Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator
alfax skrev:Det går shoppingbussar redan idag från Nybro till Citygross.Upptagningsområdet de och samarkand räknar med är 12-15 mil.
Räven skrev:
Kan bara lägga till att det börjar så smått bli oro i sommarstugeförsäljningen på Öland och orsaken är främst bensinpriset,
Räven skrev:Nu tycker jag inte att ishallen är i dåligt skick, den har ju fått en rejäl ansiktslyftning inne, även om den inte är riktigt färdig. Men du menar träningsbanan erok, och den är åt fanders, rent ut sagt. Där lär väl inte hända något nu, när dessa planer finns.
erok skrev:Ok tar väl denna då kommunen har precis inlätt förhandlingar med Växjö kommun.Vad säger att dessa förhandlingar kommer att fortsätta om det skulle bli ett politiskt makskifte efter valet.Ska Lakers våga vänta på att drömbygget ska bli klart för att utöka träningsmöjligheterna eller ska de satsa på ett tak och väggar på uterinken som är ett betydligt billigare alternativ.Om det nu skulle bli ett drömbygge, så har ju lakers tre isyter att tillgå isådanafall. Skulle det då bli en yta förmycket så varför inte sälja denna yta billigt till kommunen så att fritisåkarna kan få tillgång till en isbana, utan att behöva göra intrång på VLHs istider.Kanske rent av kan bildas en hockeyförening till i Växjö.För kan det finnas två i Tingsryd så borde det ju även vara möjligt i Växjö
erok skrev:Det vet jag, men om av alla hjälps åt så kan det bli ett tak och väggar innom en snar framtid och på så sätt slipper vi kommunens inblandning av uterinken.Sen kan de diskutera framtidsplaner bäst fan de vill.Jag vet att detta inte är Lakejernas bord men ideella krafter kommer man långt med och då spelar det ingen roll om är Lakej eller medlem i Lakers.Har man ett gemensamt mål så klarar man det mesta.Detta borde vara bättre än att folk ska behöva åka till Diö för att träna
puff skrev:När det gäller bensinpriset så tycker jag att det kan vara kvar på nuvarande nivå om man genomför en viktig förändring. En krona av bensinpriset per liter går till Lakers. Tänk då vad pengar lakers skulle få in när ni kör till era sommarstugor på Öland och västkusten. Vilken glädje det skulle bli att tanka och att köra bil.
Piff och Fröken Svår: Tackar för era svar, jag är väl också inne på er linje någonstans. Växjö håller på att bli ett handelscentrum med stort upptagningsområde. Men en liten brasklapp, kan kanske vara att Kalmar satsar storstilat nu inför framtiden, ett nytt IKEA och de gamla stofilerna inom kommunen som knappt tillät expansion är nu borta och nu öppnas det upp så det smäller om det. Man får inte heller glömma bort vad bensinpriset tar vägen.
Ärligt talat jag känner en familj utanför Älmhult och en i Markaryd, som storhandlar i Växjö, hur i "jessu" namn går det ihop sig. Från Markaryd drygt 22 mil t/r (550 kr med nyare bil). Jag fattar inte det, om man nu inte tar det för en nöjesresa, typ som att åka till Danmark eller Tyskland för att bunkra upp i barskåpet och kylen.
Bortsprungen Lakej skrev:Piff och Fröken Svår: Tackar för era svar, jag är väl också inne på er linje någonstans. Växjö håller på att bli ett handelscentrum med stort upptagningsområde. Men en liten brasklapp, kan kanske vara att Kalmar satsar storstilat nu inför framtiden, ett nytt IKEA och de gamla stofilerna inom kommunen som knappt tillät expansion är nu borta och nu öppnas det upp så det smäller om det. Man får inte heller glömma bort vad bensinpriset tar vägen.
Ärligt talat jag känner en familj utanför Älmhult och en i Markaryd, som storhandlar i Växjö, hur i "jessu" namn går det ihop sig. Från Markaryd drygt 22 mil t/r (550 kr med nyare bil). Jag fattar inte det, om man nu inte tar det för en nöjesresa, typ som att åka till Danmark eller Tyskland för att bunkra upp i barskåpet och kylen.
Mycket intressant diskussion det här. Jag tillhör också de som tvivlar på vad ett nytt shoppingcentrum kan tillföra Växjö. I mitt tycke verkar marknaden allt mer mättad. Alfax nämner City Gross som ett framgångsexempel och det är inte heller så konstigt. Butiken är sprillans ny med flatscreens i taket och imponerande skyltningar. Växjöborna har alltid varit förtjusta i nyhetens behag för att sedan återkomma som flugor i skiten när det är dags för konkursutförsäljning. Butiker som tidigare varit heta men sjunkit i popularitet är AGs favör och MAXI varav det försnämnda gick upp i CityGross medan MAXI inte går lika bra som tidigare. Coop Forum, där jag själv har spenderat otaliga somrar vid det här laget, har länge gått riktigt dåligt. Men inom en snar framtid kommer en stor ombyggnad att ske och då är kanske positionerna i Växjöhandeln på nytt omfördelade. Coop Extra på Norremark går förresten också riktigt dåligt, ny och fräsch butik till trots. Med sådana förusättningar tror jag inte på ett nytt shoppingcentrum och än mindre av galleriaformat. Vilka butiker skall flytta in dit och vilka ska lämna centrum eller nuvarande Samarkand?
IKEA i Kalmar är ett synnerligen stort hot för handeln i Växjö och man kan bara sörja att snåljåpen i Schweiz skulle smälla upp sitt första varuhus i Älmhult. Hade Älmhult inte funnits hade en stad som Växjö med allra största sannolikhet haft ett eget IKEA. I Göteborg öppnade IKEA förra året sitt andra varuhus i Bäckebol. Det området blomstrar nu för fullt och flera stora aktörer som Bauhaus, Coop Forum, Elgiganten har smällt upp nya butiker. Samtidigt så går Göteborgs första IKEA sämre, vilket gjort att hela handelsområdet i Kållered till viss del skadats. Hmmm. osäker på det här.
Räven skrev:Jo, Piff, jag känner faktiskt dessa två familjer, men jag har svårt att tänka mig, att vi skulle gjort detsamma om vi bodde 10 mil bort (kan tillägga att jag hatar att gå i affärer, med vissa undantag förstås).:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster