Varanen skrev:PMK1 - Han är inte bara från hockeynationen som producerar flest toppmålvakter, utan han är en produkt av världens bästa målvaktsutbildning (den i TPS).
Frågan varför han väljer VLH kan jag inte med säkerhet svara på. Utlandsäventyr kanske lockar, tryggheten att veta att man är förstemålvakt, att klubben satsar fullt ut på en. Lägg därtill en ekonomisk kompensation som säkerligen inte är fy skam. Att det blev ett lag i AS kan bero på att det är en av (om inte den bästa) andra ligan i Europa. Ett bra skyltfönster inför framtida äventyr. Jag har förstått att insikten om Karjalainens kapacitet inte riktigt sjunkit in hos de våra ännu och det kommer det inte att göra förrän serien drar igång i höst. Men det är en mycket kompetent målvakt som kommer vakta kassen för oss. En stor framgång för klubben.
Visst är Tuomo en bra målvakt även om han inte lyckades etablera sig som förstemålvakt i TPS. Kraven som ställs för förstemålisen i TPS är mycket höga, man är ju vana vid att ha målvakter av hög klass. Antero Niittymäki och Fredrik Norrena, de två målvakterna som fått dela ansvaret i Finlands VM-trupp i år (precis som de gjorde i OS), var målvaktsduo i TPS i några år, tills de båda lämnade laget år 2002. Det säger mycket om nivån.
Tuomo är talangfull, men ingen kronjuvel i TPS ögon. Samtidigt som honom hade man den tre år yngre Teemu Lassila i laget och precis när Tuomo började bli mogen för spel i FM-ligan började man köra in Lassila i stället, t.o.m. på bekostnad av Tuomos utveckling. Lassila var det stora löftet (även om han aldrig visat att han kan bli en ny Kiprusoff eller Niittymäki), projektet som pågick tills han lämnade laget. Hur det hade gått för Tuomo om han bytt till något annat lag i FM-ligan för ett par år sedan kan man ju bara gissa, för det gjorde han aldrig.
Som jag redan tidigare skrev tycker jag att tränaren Hannu Jortikka behandlade Tuomo lite orättvist i höstas då han skällde ut honom fast det inte var han som var orsaken till att laget floppade. Sen kom ju Joni Puurula som fick stå nästan alla matcher på våren. Jag fick en känsla av att det var Puurula som fick spela för att Jortikka inte ville erkänna att han gjort fel då han skaffat Puurula. Å andra sidan viste alla att det inte spelar någon större roll vem som spelar, för det skulle ändå inte bli någon framgång för laget.
Långt före säsongen var slut gick det säkra rykten om att Tuomo skulle lämna TPS. Antagligen var han väl trött på att vara andremålvakt och den som får agera tjänare för större talanger. Det är väl ett nytt lyft på sin karriär han söker i Växjö (som du skrev), och det hoppas jag verkligen han får. En bra säsong som förstemålvakt i Lakers och vem vet - kanske blir han erbjuden ett kontrakt med någon Elitserieklubb. Det som Tuomo framför allt behöver är självförtroende, nu ska han sluta hänga läpp och börja kämpa i stället!