Dax att komma ut!

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Namngivna eller anonyma skribenter?

Namngivna
16
37%
Anonyma
27
63%

Antal röster : 43

Inläggav Stenkistan » tis mar 06, 2007 7:24 pm

Vilken bitter sorlig man du är Neddo. Gör dig hörd på årsmötet vet ja.

För övrigt föredrar jag anonymiteten av anledningar jag håller för mig själv.
Det går upp och det går ner. Hjärtat finns alltid kvar.
Användarvisningsbild
Stenkistan
Forumamatör

Inläggav serra » tis mar 06, 2007 7:30 pm

Din första mening är den bästa jag läst här inne.
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis mar 06, 2007 7:43 pm

Jag föredrar också att skriva under pseudonym, vilket också är tämligen vanligt på forum runt omkring på internet, samt i debatt/debattinlägg i tidningar.

Jag tycker att det på detta forumet fungerar i stort sett utmärkt, mycket sällan som jag tycker att det är några gränsöverskridande. Skulle det ske, att personangrepp skulle uppstå, så antar jag att man spårar ip-adressen, allt som är skrivet finns lagrat, så det lämnas i så fall över till polismyndigheten. Samt man kan blockera ip-adressen. Sedan antar jag att en person som vill jävlas, kan använda en dator på skolan eller bibliotek eller liknande för att förstöra.

Jag vet inte riktigt vad som skulle bli bättre om alla skrev under med namn och adress.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tis mar 06, 2007 8:15 pm

man får ju en adress dit man skall för att banka vett i killen :lol:
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis mar 06, 2007 8:43 pm

Jo, det har du rätt i Malul :wink:
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Magnus B » tis mar 06, 2007 10:50 pm

Räven skrev:Jag föredrar också att skriva under pseudonym, vilket också är tämligen vanligt på forum runt omkring på internet, samt i debatt/debattinlägg i tidningar.
Är det det när det gäller att starkt kritisera personer och föreningar? Knappast. Främsta anledningen till mitt val.

Jag tycker att det på detta forumet fungerar i stort sett utmärkt, mycket sällan som jag tycker att det är några gränsöverskridande. Skulle det ske, att personangrepp skulle uppstå, så antar jag att man spårar ip-adressen, allt som är skrivet finns lagrat, så det lämnas i så fall över till polismyndigheten. Samt man kan blockera ip-adressen. Sedan antar jag att en person som vill jävlas, kan använda en dator på skolan eller bibliotek eller liknande för att förstöra.
Personligen anser jag att både Camel, Nedomansky och vissa mindre frekventa besökare kan nämnas här. Även du och jag har gjort övertramp Räven. Ffa Evertsson och Lakers har fått ta mkt skit av dom två först nämnda.

Jag vet inte riktigt vad som skulle bli bättre om alla skrev under med namn och adress.
Se svaren ovan. Fullt tillräckligt som kommentar till din synpunkt.
Magnus B
Forumamatör

Inläggav Räven » tis mar 06, 2007 11:02 pm

Magnus B: Jag vet inte om vi tänker på samma saker när vi svarar varandra just nu. Om man kritiserar tränarrollen/sportchefsrollen, så gör man inga personangrepp som jag ser det. Och tittar du på i stort sett vilken klubb som helst så förekommer kritik och det måste det göra också. Bara man inte anklagar personen personligt.

En sak till om man inte får skriva med nicknamn, säg mig hur det ska gå till då, någon kan kalla sig för Kalle Eriksson fanns han heter Morgan Johansson. Menar du att man ska gå och visa upp sig med sitt leg för någon person i LL och då få ett inloggningsnamn som utgår från sitt eget?

Jag vet inte fortfarande vad som blir bättre, möjligen får vi ett forum med ett möjligen 10-tal användare som skriver någongång, med andra ord har forumet grävt sin egen grav och till vilket pris kan man undra.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Magnus B » tis mar 06, 2007 11:27 pm

Menar spekulativ kritik och anklagelser. Visst förekommer det. Tror vi har vant oss vid att uttrycka oss utan att tänka på konsekvenser. Som argument för påstås att spelare och ledare inte läser eller får skylla sig själva om dom är så dumma att dom gör det.

Även tron att forumet dör om man skriver under sitt rätta namn är grav spekulation. Jag tror att vi kommer att vara tillräckligt många som är engagerade om så skulle bli fallet. Som parallell till dit påstående kan jag bara nämna Lunarstorm där ungarna inte kan regga sig om dom inte uppger rätt personnummer, vilket känns tryggt som förälder.

Visst kan du fejka rätt namn och det är upp till var och en just nu. Jag valde att göra det. Du och många andra att inte göra det. Som det ser ut så var "kampanjen" ganska uddlös.

Konklusionen blir att majoriteten vill förbli anonyma och gömma sig bakom nicket.
Magnus B
Forumamatör

Inläggav Malul » tis mar 06, 2007 11:29 pm

man skall vara ödmjuk mot majoritetens beslut:)

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Magnus B » tis mar 06, 2007 11:30 pm

Malul skrev:man skall vara ödmjuk mot majoritetens beslut:)

Helt rätt Malul... MOT, inte för :wink:
Magnus B
Forumamatör

Inläggav Räven » ons mar 07, 2007 12:24 am

Magnus B: Det lite tråkiga med dig är att du endast verkar kunna se allt i antingen svart eller vitt, vilket jag tycker är lite trist.

Jag återkommer omigen till att jag bedömmer det här forumet som mycket välfungerande och varför kommer man då på tanken att vilja göra en förändring. För ingen vill ha ett forum där man bara klappar varandra på huvudet och säger da da, som i den gamla Sovjettiden.

Visst kan vi göra som du säger att det görs på Lunarstorm, men det lär också innebära detta forums död.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Kjellsson » ons mar 07, 2007 12:24 am

Jag tycker gott man kan köra öppet, men så har jag ju alltid gjort så själv oxå!
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav Malul » ons mar 07, 2007 12:26 am

fast 57% vill inte det 8)

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Dragkampslakej » ons mar 07, 2007 3:24 pm

Svår fråga detta. Men jag förstår Nedomanskys ståndspunkt att innehållet och inte namnet eller nickname är det viktiga och att det finns trots allt väldigt många Johansson, Persson o.s.v så annonym förblir man trots allt och de inlägg man försöker ta bort till trots kan vara kvar. Ett nickname kan ha fördelen eller nackdelen att säga mer om personen än ett namn om personen. Dragkampslakej t.e.x säger ju att jag troligen utövar eller har utövat dragkamp. Roger hade ju bara varit ett namn i mängden.
Gretzky säger väl något om vem idolen är kanske.

Så väldans många dragkampsutövare är det ju inte i Växjö som desutom heter Roger!
Hockey går ut på att göra fler mål än motståndaren!
Användarvisningsbild
Dragkampslakej
Forumdemon

Inläggav Malul » ons mar 07, 2007 3:50 pm

jag känner en från förr som hette david men han är kanske inte kvar längre som dragkampare..:)

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons mar 07, 2007 6:41 pm

Till att börja med vill jag skriva att jag tycker det är bra att den här frågan diskuteras. Detta forum är Lakers Lakejers vilket innebär att det är vi som bestämmer vad som skall gälla här. Med vi menar jag alla medlemmar. Det har hänt att någon åberopat den grundlagsskyddade yttrandefriheten då vi gjort inskränkningar. Lagen ger inte rätt för varje medborgare att publicera sin mening på detta forum. Bara så den saken blir klargjord. Det är alltså inte ett brott mot grundlagen om vi så skulle stänga ner det helt. Forumet har heller inte någon ansvarig utgivare, vilket är helt i enlighet med lagen. Forumet faller därmed inte under tryckfrihetsförordningen. Varje skribent är själv ansvarig för vad han eller hon skriver.

Vad det gäller frågan om anonymitet eller inte så har föreningen valt att tillåta skribenterna att använda sig av forumnamn. Detta är givetvis förenat med en mängd risker, men det har ansetts främja en öppen debatt och, tror vi, medfört att fler vågat säga sin mening. Jag står personligen bakom den uppfattningen. Jag anser dessutom att det finns ett egenvärde i att så många som möjligt ventilerar sin mening. Även då de är starkt kritiska mot LL eller VLH. Därmed inte sagt att jag försvarar personliga påhopp eller spridande av rena lögner.

Vi är också av den uppfattningen att det är positivt med skribenter som stödjer andra lag än vårt eget hos oss. Den uppfattningen är mer undantag än regel på hockeyforumen trots att få har något utryckligt förbud mot andra lags supportrar. Jag vet bara Malmö-supportranas. Detta för att motverka alltför stor trångsynthet och för att kärleken till hockeyn trots allt förenar.

Med allt detta sagt vill jag ändå poängtera att gränsdragningen mellan ett öppet debattklimat och rent skitsnack ibland är svår. Den senaste tidens hätska debatt har återigen aktualiserat frågan. Klart att det är lättare att kasta ur sig allehanda när man kan gömma sig, än om man skulle tvingas stå för vad man tycker. Samtidigt är alternativet antagligen ännu sämre. Missnöje som pyr under ytan och missförstånd som aldrig reds ut. Man kan tycka vad man vill om olika åsikter och uppfattningar, men tydligen finns de där. Med nuvarande system kommer det ändå fram och i många fall blir de bemötta.

Jag har faktiskt full förståelse för att forumet kan anses som besvärligt av VLH. Man utövar ingen som helst kontroll över det, samtidigt är det främst deras verksamhet som diskuteras. Många klubbar har stängt sina forum så även VLH. Jag ser ingen direkt lösning på dilemmat. LL kan inte, vill inte, stänga ner ett viktigt kommunikationsverktyg för våra medlemmar. Och det skulle vara helt absurbt om inte hockeyföreningens verksamhet fick diskuteras.

Jag är ödmjuk inför att jag faktiskt kan ha gruvligt fel i mitt ställningstagande. Kanske är det så att möjligheten till anonymitet skadar mer än det bidrar till något positivt. Hittills har dock inte argumenten som presenterats övertygat mig om att så är fallet. Själv är jag ju sedan länge inte det minsta anonym.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav kobe71 » ons mar 07, 2007 6:42 pm

Räven skrev:
Jag återkommer omigen till att jag bedömmer det här forumet som mycket välfungerande och varför kommer man då på tanken att vilja göra en förändring. För ingen vill ha ett forum där man bara klappar varandra på huvudet och säger da da, som i den gamla Sovjettiden.

Du har så rätt räven, det är bara löjligt att ta upp frågan!
Användarvisningsbild
kobe71
Forumamatör

Inläggav Räven » ons mar 07, 2007 6:45 pm

Jag kan bara hålla med om det du skriver Varanen.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » ons mar 07, 2007 7:38 pm

kobe71 skrev:
Du har så rätt räven, det är bara löjligt att ta upp frågan!

Kan inte se något löjligt att ta upp frågan!!Därmed inte sagt att vi ska införa det ,men det skadar väl inte att diskutera frågan efter senaste tidens skriverier.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav kobe71 » ons mar 07, 2007 8:55 pm

Vilka skriverier?
Har det varit så allvarliga påhopp på någon här på forumet eller?
Har det förekommit hot eller liknande?
Lite debatt måste det vara på ett forum, annars kan vi släcka ner.
Det är upp till var och en att vara anonym om man vill eller inte, så länge man inte hotar eller trakasserar någon grovt.
Då spårar man ip-adressen vid behov.

Dessutom de som "kommit ut" Magnus B säger mig lika lite som Charlamov om vem han är. Kjellson likaså, säger själv att han alltid kört öppet. VEM FAN ÄR KJELLSON?
Kanske har herrrarna som "kommit ut" ett efternamn respektive förnamn?
Skiter i vilket, vill bara visa hur löjlig tråden är!

Säger bara lås tråden!!!
Senast redigerad av kobe71 ons mar 07, 2007 9:00 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kobe71
Forumamatör

Inläggav Varanen » ons mar 07, 2007 9:00 pm

Över min döda kropp. Jag anser det är bra att frågan diskuteras och det finns absolut ingen anledning att låsa tråden. Jag hittar, för att citera dig kobe71, inga allvarliga påhopp, hot eller liknande i tråden. Debatten är öppen!
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » ons mar 07, 2007 9:04 pm

kobe71 skrev:
Säger bara lås tråden!!!

Det dummaste jag hört ,ska vi bara diskutera det som passar Dej :wink:
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav kobe71 » ons mar 07, 2007 9:07 pm

Nä, jag gillar bara o reta dig :lol:
Användarvisningsbild
kobe71
Forumamatör

Inläggav Kjellsson » ons mar 07, 2007 9:12 pm

Finns det verkligen någon i hela världen som inte vet vem Kjellsson är, konstigt!? eller inte... :lol: :wink: 8)
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav NEDOMANSKY » tor mar 08, 2007 4:36 am

Ett MYCKET begåvat inlägg av Varanen :ok:

Måste säga att förvandlingen från Charlamov till Magnus.B är en märklig historia(närmast Knutby lik).

Är det verkligen samme man som förra året skrev spaltmeter likt Mig själv om Fagerwall? Är det samme man som ondgör Sig över personangrepp som inte finns, när det i själva verket är Kritik mot hur viss personer sköter sina arbetsuppgifter för Vårt Kära Lakers(kritik som Dessa själva delger spelare som värvats och som är självklarheter i denna tävlinginriktade bransch). Är det samme man som vill strypa Kritik och samtidigt värnar om Svensk Domarkår genom att starta tråden "Världens sämsta Domare" som tillängnats Morgan Johansson utan Ironi ELLER?

Jag har inte Aning om vilka Ni är som skriver här, och det intresserar Mig överhuvudtaget inte alls, det som varit bra med LL`s Forum är att det är levande och OFTAST sakligt där diskussionen med vissa undantag ändå förs med önskan om välgång för Lakers som Klubb.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Magnus B » tor mar 08, 2007 10:43 am

Frågan är hur sjuk du är Nedomansky när du jmf mina inlägg med ett dubbelmord i Knutby?
Magnus B
Forumamatör

Inläggav Neddo » tor mar 08, 2007 11:20 am

Jag skulle mer än gärna uppskatta ifall folk här inne uppgav sina riktiga namn! På så sätt skulle jag slippa bli beblandad med personen som på detta forum kallar sig Nedomansky/Neddo.

Du, Nedomansky, skulle möjligtvis inte kunna kalla dej något annat här? Jag börjar bli trött på att folk vill diskutera ryssar, Erik Yngve, Jerry Andersson mm varje gång jag är uppe på ishallen.

Vänliga hälsningar
Magnus "Neddo" Petersson, Lakers U10
Neddo
Forumamatör

Inläggav NEDOMANSKY » tor mar 08, 2007 2:01 pm

Tråkigt det här med sammanblandningen Magnus. Petersson, men Jag har själv som vana att inte bry Mig om Människor som bara läser Rubriker och valda delar av vad som skrivs och sedan ändå tycker en massa, gör som Zlatan, strunta i Dem som ändå inte VILL begripa.

Har tidigare bett om ursäkt för den olyckliga sammanblandningen och gör det igen, men om du nu Varje gång du är i ishallen och sannolikt möter samma personer vilket man brukar göra som Ledare så framstår dessa dessvärre som en aning trögfattade om De inte fattat vid det här laget.

MVH "Nedomansky" och lycka till med U 10!
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav challe_berglund » tor mar 08, 2007 3:57 pm

Neddo

NEDOMANSKY

:idea:
Åk skridskor luajävel!
Användarvisningsbild
challe_berglund
Forumproffs