Joakim Fagervall

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Räven » mån jan 09, 2006 3:46 pm

Jag kan bara hålla med i resonemanget att det behövs stabil grund och trygghet, ständiga förändringar av spelare och tränare, sportchef med mera, skapar oftast disharmoni. Men man ska å andra sidan inte vara rädd att plocka bort de/det som inte fungerar fullt ut, annars blir det en stagnation.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » mån jan 09, 2006 3:48 pm

Räven skrev:Jag kan bara hålla med i resonemanget att det behövs stabil grund och trygghet, ständiga förändringar av spelare och tränare, sportchef med mera, skapar oftast disharmoni. Men man ska å andra sidan inte vara rädd att plocka bort de/det som inte fungerar fullt ut, annars blir det en stagnation.

Det sista där tycker jag Lakers aldrig haft några problem med....
Att plocka bort.....
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav calle73 » mån jan 09, 2006 3:51 pm

Tycker också att han ska vara kvar.
Hockeyn är riktigt bra i år och han har gjort bra värvningar med ett litet undantag.
91:an Hjalmarsson
Användarvisningsbild
calle73
Forumdemon

Inläggav Räven » mån jan 09, 2006 3:51 pm

Det har du rätt i Serra, det är bara några månader sedan det skedde sist och med facit i handen var det väldigt riktigt agerat. De var tyvärr oroskapande.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Rebecca » mån jan 09, 2006 3:55 pm

Jag håller med om att Jocke ska vara kvar! Räven: Vi har nog samma åsikt om Evertsson. En målis som Grotnes har under hela sin tid som målvakt haft en slags stil, det finns inte två likadana målvakter, alla har sin personliga spelstil. "Det går inte att lära gamla hundar att sitta", det gäller nog samma sak med målisar. Känns som att Åkerström har ändrat sin stil lite också, han verkar inte alls så trygg som förra året. NEJ låt målisarna spela som de vill spela, ändra inte på dem. Låt Jocke sköta träningarna, vilket han gör prickfritt...sen skaffa en coach som tar huvudansvaret i båset och som kan komplettera Jocke...det är min filosofi!
Användarvisningsbild
Rebecca
Forumentusiast

Inläggav Räven » mån jan 09, 2006 4:03 pm

Ja, jag är inne på den linjen också. När det gäller målvakter, så tycker jag att man ska fokusera träningen på det som de är bra på i första hand, man har faktiskt sett att de mindre bra sidorna automatiskt blir bättre, man kan självklart lägga lite fokus på svaga sidorna också.

Men det största felet som många tränare gör (tycker jag, är bäst att tillägga), är att idiotträna de saker som inte funkar. Visst det ska vara en balans, men jag ser hellre att man stärker det fungerande.

Lyssnar man på Carl-Axel Hageskog, så körde han den filosofin, under sin tid som tränare och att inte styra in spelarna för mycket i smala fack, utan att de har förmåga till egna beslut.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Rebecca » mån jan 09, 2006 4:09 pm

Ja det är helt klart... gäller nästan inom alla idrotter. Har man ett "vapen" så ska man bli maximalt bra på det och utnyttja det så mycket som möjligt. Tror det ger bra självförtroende att veta vad man är bäst på, samt trygghet hos målisen. Ingen vet bättre än han själv på vilket sätt han ska rädda en målchans...blir kanske luddigt nu, men tror ni vet vad jag menar :D träna alltså extra på det man redan är bra på, så löser det sig med resten!
Användarvisningsbild
Rebecca
Forumentusiast

Inläggav Charlamov » mån jan 09, 2006 4:11 pm

Det bästa exemplen är väl i alla fall en del av våra golfare som försökte ändra svingen, men känt resultat.

Visst ska en målvakt kunna ändra en del av sin spelstil, men är av åsikten att fokusera på inarbetad och tillägg av förändring. Förmodar att dom värvades för att dom var bra på det dom gjorde och inte för att i huvudsak förändras... utan istället förbättras!!! Någon "annan" var kanske av motsatt uppfattning. :?
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Rebecca » mån jan 09, 2006 4:13 pm

Nej, klart de värvades för att de är bra på vad de gör, vore skumt annars. Låt de spela som de är bra på, gnugga bara vidare och stärk de ytterligare. Kanske de ska fokusera på smidighet, vilket är en mindre del i målvaktsspelet, men ibland helt avgörande. Kolla Myllenieni, han är en riktig gymnast, i kombination med att han är grym på att läsa spelet.... Han skulle vi kanske försöka få till Lakers??
Användarvisningsbild
Rebecca
Forumentusiast

Inläggav Kjellsson » mån jan 09, 2006 4:26 pm

Rebecca skrev:Låt Jocke sköta träningarna, vilket han gör prickfritt...sen skaffa en coach som tar huvudansvaret i båset och som kan komplettera Jocke...det är min filosofi!

Vet inte om jag har missförstått dig men menar du att Lakers ska ha kvar Jocke som Ass.tränare och skaffa en ny huvudtränare? Är nog ingen större chans att han är intresserad av det. Jocke ska vara huvudtränare och inget annat.
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav Rebecca » mån jan 09, 2006 4:28 pm

Ja jag tycker nog att han ska ha huvudansvaret för träningarna framförallt, men totalt ska han vara huvudtränare. Men sen ska han ha ett annat komplement i båset tycker jag, han ska alltså inte vara ass.tränare....svar NEJ
Användarvisningsbild
Rebecca
Forumentusiast

Inläggav Kjellsson » mån jan 09, 2006 4:39 pm

Kanske jag som är trögfattad men jag har fortfarande inte förstått riktigt vad du menar. Du vill alltså att Jocke ska sköta träningarna men inte vara huvudansvarig för laget?
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav Rebecca » mån jan 09, 2006 4:41 pm

Jo det vill jag att han ska ha, men jag vill att han har en annan person vid sin sida...tror han behöver någon att "bolla" med i båset, vet inte om den personen som är där nu, är rätt person på den platsen.....förstår du??? annars kan jag förklara på PM, haha...
Användarvisningsbild
Rebecca
Forumentusiast

Inläggav Åryd Lakej » mån jan 09, 2006 6:44 pm

Byta tränare!ny taktik!Ja inte tror ja det är bra.
Självklart tycker ja han ska vara kvar.Vill också behålla mer parten av spelarna.Några nya namn som kompleterar laget så tror ja att det kan bli hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Åryd Lakej
Forumdemon

Inläggav Räven » mån jan 09, 2006 6:49 pm

Fyra-fem nya plus en junior, det känns som perfekt för mig. Men jag är medveten att flera av dem som vi vill ha kvar, kommer att få fina förslag av andra klubbar.

Vi var väl inne på det förra året, det måste till mer än pengar, ett komplett paket, lite sytt efter vad spelaren själv önskar, för trots allt så kommer det en tid efter hockeyn också. Så pengar är inte allt, för vore det så, så tror jag det kan bli lite tufft för Lakers, det finns ett tak för vad det får kosta och i år ligger vi ganska nära det.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » mån jan 09, 2006 6:50 pm

Jag hoppas att Fagervall stannar, han är en bra tränare och sköter sig mycket bra. :D
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Klonis » tis jan 10, 2006 12:57 pm

Han stannar det är jag nästan säker på :ok:
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Inläggav Varanen » tis jan 24, 2006 12:59 am

Ok, om 3 minuter är det en vecka kvar tills Fagerall lovat ge klubben besked. Jag hade redan räknat med att allt skulle varit klart vid det här laget. Familjen Fagervall har nog redan hunnit tänka igenom vad de vill så att beskedet dröjer kan bero på 2 faktorer:

- Fagervall avser inte fortsätta. Klubben vill ge beskedet så sent som möjligt.

- Sedvanliga kontraktsförhandlingar, dvs det handlar om cash, klubbens spelarbudget, Fagervalls roll i föreningen osv.

Jag tror och hoppas på det sistnämnda. Det är ingen hemlighet att jag vill ha kvar coach Fagervall i ytterligare två säsonger, men inte till vilket pris som helst. Precis som klubben går före en enskild spelare så skall klubben gå före en enskild ledare. De tre främsta orsakerna till att jag vill ha kvar vår nuvarande tränare är i ordning:

- Spelet på isen. Jocke har höjt nivån på hockeyn flera steg. Dessutom är den nuvarande spelidén vägen till ytterligare standardhöjningar. Offensiven är klockren. Våga vara mer defensiv Jocke! Vi måste sura till oss fler poäng. Ingen kritiserar ett vinnande lag om de så backar hem framför egen kasse och slänger iväg lobbpuckar.

- Fagervall ser potential. Han vet vilka roller han vill ha i ett lag och kan även hitta de till en rimlig kostnad. En enda totalflopp i år är ett bra resultat.

- Kontinuitet. VLH är ett spädbarn i Hockeysverige. Klubben är praktiskt taget nyfödd. Vi kan inte ändra hockeyfilosofi som man byter skjorta, utan bör låta Fagervalls syn tränga igenom på alla nivåer och plan. Det är när vi agerar som en enhet som de riktigt stora framgångarna kommer. Motståndet börjar så sakteliga brytas ner helt, men det har tagit tid och varit en jobbig process. Synd att avbryta det nu och börja om från början.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » tis jan 24, 2006 8:57 am

Jag håller med dig i allt du säger Varanen, och jag håller alla tummar för att han fortsätter, dock har jag länge haft en känsla av att Jocke tyvärr inte ämnar fortsätta. Varför jag har denna känsla och när jag fick den kan vi ta när vi har fakta. Men som sagt, jag hoppas för allt i världen att jag har fel, för vi behöver kontinuitet och lugn och ro nu ett tag för att bygga upp nått som ska hålla i framtiden!! Skriv på Jocke!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Räven » tis jan 24, 2006 9:15 am

Jag skulle kunna tänka mig att man vill skrivar ett 1-årskontrakt med honom, för det behövs säkert en säsong till för att ett nytt sätt ska sätta sig.
Fagervall vill kanske ha ett två-årskontrakt och där kanske diskussionen är just nu.

Sedan vet man inte hur han reagerade innombords, när hans tankar grusades en aning när han hade nya spelare i tankarna tidigare.

Men som sagt, ett år till tror jag kan vara den bästa lösningen för föreningen.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » tis jan 24, 2006 9:53 am

Räven skrev:Sedan vet man inte hur han reagerade innombords, när hans tankar grusades en aning när han hade nya spelare i tankarna tidigare.

Just precis..... kändes lite som föreningen körde över honom lite här, sånt kan vara ganska avgörande för en fortsättning.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Varanen » tis jan 24, 2006 11:05 am

Räven skrev:Jag skulle kunna tänka mig att man vill skrivar ett 1-årskontrakt med honom, för det behövs säkert en säsong till för att ett nytt sätt ska sätta sig.
Fagervall vill kanske ha ett två-årskontrakt och där kanske diskussionen är just nu.

VLH har erbjudit honom 2 år så i så fall är det tvärtom...
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav calle73 » tis jan 24, 2006 11:07 am

Hoppas att han blir kvar!!
Förra säsongen hade jag många frågetecken, men i år tycker jag att han har lyft laget och spelarna!!
Användarvisningsbild
calle73
Forumdemon

Inläggav Fröken Svår » tis jan 24, 2006 11:09 am

Två år är det enda rätta känns det som, även om det som är avgörande är såklart hur säsong anno 2006/2007 samt 2007/2008 ser ut i klubbens långsiktiga plan. Är det som jag tycker, att etablera sig som ett topplag i allsvenskan, då ska man absolut ha Jocke kvar i två år. Därefter byta.

Jag hoppas verkligen inte att det var så som media gjorde gällande, att Jocke blev överkörd av föreningens ledning, utan att det handlade om missförstånd och medias förmåga att vinkla.

Min gissning är att diskussionerna just nu ligger kring det faktum att det faktiskt inte finns någon sportchef och hur klubben samt Jocke vill att det ska vara i framtiden.

Edit: för att förtydliga mig lite; jag tycker att Jocke ska vara kvar och skriva på. NU.
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Per_växjö » tis jan 24, 2006 11:17 am

Jag tycker att laget är bättre än förra säsongen och det måste vara Jockes förtjänst. Att han skriver på för två år till är en självklarhet!
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Användarvisningsbild
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » tis jan 24, 2006 11:19 am

Per_växjö skrev:Jag tycker att laget är bättre än förra säsongen och det måste vara Jockes förtjänst. Att han skriver på för två år till är en självklarhet!

För oss ja men kanske inte för han själv :?
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Per_växjö » tis jan 24, 2006 11:21 am

Det är därför vi ska påverka honom att stanna kvar genom ramsan "Vi vill ha Jocke kvar".
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Användarvisningsbild
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis jan 24, 2006 11:39 am

Ja, laget är bättre och spelar bättre hockey, än vad laget gjorde förra säsongen .

Varanen, jag fick för mig att det inte hade informerats, att VLH hade erbjudit honom ett 2-årskontrakt, utan att de hade erbjudit honom ett kontrakt bara.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav calle73 » tis jan 24, 2006 2:10 pm

Ngn som har hört ngt än??
Användarvisningsbild
calle73
Forumdemon

Inläggav serra » tis jan 24, 2006 3:44 pm

tycker vi kör "VI VILL HA JOCKE KVAR" redan från start imorgon..
sedan spelar det ingen roll hur laget spelar, vi har visat att vi vill att han ska vara kvar
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakersfan_03 » tis jan 24, 2006 3:46 pm

Håller med. Tycker vi kan sjunga den direkt efter nedsläpp.
Sedan är det upp till honom
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » tis jan 24, 2006 3:55 pm

vi borde skriva en längre ramsa tillägnad honom
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » tis jan 24, 2006 4:05 pm

Jag undrar, är han så bra?
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Fröken Svår » tis jan 24, 2006 4:07 pm

så bra att han borde få en egen ramsa?
Användarvisningsbild
Fröken Svår
Forumproffs

Inläggav Räven » tis jan 24, 2006 4:26 pm

Ok, jag säger inte mot, jag undrar bara.

Själv tror jag som ni vet att en förlängning på ett år skulle vara väldigt bra, för då är vi ett ännu mer etablerat lag i AS och det är då lättare att hitta en etablerad tränare, som kan föra laget ännu högre upp så att vi sedan är ett topplag i AS och vem vet, kanske om några år knackar på dörren till ES om den möjligheten finns kvar.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season