Jag är alltid lika nervös när Rögle står för motståndet. Extremt tighta matcher. En seger här så har man tagit upp kampen om den åtråvärda tredjeplatsen till kvalserien. Vid förlust tappar man mark. Det är trots allt starkt av Lakers att man inte har haft en sämre tabellplacering än 5:a sedan säsongen började(!) Vi har generellt sätt alltid höga krav på Lakers, kanske rent av ibland orimliga krav på laget. Även jag har höga krav som följt Lakers sedan allt började en gång när man blev bortskämt i var och varannan match med tvåsiffriga segrar. Det sitter litegrann i "ryggmärgen" det där. Man ska nog komma ihåg, att det krävs rätt mycket att man ska kunna hålla till mellan 4-7 i HA där alla lag i serien kan slå alla. Säsongen är lång, alla lag brukar ha en "dipp" eller formsvacka. Vi får hoppas att svackan i bästa fall håller sig på avstånd under hela säsongen eller att den kommer i ett bekvämt läge och blir "kortvarig". Lakers har hittills hållit en högre jämnhet i spelet i år, och kunnat vinna täta matcher med uddamålet och vunnit i stort sätt mot alla lag som man i regel måste slå om man som klubb har högre mål än att bara nöja sig med att vara ett mittenlag i HA. Trots den fina 5:e platsen har vi kanske fortfarande inte fått ut fullt av de forwards vi har sedan gammalt och av nya spelare.
Jag tycker att det varit lite omkastningar på lag denna säsongen, som blivit sämre/besvikelser och tvärtom. Almtuna, Nyköping, kanske till viss del Björklöven tills nu, som kanske redan har lagt sin värsta svacka bakom sig.? ..samtidigt som andra lag överraskar mer i år, som Nybro, Sundsvall, Bofors, till viss del Huddinge som inte är samma stryklag som ifjol, och som har tagit fler poäng än man kanske hade trott)
Har detta haft betydelse för Lakers framgång hittills 2007?
Tabellen kommer väl "som vanligt" att gruppera sig mer och mer. Men vad tycker ni, håller HA 07/08 högre el sämre klass än HA 06/07?
Imponerad måste man ju bara vara av Rögle, som säsong efter säsong...efter säsong..alltid är starka, svårslagna trots tunga förluster, nya värvningar, nya målvakter och nya tränare.
Vad är då den gemensamma nämnaren för Rögles succé de senaste säsongerna? Kanske det här:
Johan Finnström nämner lagets grundspel som en tung faktor.
- Vi har lagt mycket energi på att spela in ett grundspel som sitter i ryggmärgen på alla spelare. Alla känner sig trygga och vet precis vad de ska göra i de olika spelmomenten, och alla är noggranna i varje detalj.
- Spelar man så, då blir man framgångsrika. (Läs mer på Rögles hemsida)
Här kanske Lakers har en del att lära av Rögle.
Om Lakers kommer upp i samma höga nivå som man hittills visat upp så ska man kunna greja åtminstone 1 pinne hemma mot Rögle. Jag hoppas naturligtvis på seger, men har tippat 3-3.
Det jag tror kan fälla Lakers idag är vår svaga backuppsättning, som inte ser alltför vass ut i Nybergs och Holmqvists frånvaro.