Vem blir ny tränare efter Kempe? [Rubrik ändrad]

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Kjellsson » tis mar 06, 2007 11:15 pm

NEDOMANSKY skrev:Jag hävdar att det Hockeykunnande som fanns/finns i forna Sovjet och som skapade ett antal fantastiska spelare och den bästa Ishockey Världen skådat, är VIDA överlägsen det som Lakers erbjuder i dagsläget.

Om Lakers bara använder samma teknik som man gjorde i forna Sovjet så kan man nog oxå lyckas med det. Det är bara att åka runt till landets samtliga skridskoskolor och plocka ut de mest talangfulla 7-åringarna. Sedan tar man de från sina föräldrar och skickar de till ishockeyskolor långt, långt hemifrån. Där tvingar man de träna 12 timmar om dagen, 7-dagar i veckan, 365 dagar om året i ca: 15år under rysk militär disiplin(straffläger, misshandel, mord mm mm). Sen är alla fullfjädrade världsspelare, bortsett från de som blir nervvrak, invalida eller dör.
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav Räven » tis mar 06, 2007 11:26 pm

Jag kan bara hålla med dig Kjellson.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Magnus B » tis mar 06, 2007 11:29 pm

Dito.
Magnus B
Forumamatör

Inläggav Sergej August » tis mar 06, 2007 11:55 pm

kan någon göra mig påmind av vad Esko Nokelainen har gjort för bra? Fick väll sparken av brynäs efter en fiasko inledning.. kom till troja och hur de gick för dom? fortfarande o trampar i ettan.. varför inte satsa på någon mer framår tränare.. någon som kan ryta till när det behövs? lite av boork typ och som vågar säga vad han tycker o tänker
Sergej August

Inläggav Per_växjö » ons mar 07, 2007 12:17 am

Hur det gick för troja? Ja dom förlora väl inte en match på 20 matcher eller va det var.... :roll:
TP! Mannen, Myten, Frisyren...
Användarvisningsbild
Per_växjö
c/o LL´s Forum

Inläggav Mike Modano » ons mar 07, 2007 8:07 am

Per_växjö skrev:Hur det gick för troja? Ja dom förlora väl inte en match på 20 matcher eller va det var.... :roll:

Ja, fast det var väl de 2 viktigaste matcherna de förlorade....
Bild
Användarvisningsbild
Mike Modano
Forumentusiast

Inläggav röd-vit » ons mar 07, 2007 2:58 pm

Tog inte Esko Vm-gud med Finland 95?? Han har ju varit assisterande coach i finska landslaget i 5 år eller något sådannt...Varit med att fört Troja nästan till Elitserien under 90-talet.. Sergej August verkar inte ha så mkt hockey i skallen :roll: !!
Användarvisningsbild
röd-vit
Forumproffs

Inläggav serra » ons mar 07, 2007 2:59 pm

Esko tro jag skulle vara kanon i Lakers...
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav LaKaj » ons mar 07, 2007 3:02 pm

Jag tror inte Esko är rätt person för uppgiften. Visserligen är han en erkänt duktig tränare, men han har redan haft sin "topp". Vi behöver en hungrig tränare på väg upp (som exempelvis Kempe) eller en tränare som befinner sig på topp. De sistnämnda kostar dock nog för mycket för oss i detta läget.

Hur som helst behöver klubben i första hand en tränare som kan locka till sig spelare. En tränare som matchar eventuella spelidéer från klubbens sida måste nog fortfarande komma i andra hand (därmed inte sagt att tränarens hockeyfilosofi är oväsentlig).
----- Växjö Lakers, Sveriges stolthet!-----
Användarvisningsbild
LaKaj
Forumdemon

Inläggav Lille meg » ons mar 07, 2007 4:55 pm

Senaste ryktet; jag har hört att Lakers skall få en kvinnlig tränare :lol: Vad tror ni om det? ;)
Användarvisningsbild
Lille meg
Forumproffs

Inläggav serra » ons mar 07, 2007 5:00 pm

:ajaj:
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Lille meg » ons mar 07, 2007 5:02 pm

Och inte nog med det, hon ryktas vara norska... ;)
Användarvisningsbild
Lille meg
Forumproffs

Inläggav alfax » ons mar 07, 2007 5:23 pm

..och varje spelare ska få induivell träning!!
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Sergej August » ons mar 07, 2007 6:07 pm

jo hockey i skallen har jag men kan inte hålla koll på alla. :D ... Kvinnlig tränare i hockey.. varför inte så länge laget jobbar hårt på träningarna o vinner matcherna så:P
Sergej August

Inläggav NEDOMANSKY » ons mar 07, 2007 6:44 pm

Scouting under HELA året är ett måste!

VARFÖR sade Kempe upp Sig, det är det som är INTRESSANT?

Kjellson, du vet dessvärre inte mycket om Sovjetisk/Rysk Hockeyutbildning, det delar Du med många, men så mycket kan Jag säga att De flesta Sovjetiska/Ryska spelare Älskade Sin sport och Hockey precis som Vi i Väst, sen går det inte till som du beskriver heller, LÄS PÅ!

Charlamov håller med, Man tar Sig för pannan :roll:

Esko har det som krävs, han har haft med många Sportchefer att göra.

VILKEN spelide är det Lakers har?????
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Räven » ons mar 07, 2007 6:51 pm

Spelidén som Lakers har, har väl lagts fast av styrelse och sportchef med mera. De har bestämt vilken typ av hockey som ska bedrivas och den har vad jag vet inte förändrats.

Sedan återigen så kommer vi inte att få veta den exakta sanningen om varför Kempe lämnade föreningen och ska sanningen fram, är det så himla intressant att få veta det? Nu är det som det är och ingen kan förändra det som skett. Alltså gäller det för klubben att hitta en god ersättare och blicka framåt.

Givetvis är det intressant att diskutera möjliga ersättare, men jag hoppas att man gör rätt avvägningar så att det blir bra, för här behövs fingertoppskänsla om det ska bli bra.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Kjellsson » ons mar 07, 2007 7:07 pm

NEDOMANSKY skrev:Kjellson, du vet dessvärre inte mycket om Sovjetisk/Rysk Hockeyutbildning, det delar Du med många, men så mycket kan Jag säga att De flesta Sovjetiska/Ryska spelare Älskade Sin sport och Hockey precis som Vi i Väst, sen går det inte till som du beskriver heller, LÄS PÅ!

Jag föreslår att du läser på lite istället, för du måste vara ganska ensam i världen om påstå att det inte va så det gick till. :ajaj: Varför hölls spelarna inlåsta på sina hotell under turneringar utomlands, varför vaktades de av KGB/GRU varenda minut?
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav alfax » ons mar 07, 2007 7:21 pm

Att de spelare som kom så långt som till landslaget "älskade" sin sport är möjligt för då blev de befodrade och fick högre titlar och allt vad det innebar.Men,MEN ALLA som försvann under tiden från 7-årsåldern och uppåt vad blev det av dem ,många levnadsöden där.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Xoogman » tor mar 08, 2007 3:14 am

Kjellsson skrev:
NEDOMANSKY skrev:Kjellson, du vet dessvärre inte mycket om Sovjetisk/Rysk Hockeyutbildning, det delar Du med många, men så mycket kan Jag säga att De flesta Sovjetiska/Ryska spelare Älskade Sin sport och Hockey precis som Vi i Väst, sen går det inte till som du beskriver heller, LÄS PÅ!

Jag föreslår att du läser på lite istället, för du måste vara ganska ensam i världen om påstå att det inte va så det gick till. :ajaj: Varför hölls spelarna inlåsta på sina hotell under turneringar utomlands, varför vaktades de av KGB/GRU varenda minut?

Det var väl för att de inte skulle smittas av kapitalismens lockelser i form av strömhopp till NHL.
Men det är iofs ingen nyhet Kjellson, för så vart det i stort sett allt som rör fd Sovjet på den tiden när de var utanför republikens gränser.
Fast nödvändigtvis så behövde det knappast alltid gått till på det viset som du beskrev ungdomsutvecklingen i Sovjet.
Det var ju en chans för att bli privilegierad i samhället att bli något inom sport och idrott.
En möjlighet till karriär och komma upp sig och få det bättre än mängden.
Så föräldrar till barn som lyckades komma in på hockey skolor var säkert lika glada som föräldrarna till dem som fick gå i de högts privilegierade schack skolor som fanns på den tiden.
Schack var Sovjets nationalsport och hockeyn var väl inte långt efter tillsammans med mycket av all annan idrott.
//Xoogman
In Hoc Signo Vinces
Användarvisningsbild
Xoogman
Forumentusiast

Inläggav NEDOMANSKY » tor mar 08, 2007 4:12 am

Ursäkta en Nattuggla som kollat på NHL-Hockey!

VAR Finns Lakers spelide tydligt fastslagen?, från A-Lag och nedåt?
Jag måste medge att Jag missat det i så fall, vill någon vara vänlig och berätta för Mig och för all del nästa Tränare så han inte också råkar ut för missförstånd och tvingas säga upp Sig i förtid(detta är anledningen för mitt intresse för orsaken till Kempes avhopp, nämligen så att detta undviks i framtiden).

Ni babblar om Sovjetisk/Rysk Hockey som småtjejer om Darin, Läs På om hur Hockeyutbildning bedrivs/bedrivits , Ni pratar om Spelare på Landslagsnivå som i ett Kommunistiskt Land saknade de rättigheter som ALLA Sovjeter önskade Sig ha, De tränades strikt/styrt/hårt men med en gedigen kunskap som ledde till resultat av Ledare som Älskade Hockey, Tarasov,Jurzinov,Tichonov m.fl.

Hur de sen utbildade UNGA spelare runt om I Sovjet med taskig utrustning dåliga anläggningar är en HELT annan sak än inlåsta Landslagspelare, att få fram spelskickliga spelare med överlägsen teknik som dessutom hade extrem Fysik låter sig inte göras enbart med vakter från GRU/KGB.

För den som vill så finns det mycket att läsa i ämnet, Jag har tidigare fått klagomål på länga inlägg så Jag avstår tillsvidare med en mer genomgående beskrivning av den Sovjetiska/Ryska modellen, annars är det allmänt känt även i Svenska Tränarkretsar att DE DÄR GAMLA RYSSARNA visste vad de gjorde, inte minst nu avlidne Tommy Sandlin, även Canadensarna var närmast chockade över Sovjets kapacitet vid Summit Series mötena 1974-1976.

Så Hockeyvänner, sluta svamla om sådant ytligt som drabbade CCCP`s Landslag när DE var utomlands, det är det grundläggande konceptet för spelarutbildning som gäller inte den grava felbedömningen att det var den tragiska Kommunismen som var framgångsorsak.

Som sagt LÄS PÅ.

Varför inte Tichonov som Lakerstränare, han äter Sportchefer till frukost dagligen, dessutom Älskar han Hockey, Läs Hans bok!

ps. TÄNK OM Kempe hamnar i Tingsryd nu när De går upp i AS, i Tingsryd har de haft en Tränare som älskade Videoanalyser mer än de flesta(tråkade ihjäl spelarna med analyser), han trivdes i Tingsryd den gode Pasi Mustonen, TÄNK vad dråpligt om han hamnar i Lakers, med tanke på Sortchefens förtjusning av filmkvällar :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav C70T5 » fre mar 09, 2007 6:10 pm

Inte mycket silly just nu på forumet - av intresse. Ett par tränarnamn har man väl hört. Det mest greppvänliga ryktet är väl den där Jan Karlsson som senast var i Mörrum, och han hoppas jag verkligen inte att det blir. Och det hoppas jag förbannat sannerligen att slipsnissarna, med Evertsson i spetsen, på gräddhyllan också har fattat. Vision elitserien 2011? Nä, jag hoppas på en tränare som är någerlunda rutinerad i dessa sammanhangen och som vet vad det handlar om att ta ett någerlunda topplag i allsvenskan till den absoluta toppen. Hur ligger det till med attraktionsvärdet på klubben egentligen? Man börjar ju undra. :roll:

Ett par tränaralternativ kanske skulle kunna vara...

- Lillis Lundh?
- Gunnar 'kaffe' Persson?
- Per Bäckman?
- Esko Nokelainen?
- Torgny Bendelin?
- Varanen?

Ingen som har hört något specifikt och som känner för vädra munlädret lite?

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Lobo » fre mar 09, 2007 8:13 pm

KaffeGunnar ? Var det inte han som inte brydde sig om sommarträningen i nybro senast ?
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav Räven » lör mar 10, 2007 12:09 am

Vad jag hoppas är en tränare, som kan knytas till klubben på tre år, det behövs, eller till och med måste bli kontinuitet i klubben, annars kommer det att gå åt helvete. En stomme av spelare och en tränare som finner ro och harmoni är ett måste.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Qrax » lör mar 10, 2007 2:08 am

Helt orutinerad verkar väl inte Jan Karlsson vara. Han tränade väl Södertälje i elitserien ett år?
Qrax
Forumproffs

Inläggav Lobo » lör mar 10, 2007 10:05 am

http://www.smp.se/article/788076_102-0-0-0

Kempe på väg till Leksand alternativt Rögle.

Rögle måste vara det naturliga eftersom Kempe är en karbopnkopia på bobo. Jag kan nämligen se framför mig en vild Kempe som berättar om att klacken ger han ståk*k eller i ilska på domaren slår sönder sin näve.
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav Räven » lör mar 10, 2007 12:16 pm

Man kan väl ändå konstatera, att det är himla synd att kemin mellan sportchef/styrelse och Kempe inte var bra nog, för ett fortsatt samarbete. För tycker Rögle och Leksand att Kempe gjort ett bra jobb i Lakers och vill ha honom som tränare, så gick vi allt misste om något när han och styrelsen valde skilda vägar.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav no.95 » lör mar 10, 2007 12:31 pm

tjoho, tar ni Janne Karlsson så får vi väl starta en gemensam "hata vår förre tränare"-tråd. Han är för oss vad Fagervall verkar vara för er. Tycker synd om er om han skulle signa.
Användarvisningsbild
no.95
Forumamatör

Inläggav Stoffe » lör mar 10, 2007 12:38 pm

no.95 skrev:tjoho, tar ni Janne Karlsson så får vi väl starta en gemensam "hata vår förre tränare"-tråd. Han är för oss vad Fagervall verkar vara för er. Tycker synd om er om han skulle signa.

Ja och det har ju funkat bra för er med Fagerwall 8O
Tror inte det blir Janne Karlsson. Tror det kommer bli ngn som inte har varit med i förhands disskutionerna. En sån som Gunnar Persson, vart håller han hus?
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav Räven » lör mar 10, 2007 12:42 pm

Jag hoppas också på någon annan än Jan K, även om jag inte riktigt kan motivera min åsikt, utan det är lite magkänsla som säger det. Jag hoppas att det blir en tränare som kan bygga på lite sikt i allafall.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » lör mar 10, 2007 2:31 pm

Enligt Daniel Svensson (Blogg) så kan vi glömma något etablerat tränarnamn. Det blir väl någon billig budgetlösning - en "hungrig" tränare som lyckats bra i gärsgårdsserien. Jag hoppas verkligen att Daniel Svensson har fel. Som innan sagts så gäller det för Växjö Lakers att ta ett steg framåt istället för två steg bakåt i den sportsliga utvecklingen. Ett relativt respekterat tränarnamn i en förening är ett grymt bra raggningsobjekt för bra spelare. Jan Karlsson - who?

Kempe och hans sjuttiotalsmetoder verkar ha fått topplag i allsvenskan-/elitserien att lyfta på ögonlocken. Men i Växjö Lakers platsar han inte. Meningsskiljaktigheter sägs det. Sportchefen, my way or the highway. Kempe bort. Bedrövligt. Att studera motståndarna på video innan match borde ju självfallet vara kotym - lika självklart borde det vara för sportchefen att studera (dyra) nyförvärv på video. Bara en tanke.

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Åryd Lakej » lör mar 10, 2007 2:50 pm

Ja typ en Lillis som tränare hade smakat mumma i mina ögon :D
Användarvisningsbild
Åryd Lakej
Forumdemon

Inläggav Stoffe » lör mar 10, 2007 2:51 pm

c70t5 skrev:Enligt Daniel Svensson (Blogg) så kan vi glömma något etablerat tränarnamn. Det blir väl någon billig budgetlösning - en "hungrig" tränare som lyckats bra i gärsgårdsserien. Jag hoppas verkligen att Daniel Svensson har fel. Som innan sagts så gäller det för Växjö Lakers att ta ett steg framåt istället för två steg bakåt i den sportsliga utvecklingen. Ett relativt respekterat tränarnamn i en förening är ett grymt bra raggningsobjekt för bra spelare. Jan Karlsson - who?

Kempe och hans sjuttiotalsmetoder verkar ha fått topplag i allsvenskan-/elitserien att lyfta på ögonlocken. Men i Växjö Lakers platsar han inte. Meningsskiljaktigheter sägs det. Sportchefen, my way or the highway. Kempe bort. Bedrövligt. Att studera motståndarna på video innan match borde ju självfallet vara kotym - lika självklart borde det vara för sportchefen att studera (dyra) nyförvärv på video. Bara en tanke.

/T5!!

Daniel Svensson som är en stor VLH hatare skulle jag aldrig ens få för mig att läsa hans blogg! Han anser att Troja skulle vara ett topplag i AS redan iår. Och dom klarar inte ens av PlayOff för KVAL till allsvenskan. Han om ngn gunggar väl händerna när det här om Kempe och allt kom upp till ytan :evil:
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav Klonis » lör mar 10, 2007 3:10 pm

Jag tycker D.S blogg är underhållande och bra läsning och att han skulle hata lakers har jag svårt att tro
Hockeybussen till Malmö 28 oktober mindre än 90 platser kvar
Användarvisningsbild
Klonis
Ordförande Lakers Lakejer

Inläggav calle73 » lör mar 10, 2007 3:11 pm

Daniels blogg är ju en av de bästa på nätet!! :D
91:an Hjalmarsson
Användarvisningsbild
calle73
Forumdemon

Inläggav C70T5 » lör mar 10, 2007 3:16 pm

Stoffe skrev:...Daniel Svensson som är en stor VLH hatare skulle jag aldrig ens få för mig att läsa hans blogg...

Vilket skitsnack, snudd på ordbajseri. Sport-Danne är ju guds gåva till SMP i Växjö. Hans spekulationer och bloggande är det ju för fan världsklass på. VLH hatare? :lol:

/T5!!
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season