, de har väl tagit lite mark i stan (City Gross), men det har inte märkts så mycket för ICA:s del och sedan har ICA mycket mer pengar bakom sig, om en eventuell satsning skulle till. Sedan sitter MAXI ARENA mycket bättre i min mun, än CITY GROSS ARENA. :wink:

buck: Jo det har du rätt i, men jag tror ändå att det troliga är en sponsor som säljer varor av något slag, men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tor nov 10, 2005 12:32 pm

Räven skrev:Alfax: Jo, de har väl tagit lite mark i stan (City Gross), men det har inte märkts så mycket för ICA:s del och sedan har ICA mycket mer pengar bakom sig, om en eventuell satsning skulle till. Sedan sitter MAXI ARENA mycket bättre i min mun, än CITY GROSS ARENA. :wink:

buck: Jo det har du rätt i, men jag tror ändå att det troliga är en sponsor som säljer varor av något slag, men man vet aldrig.

Lite mark? de ligger mycket över sina förväntningar redan efter 5 månader,men för att återgå till ev. sponsor tror jag inget av dessa företag är beredda att satsa de pengar som det rör sej om.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav #54 » tor nov 10, 2005 12:41 pm

Vad är mer Växjö än ROMA!!!! roma fanns där hundra år innan mc donald kom o alla affärer har bytt namn ungefär hundra gånger sedan Roma kom till stan ......ROMA ARENA :lol: :lol:
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Användarvisningsbild
Forumproffs

Inläggav Flanders » tor nov 10, 2005 7:13 pm

#54 skrev:Vad är mer Växjö än ROMA!!!! roma fanns där hundra år innan mc donald kom o alla affärer har bytt namn ungefär hundra gånger sedan Roma kom till stan ......ROMA ARENA :lol: :lol:

Finns dock en viss risk att folk utifrån missuppfattar namnet och tror att vi döpt arenan till ROMÖ ARENA, detta kan få allvarliga följder.

För det första kommer #71 att bli latare än Morgan Grans, helt plötsligt tror han att han är kung i stan. För det andra kommer Lakers att bli ännu mer kritiserade för sina poplagsattityder, att döpa arenan efter en spelare som bara varit här i ett år, "ingen kultur, bara jippo" kommer att dåna ännu klarare från Ljungby, Tingsryd, Ängelholm och Kalvsvik.
:D :lol: 8O
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav erok » tor nov 10, 2005 8:40 pm

Själv är jag tveksam på att det blir en helt ny arena i växjö de närmaste åren.Men ett tak och väggar på uterinkinken kan väl inte vara så svårt att få upp.Nu när det är över tio + grader ute känns det helt meningslöst att ha en uterink.Ungarna som vill träna mer kan inte göra detta på bästa sätt.
Kanske dax att agera så att vi kan stoltsera med de bästa tänkbara förutsättningarna för att få fram egna elitspelare
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tor nov 10, 2005 8:42 pm

Nä, jag tror inte heller att det blir någon ny arena, inte på de närmaste 10 åren i allafall.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » tor nov 10, 2005 8:46 pm

Räven skrev:Nä, jag tror inte heller att det blir någon ny arena, inte på de närmaste 10 åren i allafall.

Har du eller någon annan något bra förslag på hur man kan få väggar och tak på uterinken??
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tor nov 10, 2005 8:48 pm

Jag tycker kanske att kommunen kunde klämma in det i sin budget, plus att de kan få in pengar från någon sponsor eventuellt. Det måste ju till en plan som kan användas hela säsongen, det är på tok som det är nu.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tor nov 10, 2005 8:54 pm

Räven skrev:Nä, jag tror inte heller att det blir någon ny arena, inte på de närmaste 10 åren i allafall.

Det är möjligt att Du har rätt Räven ,men på 10 år kan hända mycket,hade någon sagt till dej och mej för 10 år sen att 2005 har vi ett hockeylag som spelar näst intill Elitserien och gått om de andra kronobergslagen,så tror jag både Du och jag fått oss ett gott skratt.
Men för en ny arena ska bli verklighet så fodras det en STOR sponsor där är vi helt övverens.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » tor nov 10, 2005 8:57 pm

Är inte så säker att det behövs en storsponsor för att det ska till en ny hall.Snarare ett jävla anamma
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tor nov 10, 2005 9:15 pm

erok skrev:Är inte så säker att det behövs en storsponsor för att det ska till en ny hall.Snarare ett jävla anamma

Förklara lite närmare vad Du menar ,Du vet väl vad kostnaden för en ny hall är,jävla anamma behöver vi nog från oss alla för att vi ska ha ett lag som spelar i den.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » tor nov 10, 2005 9:20 pm

Nånstans mellan 80-100 miljoner kronor kan jag tänka mig...
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav erok » tor nov 10, 2005 9:40 pm

Varför satsa på en storsponsor???Varför inte 20 småsponsorer som är berädda att lägga en 5 mille var.Men till att hitta dessa så behövs det ett jävla anamma.Först och främst måste man gå ut och berätta att detta är målet.Nu jobbar vi efter det här.Media är ett jäkla bra alternativ för att synas och det behöver ju inte enbart vara svenska företag man letar ibland
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tor nov 10, 2005 9:46 pm

Jag tror på en storsponsor om det ska bli något. Sedan Alfax, erkänner jag att jag klämde i lite när jag skrev 10 år, vi vet ju inte vad som händer i framtiden med vidareutvecklingen i föreningen.

Nä, allvarligt talat så trodde jag inte på det själv att vi idag skulle vara nummer ett i länet för 5 år sedan.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Nästa

Återgå till Off-Topic