Backarna 07/08

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Backarna 07/08

Inläggav Varanen » tor apr 12, 2007 12:23 pm

Ett vanligat synsätt under Silly är att lista en kategori av spelare i rangordning. Därefter letar man spelare till den platsen som saknas. Detta för att budgetmedlen är begränsade. En tredje back i Lakers kanske skulle vara första back i Sundsvall men 6:e back i Leksand, beroende på skillnaderna i pengar. Jag listar nedan min uppfattning. Lakers kanske gör en annan bedömning.

1. (Paukkunen) ->
2. Heino
3. (Ström) ->
4. Holmqvist
5. Persson
6. Augustin
7. (Eriksson) -> Eriksson
8. Rantatalo-Thomas

Frågan är om Chief Evertsson letar efter en 1:a och 3:e back, eller om Ström bara ska ses som Bärnas ersättare vilket ju gör att positionen sjunker på den backplatsen. Det kan också ske intern rörlighet. Exempelvis kan Holmqvist lyftas uppåt. De två sista platserna tycker jag är givna vilket gör att jag är mäkta förvånad över kontraktserbjudandet till Eriksson. Kan vi inte ha en yngre förmåga som 7:e back?

Paukkunen värvades som en kille som kunde spela mycket och i varje situation. Vi har hört Evertsson nämna det vid flera tillfällen hur viktigt det är att ha tillgång till spelare som kan ta ansvar i slutet på matcher när det står och väger. Markku klarade inte av rollen, och jag hoppas innerligt att VLH är på jakt efter en förste back.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » tor apr 12, 2007 12:44 pm

1: Holmkvist
2: Lewenström
3: Blomman
4: Persson
5: Augustin
6: Heino
7: Ekbom
8: Rantatalo

1:a Backar KOSTAR FLIS!!!!
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Varanen » tor apr 12, 2007 12:51 pm

Hehe...jo det gör de. Men som sagt det är ju relativt. Att Heino skulle ses som 6:e back av VLH finns inte ens i fantasin. Din backuppsättning är ju, för att vara snäll, kostandseffektiv (utom Heino då förstås som skulle bli seriens dyraste 6:e back). Jag anser inte den hålla kvalserie-standard.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tor apr 12, 2007 3:35 pm

eriksson tror jag blir kvar,han gjorde inte nog for att bli varvad varken uppat eller nerat utan basta for honom vore att vara kvar.

mao tva backar kvar att varvas,varav en borde halla hog klass som tankt ersattare till paukunnen.

backbesattningen kanns bra sahar langt.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » tor apr 12, 2007 11:19 pm

Man tackar för berömmet för kostnadseffektivitet :oops: .

Jag siktar inte på Kvalserien, utan 5:e plats med 3:e Play-Off matchen hemma som skulle generera lite kulor Extra samtidigt som MÖJLIGHETEN till Kvalserien finns, där Lakers skulle lära Massor för framtiden.

Heino vet Jag inte rankas 6:a av Lakers, men av MIG för sina brister i Defensiven.

Tror att Min Backbestyckning har stora möjligheter att växa ytterligare Holmkvist/Persson/Augustin, Lewenström har varit mycket bra defensivt i ett klent Nybro, sen tror Jag att Rantatalo kommer att överraska många :wink:

Något som dessutom påverkar Backspelet enormt är Målvakten och där har Vi Fauntoumen 8)
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Loseddos » fre apr 13, 2007 8:32 am

Heino är ju en offensiv back så han FÅR ha brister defensivt. Det som han föll på föregående säsong är väl att han inte funkade så bra offensivt heller. 8)
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist

Inläggav NEDOMANSKY » fre apr 13, 2007 11:22 am

På Allsvensk nivå finns inte utrymme för Backar som inte klarar av att städa upp i egen Zon, Lagen är för bra och straffar ett Lag direkt med Backar som som tror att det räcker med att Backkollegan tar ansvar i EGEN zon.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Loseddos » fre apr 13, 2007 10:05 pm

Mjao... men just den biten blev väl Aki faktiskt bättre på under seriens gång... det tyckte då i alla fall jag.
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist

Inläggav Varanen » sön apr 29, 2007 5:36 pm

Vad utmärker en bra PP-back? Och vad utmärker en bra SH-back.

PP-back

1. Bra speluppfattning. Följa uppgjorda taktiska lösningar, samtidigt som han måste kunna hitta bra passningar i trängda lägen. Veta när han skall stöta framåt.

2. Bra skott. Jag tillhör de som anser att man skall söka skott från back i PP. Och nej, det är inte lika bra att flippa in pucken. Fattar inte varför det sägs ibland. Tyvärr är det få spelare i AS som kan skjuta bra direkt på pass.

3. Försvara offensiva blå. En skill som är grovt underskattat. Förlänger tiden i anfallszon och skapar ofta öppningar. Tröttar ut motståndarnas SH, vilket leder till enkla misstag.

SH-back

1. Tålamod. I SH kan inte det övergripande målat vara att hindra avslut, spelet skall handla om att få motståndarna till att ta dåliga sådana. Modernt SH-spel på väldigt hög nivå handlar i och för sig om tok-press på puckhållaren, men då måste man ha materialet. På vår nivå handlar det istället om att kunna värdera situationen. Box eller press? Inte någon mellanvariant.

2. Bra framför egen kasse. Den viktigaste enskilda egenskapen hos en SH-back. Innan den striktare tolkningen av reglerna krävdes mindre skill och mer elakhet, nu är det tvärtom. Viktigaste av allt är att ge målvakten fri sikt, i andra hand att låsa motståndaren som befinner sig i området, och till sist det att rensa bort pucken om den kommer dit. Varför jag har det som sista är att målvakten givetvis också deltar och har ett ansvar.

3. Försvara egen blå. Det bästa är givetvis om pucken aldrig befinner sig i egen zon under SH. Bäst chans att hindra det är vid egen blå. Här sjunker backarna ofta för tidigt vilket gör att motståndarna enkelt kan ta sig in i zon med pucken under kontroll.

Dra igång klockan nu så jag slipper skriva dryginlägg om ingenting! :lol:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » sön apr 29, 2007 5:59 pm

En Kristian Kudroc hade suttit som en fläskläpp. En polis som har sin zon som sitt tempel. No one crosses this line! Tyvärr så var SSK på hugget och nöp honom. Spelarna som kommer att presenteras härnäst måst vara kvalitetesspelare. Sean Curry sägs ju också vara ute ur Evertssons kortlek. Men vart är ässet? Intressant och förväntansfullt är ledordet. En elitseriemeriterad back i kombination med en Granitspelare från Amerikat - lägg därtill en FanTuomo mellan stolparna. Mumma. Den offensiva delen däremot ser, för tillfället, riktigt vansklig ut.

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » sön apr 29, 2007 11:18 pm

Kudroc..hahaha! Hade glömt den snubben, 105 kg granitklumpahelvete :lol:
Riktigt SÅ bra blir det nog inte, denna gången: Varanens SH-profil stämmer bättre in...
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » mån apr 30, 2007 9:38 am

Enligt SMP står det nu klart att Eriksson lämnar. http://www.smp.se/article/809895_102-0-0-0
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » mån apr 30, 2007 11:40 am

ingen superskräll och de flesta verkar tycka det är okej,hoppas ersättaren blir en PP- alt BP-back nudå:)

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » mån apr 30, 2007 12:46 pm

Förstår inte varför han öht fick kontraktsförslag från Lakers. Känns enbart bra detta.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån apr 30, 2007 12:53 pm

Jo, det känns i och för sig rätt, men man måste börja tänka på kontinuitet, stabilitet och grund att bygga på någon gång.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » mån apr 30, 2007 1:00 pm

Ja men det kan vi inte skylla Lakers på i detta fallet när det gäller Eriksson. Där har man erbjudit kontrakt men som han själv valt att tacka nej till.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån apr 30, 2007 2:26 pm

Jo, jag vet Per, men det är en allmän känsla som jag och fler har. Man måste skapa den stomme som varje lag behöver för att utvecklas. Ingen lätt uppgift, men ett nödvändigt ont för att hålla i längden.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » mån apr 30, 2007 2:36 pm

Absolut, men tyvärr får vi vänta en säsong ytterligare innan vi har chans att behålla fler spelaren inför den nästkommande säsongen.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Flanders » mån apr 30, 2007 2:46 pm

Lakers stomme (som det ser ut idag):

Markusson, Romö, Thelin (vare sig man vill eller inte, supporterskaran är ju som sagt delad), Augustin, Persson, Aki.

Eriksson hade i detta fallet fått räknas i gruppen snart del av kärntruppen, där vi också kan räkna med:

Rosén, Weinstock, Hjalmarsson, Holmqvist. (Jag väljer att inte räkna med Karjalainen, även om det inte är omöjligt att han rotar sig här och stannar i fem-tio år).

Vi har alltså behållit tio spelare som är eller nästan är del i Lakers stomme, även om fem av dessa bara har ett år under bältet.

Utöver dessa hade jag velat att Lakers hade lyckats behålla framför allt Jarno, Saviano, Mäster och Bois (eventuellt Torsten), men det är inte Lakers fel att dessa lämnat, så vitt jag vet iallafall.
hockey spelas på is, inte konstigt om spelare blir kalla ibland

(Vart tog Gretzky vägen?)
Användarvisningsbild
Flanders
Forumdemon

Inläggav loffe » mån apr 30, 2007 3:16 pm

Per Carlsson skrev:Förstår inte varför han öht fick kontraktsförslag från Lakers. Känns enbart bra detta.

Det förstår jag, han spelade ju i TAIF. :wink:
Användarvisningsbild
loffe
Forumamatör

Inläggav Malul » mån apr 30, 2007 3:20 pm

tvärtom,det skulle ju enligt tradition inte bli något om man kontrakterade därifrån:)

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav #54 » tis maj 01, 2007 11:30 am

4 spelare, bara ett år.
#54 who, nobody know?
Var ska man gå nu då?
Användarvisningsbild
Forumproffs

Inläggav Svartvadet » tis maj 01, 2007 12:37 pm

Ross Lupaschuk hade ju varit värsta drömmen! En mkt hård kille som även gör mkt points.... men det är ju som vi alla vet lite väl högt siktat! :lol:
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakerdome » tis maj 01, 2007 5:07 pm

Eller varför inte Jonas Liwing?

DIF vill inte ha kvar honom längre och har sagt att det är aktuellt med en utlåning.
Användarvisningsbild
Lakerdome
Forumdemon

Inläggav dolitle » tis maj 01, 2007 5:24 pm

Liwing skulle sitta som en fläskläpp.

En riktigt bra back i pp och som inte tar mkt onödiga utvisningar.
Håller inte riktigt ES-klass men är väldigt bra i HA.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav Coffe #800 » tis maj 01, 2007 5:32 pm

har en liten kännsla av att det kan bli denna backen http://www.eliteprospects.com/player.php?player=291

Per Helmersson
" Jävla Moped" :D
" Det Är Tajt " ;)
Användarvisningsbild
Coffe #800
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Malul » tis maj 01, 2007 5:44 pm

ja han skulle passa perfekt! :ok:

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tis maj 01, 2007 5:48 pm

Det skulle Lupaschuk, Liwing & Kudroc också passa :D
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Per Carlsson » ons maj 02, 2007 9:37 am

Backbesättningen ser riktigt stabil ut! Hoppas dom lever upp till detta!
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » ons maj 02, 2007 9:52 am

OCH:
det skall möjligen in ytterligare ett riktigt äss ibland dessa backar :clap:
En intervju med Evertsson hade varit på sin plats, vore kul att höra hur man tänker angående dom sista värvningarna.....

Drop the Bombs!
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Kjellsson » ons maj 02, 2007 9:56 am

Primeau skrev:En intervju med Evertsson hade varit på sin plats, vore kul att höra hur man tänker angående dom sista värvningarna

Öhhh... http://www.vaxjolakers.se/p5354/p5354_swe.php?article=4299
Användarvisningsbild
Kjellsson
Forumproffs

Inläggav Primeau » ons maj 02, 2007 10:14 am

Se där ja!! :lol: :lol: :lol:
Hahaha, lyckades missa detta i morse! Det blir väl så när man går upp kl.05.00 för att se en klocka sluta ticka :wink:
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tor maj 03, 2007 11:02 pm

Helmersson är en kanonvärvning! Det lät nästan på Chiefen som om det var den sista etablerade värvningen på backsidan. De tre paren just nu borde väl vara:

Holmqvist - Persson

Ser ingen anledning till att ändra här. Holmqvist puckförande.

Heino - Helmersson

Med förutsättning att Helmersson inte är lovad någon semi-forwardsroll. Vågar han vara defensiv blir det hur bra som helst. Helmersson säkrande.

Andersson - Augustin

Gäry i den säkrande rollen. Ett intressant backpar.

Alla tre paren bör ha rollfördelningen redan klar. Som joker har vi Beachhouse. Med tanke på det spel han skall spela (enklast möjliga) kan han gå in överallt. Kanske till och med tillsammans med Heino. Framöver skall han ha den puckförande rollen, men det ligger i framtiden.

Känns faktiskt inte helt fel trots att det antagligen inte tillkommer någon "topp 3"-back. Jag är osäker på hur Andersson faktiskt spelar, utan går helt på vad jag läst mig till.

Bra att vi kan behålla succé-paret från i fjol med Holmqvist - Persson intakt. Gäry och Heino var inte helt lyckade, mest beroende på Heino. Nu vill jag splitta de två för att få ut mer av Aki, samtidigt som Gäry får ta defensivt ansvar med Andersson. Min idé här är även att Andersson riskerar att lägga över för mycket på Helmersson ifall de två spelar, och det vet vi ju inte finns någon risk för med Heino. :lol:

Till sist skickar jag med mitt tjat om RR som center i andra. Lägg resurserna på ûber-backen eller ninja-snipern istället.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Manglaren » tor maj 03, 2007 11:21 pm

Håller med dig Varanen i väldigt många avseende bortsett från att du underskattar Helmerssons spel med puck(ja vet att ja tjatar om detta men ja e helt lyrisk över denna värvning)

Rosen som andre center helt rätt med Weinstock och Magnusson som vingar.

Thoresen in jämte Romö å Markusson

Två toppklass spelare(som ja räknar med kommer att hämtas in) som kan spela på kanterna om Ström.

å sen blir det Carlsson, Hjalmarsson och Thelin kvar kanske inte optimalt men så känns det just nu
Användarvisningsbild
Manglaren
Forumamatör

Inläggav NEDOMANSKY » mån maj 07, 2007 11:02 pm

Ser redan bättre ut än förra året.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Nästa

Återgå till Silly Season