Nya idrottsarenor för 285 miljoner Värendsvallen - Ishallen

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Nya idrottsarenor för 285 miljoner Värendsvallen - Ishallen

Inläggav Greken » lör dec 10, 2005 12:38 pm

Med en total investering på cirka 285 miljoner kronor vill Steen & Ström Sverige AB tillgodose idrottens behov i Arenastaden vid Värendsvallen.
I planerna ingår en ny fotbollsarena för 132 miljoner kronor, en om- och tillbyggd ishall för 116 miljoner kronor och en ny friidrottsarena för 27 miljoner kronor.

det låter ju inte alls dumt :wink:

http://www.smp.se/article.php?args=604346,102;0;0;0
Greken
Forumamatör

Inläggav Räven » lör dec 10, 2005 2:16 pm

Enorma summor, kan det bli verklighet :roll:
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » lör dec 10, 2005 2:19 pm

Mycket tveksam till detta
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav buck » lör dec 10, 2005 4:19 pm

Tillbyggnad av ishallen???

Bygg en ny istället... isyta behövs!!!
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders L » mån dec 12, 2005 8:53 am

LAKERS framgång är guld värd!
Andra lags motgång är ej heller att förakta!
Anders L
Forumdemon

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 11:47 am

Fär mig låter det som visioner, kan detta bli verklighet. Jag bara frågar mig, finns det utrymme för fler shoppingcentra i Växjö? Bostäder på området, jo, kanske kan det vara attraktivt. Vi får väl hoppas och se om man hunner uppleva det i verkliga livet.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Piff » mån dec 12, 2005 11:49 am

Tänk positivt
vhd
Piff
Forumentusiast

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 11:49 am

Nu har vi två trådar om detta ämne.Vet inte vilket av dem man ska fortsätta att diskutera på :?
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 11:51 am

Jo, men piff, jag hoppas ju att vi ska få uppleva det, det är väl ändå positivt. :wink:
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Piff » mån dec 12, 2005 11:54 am

Absolut Räven, vet vem av oss som är närmast rullatorn så vi kanske har olika horisonter
vhd
Piff
Forumentusiast

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 11:59 am

Ok tar väl denna då :lol: kommunen har precis inlätt förhandlingar med Växjö kommun.Vad säger att dessa förhandlingar kommer att fortsätta om det skulle bli ett politiskt makskifte efter valet.Ska Lakers våga vänta på att drömbygget ska bli klart för att utöka träningsmöjligheterna eller ska de satsa på ett tak och väggar på uterinken som är ett betydligt billigare alternativ.Om det nu skulle bli ett drömbygge, så har ju lakers tre isyter att tillgå isådanafall. Skulle det då bli en yta förmycket så varför inte sälja denna yta billigt till kommunen så att fritisåkarna kan få tillgång till en isbana, utan att behöva göra intrång på VLHs istider.Kanske rent av kan bildas en hockeyförening till i Växjö.För kan det finnas två i Tingsryd så borde det ju även vara möjligt i Växjö
Senast redigerad av erok mån dec 12, 2005 12:02 pm, redigerad totalt 1 gång.
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 12:00 pm

Jo, det är väl jag som är närmast rollatorn, det känns så i allafall.

Nä, men jag hoppas att det blir av, dock tror jag inte att det blir så "storstilat" som i den tidiga presentationen. Själva idrottsarenorna är i enormt stort behov av ny- eller toatalrenovering, inget snack om det. Men vad jag förstår så måste både bostäder och shoppingcentrat till för att finansiera det hela. Bostäder är möjligt att få hyra på, men jag tror inte på shoppingcenter, det är fullt i stan nu. Vilka skulle kunna tänka sig att etablera sig där. Och måste deras hyresintäkter till, för att dra det hela i hamn, så vet i katten.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 12:02 pm

Erok: Jag tror nog att de politiska blocken är överrens om att det ska till ett byggte av Värendsvallen, så det blir nog inga förändringar vid eventuellt maktskifte i kommunen.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 12:06 pm

Härligt att de är överens om någonting isådanafall :lol:
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 12:08 pm

Vad jag har förstått, så är "Kula Bengtsson" och Bosse Frank, helt överrens i den frågan, har inte hört att någon politiker vänt sig mot ett förslag om nydaning av Värendsvallen.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 12:15 pm

Ok nu vet jag ju inte din ålder Räven. Men som du själv säger är du ju tveksam till att detta bygge blir av innan du skaffat rollator :wink:
Vilket jag tror innebär innom en 15 års period.(Rätta mig om jag har fel)
Ska Lakers ungdommar isåfall fortsätta att bli stjutsade till Diö isahall av föräldrana för att träningtiderna är för få i Växjö
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 12:23 pm

Skämt å sida, jag hoppas verkligen att jag har mer än 15 år till rollator (garderar mig dock för olyckor), annars skulle jag bli väldigt besviken.

Men jag tror att det blir en lösning, så att det blir betydligt bättre än idag, men jag tänker på hela satsningen 285 miljoner och hur området ska byggas ut, och om det är möjligt? Nu tror jag att den inblandade partnern, vet vad han gör och fattar rätt beslut. Men vad jag undrar lite om, är om det går att göra en satsning där något av bostäder eller shoppingcentra inte finns med i den omfattning som är tänkt enligt förslaget? Eller står allt och faller då?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 12:38 pm

Nu är jag totalt ute och seglar kanske men är det inte idrotten man är intresserad av i första hand och arenorna i andra.Lakers skulle kunna ta imot ca 1000 pers till när vi mötte Malmö enligt utagor i smp.Fotbollsplanen kan idag ta imot ca 15.000 pers.Hur längesen var det fotbollsarenan var fullsatt????Blir arenan fullsatt bara för att den är modern eller beror det på vilken klass laget håller.Inget mot Öster nu utan bara en tanke på hur man resonera.Att det inte finns utrymme till fler butiker i Växjö kan jag hålla med om därimot skulle det mycket väl kunna finnas betydlgt mer småfrabriker som tillverkar alla olika och omöjliga grejor.Men som sagt hur kul är det att bo inne i ett stort industriområde med en fotbolls och hockeyarena 8O
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » mån dec 12, 2005 12:54 pm

klart att detta är kanon! visst är det visioner, och visst kommer de att revideras. frågan kring shoppingcenter känns het och visst känns det som att utrymmet är litet i Växjö, men ärligt talat tror jag inte att någon av oss på forumet är kompetenta nog av bedöma marknaden på det sättet.

bostäder och shopping i ett sånt här områden gör ju att området lever dygnet runt, vilket är guld värt om man inte vill att området ska klassas som östtyskt.
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 1:01 pm

Jag har inte sagt att det inte är kanon.Blir detta verklighet så är jag precis lika glad för detta som alla andra idrottsintresserade dårar :wink:
Vad jag menar är bara om vi har tid att vänta tills detta blir klart eller ska man satsa på andra alternatvi så att träningsmöjligheten kan utvecklas innom den snaraste framtiden.Agunnaryborna kunde skrapa ihop en halv mille på en butik men vi kan inte enas om att det behöves ett tak på uterinken
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 1:11 pm

Ett tak på uterinken skulle även Lakejhockey ha nytta av
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Kjellsson » mån dec 12, 2005 1:23 pm

Känns väldigt onödigt att bygga ett tak nu om uterinken ändå ska byggas om till en träningshall inom ett par år. Känns lite som att slänga pengar i sjön.
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 1:35 pm

Om ett par år????Ja vi får väl hoppas att det inte regnar de närmaste åren då.För vist har det varit ett par jäkligt kalla vintrar där isen ligger i månadervis
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav KyriakoS » mån dec 12, 2005 1:39 pm

ett par år är fan inte lång tid när det gäller sånt!
Användarvisningsbild
KyriakoS
Forumproffs

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 1:40 pm

Nä men för ungdomsverksamheten är det det.Taket skulle vara byggt innan uterinken var färdig :wink:
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 1:43 pm

Jo, självklart är dessa "gubbar" mer byxade för att veta vad som behövs och vad som är möjligt att driva igenom.

Men min lilla fråga är (inte lätt att svara på), vi som kan Växjö ganska bra, vet ju om hur det ser ut med handeln just nu och att den är överetablerad redan nu, finns det då möjlighet att bygga ut den ännu mer? Och kanske den viktigaste frågan, vad händer om det inte finns intressenter till den kommersiella ytan, faller projektet då. För om jag inte har fattat fel, så är det shoppingcentrat och bostäderna som ska bära kostnaderna i området, då en sportanläggning har svårt att bära allt självt.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 1:51 pm

För mig som inte bor i Växjö räcker samarkand gott och väl för mig.
Bolaget ligger jäkligt bra och gratis parkering.Sen får damen sköta klädersbestyret :wink:
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 2:02 pm

Jag håller med dig erok, Samarkand är fullt tillräckligt för mig också och det man handlar i Sverige (bolaget), är smidigast att handla på Samarkand. Men min lilla fråga om vad som händer om det inte finns utrymme för mer handel, vad sker med projektet då? Det är verkligen inte givet, att det finns bärighet i detta jätteprojekt.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav KyriakoS » mån dec 12, 2005 2:05 pm

Erbjuder du något bra eller unikt så finns det alltid utrymme. Arenor drar dessutom till sig folk dvs. kunder
Användarvisningsbild
KyriakoS
Forumproffs

Inläggav Fröken Svår » mån dec 12, 2005 2:10 pm

Räven skrev:Jo, självklart är dessa "gubbar" mer byxade för att veta vad som behövs och vad som är möjligt att driva igenom.

Men min lilla fråga är (inte lätt att svara på), vi som kan Växjö ganska bra, vet ju om hur det ser ut med handeln just nu och att den är överetablerad redan nu, finns det då möjlighet att bygga ut den ännu mer? Och kanske den viktigaste frågan, vad händer om det inte finns intressenter till den kommersiella ytan, faller projektet då. För om jag inte har fattat fel, så är det shoppingcentrat och bostäderna som ska bära kostnaderna i området, då en sportanläggning har svårt att bära allt självt.

svårt att svara på så klart, och även om marknaden känns överetablerad så kanske det känns så för att det "snackas" så mycket om det. Inter sport har lagt ner i city ja visst, men hur många fler exempel på långsiktiga satsningar som har gått bet finns det? visst finns det ett antal exempel på butiker som har lagt ner, men det är svårt att starta en sån verksamhet om man inte är beredd på att det tar låååååång tid att etablera sig.

Växjö har ett enormt upptagningsområde och konkurreras egentligen bara ut av Jönköping vad gäller shopping i närheten. Vad gäller mat finns grymt med stora butiker och vad som har hänt på grund av expansionen är ungefär att coop på teleborg har lagt ner och att hemköp city går kräftgång. Plus att eventuella lanthandlar lägg ner (med undantag för agunnaryd uppenbarligen ;-) ). Vad gäller kläder och övrig shopping vet jag inte om Växjö är överetablerat, min gissning är att det inte är det. Tvärtom är marknaden kanske jäkligt het just nu och fler och fler vill etablera sig och få en del av kakan. Växjö håller på att bli ett handelscentrum i sydöst och det kommer göra marknaden större. Kanske.

Jag ska inte på något sätt göra anspråk på att vara tillräckligt kompetent på att bedöma eventuell överetablering, men det här är iaf en syn på saken.

//my 2 cents//
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Fröken Svår » mån dec 12, 2005 2:12 pm

glömde en sak, det finns troligen ett samband med möjligheten att etablera bostäder och handelsområde och prislappen på resten av bygget. Som du skriver Räven, idrottsområdet lär inte bära sig självt.

Och för övrigt, om hockeyarenan skulle bära sig själv, då ska fan lakers äga den också! 8)
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Piff » mån dec 12, 2005 2:19 pm

Vad vore livet utan visioner? Visionen är väl att Lakers skall ta sig till Elitserien och då behövs det helt klart en bättre anläggning. Det är ju toppen om dessa båda visioner kan löpa parallellt.
Beträffande handel, är det inte så att handel drar handel? Växjös handel skulle få ett ännu större upptagningsområde med ett ökat utbud. Visst kommer några slås ut, men det är marknadskrafterna som styr och jag tror ju att om det finns investeringsvilja i mer affärsyta så har man gjort nogranna marknadsundersökningar för att se om det finns ekonomisk bärighet.
Sedan tillhör i och för sig jag de som tycker att det är trevligt med städer som fortfarande har en fungerande handel i innerstaden och så uppfattar jag Växjö när jag är på besök där.
vhd
Piff
Forumentusiast

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 2:27 pm

Håller med dig helt klar piff men frågan kvar står.Om nu så är fallet att Lakers har diskuterat ett sammarbete med Diö för att få tillgång till mer istid vilka är det då som kommer att träna i Diö.Är det A-laget som kommer att bussas dit eller är det föräldrarna som ska köra de blivande Hockeyspelarna.Tror inte på Alaget tyvärr.Är det rätt att föräldrar ska köra 3,5 mil enkel resa för att deras ban ska kunna träna och invänta beslutet om att det ska byggas en topparena eller ska man gå den billiga vägen och bygga in uterinken så att vi har två väl fungerande isyter till nästa höst.
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 2:52 pm

Piff och Fröken Svår: Tackar för era svar, jag är väl också inne på er linje någonstans. Växjö håller på att bli ett handelscentrum med stort upptagningsområde. Men en liten brasklapp, kan kanske vara att Kalmar satsar storstilat nu inför framtiden, ett nytt IKEA och de gamla stofilerna inom kommunen som knappt tillät expansion är nu borta och nu öppnas det upp så det smäller om det. Man får inte heller glömma bort vad bensinpriset tar vägen.
Ärligt talat jag känner en familj utanför Älmhult och en i Markaryd, som storhandlar i Växjö, hur i "jessu" namn går det ihop sig. Från Markaryd drygt 22 mil t/r (550 kr med nyare bil). Jag fattar inte det, om man nu inte tar det för en nöjesresa, typ som att åka till Danmark eller Tyskland för att bunkra upp i barskåpet och kylen.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » mån dec 12, 2005 3:14 pm

piff: word!
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Nästa

Återgå till Off-Topic