Truppen 06/07

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Primeau » tis maj 30, 2006 1:37 pm

Ännu ett positivt inlägg från dej PMK1. Har du någonsin skrivit något positivt om Lakers här inne? Ta och byt avatar om du är så missnöjd.
Ang. inlägget ovan: ta även med i beräkningarna uteblivna biljettintäkter pga ombyggnaden så har du ett bokslut ungefär som det presenterade.
Lakers lever!
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tis maj 30, 2006 1:44 pm

Tja vad säger man...
"Om"....om och om...
OM Calder hade snittat 5 mål och OM Grotnes höll nollan i 40 matcher...då hade vi spelat i superallsvenskan....OM OM
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav ruppo » tis maj 30, 2006 1:49 pm

Svenskars specialitet, att vara efterkloka!
Användarvisningsbild
ruppo
Forumdemon

Inläggav Niles » tis maj 30, 2006 2:18 pm

PMK1 skrev:Anledningen till de mindre etablerade nyförvärven, i allfall om vi jämför tidigare år, beror givetvis på den ekonomiska situationen i föreningen. Även om vi fick ett överskott på 100 000 kronor måste vi väga in vad utfallet blivit om vi inte skickat iväg Calder, Dalle och Selander. Tre löner som ersattes med 1, Ninjan. Om serien fullföljts med den trupp som vi hade när serien började hade vi haft ett minus i bokslutet.

Ingen aning om vad du yrar om. Klubben gjorde ett +resultat trots att flera kontrakt fick lösas ut efter överrenskommelse med några spelare, samt förlusten i samband med träningsmatcherna vilket uppskattas till en halv miljon. Trots att man hade lite kort om spelare i slutet hade man helt säkert utgifter för en full trupp och väl det sammantaget under det gångna året.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » lör jun 03, 2006 7:24 pm

Så här ser truppen ut för närvarande. Utan att veta någonting om Coach Kempes tankegångar spekulerar jag i följande:

Målvakter
Karjalainen
P.Andersson

Backar
Paukkunen
Heino
Persson
Holmqvist
Augustin
Bäärnhielm
Eriksson

Kedjor

Weinstock - Förste center - Pikkarainen

J.Andersson - Yngvesson -

Markusson - Romö -

Arvidsson - Rosén - Hjalmarsson

Vi har bara en kedja klar, vilket är lite oroande. Weinstock skulle passa in tillsammans med bröderna Åååskashamn men enligt uppgift skall han ta plats i en av de två första kedjorna. Självklart hoppas jag på Jacobsson. Han har dock svårt att avgöra om han är sugen på ett år till med VLH. Eftersom beslutet så långt inne har jag börjat misströsta. Offensivt ser det rent ut sagt tunt ut. De två bästa målskyttarna från förra säsongen är inte med just nu. Nyförvärven på forwardssidan är antingen oprövade på den här nivån eller spelare som underpresterat tidigare.

Vad måste in? Jacobsson, Jacobsson, Jacobsson! Centern vi jagar från nordamerika är antagligen en ung kille som vill bredda sitt kunnande med spel i Europa. Alltså behöver vi få in någon ytterligare med rutin i laget. Jag har blivit anklagad för att bara förespråka gamla gubbar, men är det verkligen uppåt väggarna att ha några spelare som varit med förr? Det tycker inte jag gör mig till en gubbkramare.

Det allra viktigaste är att VLH skaffat sig absolut spetskompetens till målvaktspositionen. Det har vi inte varit bortskämda med de senaste säsongerna. Jag tror många kommer häpna över vad en bra målvakt kan åstadkomma för lagets framgång.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Nyström han e kung i VLH! » lör jun 03, 2006 11:17 pm

skulle faktiskt vilja byta lite platser där varanen, dvs:

Sniper - Förste center - Forward

J.Andersson - Yngveson - Weinstock

Markusson - Romö - Pikkarainen

och till sist utvecklings linen:

Arvidsson - Rosén - Hjalmarsson

Så som JAG ser det så behöver lakers spets som sagt, och enligt Evertsson så är det bara första linen kvar.... eller är jag helt ute i skogen nu?

För om första linen ska stå för produktion så borde laget se ut så här:

Målskytt - Speluppläggare/målskytt - Målskytt

Grovjobbare - Speluppläggare/defensiv - Målskytt

Checkare - Checkare - Checkare

och så ska inte putte linen vara Checkare enligt mig, utan dom ska vara framtida första/andra lines spelare.... dvs hyffsat mycket speltid i fem mot fem och Lite i powerplay/boxplay...

Och när du då säger att vi behöver ha in spelare som är som jacobsson så ska inte den spelaren lira i andra eller tredje linen enligt mig...

Har förrsten aldrig sett ett lags skytte kung spela i lagets andra line, har du??

// Alfie
VLH ÄR DOM BÄSTA!!
Användarvisningsbild
Nyström han e kung i VLH!
Forumamatör

Inläggav Varanen » lör jun 03, 2006 11:51 pm

Jag vill inte ha Weinstock tillsammans med Yngvesson. Detta beroende på att de tydligen är lika som spelare. Jag vill bara ha en spelfördelare i varje kedja. Evertsson har sagt att han är planerad för en av de två första formationerna, alltså återstår bara första. Min förhoppning är att Weinstock placeras i Romös line eftersom Romö själv inte är någon utpräglad speluppläggare, men det vill inte chiefen och han bestämmer.

Jag har sett målskyttar spela i sina lags andra kedjor. Det finns otaliga exempel, bl a hos oss förra säsongen. Det har egentligen ingen praktisk betydelse vilken som kallas första och vilken andra om båda har en producerande roll.

Att få behålla Yngvessons kedja intakt vore av stort värde. Spelare som kan, och litar på varandra presterar bättre.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » sön jun 04, 2006 6:34 pm

Weinstock är tänkt att ingå i Romös kedja, detta är vad jag har hört i alla fall. Förstecentern tror jag INTE tas från Nordamerika, utan på den platsen krävs en man med list, rutin och erfarenhet.... kommer det nån transatlant lär det isåfall bli en skjutgalen forward 8) .
Visst är det underbart med rykten?
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Nyström han e kung i VLH! » mån jun 05, 2006 4:34 pm

fan, kan det inte hända ngt snart? :(
VLH ÄR DOM BÄSTA!!
Användarvisningsbild
Forumamatör

Inläggav Fetisov » mån jun 05, 2006 7:01 pm

Nyström han e kung i VLH! skrev:fan, kan det inte hända ngt snart? :(

Det gör det säkert. Övertygad om att centern presenteras denna veckan.
Det är inte en ren gissning....... :clap:
Fetisov
Forumamatör

Inläggav serra » mån jun 05, 2006 7:20 pm

har också hört att centern är klar...
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Piggelin » mån jun 05, 2006 7:53 pm

Om han nu är klar, varför startas inte klockan. :?:
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum

Inläggav Nyström han e kung i VLH! » mån jun 05, 2006 8:16 pm

serra skrev:har också hört att centern är klar...

Berätta vad du vet då? för i helvete :x

:lol:
VLH ÄR DOM BÄSTA!!
Användarvisningsbild
Forumamatör

Inläggav Roggan » tis jun 06, 2006 11:24 am

Ge mig den på att Shjon är inblandad i det nya förvärvet som skall presenteras... :D
Användarvisningsbild
Roggan
Forumdemon

Inläggav A-sta » tis jun 06, 2006 1:03 pm

Ja. Då blir det ju en stor stark :lol:
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon

Inläggav Varanen » mån jun 19, 2006 12:18 pm

Ett nyförvärv har tillkommit i form av Brandon Nolan. Han kan tydligen användas både som center och forward, Själv förespråkar jag honom som center trots den påstådda svaheten i defensiven. Hans styrka är som speluppläggare. Jarno "The Janitor" får städa upp.

Kedjor

Nyförvärv - Nolan - Pikkarainen

J.Andersson - Yngvesson - Arvidsson/Hjalmarsson

Markusson - Romö - Weinstock

Arvidsson/Halmarsson - Rosén - Junior

Det här ser knepigt ut. Jag skall inte måla fan på väggen innan laget ens hunnit formera sig, men VLH har tappat sina två bästa målskyttar. Hirvonen var ojämn men höll i alla fall god allsvensk standard största delen av säsongen. Det är 109 producerade poäng som skall ersättas. Vi gör det med Nolan, Weinstock, mr X och Arvidsson/Hjalmarsson. Klarar de av det? Många spelare är också på artistkontrakt. Ytterligare en sak som oroar mig är chief Evertssons förkärlek till två spelartyper jag har svårt för:

1) Den producerande mesen (Calder - Nolan?). Killen som är tänkt att ösa in poäng utan att behöva delta i närkampsspelet. En helt orealistisk tanke i dagens Allsvenska. Spelaren försvinner. Det gör ont att spela hockey. Och ja, jag vet att bedömningsnivån ändrats och kanske ändras ytterligare, men det blir aldrig bandy av sporten.

2) Playmakerforwarden (J.Persson - Wenstock). En helt ok roll, men som behöver rätt komplement för att lyckas. Weinstock kan lyckas tillsammans med bröderna Ååskashamn, men är tänkt att ingå i någon av de två första kedjorna. Ett misstag enligt mig. Vi har inte riktigt materalet för den här speciella rollen. Till det behövs det en duktig powercenter som kan göra mål. Det har vi inte i truppen. Närmast är Romö, men han kan inte lyfta pucken från isen. Bladet är för rakt.

Den sista forwarden vill jag skall ha styrka, förmågan att befinna sig framför motståndarmålet. Vi har tillräckligt med speluppläggare nu. Någon måste trycka in puckarna.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » mån jun 19, 2006 12:22 pm

Varanen..
Vad spelar det för roll att dom är på artistkontrakt????
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » mån jun 19, 2006 12:25 pm

De har mindre tid tillsammans med truppen. Ju mer ett lag är tillsammans desto bättre för sammanhållningen, förmågan att anspassa sig till varandra både på och utanför isen och stabiliteten i gruppen.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » mån jun 19, 2006 12:41 pm

men missar dom så mkt av matherna??
det är väl mest lite försäsongsträning som dom inte kör med laget...och dom är nog så proffsiga att dom håller igång...
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » mån jun 19, 2006 12:47 pm

Vi har nu 10 forwards i truppen. Det är väl ingen jättegissning att en till amerikan/kanadensare kommer bli klar snart. Då återstår plats 12 i ett första läge..

CJ?..antar att man hoppas fortfarande, gör jag också.

Junior?..Antyddes i sista intervjun, ser jag inte som ett genomtänkt alternativ..möjligen om man väljer att ha 13 forwards i truppen.

Skall man köra 12 forwards måste man nog hitta 2 till som är väl medvetna om var målet är beläget, och ha förmågan och erfarenheten att utnyttja det.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » mån jun 19, 2006 12:57 pm

Serra - Jag är inte orolig för att artistarna missar matcher. Det handlar om att spelarna skall vara beredda att offra sina armar för varandra. Sannolikheten ökar ju bättre alla känner alla - både på och utanför isen. Ju längre tid ett lag tillbringar tillsammans desto bättre. Jag har förståelse för varför vi ändå väljer att signa spelarna på artistkontrakt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » mån jun 19, 2006 1:22 pm

Men man måste ju ändå ställa sig aningen konfunderad till hur Chief Evertsson har tänkt sig angående poänggörande forwards. Spelare som man vet levererar på denna nivån.

Var är målskyttarna-/poänggörarna?

Andrée Persson, allsvenskan, 20+13
Christian Jacobsson, allsvenskan, 23+22
= 43+35

Markus Weinstock, allsvenskan, 10+9
Gustaf Hjalmarsson, division 1, 11+9
Sebastian Arvidsson, division 1, 15+13
Brandon Nolan - fågel eller fisk?
= 36+31

Chrille och Andrée gjorde förra säsongen, i allsvenskan, fler mål och assist ihop än vad Markus, Gustav och Sebastian gjorde tillsammans. Nu har vi ju ännu inte sett vad laget kan prestera på isen, men på pappret så anser jag att Andrée Persson och Christian Jacobsson inte är ersatta på låååånga vägar. Nu ska det ju iofs in en forward till i truppen, det återstår att se vad han har på sitt CV.

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » mån jun 19, 2006 1:56 pm

CJ känns som att vi nog kan glömma. Återstår isåfall att plocka in två till forwards, jag ser gärna rejält med rutin i båda dessa spelare.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Daniel » mån jun 19, 2006 5:49 pm

Evertsson säger i intervjuna att en kille från USA/Canada forwad 11
samt en egen junior som forwad 12
så två etablerade kan vi nog glömma om inte
crille skriver på
:roll:
Daniel
Forumterrorist

Johan Andersson

Inläggav Hockeyoraklet » tis jun 20, 2006 8:58 am

Alla säger att vi måste ha 2 etablerade målskyttar till för att ersätta CJ och AP men ni tycks glömma atrt vi faktigst har några spelare kvar från fjorårstruppen.

Johan Andersson gjorde enligt min mening en mkt bättre första säsong i lakers än vad AP gjorde. Tror att Johan har en stor potiential att bli en stor målskytt, säker på att han kommer att ta ett mkt större ansvar i år.
AP gjorde ju inte så stort väsen av sig i poängprotokollet de två första säsongerna utan det var ju först i fjor han blommade ut som målskytt.

Så¨för min del är jag nöjd om man kan hitta EN riktig bra forward till, sen tror jag nog att truppen kommer att förändras under säsongens gång.
Användarvisningsbild
Hockeyoraklet
Forumamatör

Inläggav Primeau » tis jun 20, 2006 9:36 am

Tjena Oraklet!
Jag håller med dej, EN målskytt räcker :D
Men jag anser att BÅDA måste ha rutin eftersom truppen är ung och relativt oerfaren
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tis jun 20, 2006 9:58 am

Men i APs fall handlade förändringen till stor del om att han fick en annan roll. JA skall spela balansforward, men det är inte förbjudet att göra mål för det (jmfr Jere Lehtinen).

Om vi utgår från vad vi vet i dagsläget skall följande gubbar göra mål:

Första kedjan: Båda nordamerikanarna
Andra kedjan: Yngvesson och Weinstock

The Thoorst får alltså ett förändrat ansvar. Han går från en ren speluppläggare till att kombinera det med målskytte. Nödvändigt eftersom Weinstock också är en speluppläggare. Jag tycker inte detta är en bra lösning. Möjligen skall Weinstock spela med kanadensarna vilket gör att första kedjan helt kommer sakna balanspelare. Inte heller det en bra lösning. Jag vill se Pikkarainen i Nolans kedja och Weinstock i Romös. Sedan placerar vi den vi tror har störst talang att göra mål av Arvidsson/Hjalmarsson i Yngvessons kedja. Yngvesson är en mycket klok spelare och kan garanterat servera en hel del lägen till vår nya stjärna. Andersson skapar utrymme och har en stor arbetskapacitet. Men att komma från division 1 och axla rollen som målskytt i AS är inte lätt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Hockeyoraklet » tis jun 20, 2006 10:30 am

Hej på er igen!!

Hänger inte riktigt med i Varanens taktiska finlir, i min enkla värld så vinner flest mål*ler*. Men kommer ihåg från nån frukostträffr förra året då lagledning lovordade Johan Anderssons skott...då hade han enligt dom utan tvekan det bästa skottet i lakers......

Hoppas kämpe kommer att använda sig mer av den skottkapaciteten, för jag antar att han inte kommer att köra med samma taktik som ifjor
Användarvisningsbild
Hockeyoraklet
Forumamatör

Inläggav Primeau » tis jun 20, 2006 11:03 am

Jag har hört att Weinstock är vår sniper a la Jacobsson, fan vet hur det ska gå till!! Och så hoppas man på Johan Andersson ska kunna bidra lite mer i poängprotokollet, där är jag mer med på noterna.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » ons jul 12, 2006 8:08 am

Steg upp kl.05.59 pga presentationen av Steve Saviano, härligt! Har ägnat resterande delen av morgonen till att, förutom att bälga i mej kaffe, försöka lista ut vad som återstår i spelarväg till truppen 06/07. Hur jag än räknar så får jag det till 20 kontrakterade spelare inkl. vår nye jänkare. Då återstår alltså ytterligare två spelare......eller? Jag blir inte klok på detta. Så sent som i förrgår var det också två spelare, men då var ju inte Saviano presenterad...... :?:
Är det så att Björn Karlsson alt. Yngwe tar en av dessa platser och ytterligare en mer meriterad spelare skalll värvas (typ Omark alt. den mystiske tjecken)? Eller kommer båda nyss nämnda juniorer ta de resterande platserna? Och vad händer om CJ nu får tillbaka sugen (det ryktas om detta :D ), blir truppen då 23 spelare?
Allt kaffe hjälper inte, Varanen/någon får hemskt gärna ta och räta ut alla mina frågetecken.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav dolitle » ons jul 12, 2006 12:53 pm

Primeau: Som det ser ut nu är det färdigvärvat. Men det är en forward plats ledig så antingen fyller man ut den med en junior eller så värvar man ytterligare en forward(CJ??).

På backsidan kommer man att köra med 7st och en junior. Vem den juniorer blir avgörs nog under sommaren. Den som sliter mest på försäsongen och visar bäst resultat. En viktig morot för juniorerna.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakersfan_03 » ons jul 12, 2006 1:50 pm

Med årets trupp ska vi nå playoff.
man har väl ändratt från att de 4 första lagen går till kvalserien till att 1-2 går till kvalserien och 3-6 spelar playoff ?
Då tycker man att med denna truppen bör vi nå topp 6
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons jul 12, 2006 4:08 pm

Det var bra att den sista (???) pusselbiten var en poänggörare. Alltid viktigt att ha sådana i laget.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons jul 12, 2006 5:27 pm

Ok, här har vi krigarna som skall ta en 7:e plats som sämst:

Målvakter
Karjalainen (Nyckelspelare. Förmodligen bäst i AS på sin position)
P. Andersson

Backar
Paukkunen (Nyckelspelare)
Heino (Spetskompetens)
C.Persson (Nyckelspelare)
Holmqvist
Bäärnhielm
Augustin
Eriksson

Centrar
Yngvesson (Nyckelspelare)
Nolan (Måste producera)
Romö
Rosén

Forwards
Saviano (Nyckelspelare. Gör han inte mål är det kokt)
Pikkarainen (Nyckelspelare. Håller ihop hela laget.)
J.Andersson
Weinstock
Markusson
Arvidsson
Hjalmarsson

De jag betecknat som nyckelspelare eller med spetskompetens måste leverera helt enligt förväntningarna. Sedan måste några av de andra höja sig. Om allt detta sammanfaller når vi målet. Laget är givetvis oerhört skadekänsligt. Om Saviano skulle bli skadad, eller att han gör en Calder kan vi hamna i rejäl knipa.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » ons jul 12, 2006 5:50 pm

Tackar!
Jag skulle vilja ha nyckelspelare på Johan Andersson och Markusson också, dom två kan skicka signaler till medspelarna som få andra!
Det lät i tidningen som att truppen nu är färdig; jag hade gärna sett ytterligare en spelare med lite mer rutin men det är kanske att hoppas på för mycket. Vi ska ju samtidigt vara glada för att vi faktiskt har juniorer som kan lyftas in i en trupp som satsar på Play-off i Superallsvenskan :D
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season