Målvakt i Växjö Lakers

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Målvakt i Växjö Lakers

Inläggav C70T5 » sön mar 12, 2006 7:06 pm

Enligt talesättet så är en bra målvakt halva laget - och det stämmer väl överrens med verkligheten. Pål Grotnes (uttalad förstamålvakt som jag hade mycket större förväntningar på) och Pär Åkerström har denna säsongen agerat alldeles för ojämt och blandat bra insatser med dåliga - med en ganska så stor övervikt för dåliga, och det håller inte om man på denna nivån vill vara med i toppen och fightas. Den nya målvakten måste få kosta en slant, det får man tillbaka i långa loppet. Frågan man ställer sig är ju vilka målvakter det är som skulle kunna vara ett realistiskt namn för Växjö Lakers? Det finns säkerligen en hel hoper med bra (och relativt billiga) målvakter i division 1 - men är det verkligen ett alternativ för ett satsande Växjö Lakers? Pär Åkerström kom ju som bekant från division 1 och han har ju inte lyckats vidare bra, han har inte blommat ut som många trodde. Visst, han har fått sparsamt med speltid men jag tycker ändå inte att han övertygat på det stora hela när han fått chansen.

Mina realistiska målvaktsalternativ för Växjö Lakers är:

- Andreas Hadelöv
- Corey Hirsch

Ett annat alternativ är ju att man riktar blickarna mot finland - där finns det väl en hel uppsjö med (bra) målvakter. Stämmer inte det Varanen? Men det allra viktigaste är ju att det denna gången blir RÄTT, vare sig om man finner målvakten i sverige, finland eller i något annat land. Men som sagt Hadelöv skulle sitta som en fläskläpp.

Andra namnförslag på målvakter?

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Zolen » sön mar 12, 2006 7:27 pm

Tycker nog att Stephen Murphy är en het kandidat...
Användarvisningsbild
Zolen
Forumentusiast

Inläggav Lakejer115 » sön mar 12, 2006 8:58 pm

Men går HADELÖVS kontrakt ut med S.AIK efter säsongen nu eller vad..?

Hadelöv

T.Leinonen (från Oskarshamn)

Åkerström (målvakten ...för framtiden).
Användarvisningsbild
Lakejer115
Forumproffs

Inläggav C70T5 » sön mar 12, 2006 9:00 pm

Stephen Murphy vaktar kassen i Arboga - ett Arboga som vunnit endast 7 matcher av totalt 42. En av deras vinster kom just emot Växjö Lakers. Stephen Murphy hade ju verkligen en grymt bra dag på jobbet när han med sitt Arboga vann i Lakerdome, då var han riktigt bra - men alla kan ju ha en bra dag. Växjö Lakers var också ordentligt ineffektiva. Jag efterlyser rutin, erfarenhet och jämnhet hos Växjö Lakers nästa målvakt. Stephen Murphy tror jag inte är rätt målvakt för Växjö Lakers.

Lakejer115 - jag vet inte hur Hadelövs kontrakt ser ut med Skaik, men jag tycker definitivt att han är en målvakt som Växjö Lakers ska gnugga på. En målvakt av Hadelövs kaliber i Växjö Lakers är ett måste.

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakejer115 » sön mar 12, 2006 9:14 pm

o ok....men Timo Leinonen då..?

Om jag inte minns fel,så har han grymmt bra räddningsprocent...

Rätta mig om jag har fel..
Användarvisningsbild
Lakejer115
Forumproffs

Inläggav erok » sön mar 12, 2006 9:22 pm

En bra målvakt måste ha både tur och skicklighet i sig men framförallt måste han hjälp av utespelarna.Kan de stå upp på blå och fixa så det bara blir ett par skott på mål i varje period så tror jag Åkeström skulle göra ett bra jobb i Lakerskassen
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » sön mar 12, 2006 9:41 pm

Jag tror inte ett dyft på teorin om att vi skall ha ett försvarsspel som syftar till att minimera skott på mål. Skotten får gärna komma, men vi skall se till att vinklarna är dåliga och att keepern har fri sikt. Det hjälpte inte med de vi hade. På Grotnes behöver man bara skjuta högt på plockhandssidan så var det garanterat mål. Åkerström gjorde två bra matcher (borta mot Skaik och RBK). Den nivån skall en målvakt i VLH klara i nästintill varje match.

C70 - Det finska målvaktsundret har gjort att flera talanger flyttat utomlands. I nordamerika finns en hel del bra finska burväktare på nivån under NHL. Kanske någon av de vill återvända till Europa? Jag har inget namn att komma med just nu. Måste kolla lite först.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Daniel » sön mar 12, 2006 10:42 pm

finns endast 4 styken finska målvakter i ahl
Daniel
Forumterrorist

Inläggav Varanen » sön mar 12, 2006 11:29 pm

AHL är ju inte den enda ligan under NHL. Dessutom kanske det finns en liten chans att få hit någon av de äldre finnarna som är trötta på att nöta bänk i NHL. Jag kräver ingen finne, däremot kräver jag en riktigt duktig målvakt. Minimum topp 3 i allsvenskan...minimum.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » sön mar 12, 2006 11:40 pm

erok skrev:En bra målvakt måste ha både tur och skicklighet i sig men framförallt måste han hjälp av utespelarna.Kan de stå upp på blå och fixa så det bara blir ett par skott på mål i varje period så tror jag Åkeström skulle göra ett bra jobb i Lakerskassen

Erok, menar du på fullaste allvar att Pär Åkerström skulle vara ett alternativ som första målvakt i Växjö Lakers kommande säsong?

Skulle man ha en så bra defensiv (vilket ju vore det optimala) att motståndarlaget bara tilläts avfyra ett par skott ifrån blå - då skulle man ju lika gärna kunna smälla in Prinsessan Lilian mellan stolparna. Men inte har jag sett henne i något hockeylag än.

/T5!!
Senast redigerad av C70T5 sön mar 12, 2006 11:45 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Daniel » sön mar 12, 2006 11:43 pm

Daniel Larsson från bajen kanske skulle kunna vara något om han inte drar till elitserien förstås
:?
Daniel
Forumterrorist

Inläggav erok » sön mar 12, 2006 11:57 pm

Åkeström är inte så dålig som alla vill ha han till.Hur många chanser fick han i Lakers.Skulle hemskt gärna vilja ha kvar honnom.Men det räcker inte med en bra målvakt.Nästan alla här inne är väl överens om att vi behöver bättre backar.Men vist kan jag tänka mig en 100% målvakt och 200%iga backar som både tar ut spelarna i hörnorna,täcker skott och gör en hel del mål :wink:
Vad som finns tillgängligt just idag vet jag inte när det gäller backar och målvakter ute på marknaden. Men jag tror att Laget kommer att se starkt ut framåt hösten.Själv ligger jag lågt med gissningsleken om vilka spelare som kommer hit eller inte än så länge.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav puff » mån mar 13, 2006 2:49 am

Jag vet inte om jag är lika övertygad som ni om att det behövs nya målvakter. Jag tror att Grotnes har mer att ge. Han är ingen dålig målvakt. vi får inte glömma att lakers inte var speciellt bra defensivt. Målvakterna fick inte mycket hjälp av backarna. När inte defensiven fungerar och backarna inte kan hålla rent framför mål så spelar det inte så stor roll vilken målvakt som står.
puff
Forumdemon

Inläggav Per Carlsson » mån mar 13, 2006 7:38 am

Grotnes har vad jag förstått redan flyttat hem till Norge och att han skulle återvända till Växjö är enligt ryktena ej troligt.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav dolitle » mån mar 13, 2006 9:26 am

Grotnes gör så varje år, då hans sambo äger en lägenhet i Norge.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån mar 13, 2006 9:30 am

Jo, men jag kan styrka Pers inlägg om att Grotnes avslutat sitt boende i Växjö och att han skulle komma tillbka ser jag som osannolikt.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Kenneth » mån mar 13, 2006 10:05 am

[quote="c70t5"]Stephen Murphy vaktar kassen i Arboga

Var nere hos er och kolla de när ni mötte just Arboga, då var han bra men han var och provtränade i Skövde förra säsongen men var för dålig, så satsa på någon annan är mitt råd.
Användarvisningsbild
Kenneth
Forumamatör

Inläggav Per Carlsson » mån mar 13, 2006 10:15 am

dolitle skrev:Grotnes gör så varje år, då hans sambo äger en lägenhet i Norge.

Denna gången är det tydligen annorlunda. :!:
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » mån mar 13, 2006 10:29 am

Corey Hirsch är mitt förstaval. Hans kontrakt går ut i år. KÖP!!!
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Per Carlsson » mån mar 13, 2006 10:41 am

Men hur ska vi kunna matcha den lönen han har i Malmö ? Förstår du vilka pengar det rör sig om ? Dessa pengar har inte VLH råd att lägga på en spelare, när vi kan få en hel femma för det.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » mån mar 13, 2006 10:48 am

Ähh, va nu lite positiv Per... en bra målvakt måste få kosta. En bra målvakt lyfter HELA laget. Lönen kanske går ner lite eftersom han har den största delen av sin framtid bakom sig (34 år). Tror inte att Hadelöv är billigare... och definitivt inte bättre!!!

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav erok » mån mar 13, 2006 11:10 am

Om Hirsch skulle komma hit så vetikatsingen om detta inte skulle kunna bli ett ordentligt lyft för VLH i höst.Vad skulle han ha i årslön tror ni.Tror ni det skulle räcka med 60 papp i mån?
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » mån mar 13, 2006 11:23 am

Hit med Corey(Klistermärket) :wink:
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav lolles » mån mar 13, 2006 11:43 am

martin holst en bra målvakt
lolles
Forumamatör

Inläggav Per Carlsson » mån mar 13, 2006 1:30 pm

Nej Erok, 60 papp i månaden räcker inte på långa vägar. Dubblar du det är det inte säkert att ens det räcker tyvärr.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån mar 13, 2006 1:38 pm

OK ja då har vi ju ett mål vad supporterspelaren måste dra in i månaden :wink:
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » mån mar 13, 2006 1:42 pm

Nej, det vore bättre att satsa på en målvakt som VLH inom rimliga gränser har råd att betala. Jag tycker Timo Leinonen vore en riktigt bra lösning. En av de bästa målvakterna i serien men förmodligen lååångt mkt billigare än ex Hirsch och Hadelöv.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » mån mar 13, 2006 1:55 pm

Timo Leinonen är givetvis också ett alternativ - säkerligen också till en billigare penning. Jag tycker dock inte att han på långa vägar har imponerat lika mycket denna säsongen som föregående. Det absolut bästa vore ju om målvakten blev en ren och skär sponsorspelare, likt Podein som hade 75' i månaden. Som sagt, inte helt orealistiskt - kan man hoppas. För en målvakt av bra kaliber är ett måste. Om det sedan skulle vara en målvakt med ett namn som klingar lite extra i hockeysverige så är det ju också en gratis exponering, och marginalsupportern kanske också går till hallen. För att inte tala om det går riktigt bra för Växjö Lakers i serien och man kan mäta sig med de bästa lagen - då kommer det inte vara några tomma stolar i Lakerdome. En bra målvakt är halva laget och en viktig nyckel till framgång.

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » mån mar 13, 2006 3:04 pm

Ett mycket bra val kan vara Mikael Sandberg i Frölunda. Tvivlar starkt på att han får nytt kontrakt nästa säsong. Erfaren målvakt som Lakers kan knyta till sig under en säsong samtidigt som dom sonderar målvaktsmarknaden till 07/08.

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav alfax » mån mar 13, 2006 3:09 pm

Om valet skulle stå mellan Hadelöv och Hirsch, så är inte valet svårt för mej :HIRSCH!!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » mån mar 13, 2006 3:10 pm

fast här kanske det finns detta med olika bra spel i olika bra klubbar,hadelöv gjorde inte bort sig här precis utan kanske skulle kunna hitta samma fina form i Lakerdoom,ja lägger min röst på Hadis!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Lobo » mån mar 13, 2006 3:14 pm

Hadde inte frimärket fetegrymt bar betalt av malmö ? tror inte Lakers har råd att ta över hans kontrakt.
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav alfax » mån mar 13, 2006 3:30 pm

För min del tror jag inte Lakers har råd med varken Hirch eller Hadelöv .
Challes sista förslag verkar intressant eller Nilhstorp (heter han så )?? Nybros lån från Malmö.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Daniel » mån mar 13, 2006 5:55 pm

min röst faller på Daniel Larson om
viserligen ung men han har gjort det bra i bajen dom matcherna man sett
honom i har han varit riktigt grym

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1284
Daniel
Forumterrorist

Inläggav Klonis » mån mar 13, 2006 6:46 pm

Malmös 2:a keeper Weassleu kanske