av Tobber » tor apr 13, 2006 8:55 pm
Tommy flyttar hem till Karlstad
Succétränaren lämnar AIK
SKELLEFTEÅ
NV kan nu avslöja nyheten som ingen i hela Ishockeyskellefteå vill läsa:
Tommy Samuelsson, 46, slutar som ishockeytränare i AIK.
– Ett mycket tufft beslut att ta. AIK for ever, det har etsat sig fast hos mig för alltid, säger Tommy.
Enligt säkra källor till NV är det nu klart att Tommy tar över Färjestad.
När Tommy själv ringer upp mig och meddelar beslutet är det skärtorsdagsafton.
– Jag har pratat med Peo Larsson och förklarat att det inte blir någon fortsättning. Jag har behövt några dagar på mig att tänka efter att vi spelade kvalserien färdigt, berättar Tommy.
NV kunde i februari avslöja att Tommy då valde att använda klausulen om uppsägning i sitt tvåårskontrakt med Skellefteå AIK för att få tid att fundera på framtiden.
När han nu tänkt klart blev det slutligen ett ”tack, men nej tack” till AIK.
– Allt trillade rätt. AIK är en fantastisk förening, med fantastiska supportrar och sportsligt lyckades vi också. Det har varit ett roligt år och jag kommer aldrig att glömma min tid i Skellefteå. Det är redan planerat att jag åker upp någon sväng i sommar och hälsar på, förklararar Tommy.
Har det inte känts lockande att följa med AIK till elitserien?
– Målet direkt när jag fick förfrågan av AIK för ett år sedan var att vi skulle gå upp i elitserien och att mitt andra år i klubben skulle vara där. Några andra tankar fanns inte. Jag är jättenöjd att vi klarade den här säsongen på ett bra sätt, och med den organisation och intresse som finns i Skellefteå finns förutsättningarna att fortsätta bygga någon bra vem än som tar över som tränare. Det är något speciellt med AIK, hur både allmänheten och ideellt arbetande sluter upp bakom laget.
Hur delaktig känner du dig i framgången?
– Det här är inget enmansverk. Mats Lindgren har varit ett jättebra stöd som tränare och spelarna har ställt upp otroligt bra, det har inte varit något gny eller gnäll. Alla ska ha en jätteeloge.
Du har familjen kvar i Karlstad – ligger det sociala skäl bakom att du lämnar?
– Jag vill inte kommentera några faktorer i det här läget. Du kan få svar på de frågorna senare.
Tommy har nu åkt hem till Karlstad för att fira påsk.
– Sedan samlas landslaget i Stockholm på tisdag, säger Tommy, som ju precis som i fjol kommer att fungera som assisterande förbundskapten i Tre Kronor under VM.
Tommy vill dock inte själv avslöja hur hans tränarframtid ser ut i ett längre perspektiv.
– Jag kan säga så mycket som att jag nu har gjort klart med en annan förening. Men jag vill inte kommentera framtiden mer än så.
Men det är Färjestad, va?
– Jag varken bekräftar eller dementerar vilken klubb det handlar om förrän den klubben bestämmer sig för att offentliggöra det.
Allt talar för att Tommy bildar nytt tränarpar i FBK tillsammans med Roger Melin, som ansluter från Linköping.
Vi får alltså se Tommy som elitserietränare i Skellefteå Kraft Arena kommande säsong – fast bara i motståndarbåset·
SAIK -->