Truppen 06/07

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav C70T5 » mån mar 13, 2006 6:05 pm

Nu var ju tydligen artiklen helt åt helvete, och det var ju tråkigt för Martin - spånhuvudet till journalist har ju gjort en jättetabbe. Men hade den varit sann så hade jag tyckt precis likadant som jag ovan har skrivit. Spelare som inte har en hundraprocentig inställning till klubben tillför nada. Eftersom att artiklen inte stämmer överrens med verkligheten så har jag definitivt inga problem med Martin Romös vara eller icke vara i Växjö Lakers. Det som är aningen tråkigt är väl att det skrivits saker som överhuvudtaget inte hade behövt komma på tapeten - men som man kanske ändå tycker/tänker. Men några sågningar tycker jag inte att det har varit.

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Dragkampslakej » mån mar 13, 2006 8:19 pm

Silly season man ska inte tro allt man läser tydligen! Jag trot inte jag skrivet något om martin Romö men i så fall ber jag honom om ursäkt här och nu.
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Användarvisningsbild
Dragkampslakej
Forumdemon

Inläggav Räven » mån mar 13, 2006 8:40 pm

Jag skrev väl, att den spelare som inte går in till 100% för sin klubb, inte är aktuell för spel och det kan jag väl stå för 7 dagar i veckan.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » mån mar 13, 2006 9:35 pm

Jag står också fast vid min uppfattning att 100% eller inget. Bra att Romö skingrar alla tvivel om att det är full satsning på VLH som gäller. Nu är den lögnaktiga artikeln glömd.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Dragkampslakej » mån mar 13, 2006 10:30 pm

Dragkampslakej skrev:Silly season man ska inte tro allt man läser tydligen! Jag trot inte jag skrivet något om martin Romö men i så fall ber jag honom om ursäkt här och nu.

Skall bara klargöra att jag med silly season syftar till artikeln och inte något annat. Det känns som även tidningar verrkar ha lov att skriva vad som helst hänvisat till silly season
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Användarvisningsbild
Dragkampslakej
Forumdemon

Inläggav Varanen » sön mar 26, 2006 1:47 am

Intervjun med Evertsson klargjorde en hel del. Så här verkar tankarna vara:

MV1: Etablerad keeper
MV2:-

B1: Etablerad back
B2: Heino
B3: Custemo
B4: Augustin
B5: C. Persson
B6: Messa
B7: xx
B8: xx

S1: xx C1: Etablerad center BF1: xx

S2: Jacobsson C2: Yngvesson BF2: Andersson

F1: Markusson C3: Romö F2: Pikkarainen

Ch: xx Ch2: Rosén Ch3: xx

De tre etablerade spelarna bör man ju rimligtvis inte vara orolig för. Spelarna i kursivt är de VLH bekräftat att man vill ha kvar. Forwardsplatserna i checkinglinen kommer vi kunna fylla med unga, talangfulla spelare utan större problem. Reservmålvaktspositionen kan säkert besättas utan krångel om man väljer en ung keeper.

Kvar blir då 2 backar och 2 forwards till första linen. Pikkarainen kan spela balansforward i första kedjan, viket skulle underlätta då det måste vara lättare (framförallt billigare) att värva en till tredje. Oavsett hur skall det till en sniper till första kedjan. De tre stjärnspelarna är redan upptagna på andra positioner. Vad innebär detta?

a) Andrée Persson skriver på och tar den rollen. Hirvonen byts alltså ut och kedjan skall kommande säsong klara av att axla rollen som första line, vilket den inte lyckades med den gångna.

b) Brasar, Trygg, Calder osv. En målskytt av rang kostar. Särskilt om man värvar från samma eller en högre nivå. Återstår då poängmaskinerna i division 1 eller England, Norge osv. Ett uruselt alternatiuv enligt mig. Den kommande stjärncentern må vara hur bra som helst men han kan inte göra underverk. Det är en sak att snitta tre poäng i ettan och en helt annan att vara sniper i en första kedja i allsvenskan. Skillnaden är för stor.

Backsidan är knepigare att uttala sig om. Det beror delvis på att Fagervall använde Generalen och Messa i annorlunda roller än vad jag hade gjort. Jag har ingen aning om hur Kempe har tänkt sig det hela. Min förhoppning är att den etablerade backen är defensivt lagd, men misstänker att så inte är fallet. Vår backbesättning känns inte defensivt stark. Och snacket om att Kempe förespråkar puckskickliga, passningssäkra backar gör mig inte mindre orolig då de oftast är offensivt sinnade. En defensiv stjärnback skulle lugna mina nerver något... :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tor apr 20, 2006 8:21 pm

Dags för en lägesuppdatering:

MV1: Karjalainen
MV2: P.Andersson

B1: Etablerad back
B2: Heino
B3: C.Persson
B4: Augustin
B5: Bäärnhielm
B6: Eriksson
B7: Messa
B8: xx

S1: xx C1: Etablerad spelare BF1: xx

S2: Jacobsson C2: Yngvesson BF2: J.Andersson

Ch: Arvidsson Ch2: Rosén Ch3: xx

Målvakterna är klara. Kanovärvningar båda två! Om Jacobsson inte signar ser det direkt lite knepigt ut framåt. Då måste båda sniper-platserna besättas med nyförvärv. Om man får tro artikeln i dagens SMP letar chief Evertsson utomlands och han vill ha en forward av samma nationalitet som centern. Jarno kan fortfarande gå in som balansforward där. Han är otroligt spelintelligent och kan garanterat anpassa sig i den kedjan.

På backsidan ser det fortfarande inte riktigt stabilt ut defensivt. VLH envisas med att försöka locka Messa till en förlängning. Han har också mot min inrådan haft den defensiva backrollen i VLH. Så hade inte jag spelat honom. Jag tror han kommer mer till sin rätt som puckförande back. Men det gör ju tydligen också Eriksson och Bäärnhielm, för att inte tala om Heino. Det verkar stå klart att Honkanen inte fortsätter hos oss. Då måste också tuffing-rollen axlas av någon annan i den nuvarande truppen eller att Evertsson har med det i tankarna då han värvar framöver. Tuffingen (Tobias Holm eller Jens Karlsson...eller OCH!) kan givetvis vara en forward.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tor apr 20, 2006 8:31 pm

Instämmer i allt, Varanen. Och vill poängtera Jarnos betydelse för laget, den mannen är HELT GRYM!! Vi får hopas inte benskadan hämmar honom, men det ska väl inte vara några som helst problem :?
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » tor apr 20, 2006 10:24 pm

Enligt egen utsago börjar han löpträningen i slutet av denna månad, så det verkar lugnt.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Varanen » lör maj 13, 2006 2:57 pm

Ett lagbygge kan ses från lite olika vinklar. En är att titta på vilka som som ersätter de som lämnar. Det går givetvis inte alltid säga att spelare x ersätter spelare y, men det ger ändå en rätt bra bild.

Grotnes -> Karjalainen
Åkerström -> P.Andersson

Dalle -> Rosén
J.Persson -> Arvidsson
Selander -> Hjalmarsson

Custemo -> Bäärnhielm
Messa -> Eriksson
Sundbom -> Holmqvist?

Återstår att ersätta:

Hirvonen -> Förste center
Honkanen -> Honkanen?
Ejdepalm -> Förste back
A.Persson -> Sniperkompis till förste center

Tunga förvärv återstår, men hittills tycker jag VLH gjort det bra.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav A-sta » lör maj 13, 2006 3:10 pm

Vad jag kan förstå är det bara 15 man i truppen just nu.
Med ditt resonemang blir det bara 20 man, torde alltså vara 2 - 3
man till på ingång. Om inte detta är juniorplatser, men det tror jag inte.
Vi har 2 mv, 5 backer och 8 forwards.
Önskemålet är 2 kvalificerade backar samt 1 sniper till, 2 om Jacobsson lämnar, samt 1 förstecenter.
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon

Inläggav Varanen » lör maj 13, 2006 3:22 pm

Japp. En helt riktig observation. VLH valde att avsluta säsongen med 17 spelare, med det felaktiga argumentet att truppen höll. Med facit i hand vet vi att det inte stämde.

Mitt inlägg ovan skulle illustrera hur lagbygget ser ut om man jämför de som kommit med de som lämnat, inte att vi skall stanna vid en trupp på 20 gubbar.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tis maj 16, 2006 3:20 pm

Varanen, kan inte du komma med en schysst lista vad som ungefär gäller framöver?

Sundbom -> Holmqvist? (Vad hände med smp-ryktet?)
Hirvonen -> Förste center
Honkanen -> ?
A.Persson -> Sniperkompis till förste center
Jacobsson -> Jacobsson?

Eller?
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tis maj 16, 2006 4:04 pm

#1 Tuomo Karjalainen
#30Peter Andersson

Backar:
#2 Jeremias Augustin
#6 Aki Heino
#23 Christoffer Persson
#24 Jonas Eriksson
#25 Patrik Bäärhielm
#26 Markuu Paukkunen

Forwards:

#12 Torsten Yngveson
#16 Christian Jacobsson (förhoppningsvis)!!
#21 Robert Rosén
#32 Johan Andersson
#38 Johan Markusson
#55 Jarno Pikkarainen
#71 Martin Romö
#72 Sebastian Arvidsson
#73 Gustav Hjalmarsson

Så här ser truppen ut!
Ser bra ut. :)
Senast redigerad av Fredrik R tis maj 16, 2006 4:08 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » tis maj 16, 2006 4:06 pm

Yngwe vet vi inte om han får en plats i a-laget.
Jacobsson står i dagsläget utanför så han kan du oxå plocka bort.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tis maj 16, 2006 4:08 pm

Om du läser så skrev jag förhoppningsvis på CJ.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » tis maj 16, 2006 4:12 pm

Jo, men han är ju inte med i truppen mer än nån annan som står utanför så vill du att truppen ska redovisas hur den ser ut så är det väl bättre att plocka bort honom.
I dagsläget ser det ju inte ut som om han förlänger.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tis maj 16, 2006 4:26 pm

Jag tycker att det ser ut som om han kommer att förlänga, men visst vi tycker väl olika då.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » tis maj 16, 2006 4:52 pm

Vad i dagsläget baserar du det på?
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tis maj 16, 2006 5:06 pm

Vad han har sagt till Lakers! :wink:
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tis maj 16, 2006 5:29 pm

Vad har CJ sagt till Lakers?????????????????
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tis maj 16, 2006 6:39 pm

De undrar jag oxå!! :?: :?:
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » fre maj 19, 2006 1:01 pm

david skall in på backplats nu oxå!

nån som hört om CJ får spela lite hockey med oss till vintern?=)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

1:a Line

Inläggav Hockeyoraklet » fre maj 19, 2006 2:43 pm

så där ja!!!!!!!!!!!..nu var målisarna å försvaret på plats...............så nu återstår bara en slagkraftig 1:a line!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...innan evert få ta en välförtjänt semester.

P.s. å så den där lilla extrakryddan som piffar upp anrättningen...CJ :D
Användarvisningsbild
Hockeyoraklet
Forumamatör

Inläggav Primeau » fre maj 19, 2006 3:03 pm

Jag har, gudskelov, aldrig coachat ett allsvenskt hockeylag. Men jag antar att det borde vara positivt att ha många spelare kontrakterade tidigt på säsongen. Jag inbillar mej i alla fall att det senare i vinter är en stor fördel att ha grunden till laget klart redan nu.... be mej inte motivera varför. T ex. Troja har i princip hela truppen klar, jag hoppas och tror detta skapar harmoni i truppen som kan bli oerhört värdefull ifall det börjar blåsa snålt senare i vinter. VLH har, om jag sett rätt, fler kontrakterade spelare än många andra allsvenska lag, detta känns j-ligt skönt!
Sedan är det naturligtvis så som Evertsson tidigare sagt, de riktiga spetsarna har många bud att välja och vraka mellan dvs sådana spelare ansluter sent till en trupp. Kan vi få tag på en riktigt bra förstecenter innan sommaren och sedan slänga in en eller två utländska spelare på artistkontrakt som en injektion i truppen lite senare på säsongen tror/hoppas jag vi kan få se fantastiskt fin hockey i "Lakers Stadium" (där satt den!) denna vinter. Med eller utan CJ :wink: :D
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » mån maj 29, 2006 7:01 pm

Så här skrev jag den 26:e mars 2006...

Varanen skrev:S1: xx C1: Etablerad center BF1: xx

S2: Jacobsson C2: Yngvesson BF2: Andersson

Ch: xx Ch2: Rosén Ch3: xx

De tre etablerade spelarna bör man ju rimligtvis inte vara orolig för. Spelarna i kursivt är de VLH bekräftat att man vill ha kvar. Forwardsplatserna i checkinglinen kommer vi kunna fylla med unga, talangfulla spelare utan större problem. Reservmålvaktspositionen kan säkert besättas utan krångel om man väljer en ung keeper.

Kvar blir då 2 backar och 2 forwards till första linen. Pikkarainen kan spela balansforward i första kedjan, viket skulle underlätta då det måste vara lättare (framförallt billigare) att värva en till tredje. Oavsett hur skall det till en sniper till första kedjan. De tre stjärnspelarna är redan upptagna på andra positioner. Vad innebär detta?

a) Andrée Persson skriver på och tar den rollen. Hirvonen byts alltså ut och kedjan skall kommande säsong klara av att axla rollen som första line, vilket den inte lyckades med den gångna.

b) Brasar, Trygg, Calder osv. En målskytt av rang kostar. Särskilt om man värvar från samma eller en högre nivå. Återstår då poängmaskinerna i division 1 eller England, Norge osv. Ett uruselt alternatiuv enligt mig. Den kommande stjärncentern må vara hur bra som helst men han kan inte göra underverk. Det är en sak att snitta tre poäng i ettan och en helt annan att vara sniper i en första kedja i allsvenskan. Skillnaden är för stor.

Det blev c) Marcus Weinstock - En spelare som inte markerat närvaro i AS ännu. Ett högst osäkert kort. Pengarna räckte helt enkelt inte till (Min spekulation). De tre stjärnspelarna och utrymmet för CJ gör att det inte ens blev en sniper-typ. Om Weinstock värvats för att ta Jonathan Perssons roll som offensiv playmaker i Romös line hade det varit ok. Nu skall han axla en helt annan roll.

Alldeles för många av våra spelare skall ta på sig roller de inte haft tidigare och visa ledaregenskaper som det är elakt att ens begära av de. Trycket på Yngvesson och Pikkarainen är extrem. Det är helt upp till de att skapa lugnet som behövs när flytet inte finns där. För sådana perioder kommer varje säsong. Tänk bara på det hur det mycket mer rutinerade laget reagerade i slutet av förra.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav cmb » mån maj 29, 2006 7:26 pm

Det ser väl helt ok ut, Lakers har ju gjort helt rätt och börjat i rätt ände. Kommer och bli mycket bra det här. Topp4 tror jag på. Jag räknar förstås med CJ han kommer och spela.
Lakers mot 3dje place.
Användarvisningsbild
cmb
Forumentusiast

Inläggav A-sta » mån maj 29, 2006 7:32 pm

Håller med föregående talare!
Tror att flera av de yngre spelarna har stor möjlighet att ta ett stort steg i år. De har passerat junioråldern med ett par år, perfekt!
Alla kommer inte att lyckas, men vi får en stomme attt bygga vidare på
inför framtiden.
Hoppas jag har rätt.
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon

Inläggav Malul » mån maj 29, 2006 7:42 pm

som ni säger så är chrilles vara eller inte vara oerhört viktigt för truppen!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav puff » mån maj 29, 2006 9:27 pm

Ja, du Varanen, de kanske var lite för rutinerade och trötta förra året. Medicinen kanske är motivation och en enorm drivkraft mot de perioder som du kallar otrygga. du säger ju själv att förra årets rutin inte hjälpte, vill du då att vi ändå skall fortsätta i samma hjulspår. Jag tror faktiskt att det finns mer än en väg som leder till målet. Detta blir nog bra men Chrille är något som känns väldigt viktigt.
puff
Forumdemon

Inläggav NEDOMANSKY » mån maj 29, 2006 11:54 pm

Jag tycker att värvningarna än så länge känns otroligt intressanta och gjorda av Evertsson och Kempe med en stor känsla för att leta upp kompetenta spelare med anständig prislapp som fortfarande är formbara och fortfarande har potential uppåt, alla kommer naturligtvis inte att bli kanonspelare MEN inse att målet är att bli sämst 7:a nästa säsong för att spela playoff.
Stirra er inte blinda på kända namn, god scouting är överlägsen övertron på spelare med bäst före datum.
Just nu spelar relativt okända namn semifinal i NHL bla. i Buffalo.
Det känns som om Lakers sköts allt mer genomtänkt och metodiskt, ser fram emot den nya säsongen.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Varanen » tis maj 30, 2006 12:27 am

Jag stirrar mig varken blind eller vill gå i samma fortspår för att jag inte förstår vår senaste värvning. Bygger givetvis på min okunskap och verkligheten kommer ge mig fel, men vad trist Silly Season skulle vara om det faktum att alla nyförvärv är lyckosamma innebar att diskussionen kring laget och hockeyn inte skulle existera. Likväl som ni som hävdar att Weinstock är mogen att ansvara för lagets produktion, kan jag ställa mig frågande till detsamma.

Alla spekulationer innan säsongen börjat är just bara detta. Men något utgångsläge måste man ha. Om Chief Evertsson frågat mig hade jag sagt nej. Som tur är gjorde han inte det vilket även jag kommer inse när Weinstock vinner den interna skytteligan.

Den bristande rutinen i laget kanske blir dess styrka. Nya ledargestalter kanske får utrymme och ansvaret fördelas på fler huvuden. Men jag tycker inte att jag sprider domedagsprofetior bara för att jag påpekar att våra nyförvärv inte haft överdrivet ansvarsfulla roller i sina lag, division 1 spelarna undantaget. Detta är inget VLH:s ledning oroat sig för, inte heller ni andra, så det är nog bara jag som oroar mig i onödan.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tis maj 30, 2006 8:25 am

Varanen skrev:Trycket på Yngvesson och Pikkarainen är extrem.

Torsten är lugnet själv och kommer att axla ansvaret som den kapten han är. Värvningen av Weinstock förbryllade mej också, men efter en natts (orolig) sömn känns han plötsligt rätt, lite samma spelartyp som Valdix: bra fart på grillorna, fin speluppfattning och hyffsad poänggörare. Att han inte är någon powerforward gör inget, laget har redan tre mycket bra sådana - Markusson, Andersson och Arvidsson.
Och vi har inte värvat klart ännu.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tis maj 30, 2006 9:59 am

Förtår inte alla som klagar redan enligt mig ser det bättre ur än på länge, det finns en rejäl uppbyggnad bakom allt ihop, Evertsson vet vad han gör!!!!
:wink: :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav PMK1 » tis maj 30, 2006 1:03 pm

Anledningen till de mindre etablerade nyförvärven, i allfall om vi jämför tidigare år, beror givetvis på den ekonomiska situationen i föreningen. Även om vi fick ett överskott på 100 000 kronor måste vi väga in vad utfallet blivit om vi inte skickat iväg Calder, Dalle och Selander. Tre löner som ersattes med 1, Ninjan. Om serien fullföljts med den trupp som vi hade när serien började hade vi haft ett minus i bokslutet.
Användarvisningsbild
PMK1
Forumamatör

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season