Tobber skrev:Taget från hv71 forum av en kille som ser finsk elit hockey:
I dag har det alltså blivit klart att målvakten Tuomo Karjalainen, som representerat TPS i många år, går till Växjö Lakers. En obetydlig grej för de flesta här kanske, men inte för mig. Tuomo har de senaste åren varit en av mina största favoriter i TPS, i år den största efter att Jämtin återvände till HV. Så mina frågor lyder: Ett hurdant lag har Tuomo kommit till? Vad kommer ni att tänka på då ni hör namnet Växjö Lakers? Hur kan man förvänta sig att laget klarar sig?
Jaha, jag har redan blivit citerad här.
Fast mitt kön har du gissat fel på.
Så till det jag egentligen skulle skriva. Jag är alltså TPS-supporter och har sett lagets alla matcher i Helsingfors och Esbo (6-10/år) under den tid Tuomo spelade i TPS+ en del andra TPS-matcher. Tänkte alltså berätta lite för er om er nye målvakt.
Tuomo är född och uppvuxen i Kajana i östra Finland, ganska långt norrut. När han var 15 åkte han till Åbo (TPS hemstad) för att spela hockey, fast hans föräldrar inte jublade av glädje.
Säsongen 2002-03 var Tuomo andramålvakt i TPS, men då klubben ville att Teemu Lassila (nu i Djurgården alltså), som ansågs som en större talang, skulle få vara med i A-laget, och så småningom spela i laget, fick Tuomo spela i Hermes i Mestis (den finländska motsvarigheten till Allsvenskan). Hermes var inte nöjda, så Tuomo fick i stället gå till TuTo, Åbolaget i Mestis. Där kom han upp till sin egen nivå igen.
Säsongen 2003-04 blev Tuomos genombrott i FM-ligan. Teemu Lassila var skadad en längre tid. Då spelade Tuomo underbart och TPS gjorde en fin svit med massor med vunna matcher i rad. Då Teemu kunde spela igen fick Tuomo inte spela så mycket längre.
2004-05 hade Tuomo bekymmer med både vrist och ljumske. Då han inte var skadad fick han inte spela så mycket, för Jukka Koivu (Saku och Mikko Koivus pappa), som då var tränare för TPS, litade på Teemu Lassila. Ofta kändes det helt orättvist mot Tuomo. Han fick t.o.m. göra en kort visit i TuTo för att hålla igång sig. Eftersom det var lock out i NHL den säsongen spelade Saku Koivu i laget i några månader.
Den gångna säsongen var Tuomo förstemålvakt i början. Tränaren Hannu Jortikka, enligt Andreas Jämtin som lämnade TPS mitt i säsongen för att han inte kom överens med Jortikka den tuffaste tränaren i Europa, skyllde massor med förluster på honom, fast hela laget floppade och Tuomo räddade allt han kunde. Sen skaffade Jortikka Finlands sämste målvakt Joni Puurula (det är jag inte ensam om att tycka), som fick göra grova misstag utan att Jortikka skyllde på honom. Jortikka kunde inte medge att han gjort fel då han skaffat Puurula, så han lät honom spela fast han misslyckades i matcher. I slutet av säsongen fick Puurula spela alla matcher och var helt okej. Redan för några månader sedan gick det rykten om att Tuomo tänker lämna TPS i slutet av säsongen.
TPS hör till de stora klubbarna i Finland, på 1990-talet var det Jokerit och TPS som vann nästan alla guld. Framför allt är klubben känd för sina målvakter. Mannen bakom målvakterna heter Urpo Ylönen. Han var själv landslagsmålvakt i sin ungdom och det är honom man kan tacka för att TPS fostrat så många toppmålvakter. Eller vad säger ni om namnen Miikka Kiprusoff, Jani Hurme, Antero Niittymäki, Fredrik Norrena och Teemu Lassila t.ex.? Samma Ylönen har Tuomo alltså fått träna med i många år.
Teemu Lassila har i TPS ansetts vara vår följande stormålvakt, därför har man satsat på att han ska få spela. Tuomo är tre år äldre än Teemu och har fått vara reserven som stått då Teemu har behövt vila. Jag och många andra TPS-supportrar har ofta upplevt att Tuomo blivit lite orättvist behandlad och inte fått den istid han skulle ha förtjänat.
Tuomo är helt klart en stand up-målvakt, vilket han egentligen måste vara eftersom han är så liten (178 cm, 78 kg är de rätta måtten). Tekniskt är han bra, men naturligtvis inte riktigt på samma nivå som t.ex. Antero Niittymäki eller Miikka Kiprusoff. Tuomos spel handlar väldigt långt om självförtroende. Om han tror på sig själv är han jättebra, men råkar han släppa in ett enkelt mål kan vad som helst gå in i fortsättningen av matchen. Det som troligen gick mest fel säsongen som gick var att Jortikka hade valt Tuomo till sin syndabock då hela laget spelade under förväntningarna. Hela säsongen var ju en enorm flopp för TPS och någon laganda kunde man knappast tala om. Bl.a. skrek Jortikka helt offentligt till Tuomo att han är en "j***a skit". Inte speciellt smart psykologiskt kanske...
Ni har alltså fått en riktigt bra målvakt. Som person är Tuomo jättetrevlig och sympatisk. Om ni tror på Tuomo och ger honom det stöd han behöver kan han spela hur bra som helst.