Färg på tröjan

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Färg på tröjan

Inläggav Primeau » mån apr 02, 2007 3:39 pm

Länge länge hade Buffalo Sabres en blå tröja med gul dekor; en buffel och två korslagda sablar. För några säsonger sedan gjorde marknadsavdelningen ett lappkast och tog fram en helt ny dräkt i färgerna rött, vitt och svart med motiveringen: "en undersökning har visat att det är dessa tre färger som säljer bäst, kombinationen blått och gult funkar helt enkelt inte tillsammans". Och mycket riktigt: på bara en säsong ökade försäljning av supporterprylar; tröjar, kepsar,sweatshirts etc. lavinartat! Vi pratar mångmiljonbelopp! Och så har det fortsatt sedan den dagen.
Nu har Buffalos marknadsavdelning tänkt ytterligare, och ånyo tagit fram en ny tröja. Vilka färger?
Kolla in: http://www.sabres.com/
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav BJ-GSU » mån apr 02, 2007 6:57 pm

Mår fysiskt illa när jag läser det du skriver. Byta tröjfärg för att "det säljer bättre". Hahaha, ja, jag vet inte om man ska skratta eller gråta men jag väljer det förstnämnda. Det som är skrämmande är att svensk hockey inte är många år efter i utvecklingen...
Småland- been there, done that.
Användarvisningsbild
BJ-GSU
Forumamatör

Inläggav Loseddos » mån apr 02, 2007 7:43 pm

Cash is king... även i hockey. Så är det bara!
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist

Inläggav Linkankopia » mån apr 02, 2007 10:33 pm

Man byter inte tröjfärg i Sverige för att det ger mer pengar enligt stats från Nordamerika.....

I Sverige behåller man hjärtat och inte pengarna...Om man inte heter MIF Redhawks förstås.... :P
www.sodertaljesk.se | SSK, överallt - alltid !

2012 - Jag och Maddis gifte oss & våran dotter Willow föddes (28/9)
Användarvisningsbild
Linkankopia
Forumproffs

Inläggav buck » mån apr 02, 2007 10:40 pm

Linkankopia skrev:Man byter inte tröjfärg i Sverige för att det ger mer pengar enligt stats från Nordamerika.....

Säg det till laget som spelade i spy-lila långkalsonger i herrejössesmassa år!!! :)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav Linkankopia » mån apr 02, 2007 10:53 pm

buck skrev:
Linkankopia skrev:Man byter inte tröjfärg i Sverige för att det ger mer pengar enligt stats från Nordamerika.....

Säg det till laget som spelade i spy-lila långkalsonger i herrejössesmassa år!!! :)

Jag menar till 99%...Sen finns det lag som MIF och FBK som säljer sej såklart....
www.sodertaljesk.se | SSK, överallt - alltid !

2012 - Jag och Maddis gifte oss & våran dotter Willow föddes (28/9)
Användarvisningsbild
Linkankopia
Forumproffs

Inläggav Lobo » mån apr 02, 2007 10:54 pm

Vissa klubbar gäller väll främst bandy så är tröjan så fylld av reklam så att bakgrundsfärgen knappt synes.
- In hoc signo vinces -
Bild
Användarvisningsbild
Lobo
Forumterrorist

Inläggav NEDOMANSKY » tis apr 03, 2007 2:28 am

Självklart ska det vara färg på Tröjan, dock utan reklam :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Flanders » tis apr 03, 2007 11:46 am

Tror iofs inte att FBK-supportrar gråter sig till sömns över klubbfärgsbytena, med tanke på de resultat som de kunnat visa upp senaste decenniet. Cash is (tyvärr) king.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav BJ-GSU » tis apr 03, 2007 12:58 pm

Visst är pengar viktigt, men det finns en sak som är viktigare än pengar: publiken. Ingen publik-inga pengar. Varje lag har sin egna supporterkultur och alla har sin gräns för vad man accepterar. I Karlstad finns inte den läktarkulturen som har kunnat sätta emot när gubbarna på kontoret förändrat klubben totalt. Jag tror att Färjestad är en av få klubbar i Sverige som skulle kunna komma undan med en sådan grej eftersom den läktarkultur jag förespråkar* inte funnits där. Försök få en Stockholmsklubb, eller vilken fotbollsklubb som helst att byta färger. Det som är synd är att ishockeyn sålt sin själ och medan fotbollen drar in pengar på andra sätt så säljer hockeyklubbarna hela klubben och allt den står för, för tillräckligt mycket pengar. Jag kanske är naiv och lever i en drömvärld, men i mina ögon är det inte okej att sälja sina klubbfärger, herregud jag tycker det är fruktansvärt illa att alla lag spelar i hallar med företagsnamn. Kanske är därför jag är supporter, jag behöver inte få budgeten att gå ihop. Men ibland önskar man att dom som satt på sina höga stolar på kontoren var lite mer supportrar och lite mindre ekonomer, för jag tror at det skulle löna sig i längden.

* Med min läktarkultur menar jag att det är supportrarna/medlemmarna som ÄR föreningen. Alla som plockar ut lön ur föreningen är supportrarnas/medlemmarnas anställda och allt denne gör mot klubben ska personen kunna stå för genetemot supportrarna/medlemmarna. Detta gäller kanslipersonal och spelare i föreningen. Personal och spelare byts ut, men själen i föreningen lever vidare i dess supportrar och medlemmar. Därför FÅR inte ett par personer äventyra denna själ genom att stirra sig blint på sedelbuntar för då är risken att man skjuter sig i foten och står där 10 år senare utan publik och utan pengar.
Småland- been there, done that.
Användarvisningsbild
BJ-GSU
Forumamatör

Inläggav Kanonkalle » tis apr 03, 2007 1:32 pm

Linkankopia vi ska väl inte säga så mycket vi bytte ju faktiskt färg på tröjorna för några års sen visst det var gamla anrika ställ som vi bytte till men visst är det ett par fler lag som byter tröjor
Användarvisningsbild
Kanonkalle
Forumamatör

Inläggav Linkan » ons apr 04, 2007 8:21 pm

Säg det till laget som spelade i spy-lila långkalsonger i herrejössesmassa år!!! :)[/quote]

För er som inte verkar ha nån koll så är FBKs klubbfärger inte lila och gick tillbaka till gamla färger (kanske inte de svarta tröjorna) för att Löfbergslila inte bara skulle förknippas med FBK. 8)
Lakers o Fbk i hjärtat.
Bild
Användarvisningsbild
Linkan
Forumentusiast

Inläggav markussonfan#1 » sön apr 15, 2007 9:28 pm

men för att gå tillbaka till ämnet så tkr jag buffalos tröjor ee sketsnygga, men fansen tyckte inte det så nu när dom gick slutspel så lovade dom fansen att ha dom jättegamla tröjorna...
Daniel Brieres sons fråga när briere kom med i allstar laget:kmr du få spela med sidney crosby XD
Användarvisningsbild
markussonfan#1
Forumamatör

Återgå till Off-Topic