De allsvenska konkurrenterna börjar också bli färdiga på den här positionen (Borås, IKO och och Sundsvall har en gubbe var kvar). Klart namnkunnigast i år blir MIFs
Jani Hurme. Ännu en TPS-fostrad keeper i AS. Med NHL-rutin dessutom. TPS är i ekonomisk knipa och passade på att lasta av lite på lönekostnaden. Skall bli intressant att se vad han kan göra på vår nivå.
Vi slipper möta de två målvakterna med bäst statistik i AS förra säsongen i och med att SSK gick upp. Enroth och Lindqvist delade på sysslan och de knep både första och andra platsen.
RBK tappade en riktigt tung pjäs då Andreas Andersson gick till HV. Trean borta också med andra ord.
Christopher Nihlstorp skrämmer inte slag på mig även om han hade den bästa statistiken på sina 7 matcher (95,7%). AIK behåller däremot
Jimmy Danielsson som mäktade med finfina 92,7%.
Jobbigt att Löven har kvar sina båda keepers i
Tobias Lundström, 91,4% och
Thomas Sehlstedt, 91,9%, Över 91% oavsett vem som står...
Leksands målvakter kan jag inte riktigt bedöma. Intressant i alla fall att de inte verkat gå bara på namnet.
Mike Ayers säger mig ingenting.
Eddie Läck är ett framtidsnamn.
En sak är fullständigt glasklar:
Tuomo Karjalainen måste spela på nivån han höll under andra halvan av förra säsongen om det skall bli kvalspel. Han har mycket hockey i sig. Gott att han lyckades plocka fram det.