av Varanen » sön jan 15, 2006 1:05 pm
Idag möter vi Almtuna - seriens största positiva överraskning enligt mig. Lagen är statistiskt sett väldigt jämna. Jag hittar faktiskt inte några nämnbara skillnader i siffrorna.
Lakers hemmafacit: 14 matcher 7-3-4
Almtuna borta: 13 matcher 3-5-5
I specialteams är lagen helt jämna i PP, men Almtuna har ett visst grepp i SH.
I Almtuna återfinns en av seriens största profiler i Marcus Ragnarsson , 34, som spelat a-landskamper (3 VM - 1 OS) så nyligen som i höstas. Kom dock inte med i OS-truppen till Turin. Med 9 NHL säsonger bakom sig har han rutin så det räcker. Får givetvis mycket speltid och Ragnarsson ligger faktiskt tvåa i den interna poängligan med sina 25 poäng (4+21).
En annan spelare som vi bör ha under uppsikt är Nicklas Danielsson, 21. En teknisk och rapp forward som blommat ut i år. 28 poäng (12-16) hittills.
I mål ställer Almtuna växjöbekantingen Gusten Törnqvist, 23. Killen har fått mig att starkt tvivla på mina kunskaper vad det gäller hockeymålvakter. Jag var (är?) helt övertygad om att han inte höll på den här nivån. Med 90,8 räddningsprocent måste man nog säga att jag hade fel. Grotnes har i jämförelse presterat 88,8%. Hoppas att Lakers anammar C70:s tips om höga skott (vilket alltid är bäst) då Gusten kommit på en helt egen målvaktsstil (den simmande limbodansaren)
Lakers gjorde sin plikt senast, inte mer. Tyvärr är varken Niinikoski eller Sundbom inte med idag. Johan Andersson är i gott slag, Sci-fi Gäry ser stark ut och Pålle har en positiv formkurva. PP-spelet fungerar inte riktigt och jag tror vi måste gå tillbaka till grunderna igen, till det enklast möjliga. Bestäm vem som skall ta in pucken, sök direktskott från back, och rusa in framför kassen. Let´s get ready to RUUUUUMMBBLLEEEEEE!