Backarna

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Backarna

Inläggav Varanen » lör maj 20, 2006 11:40 pm

Ok, nu är backarna klara inför nästa säsong. VLH väljer att arbeta med 7 backar i truppen. Transferfönstren är borttagna, och det finns kanske någon i de egna juniorleden som kan träda in vid behov. De sju är:

Markku Paukkunen

Den mest meriterade försvararen. Med 6 raka SM-liiga säsonger kommer han att bidra med kunskap och förståelse för vad som krävs för att spela på en högre nivå än vad vi befann oss förra säsongen. Gott!
Tidigare varit en peruspuolustaja (grundback). Nu mer ansvar även i det offensiva spelet.

Jeremias Augustin

Defensivt inriktad. En ok allsvensk grundback. Fortfarande under utveckling.

Patrik Bäärnhielm

Kan jag alldeles för lite om. Jag tror han är huvudsakligen offensiv. Bra i PP. Måste studeras innan jag uttalar mig.

Jonas Eriksson

Samma sak som med Bäärnhielm. Jag måste se spelaren innan, men jag har förstått att han är offensiv. Bra i PP enligt rapporter.

Aki Heino

Har tveklöst sin styrka i offensiven. Bra i PP. Håller mycket hög AS-klass i anfallsriktningen. Svag i egen zon.

David Holmqvist

Av vad jag förstår defensivt inriktad. Bra storlek. Det behöver vi. Hoppas han är användbar i SH.

Christoffer Persson

Defensiv. Användbar i SH. En bra AS-back, kan nå längre än så.

Intressant backbesättning helt klart. Paukkunen kan bli en klar succé. Har aldrig spelat hockey på den här låga nivån tidigare och bör kunna bidra med en hel del. Artisten Heino är kvar och med rätt kollega vet vi att han kan bilda ett mycket bra backpar i AS. Kidsen utvecklas fortfarande och division 1-backarna har tagit stort ansvar i PP som var vår stora akilleshäl förra säsongen (förutom målvaktsspelet). Holmqvist bidrar med storlek och stabilitet. Känns som en gedigen värvning. Med Karjalainen i mål bör försvaret hålla en högre klass än vad den gjorde senast. Jag var lite orolig för att de första backarna vi värvade var offensiva, men nu har det ordnat sig. En bra mix bland backarna.

Låt oss komplettera anfallet....
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav canadiens » sön maj 21, 2006 12:59 am

Kommer Heino att spela på 6-månaders?
Användarvisningsbild
canadiens
Forumamatör

Inläggav Varanen » sön maj 21, 2006 1:11 am

Ja, lite svettigt med 2 av 7 på artist-kontrakt...
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav canadiens » sön maj 21, 2006 1:50 am

Vill inte ens kalla det svettigt, utan URDUMT 8O ! Era övriga backar håller hyfsad allsvensk klass, inte mer. Kommer båda tidigt? Hur ska det då gå om ni tar er till Kvalserien?!
Användarvisningsbild
canadiens
Forumamatör

Inläggav Varanen » sön maj 21, 2006 4:33 am

Det är ju sådana vi är. Urdumma - helt blåsta helt enkelt! Om vi tar oss till Kvalserien? Ja, då förlorar vi varje match tresiffrigt. :wink: :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » sön maj 21, 2006 10:51 am

vi värvar ju två nhl-spelare om vi tar oss till kvalserien,dumt o spela med medelmåttor om man då kan välja de bästa!;)
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Dragkampslakej » sön maj 21, 2006 11:44 am

canadiens skrev:Kommer Heino att spela på 6-månaders?

Nej nej Heino har ju riktigt kontrakt. Det skrev han ju redan efter tv sända Nybromatchen ! 3 år
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Användarvisningsbild
Dragkampslakej
Forumdemon

Inläggav ruppo » sön maj 21, 2006 12:52 pm

2 år är det "bara" på!
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Lobo » sön maj 21, 2006 1:46 pm

Heino har 2 år, fast bägge åren är artistkontrakt.
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav Malul » sön maj 21, 2006 1:56 pm

bra om man inte tar sig till en kvalserie,rätt jobbigt om man skulle göra det..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Lobo » sön maj 21, 2006 2:08 pm

Spelarna måste ersättas, antingen med juniorer, lån eller nya artister.
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav Varanen » sön maj 21, 2006 2:15 pm

Jobbigt är bara förnamnet. Det bästa vore om alla hade artistkontrakt så säsongen tar slut någon gång.

VLH har varit övertydliga med att det värvats färdigt vad gäller backar. Jättetydliga, budskapet har hamrats in med slägga. Alltid när någon för fram något i fetstil, 48 punkter och understruket börjar jag fundera. Beror antagligen på min paranoida läggning.

Det finns säkert en plan för den eventualitet att laget skulle ta sig till kvalserien. Om inte, får vi lösa det när den dagen kommer.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » sön maj 21, 2006 8:47 pm

Artistkontrakt är ett jävla skilt, rent ut. Ingen klubb skulle teckna ett sådant kontrakt om det inte var för pengarnas skull. Skräp var namnet.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav buck » sön maj 21, 2006 9:53 pm

Räven, jag köper vad du säger, men samtidigt har det ju sin charm... om du inte betalar vad spelaren EGENTLIGEN skulle kosta så blir det ju lite av ett lotteri och det gillar jag faktiskt på sätt och vis.
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » sön maj 21, 2006 11:08 pm

Jo, Buck, visst har det väl en viss charm, måhända. Men att starta upp med ett sexmånaderskontrakt och sedan se att denna spelare var mer än hel-lyckad, för att tvingas släppa honom när halva säsongen är kvar, det känns väl sällan speciellt bra.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » mån maj 22, 2006 12:01 am

Jag är mer än 100 % övertygad om att OM vi skulle nå kvalserien, så kommer VLH förlänga med dessa och betala resterande del av säsongen vad dom kostar i skatt och sociala avgifter, den kosten är man säkerligen beredd att ta om läget skulle bli sådant.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Räven » mån maj 22, 2006 8:14 am

Ja, det får vi hoppas om dessa spelare skulle bli en fullträff, för att börja leta nytt just då, känns som idioti.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » mån maj 22, 2006 9:51 am

Kan bli svårt eftersom transferfönstret är borttaget. Övergångar mellan 16 maj - 31 januari.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav canadiens » mån maj 22, 2006 10:53 am

PutteA skrev:Jag är mer än 100 % övertygad om att OM vi skulle nå kvalserien, så kommer VLH förlänga med dessa och betala resterande del av säsongen vad dom kostar i skatt och sociala avgifter, den kosten är man säkerligen beredd att ta om läget skulle bli sådant.

Är det inte så att det brukar bli horribelt dyrt att förlänga dessa kontrakt? Man åker väl på att betala skatt och sociala avgifter för hela perioden?
Användarvisningsbild
canadiens
Forumamatör

Artistkontrakt

Inläggav Hockeyoraklet » mån maj 22, 2006 11:06 am

Jo det stämmer, förlängs kontrakten efter 6 månader så måste manh betala skatt o soc.avg för hela perioden.

Men om det går så bra att lakers hamnar i elitkvalserien så är det säkert inga problem, de kostnadsökningar som det medför är säkerligen då redan finansierade genom att ökade publikintäkter, tror säkert att en topplacering medför en ökning av publiksnittet på minst 500 personer. Dessutom har de ju tidigare nämnts att ett deltagande i elitkvalserien ger betydande intäkter, både publikt och genom tv-avtal.

Sen finns det ju ett annat lite värre senario också, att lakers hamnar i kvalserien nedåt, då håller ju inte mitt resonemang...men så illa ska det väl inte gå?
Användarvisningsbild
Hockeyoraklet
Forumamatör

Re: Artistkontrakt

Inläggav buck » mån maj 22, 2006 11:26 am

Hockeyoraklet skrev:Sen finns det ju ett annat lite värre senario också, att lakers hamnar i kvalserien nedåt, då håller ju inte mitt resonemang...men så illa ska det väl inte gå?

Då kan man ju göra en SSK och skicka hem alla bra spelare i tron att lagen underifrån suger fisk... ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Flanders » mån maj 22, 2006 4:14 pm

Resonemanget om att behålla spelare på artistkontrakt om vi skulle hamna i elitseriekval är egentligen rätt kortsiktigt tänkt. Vi har ändå inget i elitserien att göra än på många år, så vad är då poängen att som nyrik (pga ökade publikintäkter, TV-avtal, etcetera, som kval till elitserien medför) förening bränna de pengarna direkt.

Om man tagit beslutet vid säsongens start att man inte har råd med den och den spelaren annat än genom artistkontrakt, då har man knappast råd med helårskontrakt i februari bara för att det gått bra under säsongen.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav Hockeyoraklet » mån maj 22, 2006 4:30 pm

Förhoppningvis finns det lite ekonomiskt sinne i föreningen så man inte bränner av hela förtjänsten på en gång utan får lite på banken också för kommande säsonger.

Sen håller jag med dej att det är kortsiktigt tänkande men det är spelarnas marknad för nuvarande och inte många som skriver på mer än för ett år i taget..TYVÄRR*suck*.

Sen är det ju så att alla gillar vinnare, betydligt lättare att skaffa sponsorer och få publik till matcherna för ett topplag. Det är bara att gilla läget men annars tycker jag också det är synd med denna stora spelaromsättning i många trupper. Skönt att lakers signar det yngre spelarna åtminstone för två säsonger
Användarvisningsbild
Hockeyoraklet
Forumamatör

Återgå till Silly Season