Nya idrottsarenor för 285 miljoner Värendsvallen - Ishallen

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Piff » mån dec 12, 2005 3:58 pm

Räven, en Växjöbo sa till mig innan jag började besöka Växjö - " alla vägar bära till Växjö". Jag kan numera inte göra annat än instämma i detta. Jämför detta med Kalmar, vad har vi österut - vatten. Visserligen Öland med en enorm population sommartid, men jag tror inte att det är köpcentar man besöker den tiden på året. Jag tror inte att Kalmar kommer ta speciellt många tillresande till köpcenter ifrån Växjö och framför allt inte de som bor bortom Växjö sett ur Kalmarperspektivet.

Fröken svår!! Så eniga
vhd
Piff
Forumentusiast

Inläggav Fröken Svår » mån dec 12, 2005 4:05 pm

iofs kommer Kalmar få ett lyft när IKEA öppnar, det har en enorm dragningskraft. Se på jönköping där IKEA ligger till grund för hela A6-området.

det vill till att Växjö har något att komma med i en motoffensiv i samma veva.
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 4:15 pm

Jo, piff, jag håller med dig, även om jag tror att han överdriver lite. Fast jag tror nog att just IKEA kan locka till sig mäniskor som bor en bra bit väster och nordväst (åt alla håll) om Kalmar och vem vet, kanske handlar de annat när de ändå åkt till IKEA.

Jag tror att det finns en begränsat rimlig utbyggnad av Växjös handel, det måste trots allt finnas mäniskor som handlar och det måste också vara välfyllda köpcentra, för har man bara en 50% täckning av ytan, så tröttnar folk på grund av att det inte ser attraktivt ut. Jag hoppas att det kan bli verklíghet, men jag är inte så optimistisk som planerna säger just nu.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » mån dec 12, 2005 4:18 pm

Detta med handeln är intressant ,har sysslat med försäljning hela mitt arbetsliv.Redan när Wessels öppnade 1970 så var det mångas mening att detta går åt skogen ,sedan har det öppnas alltmer och till 99% är alla nöjda .Ta det senaste exemplet CityGross pekar mot en omsättning på 400 miljoner första året.Som någon skrev handel föder handel och det finns fortfarande många kedjor som inte är representerade i Växjö ,livsmedel är nog fullbelagd men det finns så många andra områden där det finns plats för mer handel,Vi är på god väg ock skall vara ledande i ett storområde som sträcker sig över hela Småland med angränsande områden.
Sedan att vissa får lägga ner ,t.ex ,konsum teleborg beror ju på att de inte är med i utvecklingen inom vissa kedjor ,men det finns undantag även i denna kedja ta Konsum-Extra på oxtorget ,där har man ett exempel hur man marknadsför sig mot en kundgrupp som inte bara letar efter dagens lägsta pris. Man kan likna handeln med idrotten den som inte är beredd att satsa går bakåt.
Och ett tronskifte i politiken i Växjö tror jag enbart skulle vara positivt för idrotten.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 4:31 pm

Jo, men Alfax och andra, vad är rimligt när det gäller Växjö, kan vi öppna upp ett nytt affärscentra (vet ej hur stort det är tänkt att bli) och få dit just de affärer som inte utarmar de andra köpcentran som finns, för konkurens i alla ära, men skulle de gapa halvtomt på tre andra köpcentran bland affärsytorna, så förlorar hela stan på det. Betänk att Jonny Erlandsson har stora planer för Teleborg, där han snart börjar sin utbyggnad, på det området bor 12 000 personer med cykelavstånd till hans satsning, så det tror jag kan lyckas.

Jag tror att det finns ett klart begränsat upptagningsområde för Växjö och som jag sa tidigare, så lär inte bensinen bli billigare. Även om vi nu tänker oss, att området tar folk längre ifrån, så är de flesta områden så glesbefolkade att det inte tillför så många mer huvuden. För inte sjutton kommer vi att ta människor från Karlskrona, Karlshamn, Ronneby, Kalmar, Oskarshman, Vetlanda, Eksjö, Nässjö och Sävsjö eller Halmstad, det tror inte jag i allafall blir veklighet i någon större utsträckning.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » mån dec 12, 2005 4:37 pm

ja nä det är klart att du har en poäng räven. bensinpriser påverkar definitivt, och livsdmedelshandeln lär ha svårt att dra folk från karlskrona osv. Däremot kan övrig handel dra folk från långtbortistanien, om handeln håller hög kvalisort. Se återigen på A6. Jag känner många som åker dit över lördagen och shoppar. Kan man dessutom kombinera det med att kolla på elitseriehockey så är det ju kanon.

tänk då vad ett affärscentrum nära värendsvallen kan göra. folk från blekinge kan säkert tänka sig att åka till växjö och shoppa och kolla på Allsvensk fotboll. 8)
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 4:43 pm

Fröken Svår: Tanken som du har är nog så god.
Vi har faktikst också åkt upp till A6 när vi inte haft något annat för oss, men visst ibland har en mässa på Elmia lockat eller som du säger en HV-match. Nä, man ska absolut inte säga att "det går aldrig" för det kan det visst göra, men vi kanske ska avvakta lite till vi vet hur stort handelsområde det är tal om. När det gäller bostäder så tror jag nog att det finns intresse.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » mån dec 12, 2005 4:49 pm

Det går shoppingbussar redan idag från Nybro till Citygross.Upptagningsområdet de och samarkand räknar med är 12-15 mil.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » mån dec 12, 2005 4:50 pm

alfax skrev:Det går shoppingbussar redan idag från Nybro till Citygross.Upptagningsområdet de och samarkand räknar med är 12-15 mil.

.. och inom en sådan radie nås i runda slängar 1 miljon människor.
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 5:03 pm

Fröken Svår: i hela Småland bodde det 1999, 712 00 invånare. nä, men vi får väl se, jag tror dock att det görs undersökningar som heter duga innan någon etablering.

Jag vet att McDonald´s drar sig tillbaka, de säger att marknaden är mättat i Sverige, troligen kommer vissa redan etablerade McDonald´s att läggas ner, bland annat den i Nybro och Eksjö (låg illa till tidigare i år). Man pratar allt mer när man läser köpmannatidningar om övermättade marknader eller överetablering, så helt lätt kommer det inte att bli, den saken är i allafall klar.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav A-sta » mån dec 12, 2005 5:07 pm

Den stora frågan är hur många hyresgäster som vill hyra lägenhet respektive kommersiell yta, med x antal 100 miljoner i bagaget för idrottsanläggningarna. Kommunen vill inte betala mer än 7 miljoner om året! Värendsvallen är en tickande bomb för kommunen kostnadsmässigt.
Då hyrorna redan är höga, undrar jag hur många av er som skulle vara beredda att betala ett överpris på era boendekostnader? Det kommer nog att flyta mycket vatten under bron innan detta är klart.
Framtiden för allt för stora köpcentra är nog också oviss,typ Väla.
Det verkar vara små och medelstora centra som lockar kunder och de stora lockar turister.
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 5:20 pm

Famera: Ja, det kanske inte är givet med bostadsintresset heller, det beror förstås på hyreskostnaden och hur området utformas, man lär ju få nära till allt vad affärer heter.

Själv tror jag nog att toppen på utbyggnader av affärscentra har nått sin topp i städerna. För inte tusan går det för varje stad, att bygga ut och tro att folk kommer som myror från alla håll.

Kan bara lägga till att det börjar så smått bli oro i sommarstugeförsäljningen på Öland och orsaken är främst bensinpriset, Vi kör själva till Öland i stort sett varje helg från april till oktober, räknar man bilkostnad där så hamnar man på 21 000 kr om man räknar 25 kr/mil (det ligger väl på 25 kr/mil med tämligen ny bil). Ganska mycket kan man tänka!
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 5:41 pm

Funderat ett tag och kommit fram till att igentligen skiter jag hur ishallen finansieras bara den blir byggd innom ett år så att föräldrarna slipper köra ungarna till Diö ishall
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 5:50 pm

Nu tycker jag inte att ishallen är i dåligt skick, den har ju fått en rejäl ansiktslyftning inne, även om den inte är riktigt färdig. Men du menar träningsbanan erok, och den är åt fanders, rent ut sagt. Där lär väl inte hända något nu, när dessa planer finns.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » mån dec 12, 2005 5:53 pm

Räven skrev:
Kan bara lägga till att det börjar så smått bli oro i sommarstugeförsäljningen på Öland och orsaken är främst bensinpriset,

Är nog inte bara bensinpriset som är orsaken där.På västkusten är efterfrågan enorm ,stugorna har stigit med 30-40% i år och fortsätter att stiga.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 6:00 pm

Räven skrev:Nu tycker jag inte att ishallen är i dåligt skick, den har ju fått en rejäl ansiktslyftning inne, även om den inte är riktigt färdig. Men du menar träningsbanan erok, och den är åt fanders, rent ut sagt. Där lär väl inte hända något nu, när dessa planer finns.

Funderar bara på varför det inte skulle hända något nu.Gör väl inget om vi har tre isytor när allt är klart
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 6:01 pm

erok skrev:Ok tar väl denna då :lol: kommunen har precis inlätt förhandlingar med Växjö kommun.Vad säger att dessa förhandlingar kommer att fortsätta om det skulle bli ett politiskt makskifte efter valet.Ska Lakers våga vänta på att drömbygget ska bli klart för att utöka träningsmöjligheterna eller ska de satsa på ett tak och väggar på uterinken som är ett betydligt billigare alternativ.Om det nu skulle bli ett drömbygge, så har ju lakers tre isyter att tillgå isådanafall. Skulle det då bli en yta förmycket så varför inte sälja denna yta billigt till kommunen så att fritisåkarna kan få tillgång till en isbana, utan att behöva göra intrång på VLHs istider.Kanske rent av kan bildas en hockeyförening till i Växjö.För kan det finnas två i Tingsryd så borde det ju även vara möjligt i Växjö
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 6:04 pm

Jo, Alfax, det är samma sjuka utveckling på Öland, men vi kollade runt lite för skojs skull och mäklarna sa, att det finns en ökad oro bland de som tittar och att de som säljer har med det i bilden, nu när vinsten på försäljningen är så hög. Tydligen har en del sålt och köpt närmare hemmet.
Jag tror att bensinpriset kan vara nog så joxigt i framtiden, fram till att alternativa drivmedel kommit fram bättre, det är ju inte mycket billigare idag, dagens etanol motsvarar 10 kr/liter bensin, bilarna drar ju mer med etanol (E85) i tanken

Ta mitt exempel på kostnader, du har väl lika mycket Alfax, under samma tid?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 6:05 pm

erok: kommunen lägger inga pengar på Värendsvallen nu.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån dec 12, 2005 6:10 pm

Det vet jag, men om av alla hjälps åt så kan det bli ett tak och väggar innom en snar framtid och på så sätt slipper vi kommunens inblandning av uterinken.Sen kan de diskutera framtidsplaner bäst fan de vill.Jag vet att detta inte är Lakejernas bord men ideella krafter kommer man långt med och då spelar det ingen roll om är Lakej eller medlem i Lakers.Har man ett gemensamt mål så klarar man det mesta.Detta borde vara bättre än att folk ska behöva åka till Diö för att träna
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » mån dec 12, 2005 6:39 pm

Räven skrev:
Ta mitt exempel på kostnader, du har väl lika mycket Alfax, under samma tid?

Det stämmer bra Räven,bensinkostnaderna har blivit en stor utgift.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 6:50 pm

erok: Du har goda tankar att ett tak kan komma upp på frivillig basis, men det kostar en slant ändå och jag är inte så säker på att medlemmar är villiga att skänka summan som det kostar.

Alfax: Jo, man blir mörkrädd när man tittar på vad man lägger ner varje år på bensinkostnader till sommarstället, du västerut, jag österut. Tänk om skatten på bensinen var lite mer sansad, men då hade de väl tagit ut det på annat istället. Men jag tycker ändå att det är värt kostnaden, var skulle man annars koppla av för någonstans. Jag tror att du tänker likadant om ditt sommarparadis.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Kjellsson » mån dec 12, 2005 6:53 pm

erok skrev:Det vet jag, men om av alla hjälps åt så kan det bli ett tak och väggar innom en snar framtid och på så sätt slipper vi kommunens inblandning av uterinken.Sen kan de diskutera framtidsplaner bäst fan de vill.Jag vet att detta inte är Lakejernas bord men ideella krafter kommer man långt med och då spelar det ingen roll om är Lakej eller medlem i Lakers.Har man ett gemensamt mål så klarar man det mesta.Detta borde vara bättre än att folk ska behöva åka till Diö för att träna

Det är kommunen som äger hallen, INTE Lakers....
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav serra » mån dec 12, 2005 7:00 pm

Erok..
kan du sluta tjata om att Lakers skulle åka ut till diö för att träna!!!
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav puff » mån dec 12, 2005 7:34 pm

När det gäller bensinpriset så tycker jag att det kan vara kvar på nuvarande nivå om man genomför en viktig förändring. En krona av bensinpriset per liter går till Lakers. Tänk då vad pengar lakers skulle få in när ni kör till era sommarstugor på Öland och västkusten. Vilken glädje det skulle bli att tanka och att köra bil.
puff
Forumdemon

Inläggav alfax » mån dec 12, 2005 7:45 pm

puff skrev:När det gäller bensinpriset så tycker jag att det kan vara kvar på nuvarande nivå om man genomför en viktig förändring. En krona av bensinpriset per liter går till Lakers. Tänk då vad pengar lakers skulle få in när ni kör till era sommarstugor på Öland och västkusten. Vilken glädje det skulle bli att tanka och att köra bil.

Ett utmärkt förslag ,genomför det imorgon så tar jag en sväng neråt Halmstad.
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Bortsprungen Lakej » mån dec 12, 2005 9:44 pm

Piff och Fröken Svår: Tackar för era svar, jag är väl också inne på er linje någonstans. Växjö håller på att bli ett handelscentrum med stort upptagningsområde. Men en liten brasklapp, kan kanske vara att Kalmar satsar storstilat nu inför framtiden, ett nytt IKEA och de gamla stofilerna inom kommunen som knappt tillät expansion är nu borta och nu öppnas det upp så det smäller om det. Man får inte heller glömma bort vad bensinpriset tar vägen.
Ärligt talat jag känner en familj utanför Älmhult och en i Markaryd, som storhandlar i Växjö, hur i "jessu" namn går det ihop sig. Från Markaryd drygt 22 mil t/r (550 kr med nyare bil). Jag fattar inte det, om man nu inte tar det för en nöjesresa, typ som att åka till Danmark eller Tyskland för att bunkra upp i barskåpet och kylen.

Mycket intressant diskussion det här. Jag tillhör också de som tvivlar på vad ett nytt shoppingcentrum kan tillföra Växjö. I mitt tycke verkar marknaden allt mer mättad. Alfax nämner City Gross som ett framgångsexempel och det är inte heller så konstigt. Butiken är sprillans ny med flatscreens i taket och imponerande skyltningar. Växjöborna har alltid varit förtjusta i nyhetens behag för att sedan återkomma som flugor i skiten när det är dags för konkursutförsäljning. Butiker som tidigare varit heta men sjunkit i popularitet är AGs favör och MAXI varav det försnämnda gick upp i CityGross medan MAXI inte går lika bra som tidigare. Coop Forum, där jag själv har spenderat otaliga somrar vid det här laget, har länge gått riktigt dåligt. Men inom en snar framtid kommer en stor ombyggnad att ske och då är kanske positionerna i Växjöhandeln på nytt omfördelade. Coop Extra på Norremark går förresten också riktigt dåligt, ny och fräsch butik till trots. Med sådana förusättningar tror jag inte på ett nytt shoppingcentrum och än mindre av galleriaformat. Vilka butiker skall flytta in dit och vilka ska lämna centrum eller nuvarande Samarkand?

IKEA i Kalmar är ett synnerligen stort hot för handeln i Växjö och man kan bara sörja att snåljåpen i Schweiz skulle smälla upp sitt första varuhus i Älmhult. Hade Älmhult inte funnits hade en stad som Växjö med allra största sannolikhet haft ett eget IKEA. I Göteborg öppnade IKEA förra året sitt andra varuhus i Bäckebol. Det området blomstrar nu för fullt och flera stora aktörer som Bauhaus, Coop Forum, Elgiganten har smällt upp nya butiker. Samtidigt så går Göteborgs första IKEA sämre, vilket gjort att hela handelsområdet i Kållered till viss del skadats. Hmmm. osäker på det här.
Användarvisningsbild
Bortsprungen Lakej
Forumentusiast

Inläggav puff » mån dec 12, 2005 10:10 pm

Bra Alfax, så talar en riktig Lakersfantast.

Det andra ämnet. Jag tror inte att IKEA i Kalmar kommer att ta speciellt mkt kunder från växjötrakten eller väster om växjö. Man kör väl inte förbi Älmhult för att köra till IKEA i Kalmar. Ändrar mej föresten, en ljungbybo kan nog köra förbi och åka till Kalmar istället.
puff
Forumdemon

Inläggav Charlamov » mån dec 12, 2005 10:24 pm

Bortsprungen Lakej skrev:
Piff och Fröken Svår: Tackar för era svar, jag är väl också inne på er linje någonstans. Växjö håller på att bli ett handelscentrum med stort upptagningsområde. Men en liten brasklapp, kan kanske vara att Kalmar satsar storstilat nu inför framtiden, ett nytt IKEA och de gamla stofilerna inom kommunen som knappt tillät expansion är nu borta och nu öppnas det upp så det smäller om det. Man får inte heller glömma bort vad bensinpriset tar vägen.
Ärligt talat jag känner en familj utanför Älmhult och en i Markaryd, som storhandlar i Växjö, hur i "jessu" namn går det ihop sig. Från Markaryd drygt 22 mil t/r (550 kr med nyare bil). Jag fattar inte det, om man nu inte tar det för en nöjesresa, typ som att åka till Danmark eller Tyskland för att bunkra upp i barskåpet och kylen.

Mycket intressant diskussion det här. Jag tillhör också de som tvivlar på vad ett nytt shoppingcentrum kan tillföra Växjö. I mitt tycke verkar marknaden allt mer mättad. Alfax nämner City Gross som ett framgångsexempel och det är inte heller så konstigt. Butiken är sprillans ny med flatscreens i taket och imponerande skyltningar. Växjöborna har alltid varit förtjusta i nyhetens behag för att sedan återkomma som flugor i skiten när det är dags för konkursutförsäljning. Butiker som tidigare varit heta men sjunkit i popularitet är AGs favör och MAXI varav det försnämnda gick upp i CityGross medan MAXI inte går lika bra som tidigare. Coop Forum, där jag själv har spenderat otaliga somrar vid det här laget, har länge gått riktigt dåligt. Men inom en snar framtid kommer en stor ombyggnad att ske och då är kanske positionerna i Växjöhandeln på nytt omfördelade. Coop Extra på Norremark går förresten också riktigt dåligt, ny och fräsch butik till trots. Med sådana förusättningar tror jag inte på ett nytt shoppingcentrum och än mindre av galleriaformat. Vilka butiker skall flytta in dit och vilka ska lämna centrum eller nuvarande Samarkand?

IKEA i Kalmar är ett synnerligen stort hot för handeln i Växjö och man kan bara sörja att snåljåpen i Schweiz skulle smälla upp sitt första varuhus i Älmhult. Hade Älmhult inte funnits hade en stad som Växjö med allra största sannolikhet haft ett eget IKEA. I Göteborg öppnade IKEA förra året sitt andra varuhus i Bäckebol. Det området blomstrar nu för fullt och flera stora aktörer som Bauhaus, Coop Forum, Elgiganten har smällt upp nya butiker. Samtidigt så går Göteborgs första IKEA sämre, vilket gjort att hela handelsområdet i Kållered till viss del skadats. Hmmm. osäker på det här.

Imponerad av hur insatt du verkar vara i dom olika kedjornas ekonomiska situation... när det gäller IKEA i Kållered så är det väl ganska naturligt att det går ngt sämre med anledning av att stan nu har 2 varuhus.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Piff » mån dec 12, 2005 10:48 pm

Men Räven, du skrev ju själv att du kände folk som körde ända från Markaryd. Sedan är ju fördelen att detta nya köpcentra ligger precis intill Samarkand, det är ju i princip en utbyggnad därifrån, man behöver inte fara till andra änden av stan. Jag måste instämma med Alfax att det bör finnas utrymme för annan handel än mathandel. Jag tycker inte att utbudet på Samarkand på något sätt är komplett, det finns utrymme för mycket mer.
Om det nu är Steen & Ström Sverige AB som är intressenten, så har de stora erfarneheter som Norges största på sitt område, de äger också det stora centret Torp utanför Uddevalla vid E6:an. Jag är övertygad om att de har full koll på möjligheterna att få beläggning på affärsytorna, för jag håller med dig i att affärsytor som gapar tomma på intet sätt lockar kunder.
Sedan tycker jag att bensinpriset är åt helsike och än värre priset på diesel (som det aldrig är något priskrig på och därför ibland kostar mer än bensinen) lägg till vägskatten på dieselbilar. Nej detta ämne skall jag inte börja på för då förstör jag bara hela kvällen för jag blir så jäkla sur bara jag tänker på det.
Hur som helst så får väl slutklämmen bli att jag hoppas att det blir en utbyggnad och uppfräschning som gynnar Lakers.
vhd
Piff
Forumentusiast

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 11:25 pm

Jo, Piff, jag känner faktiskt dessa två familjer, men jag har svårt att tänka mig, att vi skulle gjort detsamma om vi bodde 10 mil bort (kan tillägga att jag hatar att gå i affärer, med vissa undantag förstås).

Jo, Steen & Ström Sverige AB gör säkert en enorm undersökning innan, vilket man i och för sig kan tycka att de borde gjort innan slutförhandlingarna med kommunen genomförs.

Jag ser nog fortfarande IKEA i Kalmar, som en hämsko för Växjö. Men det är ju bara vad jag tror, inget annat. Bortsprungen Lakej har dock samma uppfattning :D

Puff, jo ditt förslag om 1 kr/lit till Lakers stödjer jag också. :wink:
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Piff » mån dec 12, 2005 11:28 pm

Räven skrev:Jo, Piff, jag känner faktiskt dessa två familjer, men jag har svårt att tänka mig, att vi skulle gjort detsamma om vi bodde 10 mil bort (kan tillägga att jag hatar att gå i affärer, med vissa undantag förstås).:

Det är kanske en fråga om manligt och kvinnligt :wink: ........
vhd
Piff
Forumentusiast

Inläggav puff » mån dec 12, 2005 11:35 pm

Ja, du räven. vilken trafik det skulle bli och vilka spelare vi skulle kunna köpa in.
skämt åsido, tänk om Regeringen sa att några ören av besinpriset skulle tillfalla idrottsrörelsen, ungefär som bingolotto delar ut pengar till föreningslivet. vilken insats de då skulle göra för ungomar och idrotten. Staten har ju jätteinkomster av bensinpriset.
puff
Forumdemon

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 11:37 pm

Jo, precis Piff, jag blir påmind om det i familjen, jag har alla mot mig, de kan gå obegränsad tid i affärer. Jag brukar gå mina egna rundor och så träffas vi någonstans vid fika och lunch.

Det är nog skäl i att fråga vad kvinnor vill ha för butiker i stan, själv önskar jag att Biltema flyttar hit. Kan det vara lämpligt för Värendsvallen, knappast va?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån dec 12, 2005 11:40 pm

Precis Puff, och de går ju inte ens till vägunderhåll utan mals väl ner i den allmänna konkursen. Bensinpriset är på tok för högt och det värsta är att regeringen hela tiden måste gå med på mer "dumheter", för att få med Miljöpartiet i budgeten.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Off-Topic