Jag har ingen aning om varför parterna valde att inte fullfölja samarbetet och därför kommenterar jag inte den biten.
VLH behöver en sportchef. Detta av flera skäl, bl a för att uppnå långsiktighet vad det gäller det sportsliga i HELA föreningen. Värvningsarbetet är EN del i det arbetet, dock en viktig sådan. Ytterligare behövs en sportchef för att balansera tränarens (och styrelsens) inflytande. Jag betonar att huvudtränaren skall ha ett stort inflytande över den trupp han skall leda (och styrelsen ha det ekonomiska ansvaret för densamma), men det behövs en kraft som tänker långsiktigt på det sportsliga. Det är inte alltid tränarna gör detta. De behöver kortsiktigt få framgång, vilket kan drabba utvecklingen i föreningen i det långa loppet. Jag undrar om VLH delar min syn på uppdraget. Skulle vara intressant att få en deklaration från VLH av vad man vill ha (vad uppdraget egentligen skall ha för uppgifter). Det styr helt och hållet vem man bör leta efter. En sportchef innebär, enligt min syn, att andra får minskad makt i VLH vad gäller det sportsliga. Är alla beredda på detta? Att släppa något man har är det svåraste som finns för en människa. Coach Fagervall kommer lämna skutan vilket givetvis skapar utrymme. Förhoppningsvis styr/styrde han inte ensam den sportsliga utvecklingen.
Några kriterier har VLH tydligen satt upp för vår kommande sportchef:
- Lokal anknytning.
- Småländsk framtoning.
- Stor erfarenhet.
- Stort kontaktnät.
- Engagemang.
Den andra och sista punkten är självklara. Om man med småländsk framtoning menar ekonomisk. Om det menas att man älskar kroppkakor blir det knepigare...
En person med lokal anknytning...inget är sagt hur stark denna anknytning måste vara. Går nog att hitta en anknytning om man letar tillräckligt länge. Om punkten är absolut blir utbudet otroligt smalt. Jag hoppas att så inte är fallet.
Stor erfarenhet - Det tilltänkte kandidatens erfarenhet ansågs alltså som stor, dvs inget hinder för de flesta realistiska personer till sportchefsjobbet.
Stort kontaktnät - Den intressantaste punkten. Jag kan inget om AG:s kontaktnät och kan därför inte säga något om vad VLH anser som stort. Stort kontaktnät bygger man ofta upp efter många år i en verksamhet, eller att man haft uppdrag där det förekommit många kontakter. Sportchefer är nog de som har bäst kontaktnät inom hockeyn. Alltså lutar det åt någon som redan har ett liknande uppdrag i en annan förening.
Är det någon som kan nämna en kandidat som uppfyller alla de här kraven?