AIK -Lakers 16/10 19:00

Här diskuterar kring Växjö Lakers kommande och spelade matcher. En tråd för varje match.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

AIK -Lakers 16/10 19:00

Inläggav Piggelin » lör okt 13, 2007 12:43 pm

Ja, vad tror ni om den matchen?
Jag befarar att Gnaget är fruktansvärt taggade efter att ha torskat i två Stockhomsderbyn mot "bottenlagen" Bajen och Huddinge.
"Kör över råttorna". :wink:
Senast redigerad av Piggelin lör okt 13, 2007 5:12 pm, redigerad totalt 1 gång.
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakersfan_03 » lör okt 13, 2007 1:08 pm

Den här matchen blir tuff men om lakers på samma sätt som mot Nybro kämpar i varje kamp och spelar så enkelt som man gjorde så ska det räcka för 3 pinnar även mot gnaget. En vinst mot aik är ett måste om vi ska komma in rätt till matchen mot Leksand på fredag.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » lör okt 13, 2007 4:16 pm

Svår bortamatch som man har god chans att vinna om man spelar som man visat att man kan. Har goda förhoppningar.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Lalin » sön okt 14, 2007 8:38 am

Lägg ut lita råttgift i mittzon så är det färdigt :D
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Fredrik R » sön okt 14, 2007 1:40 pm

Jag har också goda förhoppningar om vinst, AIK har börjat sämre än förväntat iår och lär få det riktigt tufft på tisdag, förutsatt att Lakers håller samma goda klass på spelet som mot Nybban. :)
Användarvisningsbild
Fredrik R
c/o LL´s Forum

Inläggav ZAP » sön okt 14, 2007 7:26 pm

Får nog se upp på Hovet på tisdag, AIK tog två pinnar i Västerås idag. :?
Användarvisningsbild
ZAP
Forumamatör

Inläggav friberg » sön okt 14, 2007 9:30 pm

jepp det blir tufft även denna match alla kan slå alla
friberg
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » mån okt 15, 2007 12:48 pm

Jag tror tyvärr det blir vinst för AIK. Serien är redan som ett getingbo, känns som att små detaljer avgör om det blir flipp eller flopp från en kväll till en annan. Att AIK vann över VIK på övertid igår lär ge 08:orna rejält med bränsle imorgon. Kan Lakers grisa nåt alldeles kopiöst kan det gå vägen, AIK kommer antagligen sätta full fart framåt (som alltid) så det gäller att vi räknar rätt hemåt och ser till att sätta kontringarna som uppstår. Spelar vi som mot Sundsvall blir det tvåsiffrigt för gnagarna :oops:
Markusson lär vara borta även denna matchen, jag har vissa förhoppningar om att det är dax för entré på riktigt för "Laurionov". Han är ju en liten detalj som kan gynna Lakers imorgon.
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Vackraste klubbmärket » mån okt 15, 2007 11:50 pm

Spelar vi som mot Bofors el. Björklöven så vinner vi men spelar vi som mot Hammarby el. Huddinge så torskar vi.

När vi spelar som bäst så håller vårt anfallsspel ES-klass och när vi spelar som sämst så ser det ut som Div-1 spel. Makalösa toppar och dalar. Just nu funkar inte spelet som det ska men segern mot VIK kan vara den injektionen som laget behöver för att hitta tillbaka till sitt snabba tekniska klapp-klapp spel. Å andra sidan som mot Hammarby/Huddinge så kan spelet se ut som om att laget konkurrerar om en plats till paralympics-spelen...
Användarvisningsbild
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Inläggav Komodoödlan » tis okt 16, 2007 12:17 am

Man brukar väl förlora matcher för att man gör fler individuella misstag än motståndarna, men även pga tillfälligheter, puckar studsar fel, målvakten agerar "vägg", har oflyt i skyttet, dåligt boxplay, dåligt PP osv. Det är bara några faktorer som spelar roll.

Man behöver även ha lite tur också om man ska spela 3-3 mot ett lag som Malmö.

Nog tycker jag att även Lakers i sina bästa stunder kan komma upp i ES-klass, för så stor skillnad är det inte på spelare och som lag i Lakers resp. AIK. Spelet mot Nybro hade väl stundtals kunnat skaka vilket elitserielag som helst.

Hur bra var VIK mot AIK då? Kom de upp i normal klass? Skillnad för seger eller förlust för VIK anser jag ligger i om deras förstakedja med Juhlin kommer upp i normal nivå. Annars känns det som att laget är sårbart mot vilket HA lag som helst.

Vackraste klubbmärket, räkna inte bort Lakers!
Komodoödlan

Inläggav Vackraste klubbmärket » tis okt 16, 2007 1:18 am

Vore ju dumt att räkna bort Lakers om man torskat mot lag som Huddinge och Bajen. Såg matchen mot VIK och varken AIK eller VIK kom upp i sin bästa spelförmåga. Matchen kändes lika intressant som att kolla på en tvättmaskin. AIK vann för att man lyckades släppa in ett mål mindre. Så enkelt kan man summera den matchen. J20-målvakten från förra säsongen debuterade och han var riktigt bra. Snabb i sidled! Han spås en lysande framtid och sägs vara mer talangfull än Wesslau som lirade i AIK ett par säsonger sedan.

AIK:s anfallsspel är utan att försköna lagets kvalitéer djävligt bra när spelarna kommer upp i sin högre prestationsförmåga. Just nu funkar inte spelet alls men man fullkomligt lekte med Löven och Bofors trots att man vann med "knappa" 6:2 och 6:4. Jag tvivlar inte en sekund på att Lakers kan prestera bra hockey emmellanåt men för att jag ska tro på att de kan komma upp i närheten av samma standard som Gnaget kan så måste jag först se det med egna ögon. Jag tror inte att ni fattar eller är i närheten av att fatta vilket makalöst speltempo och passningsspel AIK kan prestera när man spelar på topp. Det ser helt fördjävligt sjukt bra ut vid dessa tillfällen..inte sådär lagom gulligt högt-allsvenskt-tempo-bra-ut som kan ställa till det för bättre lag.

Näväl nu gäller det för våra spelare att börja visa vad de kan igen...5 matchers kass spel kan inte fortsätta länge till...annars blir det tränarbyte ganska snart skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Inläggav Bananen » tis okt 16, 2007 7:33 am

Hej

Har tippat på Växjö ikväll. Så då får vi hoppas på vinst.
Bananen
Forumamatör

Inläggav Niles » tis okt 16, 2007 8:21 am

ES-laget aik :)
Huvva, då får vi slå ur underläge. Borde passa oss bra.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tis okt 16, 2007 8:42 am

Vackraste klubbmärket skrev:Jag tror inte att ni fattar eller är i närheten av att fatta vilket makalöst speltempo och passningsspel AIK kan prestera när man spelar på topp.

Kanske rent av världens bästa klubblag? :lol:
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » tis okt 16, 2007 9:07 am

Nu tycker jag nog att det har fått lite väl höga proportioner här..
Även om AIK eller Lakers skulle dominera mot ett lag i HA så betyder inte det direkt att man skulle vara jämspelta med elitserielagen.
Hur skulle AIK klara sig i ES??? Exempelvis Lakers hade MINST behövt spela som i Malmö varje gång om man skulle komma i närheten av att åtminstone kunna skaka nyuppflyttade Södertälje. Ni kom väl ihåg hur utspelade vi blev av Södertälje förra säsongen trots att de var ett HA-lag. Det skiljer en hel del i tempo och individuell skicklighet mellan HA och ES.

Det här är vad jag tror:
För det första, tror jag att AIK är ett alltför kortväxt lag för att kunna matcha ES-lagen. Sedan skulle ni behöva en Beck i sin allra bästa form. Så länge Beck är anonym o målprotokollet som han varit nu ett par matcher så tror jag inte AIK skulle ha så mycket att hämta mot ES-lagen.
Komodoödlan

Inläggav LasseMaja » tis okt 16, 2007 10:39 am

Du Ödlan, du svänger mycket i dina inlägg!! :lol: I det ena håller Lakers ES klass för att i nästa inte göra det.

Kan hjälpa dig lite där, Lakers håller INTE ES klass!! :lol: Lika lite ES klass som Taif håller Allsvensk klass är väl bäst att tillägga. :D
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav Primeau » tis okt 16, 2007 10:49 am

Komodoödlan skrev:Sedan skulle ni behöva en Beck i sin allra bästa form. Så länge Beck är anonym o målprotokollet som han varit nu ett par matcher så tror jag inte AIK skulle ha så mycket att hämta

Anonym? 11 poäng på 9 matcher ju!! Fimpen har gjort mindre, han syns rätt bra (trots sin storlek ha ha) även i de matcher han inte hamnar i målprotokollet :!:
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tis okt 16, 2007 11:20 am

Beck annonym???
ha ha ha..grattis Ödlan. Du har precis vunnit Nobel pris i idioti...
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Vackraste klubbmärket » tis okt 16, 2007 11:58 am

Primeau skrev:
Vackraste klubbmärket skrev:Jag tror inte att ni fattar eller är i närheten av att fatta vilket makalöst speltempo och passningsspel AIK kan prestera när man spelar på topp.

Kanske rent av världens bästa klubblag? :lol:

Ni kanske tycker det efter matchen ikväll? Själv nöjer jag mig med en knapp seger och halvbra spel. Visst vore det kul om mitt lag vann i princip varje match i serien som typ Rögle förra säsongen men det hade de ju ingen konkret nytta av i KS...Bättre att komma iform lagom till KS fast det är ju klart...det gäller att ta en plats först.

//Ödlan

Har aldrig hävdat att vi skulle kunna stå oss i ES. Däremot så hävdar jag att vi i början av serien förfogade över ett anfallsspel som jag knappast tror du någonsin har sett ett hockeyallsvenskt lag prestera. Framför allt inte av ett lag som inte tippas sluta bland de 3-4 första.
Användarvisningsbild
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Inläggav Putte#24 » tis okt 16, 2007 12:05 pm

Sänder AIK webradio?
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tis okt 16, 2007 12:46 pm

Vackraste klubbmärket skrev:
Primeau skrev:
Vackraste klubbmärket skrev:Kanske rent av världens bästa klubblag? :lol:

Ni kanske tycker det efter matchen ikväll?

Jag såg Minnesota spela skjortan av Anaheim igår kväll, jag tvivlar på att AIK kommer upp i deras klass 8)
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Roggan » tis okt 16, 2007 12:54 pm

Putte/LL skrev:Sänder AIK webradio?

Enligt deras hemsida får det inte sändas live från någon match längre :cry:

Det blir till att följa Leksand ./. Västerås på TV4 sport och invänta "plingarna".
Användarvisningsbild
Roggan
Forumdemon

Inläggav Vackraste klubbmärket » tis okt 16, 2007 2:16 pm

Primeau skrev:
Vackraste klubbmärket skrev:
Primeau skrev:
Vackraste klubbmärket skrev:Kanske rent av världens bästa klubblag? :lol:

Ni kanske tycker det efter matchen ikväll?

Jag såg Minnesota spela skjortan av Anaheim igår kväll, jag tvivlar på att AIK kommer upp i deras klass 8)

ni kollar för mycket på amerikansk sport...jag menar "LAKERS"?
Användarvisningsbild
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Inläggav Svartvadet » tis okt 16, 2007 2:58 pm

Vackraste klubbmärket skrev:Vore ju dumt att räkna bort Lakers om man torskat mot lag som Huddinge och Bajen. Såg matchen mot VIK och varken AIK eller VIK kom upp i sin bästa spelförmåga. Matchen kändes lika intressant som att kolla på en tvättmaskin. AIK vann för att man lyckades släppa in ett mål mindre. Så enkelt kan man summera den matchen. J20-målvakten från förra säsongen debuterade och han var riktigt bra. Snabb i sidled! Han spås en lysande framtid och sägs vara mer talangfull än Wesslau som lirade i AIK ett par säsonger sedan.

AIK:s anfallsspel är utan att försköna lagets kvalitéer djävligt bra när spelarna kommer upp i sin högre prestationsförmåga. Just nu funkar inte spelet alls men man fullkomligt lekte med Löven och Bofors trots att man vann med "knappa" 6:2 och 6:4. Jag tvivlar inte en sekund på att Lakers kan prestera bra hockey emmellanåt men för att jag ska tro på att de kan komma upp i närheten av samma standard som Gnaget kan så måste jag först se det med egna ögon. Jag tror inte att ni fattar eller är i närheten av att fatta vilket makalöst speltempo och passningsspel AIK kan prestera när man spelar på topp. Det ser helt fördjävligt sjukt bra ut vid dessa tillfällen..inte sådär lagom gulligt högt-allsvenskt-tempo-bra-ut som kan ställa till det för bättre lag.

Näväl nu gäller det för våra spelare att börja visa vad de kan igen...5 matchers kass spel kan inte fortsätta länge till...annars blir det tränarbyte ganska snart skulle jag gissa.

Ska börja med att tala om för dig att Lakers "snitt spelare" håller högre klass än AIK:s. Att ens se dig skriva att Gnaget skulle hålla ES-klass med sitt bästa spel, men ändå åka på däng mot både Bajen och Huddinge är skrattretande! AIK är ett medelmåttigt lag i Allsvenskan, ni kommer inte att spela i Elitserien igen inom 10 år, och det kan jag lova! Att värva avdankade spelare som Gahn, som kan jämföras med Ström och påstå att eran första femma håller ES-tempo är ju otroligt roligt att se! Varken Leksand eller Malmö skulle klarat sig i ES i år! Och ni än mindre!

Är mycket tveksam till att ni håller bättre tempo än ett lag som slog Malmö förra året med 6-2 och ett Björklöven som var obesegrat på hemma plan!

En sista sak bara, när spelade ni playoff/kvalserien sist?
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Nille » tis okt 16, 2007 3:05 pm

Tror att de flesta lagen på den övre halvan av Allsvenskan kan prestera elitseriespel under korta ögonblick (eller åtmistone ser det ut så men betänk att motståndet inte är eliserieklass), men de korta ögonblicken räcker inte långt utan det är stabiliteten under större delen av matchen som oftast avgör och där är nog inget lag i närheten av elitserien.
Användarvisningsbild
Nille
Forumproffs

Inläggav Komodoödlan » tis okt 16, 2007 3:56 pm

Varför får jag känslan av att AIK är så otroligt kaxiga inför varje säsong? AIK har av någon underlig anledning även haussats upp till skyarna av experterna två säsonger i rad nu om att de ska tillhöra toppen i HA. Med Broberg som ny tränare förra säsongen var det tänkt att tillhöra topp 5. Broberg ansågs ju då som "världens" bästa tränare. Ja, hur gick det!? I år sas det samma sak, men inte har jag märkt att AIK är bättre nu än ifjol.
Dags att komma ner på jorden nu, AIK.
Senast redigerad av Komodoödlan tis okt 16, 2007 3:58 pm, redigerad totalt 1 gång.
Komodoödlan

Inläggav Komodoödlan » tis okt 16, 2007 3:57 pm

Nille skrev:Tror att de flesta lagen på den övre halvan av Allsvenskan kan prestera elitseriespel under korta ögonblick (eller åtmistone ser det ut så men betänk att motståndet inte är eliserieklass), men de korta ögonblicken räcker inte långt utan det är stabiliteten under större delen av matchen som oftast avgör och där är nog inget lag i närheten av elitserien.
Ett klokt inlägg!
Komodoödlan

Full av beundran

Inläggav nyman » tis okt 16, 2007 4:21 pm

Full av beundran för att du håller på dit lag i vått och tort.
ES-klass håller alla lag i HA "ibland".Precis som på Golfbanan, Slår man Hole in one är det ju värdsklass, man är glad för det slaget hela dan sen att man slog resten av bollarna i dammen de är ju skit samma.
Ett snyggt mål kan alla lag göra. :lol:
Jag hoppa det blir vinst för mitt lag, men om det är snyggt eller ej det skiter jag faktiskt i.
nyman
Forumamatör

Inläggav Lalin » tis okt 16, 2007 4:34 pm

Börjar bli nervös nu. Aik tippades top 3 av en tränare. Undrar om det inte var vår egen norrlänning. Så den här matchen blir svår. Ingen skam att förlora, men jävligt skön att vinna! :roll:
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Vackraste klubbmärket » tis okt 16, 2007 4:47 pm

Svartvadet skrev:
Ska börja med att tala om för dig att Lakers "snitt spelare" håller högre klass än AIK:s. Att ens se dig skriva att Gnaget skulle hålla ES-klass med sitt bästa spel, men ändå åka på däng mot både Bajen och Huddinge är skrattretande! AIK är ett medelmåttigt lag i Allsvenskan, ni kommer inte att spela i Elitserien igen inom 10 år, och det kan jag lova! Att värva avdankade spelare som Gahn, som kan jämföras med Ström och påstå att eran första femma håller ES-tempo är ju otroligt roligt att se! Varken Leksand eller Malmö skulle klarat sig i ES i år! Och ni än mindre!

Är mycket tveksam till att ni håller bättre tempo än ett lag som slog Malmö förra året med 6-2 och ett Björklöven som var obesegrat på hemma plan!

En sista sak bara, när spelade ni playoff/kvalserien sist?

Kan väl börja med att besvara din sista fråga till att börja med:

Fem säsonger sedan spelade vi KS. Sex säsonger sedan spelade vi i Elitserien. När lirade ni i Elitserien senast och har ni någon juniorverksamhet på elitnivå eller juniorverksamhet överhuvudtaget?

Vilket lag slog Malmö med 6:2 förra säsongen??? Har ingen aning. Vet att vi spelade 5 lika mot Lakers med ett väldigt svagt lag där 4målskytten blev petad inför denna säsong.

Vilka spelare i Lakers håller högre snittkvalitet än AIK:s bland forwards? Snarare skrattretande när man får läsa detta. Till att börja med så är det väl lite tidigt av dig att hävda att AIK är ett medelmåttigt lag som dessutom inte kommer att spela i ES inom 10 år? Det lyser igenom en slags urkorkad hardcoresupporterlogik i det uttalandet, speciellt eftersom du inte ens har sett laget spela på den nivån som jag har bevittnat vid två tillfällen hittills denna säsong. Gahn är ju "avdankad"...visst, men han lägger passningar och vinner tekningar som ni måste lägga ihop era bästa 3 spelare för att kunna tangera. Sedan att man kan jämföra Ström med Gahn (back med center) är ju fan i mig ett kvitto på att du inte riktigt har alla pommesfrittsen på tallriken!
Senast redigerad av Vackraste klubbmärket tis okt 16, 2007 4:56 pm, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Inläggav Varanen » tis okt 16, 2007 4:51 pm

Vackraste klubbmärket skrev:Sedan att man kan jämföra Ström med Gahn (back med center) är ju fan i mig ett kvitto på att du inte riktigt har alla pommesfrittsen på tallriken!

Hehe...allt kretsar inte runt AIK och klyftpoatatis är godast. Vi har en spelare som heter Peter Ström i truppen. Jag tror det är honom Svartvadet syftade på.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Vackraste klubbmärket » tis okt 16, 2007 4:54 pm

Jaha Peter Ström...jämför då hans poängstatistik/tekningsstats, antal elitseriematcher, landskamper, juniorlandskamper med Gahn´s. Vem fan är Peter Ström? Snubben som lirade i Frölunda för x antal år sedan? Kan väl inte vara "så" mycket yngre än Gahn isf.

Nu lägger jag ned min del i debatten. Bara att konstatera att man numera vet att det finns ett hockeylag i Sverige som heter "Lakers"....
Användarvisningsbild
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Inläggav Vackraste klubbmärket » tis okt 16, 2007 5:09 pm

Nille skrev:Tror att de flesta lagen på den övre halvan av Allsvenskan kan prestera elitseriespel under korta ögonblick (eller åtmistone ser det ut så men betänk att motståndet inte är eliserieklass), men de korta ögonblicken räcker inte långt utan det är stabiliteten under större delen av matchen som oftast avgör och där är nog inget lag i närheten av elitserien.

Medhåll. Dock likt förbaskat så anser ES-lagen idag att man bör stänga ES eller göra det ännu svårare för de sista lagen att trilla ur. Dubbelmoral. Varför inte starta igång en serie med FBK, HV71, Frölunda, Vålerengen i en serie på 60 omgångar där inget lag åker ut och där samtliga fyra lagen går direkt till semi-final?? Allt handlar ju om att man ska ha råd att betala drömlöner åt pengagiriga utländska spelare. Frågan är dock om folket i era snåla trakter vill betala för skiten mer än i ett par år innan de ledsnar på skiten och börjar pendla till storstäderna för att kolla på fotboll?
Användarvisningsbild
Vackraste klubbmärket
Forumentusiast

Inläggav buck » tis okt 16, 2007 5:11 pm

Snåla trakter här?
Där vi har div 1 och 2 lag som snittar högre publiksiffror än de allsvenska lagen i huvudstaden..

SNÅLA? VI? :)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » tis okt 16, 2007 5:12 pm

om vi är så snåla, tro du då dom lägger pengar på biljetter för att ta sig till "storstäder" för att kolla på fotboll?????? :)
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Nästa

Återgå till Matchsnack