Vad utmärker en bra PP-back? Och vad utmärker en bra SH-back.
PP-back
1. Bra speluppfattning. Följa uppgjorda taktiska lösningar, samtidigt som han måste kunna hitta bra passningar i trängda lägen. Veta när han skall stöta framåt.
2. Bra skott. Jag tillhör de som anser att man skall söka skott från back i PP. Och nej, det är inte lika bra att flippa in pucken. Fattar inte varför det sägs ibland. Tyvärr är det få spelare i AS som kan skjuta bra
direkt på pass.
3. Försvara offensiva blå. En skill som är grovt underskattat. Förlänger tiden i anfallszon och skapar ofta öppningar. Tröttar ut motståndarnas SH, vilket leder till enkla misstag.
SH-back
1. Tålamod. I SH kan inte det övergripande målat vara att hindra avslut, spelet skall handla om att få motståndarna till att ta dåliga sådana. Modernt SH-spel på väldigt hög nivå handlar i och för sig om tok-press på puckhållaren, men då måste man ha materialet. På vår nivå handlar det istället om att kunna värdera situationen. Box eller press? Inte någon mellanvariant.
2. Bra framför egen kasse. Den viktigaste enskilda egenskapen hos en SH-back. Innan den striktare tolkningen av reglerna krävdes mindre skill och mer elakhet, nu är det tvärtom. Viktigaste av allt är att ge målvakten fri sikt, i andra hand att låsa motståndaren som befinner sig i området, och till sist det att rensa bort pucken om den kommer dit. Varför jag har det som sista är att målvakten givetvis också deltar och har ett ansvar.
3. Försvara egen blå. Det bästa är givetvis om pucken aldrig befinner sig i egen zon under SH. Bäst chans att hindra det är vid egen blå. Här sjunker backarna ofta för tidigt vilket gör att motståndarna enkelt kan ta sig in i zon med pucken under kontroll.
Dra igång klockan nu så jag slipper skriva dryginlägg om ingenting!