Räven skrev:Jo, självklart är dessa "gubbar" mer byxade för att veta vad som behövs och vad som är möjligt att driva igenom.
Men min lilla fråga är (inte lätt att svara på), vi som kan Växjö ganska bra, vet ju om hur det ser ut med handeln just nu och att den är överetablerad redan nu, finns det då möjlighet att bygga ut den ännu mer? Och kanske den viktigaste frågan, vad händer om det inte finns intressenter till den kommersiella ytan, faller projektet då. För om jag inte har fattat fel, så är det shoppingcentrat och bostäderna som ska bära kostnaderna i området, då en sportanläggning har svårt att bära allt självt.
svårt att svara på så klart, och även om marknaden känns överetablerad så kanske det känns så för att det "snackas" så mycket om det. Inter sport har lagt ner i city ja visst, men hur många fler exempel på långsiktiga satsningar som har gått bet finns det? visst finns det ett antal exempel på butiker som har lagt ner, men det är svårt att starta en sån verksamhet om man inte är beredd på att det tar låååååång tid att etablera sig.
Växjö har ett enormt upptagningsområde och konkurreras egentligen bara ut av Jönköping vad gäller shopping i närheten. Vad gäller mat finns grymt med stora butiker och vad som har hänt på grund av expansionen är ungefär att coop på teleborg har lagt ner och att hemköp city går kräftgång. Plus att eventuella lanthandlar lägg ner (med undantag för agunnaryd uppenbarligen
). Vad gäller kläder och övrig shopping vet jag inte om Växjö är överetablerat, min gissning är att det inte är det. Tvärtom är marknaden kanske jäkligt het just nu och fler och fler vill etablera sig och få en del av kakan. Växjö håller på att bli ett handelscentrum i sydöst och det kommer göra marknaden större. Kanske.
Jag ska inte på något sätt göra anspråk på att vara tillräckligt kompetent på att bedöma eventuell överetablering, men det här är iaf en syn på saken.
//my 2 cents//