Förstamålvakt i Växjö Lakers

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav bävern » tor apr 13, 2006 7:04 am

Vet ni vem Joni Puurula är jo TPS förstemålvakt.
bävern
Forumamatör

Inläggav Varanen » tor apr 13, 2006 7:14 am

Läs mitt inlägg igen Bävern...många ord är det, men ibland kan jag vara lite informativ. :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » tor apr 13, 2006 7:15 am

bävern, ett tips är att kolla antalet matcher var målisarna i TPS har spelat föregående säsong.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav bävern » tor apr 13, 2006 8:39 am

Per C det är bara så att han blev petad av Joni Puurula tror du verkligen att ni hade haft chansen att ta en förstemålvakt befängt. Herr Karjalainen har ju prövat lyckan i Sverige förut hur slutade det jo han sög på Klubbknoppen
bävern
Forumamatör

Inläggav Varanen » tor apr 13, 2006 8:55 am

Vet du något ingen annan vet Bävern eller gör ditt hat mot Lakers att du helt tappat fattningen? :roll: :lol:

Bortse från den lilla gnagaren. Det befängda har hänt, Tuomo Karjalainen spelar i VLH nästa säsong! Hockey är tokskoj! :D
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tor apr 13, 2006 9:05 am

Yes, hocjkey är tokskoj! I alla laff i Växjö :lol: :lol: :lol: :lol:
Kan man ana en viss grön avundsjuka i bäverns uttalande?
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav ruppo » tor apr 13, 2006 9:22 am

Nä, för dem har ju Larry Pilut! :lol:
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Primeau » tor apr 13, 2006 9:25 am

Å en junior :D
Fast nu var det ju inte detta denna tråden skulle handla om.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » tor apr 13, 2006 9:26 am

är inte bävern IKO-supp?
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav carl » tor apr 13, 2006 9:30 am

TK verkar vara en mycket bra värvning av Lakers. Jag är förvånad över att en kille i hans ålder, med föregående säsongs prestationer i bagaget, inte var aktuell för någon förening i ES.

Det ska bli intressant att se vad han går för.

Lakers målvaktsspel ser ut att kunna bli mycket starkt med TK och PA på målvaktsposterna.
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav Varanen » tor apr 13, 2006 9:39 am

Carl - Det är inte bara för svenska lag att värva från de finska storklubbarna hur som helst. De kan sätta emot, vilket de övriga inte kan.

Det är ett perfekt läge att värva från TPS nu. Laget har en miserabel säsong bakom sig, vilket givetvis sänkt alla spelarnas marknadsvärde och dessutom omorganiserar TPS själva friskt inför kommande säsong.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » tor apr 13, 2006 9:42 am

Ganska intressant att läsa skillnaden mellan bävern och carls reaktioner på värvningen av TK.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav ruppo » tor apr 13, 2006 9:44 am

Mmm, tänkte precis skriva detsamma...man kan ju vara motståndarsupporter men ändå objektiv!
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav carl » tor apr 13, 2006 9:44 am

Jag ifrågasatte inte de finska klubbarnas förmåga att sätta emot. Jag känner till att några av de finska klubbarna är finansiellt starka.

Min point var att ett svensk ES-lag borde kunnat vara mer konkurrenskraftigt än Lakers om de hade velat.
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav Per Carlsson » tor apr 13, 2006 9:46 am

Jag förstår hur du menar Carl, och jag håller med dig. Kan inte heller riktigt förstå att vi lyckades knyta till oss TK istället för nån av ES eller SM-liiga klubbarna.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav ruppo » tor apr 13, 2006 9:48 am

Men nu e det signat o klart så nu är det bara o njuta...samt att vänta dessa långa månaderna till premiären så man får se vad laget går för! :?
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Musta » tor apr 13, 2006 9:51 am

Tobber skrev:Taget från hv71 forum av en kille som ser finsk elit hockey:

I dag har det alltså blivit klart att målvakten Tuomo Karjalainen, som representerat TPS i många år, går till Växjö Lakers. En obetydlig grej för de flesta här kanske, men inte för mig. Tuomo har de senaste åren varit en av mina största favoriter i TPS, i år den största efter att Jämtin återvände till HV. Så mina frågor lyder: Ett hurdant lag har Tuomo kommit till? Vad kommer ni att tänka på då ni hör namnet Växjö Lakers? Hur kan man förvänta sig att laget klarar sig?

Jaha, jag har redan blivit citerad här. :D Fast mitt kön har du gissat fel på.

Så till det jag egentligen skulle skriva. Jag är alltså TPS-supporter och har sett lagets alla matcher i Helsingfors och Esbo (6-10/år) under den tid Tuomo spelade i TPS+ en del andra TPS-matcher. Tänkte alltså berätta lite för er om er nye målvakt.

Tuomo är född och uppvuxen i Kajana i östra Finland, ganska långt norrut. När han var 15 åkte han till Åbo (TPS hemstad) för att spela hockey, fast hans föräldrar inte jublade av glädje.

Säsongen 2002-03 var Tuomo andramålvakt i TPS, men då klubben ville att Teemu Lassila (nu i Djurgården alltså), som ansågs som en större talang, skulle få vara med i A-laget, och så småningom spela i laget, fick Tuomo spela i Hermes i Mestis (den finländska motsvarigheten till Allsvenskan). Hermes var inte nöjda, så Tuomo fick i stället gå till TuTo, Åbolaget i Mestis. Där kom han upp till sin egen nivå igen.

Säsongen 2003-04 blev Tuomos genombrott i FM-ligan. Teemu Lassila var skadad en längre tid. Då spelade Tuomo underbart och TPS gjorde en fin svit med massor med vunna matcher i rad. Då Teemu kunde spela igen fick Tuomo inte spela så mycket längre.

2004-05 hade Tuomo bekymmer med både vrist och ljumske. Då han inte var skadad fick han inte spela så mycket, för Jukka Koivu (Saku och Mikko Koivus pappa), som då var tränare för TPS, litade på Teemu Lassila. Ofta kändes det helt orättvist mot Tuomo. Han fick t.o.m. göra en kort visit i TuTo för att hålla igång sig. Eftersom det var lock out i NHL den säsongen spelade Saku Koivu i laget i några månader.

Den gångna säsongen var Tuomo förstemålvakt i början. Tränaren Hannu Jortikka, enligt Andreas Jämtin som lämnade TPS mitt i säsongen för att han inte kom överens med Jortikka den tuffaste tränaren i Europa, skyllde massor med förluster på honom, fast hela laget floppade och Tuomo räddade allt han kunde. Sen skaffade Jortikka Finlands sämste målvakt Joni Puurula (det är jag inte ensam om att tycka), som fick göra grova misstag utan att Jortikka skyllde på honom. Jortikka kunde inte medge att han gjort fel då han skaffat Puurula, så han lät honom spela fast han misslyckades i matcher. I slutet av säsongen fick Puurula spela alla matcher och var helt okej. Redan för några månader sedan gick det rykten om att Tuomo tänker lämna TPS i slutet av säsongen.

TPS hör till de stora klubbarna i Finland, på 1990-talet var det Jokerit och TPS som vann nästan alla guld. Framför allt är klubben känd för sina målvakter. Mannen bakom målvakterna heter Urpo Ylönen. Han var själv landslagsmålvakt i sin ungdom och det är honom man kan tacka för att TPS fostrat så många toppmålvakter. Eller vad säger ni om namnen Miikka Kiprusoff, Jani Hurme, Antero Niittymäki, Fredrik Norrena och Teemu Lassila t.ex.? Samma Ylönen har Tuomo alltså fått träna med i många år.

Teemu Lassila har i TPS ansetts vara vår följande stormålvakt, därför har man satsat på att han ska få spela. Tuomo är tre år äldre än Teemu och har fått vara reserven som stått då Teemu har behövt vila. Jag och många andra TPS-supportrar har ofta upplevt att Tuomo blivit lite orättvist behandlad och inte fått den istid han skulle ha förtjänat.

Tuomo är helt klart en stand up-målvakt, vilket han egentligen måste vara eftersom han är så liten (178 cm, 78 kg är de rätta måtten). Tekniskt är han bra, men naturligtvis inte riktigt på samma nivå som t.ex. Antero Niittymäki eller Miikka Kiprusoff. Tuomos spel handlar väldigt långt om självförtroende. Om han tror på sig själv är han jättebra, men råkar han släppa in ett enkelt mål kan vad som helst gå in i fortsättningen av matchen. Det som troligen gick mest fel säsongen som gick var att Jortikka hade valt Tuomo till sin syndabock då hela laget spelade under förväntningarna. Hela säsongen var ju en enorm flopp för TPS och någon laganda kunde man knappast tala om. Bl.a. skrek Jortikka helt offentligt till Tuomo att han är en "j***a skit". Inte speciellt smart psykologiskt kanske...

Ni har alltså fått en riktigt bra målvakt. Som person är Tuomo jättetrevlig och sympatisk. Om ni tror på Tuomo och ger honom det stöd han behöver kan han spela hur bra som helst.
Musta
Forumamatör

Inläggav carl » tor apr 13, 2006 9:52 am

Per Carlsson - Det kan ju naturligtvis bero på att Lakers har gjort ett bättre scoutingjobb än ES-föreningarna/SM-liiga-föreningarna, men det låter ganska otroligt med tanke på dessa föreningars resurser.

Det kan också bero på kontraktsstrukturen i respektive ES-klubb/SM-liiga klubb. ES-klubbarna/SK-liiga klubbarna är trots allt begränsade i antal och den rådande totala kontraktstrukturen kanske inte matchar med ett förvärv av en målvakt av typen TK, vilket öppnar vägar för bland annat de svenska AS-klubbarna (som är ett bra skyltfönster för spelare som vill göra karriär i Sverige eller Finland).

Det sista alternativet är väl det troligaste.
Troja - laget i hjärtat
Användarvisningsbild
carl
Forumdemon

Inläggav Charlamov » tor apr 13, 2006 10:45 am

Tack för en övergripande presentation av Karjalainen frk Musta. Mer ingående än man kunde förvänta sig.

Skulle tro att Kempe är en betydligt bättre psykologisk härförare än vad Fagervall är, så därför både tror och hoppas jag att TK:s självförtroende kommer att få sig en spark i rätt riktning. Verkar som om självförtroendet just nu kanske inte är det bästa efter din beskrivning av Jortikkas offentliga sågning bl.a. Labila psykopater (mitt antagande) oavsett bransch vilka skyller på omgivningen vid motgångar har jag lite svårt för.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav Mygel » tor apr 13, 2006 11:46 am

Carl: Jere Mylliniemi som värvades förra säsongen av Rögle är nästan ett identiskt fall som detta med Touma (bra vibbar för er i Lakers med tanke på Jeres säsong och nu chans på Flyers träningsläger). Jag tror det mer handlar om ett, för tillfället, rådande fenomen med överskott på bra finska målvakter. Som Varanen skrev så finns det många bra målvakter i Finland, men vad jag har förstått så är ligan något sämre i kvalite än ES, från vilket man kan dra slutsatsen att utespelarna är bättre i Sverige (det är ju inte finn invasion för ingenting i Sverige) vilket i sin tur betyder större utmaning för målvakterna. Det är väl därför rätt naturligt att man som målvakt i fall som Jeres aller Toumas drar till Sverige för att utvecklas när karriären kan ses ha gått i stå.
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon

Inläggav Lakersfan_03 » tor apr 13, 2006 12:36 pm

Tänk om v har en hel kedja med finländare.
5 finländare i en kedja + målvakten bakåt.
Undra vilken ramsa som passar till den kedjan.
HAKKA PELLÄ PÄRKELE
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tor apr 13, 2006 12:43 pm

bävern skrev:Per C det är bara så att han blev petad av Joni Puurula tror du verkligen att ni hade haft chansen att ta en förstemålvakt befängt. Herr Karjalainen har ju prövat lyckan i Sverige förut hur slutade det jo han sög på Klubbknoppen

Skit i bävern, han har aldrig något positivt att säga om Lakers är du så jä*** avundsjuk så var det.

Karjalainen!!!! :headbang: :headbang: :headbang:
Senast redigerad av Fredrik R tor apr 13, 2006 1:40 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Musta » tor apr 13, 2006 1:11 pm

bävern skrev:Herr Karjalainen har ju prövat lyckan i Sverige förut hur slutade det jo han sög på Klubbknoppen

Jag undrar vilken Karjalainen du talar om nu. Tuomo har i alla fall inte spelat i Sverige tidigare.
Musta
Forumamatör

Inläggav ruppo » tor apr 13, 2006 1:14 pm

Med andra ord ska man inte lägga nån tyngre vikt vid vad bävern har o säga! :lol:
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Fredrik R » tor apr 13, 2006 1:15 pm

Jag tror att herr bäver inte riktigt själv vet.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tor apr 13, 2006 1:16 pm

bävern...är det inte du som är med i HC Z?

Åter till vår nya stjärn målvakt!! :)
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tor apr 13, 2006 1:16 pm

Musta skrev:
bävern skrev:Herr Karjalainen har ju prövat lyckan i Sverige förut hur slutade det jo han sög på Klubbknoppen

Jag undrar vilken Karjalainen du talar om nu. Tuomo har i alla fall inte spelat i Sverige tidigare.

Han menar väl Kyösti Karjalainen som spelade med Södertälje i elitserien för några årsedan men det är bara ett problem, Kyösti är inte målvakt. :lol:
Senast redigerad av Fredrik R tor apr 13, 2006 1:22 pm, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav ruppo » tor apr 13, 2006 1:17 pm

Eller rättare sagt, han ÄR inte målvakt! För vad jag vet så lever han väl fortfarande? :lol:
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Fredrik R » tor apr 13, 2006 1:18 pm

Ja det stämmer, ändrat!
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tor apr 13, 2006 1:19 pm

bävern skrev:Vet ni vem Joni Puurula är jo TPS förstemålvakt.

Jaså det är det, då kan ju ni värva han då! :asshole:
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tor apr 13, 2006 1:33 pm

tack Musta för det genomarbetande svaret! :ok:
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » tor apr 13, 2006 1:46 pm

Musta, tack för den djupgående informationen om Tuomo, verkligen intressant läsning.

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » tor apr 13, 2006 1:49 pm

Säger detsamma TACK
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav canadiens » tor apr 13, 2006 2:25 pm

Tror att Bävern precis som jag tycker att ni har skaffat er ett alldeles förträffligt nyförvärv. Toumo kommer säkerligen tillhöra seriens bästa målvakter. Det ni får lida för här inne är att Växjö-supportrar är inne och sprider enbart dynga på IK:s forum. Lakejen och Perrolf skriver inte ett normalt inlägg. Låt det avgöras på isen vilket lag som är bäst och inte i diverse forum!

Tack för mig
Användarvisningsbild
canadiens
Forumamatör

Inläggav Viktor666 » tor apr 13, 2006 2:40 pm

Det är beklagligt men det finns alltid såna på alla forum.

Hoppas era moderatorer inte tvekar att plocka bort såna användare för sånt klarar man sig utan...

Tillbaka till ämnet!
"Herr-bh, herr-bh, herr-bh..."
Användarvisningsbild
Viktor666
Forumterrorist

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season