Försnack om Lakers Silly season inför 08/09

Här sprider vi, ventilerar och bekräftar de rykten som uppstår i samband med de olika lagens spelarförluster och värvningar.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Stoffe » tor jan 24, 2008 10:28 pm

Fasth
Ridderwall

Helmersson-Andersson
Augustin-Heino
C.Persson-Nyström
R-T

Fimpen-Ström-Jacobsson(Hela året)
Carlsson-Lindhagen- Åhsberg
Weinstock-Rosén-M.Persson
Hjalmarsson-Romö-Markusson
Hansson

Drömma kan man alltid 8)
Marsh fick inte plats för ekonomin :P
Once a laker, always a laker!
Användarvisningsbild
Stoffe
Forumdemon

Inläggav Mygel » fre jan 25, 2008 4:21 pm

Era önsketrupper ser inte direkt ut som några besparingar. Känns nu som att ni kommer att bli lite besvikna nästa säsong om det förväntas trupper likt den nedan av ödlan (flyttades nedanför detta inlägg).
Senast redigerad av Mygel fre jan 25, 2008 7:49 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mygel
Forumdemon

Inläggav Komodoödlan » fre jan 25, 2008 6:22 pm

...
Senast redigerad av Komodoödlan mån jan 28, 2008 11:43 pm, redigerad totalt 1 gång.
Komodoödlan

Inläggav Primeau » fre jan 25, 2008 7:59 pm

Komodoödlan skrev:
Börjar inte Evert bli lite desperat nu?

Jag har sett Pasco, en liten spelare med bra handleder och med bra spelsinne, ingen fysisk spelare, och är tveksam om han skulle lyckas bättre än ex McConvey.

Ser att du har ändrat uppfattning på ett par dagar :lol:
Din trupp ovan känns snudd på dyrare än den vi har idag!
Och varför skulle Lövenfostrade Lindahl lämna sitt lag för lilla Växjö....?
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » fre jan 25, 2008 8:46 pm

FEL, Primeu! Jag har inte ändrat uppfattning! Vad jag än tycker om Pasco så verkar i alla fall Evert väldigt förtjust i honom, så han kan mycket väl finnas med trots mitt motstånd. Jag bygger även laget på vad som obs! håller på att hända, därav Pasco. Är du med Primeu?

Angående Lindahl, varför inte? Men det är en back som jag vill se i Lakers oavsett ekonomi.

Målvakten lär vara mycket billigare än Toumo.
Karlunden lär vara billigare än Ström.
M.Persson tror jag inte behöver kosta så mycket.
Erickson eller Pasco misstänker jag är billigare än Marsh.
R-T går direkt in på en ordinarie plats.

Sen räknar jag med att Lakers sparar in på en massa annat också.
Vi får väl se vad sponsorerna gör också, Primeu.
Komodoödlan

Inläggav Niles » fre jan 25, 2008 9:10 pm

Komodoödlan skrev:Är du med Primeu?

Det är inte lätt att veta hur du menar. Allt som oftast tror jag inte ens du vet själv :)
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav vadå » fre jan 25, 2008 9:15 pm

...och vad säger att alla spelare som blir tillfrågade tacksamt svarar ja...??

Faktorer som tilldrar sig goda lovande spelare:

Pengar- Lakers Inte troligt
Gammal god tradition - Lakers NEJ
Organisation - Lakers Knappast
Tränare - Lakers Kanske
Klubb på uppåtgående - Lakers ja
Senast redigerad av vadå fre jan 25, 2008 10:14 pm, redigerad totalt 1 gång.
vadå
Forumamatör

Inläggav Lakers00 » fre jan 25, 2008 9:32 pm

Svarta pengar-ja tack...............................
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav Niles » fre jan 25, 2008 9:33 pm

Och ändå kommer dom till oss på ett eller annat sätt, både lovande och färdiga spelare. Du får byta anfallsvinkel, vadå :)
Namnbyte till jasså kanske..
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav LasseMaja » fre jan 25, 2008 9:58 pm

Lakers 00, kan du inte komma med nåt nytt??
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav vadå » fre jan 25, 2008 9:58 pm

Niles skrev:Och ändå kommer dom till oss på ett eller annat sätt, både lovande och färdiga spelare. Du får byta anfallsvinkel, vadå :)
Namnbyte till jasså kanske..

Jag kommer nog inte byta..

Vilka kommer??? Berätta om du vet några eller någon?
vadå
Forumamatör

Inläggav Komodoödlan » fre jan 25, 2008 10:57 pm

Niles skrev:
Komodoödlan skrev:Är du med Primeu?

Det är inte lätt att veta hur du menar. Allt som oftast tror jag inte ens du vet själv :)
Niles, när började du bli styv i korken!?? Klart jag inte vet vad jag menar :roll:
Men jaha..är det ingen som förstår så ger jag mer än gärna en förklaring :)
Komodoödlan

Inläggav Primeau » lör jan 26, 2008 12:09 pm

Tvära lappkast är tydligen oerhört populära här inne och även jag har bytt uppfattning om den här tråden; planering är A och O så för att stå väl rustade inför kommande säsong presenterar jag nedan förslag på både en ny trupp och en ledarstab kring denna. Observera att mitt VLH 08/09 en smula är baserat på att Troja-Ljungby inte klarar att ta steget upp till Hockeyallsvenskan.

Erik Lindhagen har kontrakt även nästa år så han ersätter Daniel Håkansson, den sistnämnde har dessutom aviserat att han inte vill spela i Lakers. ”Trucken” och Tideman tappar sina backplatser på bekostnad av VLH-produkterna Augustin och Rantatalo-Thomas. Målvakterna är nya; Tuomo är för dyr och Fasth kommer spela i ES så vi kör hemvävt där också:

MV Alexander Lindbergh
MV Tex Williamsson

D Johan Andersson
D Alexander Edström
D Niklas Enberg
D Marcus Götz
D Henric Jonasson
D Emil Rantatalo-Thomas
D Erik Persson
D Jeremias Augustin

F Oscar Andersson
F Thomas Augustsson
F Gustav Elfving
F Thomas Fahlqvist
F Victor Fantenberg
F Erik Lindhagen
F Alexander Johansson
F Patrik Kannerling
F Olof Mårs
F Mattias Nilsson
F Ron Pasco
F Mikael Sjöström
F Andre Smulter
F Mattias Åkesson
F Ronny Hansson

Samtliga ledare plockas ur dom egna leden:
Målvaktstränare: Nedomansky – betalning sker i korv, Skogaholms Extra Grova, greipfrukt samt fri mängd tjeckisk pilz i VIP-rummet.
Materialare: Erok – jag tror mig här ha hittat mannen som vet att hålla nere onödiga materialkostnader.
Sportchef – behövs ingen, truppen är ju klar. Skulle det visa sig att man behöver tillföra spets till min trupp får C70T5 i uppgift att finna en überjeflig sniper – jag är övertygad om att ham lyckas.
Tränare - här vill jag testa ett nytt grepp, inte minst för att sanera ekonomin ytterligare: en spelande tränare. Mitt förslag till detta blir Ron Pasco, Han är ju trots allt, citat: ”hockey tappat på flaska”.
Ordförande och klubbchefStefan ”Heatseeker” Korpe får definitivt förnyat förtroende.

Så, det var nog det hela tror jag :wink:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav Loseddos » lör jan 26, 2008 12:11 pm

Åhum... Jag blev lite sugen på att lägga upp den på Trojas forum jag... ;)
Goddamnit!!!
Användarvisningsbild
Loseddos
Forumterrorist

Inläggav Komodoödlan » lör jan 26, 2008 12:34 pm

Kul att se att Primeau har humor.
Komodoödlan

Inläggav Svartvadet » lör jan 26, 2008 1:57 pm

Om Lakers nu då måste skära ner på kostnaderna så är ett trupp förslag såhär:

Andersson - Helmersson
Augustin - "Fyndback" (kunde inte komma på ngn)
Persson - Simon Skoog (Olofström)
Åkesson

Magnusson - Ström - Cory Baker
Markusson - Romö - Hjalmarsson
Carlsson - Lindhagen - M. Persson
David Ullström - Rosén - Lauritzen/"Finne" (antingen på lån eller kontrakt)

Låter kanske lite dyrt.... :lol:
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » lör jan 26, 2008 2:07 pm

Varför tog du inte med R-T? Och vem är Ullström?
Simon Skoog är ett klokt val!
Komodoödlan

Inläggav NEDOMANSKY » lör jan 26, 2008 6:57 pm

Om stämningen hitills bara varit Njugg från våra Kära Grannar Ardennerhästarna i Väster, så kan Denna Truppen förmodligen starta ett Inbördeskrig :eeeh:

Sen märker Man ju tydligt Dina Kunskaper vad gäller Målvakteriet Primman :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Svartvadet » lör jan 26, 2008 8:28 pm

Komodoödlan skrev:Varför tog du inte med R-T? Och vem är Ullström?
Simon Skoog är ett klokt val!

R-T kan ju vara "fyndback" då kanske, blir lite billigare då :)

Ullström är en HV-Junior som har gjort duktigt med poäng i Superelit! Ett år i Allsvenskan innan Elitserien är nog inte fel för han, dessutom är han billig!
Användarvisningsbild
Svartvadet
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » mån jan 28, 2008 11:41 pm

Målvakter
Fasth
Sandström (Troja)

Backar
Andersson – Helmersson
Augustin - Leetma (VIK)
Holmqvist – Ahnelöv (Huddinge)
R-T - Bornhammar (Vålerängen)
Åkesson

Forwards
Fimpen – Ström - Marsh
Jacobsson - Lindhagen - Saviano (Supporterspelaren)
Weinstock – Rosén - M. Persson (TAIF)
Markusson – Romö - Lindström (Grenoble)
Sjöberg

(Sen har vi alltid Lauritzen och Andersson vid ev. lån)
Komodoödlan

Inläggav Lalin » tis jan 29, 2008 9:35 am

Att läsa på om andra lags spelare är fullständigt ointressant för mig. Det överlåter jag till chefen för spelarköp. Sen tycks ju Komodoödlan vara väl insatt :whistle: :whistle:
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » tis jan 29, 2008 1:14 pm

Inte för mig :whistle: Men spekulera i varför Lakers har ekonomiska bekymmer, det vill du :wink:
Senast redigerad av Komodoödlan mån feb 04, 2008 10:06 am, redigerad totalt 1 gång.
Komodoödlan

Inläggav Lalin » tis jan 29, 2008 3:08 pm

Komodoödlan! Vad är det du inte begriper? Spekulera på bäst du vill. Jag sa att"JAG" inte ville det :oops: :whistle:
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Komodoödlan » mån feb 04, 2008 10:10 am

Ok, om du menar så då. Jag är inte insatt, men jag bidrar gärna med mina ideér, oavsett de verkar vettiga eller korkade för allmänheten. Sen får man risa eller rosa mig bäst man vill. Jag söker inte alltid de självklara svaren, utan hoppas kunna skapa diskussion, höra andras åsikter, synpunkter osv. Ibland önskade jag att fler var mer aktiva där, att våga bidra med ideér, men somliga vill endast överlåta ex. värvningar till Evert. Men vem vågar skriva ett mail och ge tips, framföra önskningar på spelare som kan förstärka? inte många, misstänker jag.

Sedan förstår jag inte din kommentar "Sedan verkar Komodoödlan väl insatt :whistle: :whistle: ". Du har inte tänkt på att det kan låta nedlåtande om en person utan att man har en aning om varför personen ifråga finns i ex samma Forum som du själv?
Komodoödlan

Inläggav Baloo » mån feb 04, 2008 5:07 pm

Herregud det låter som om ni två vore gifta... Meningslöst dravel gå i familjeterapi eller ta det via PM.
VENI VIDI VICI

Once a Laker always a Laker...
Användarvisningsbild
Baloo
Forumdemon

Inläggav Varanen » ons feb 06, 2008 12:16 pm

I stället för att bara leta efter intressanta spelare, till synes på måfå, kan man ha en idé om vilken roll spelaren skall uppfylla. Men för att ha det bör man skapa en önskvärd lagstruktur som man arbetar efter.

På ett av medlemsmötena VLH haft under säsongen frågade jag hur utvecklingen av de specifika rollerna fortskred (som jag vet att coach Fagervall påbörjade), och till min förvåning svarade chief Evertsson att det inte går att ha rollspelare på AS-nivå. Att det är aktuellt först i ES och högre. Jag vet inte om han missförstod min fråga, men nog torde det vara så att ju högre nivå på hockeyn desto mer kompletta spelare? Jag tolkar det som om VLH:s lagstruktur inte är mer avancerad än att truppen ska innehålla ett bestämt antal spelare. Det skulle kunna förklara bristen på defensiva forwards i laget.

Baskunskaperna är rätt lätta att scouta hos en spelare, dvs skridskoteknik, puckhantering, närkamper och skott. Det svåra är att bedöma speluppfattning, taktisk skicklighet, vinnarskalle och ledarskap.

Nästa svårighet är att fundera på vilka delar som passar ihop och vad enheterna skall göra. Nu börjar det bli många faktorer att ta hänsyn till. För att ytterligare göra situationen mer komplex säger vissa rykten att spelarna är människor, ofta dessutom unga sådana. Åtföljda av stödtrupper (familj, föräldrar, agent). Den förutsägbarhet man som lagbyggare önskar sig är som bortblåst.

Jag tror alltså på att:

1. Skapa en önskad lagstruktur på förhand där de olika rollerna ritas in.
2. Fyll strukturen med spelare helt efter att de skall uppfylla en specifik roll och utifrån vad plånboken tillåter.

Jag tror det synsättet möjliggör mer hockey per krona och underlättar för unga spelare att kunna leverera på ett tidigare stadium.

Jag kan inte bidra med något om jag bara ser en lista på 25 spelarnamn. Tanken bakom lagbygget som helhet måste framgå, annars är det just bara en lista.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » ons feb 06, 2008 1:12 pm

Jag har vare sig läst eller hört att VLH's representationslag kommande säsong skall bli mindre slagkraftigt än vad det hittills har varit. Det är ju representationslaget som genererar in de stora stålarna till föreningen. VLH kalkylerar, enligt dagens SMP, med ett popcornsnitt kommande säsong likt denna - då vill det nog till att man inte harvar i bottenskiktet av tabellen. Då kan VLH glömma det popcornsnittet. Definitivt.

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons feb 06, 2008 1:33 pm

Inte jag heller. Men jag avvaktar medlemsmötet nästa vecka innan jag funderar på spelarbudgeten. Idé med lagbyggen bör man ju ha om den så får kosta 130 miljoner.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav C70T5 » ons feb 06, 2008 2:36 pm

Givetvis, mycket sunt resonerat. Min input var mer riktad till förståsigpåarna som gång efter annan slår sig för bröstet och berättar för oss andra vilken überskillnad på kvalité det kommer att vara på nästa säsongs Lakersarmé.

Jag tror inte vi behöver vara oroliga. Givetvis så kommer svängremmen att dras åt på olika positioner inom föreningen. Säkert med all rätt. Men att dra ner på representationslagets sportsliga mål vore dumdristigt. Det går ju inte att backa när vi kommit så här långt på väg. Det begriper nog Öman också.

/T5!!
TALA ÄR GULD - TIGA ÄR SILVER
Användarvisningsbild
C70T5
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » ons feb 06, 2008 2:48 pm

Jag vill se liv som målvakt i lakers, Foppa,bröderna Serdin å några till :wink:
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons feb 06, 2008 3:01 pm

C70 - Jag delar din uppfattning på den här punkten. Representationslaget har hela tiden varit lokomotivet, och bör så förbli. Vi har de senaste åren förbättrat lagets hockeykunnande successivt. Men det har också skett på bekostnad av "tokiga" profiler. Idag kännetecknas VLH av mycket hockey, men tyvärr även av slätstrukenhet. Säkert fullt medvetet agerat av VLH. Klokt men lite tråkigt. Vi ska givetvis inte återgå till att värva bara på namnet, men någon profil borde få plats. Någon som sticker ut. Är jag beredd att offra tabellplaceringar för profilerna? Är fullständigt ambivalent i frågan. När inriktningen riktades om till enbart fokus på hockeykunnandet, hockey per krona osv stödde jag det. Så här i efterhand kanske det blev lite för bra. Vi är trots allt cirkus VLH...
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » ons feb 06, 2008 5:44 pm

Jag tror att det är viktigt att satsa mer på juniorsidan, för i förlängningen finns det inga möjligheter att "köpa" alla spelare inför varje säsong. Vi måste ha fler juniorer att lyfta upp eller få in från andra håll.

Vi har annars inga möjligheter att tro på kvalserie eller ens tänka tanken på ett spel i ES. Det finns inga möjligheter att tro att vi ska få in de intäkter som krävs för att spela i ES, utan att vi bygger upp en ekonomi som heter duga och om dagen kommer när vi kan ta steget, så ska det finnas miljoner att förstärka spelartruppen med i kassan. Det går inte att summera säsong efter säsong med summan plus minus noll.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons feb 06, 2008 6:13 pm

Mitt utgångsläge var att vi får ett sämre hockeylag med ett par profiler i laget, eftersom man inte bara betalar för hockeykunnandet (som vi gör idag) utan även för ett bredare underhållningsvärde. Alla profiler behöver dock inte vara dyra (ex Honkanen & Blomman), men oftast innebär givetvis fler profiler också fler billiga spelare (juniorer). Jag vill se mer show och det innebär antagligen en sämre tabellplacering. Bror Duktiga-lag finns det 13 på dussinet, men ett rent cirkuslag... :lol:

Dessutom gick det inte alltför pjåkigt när vi var mer cirkus. Den nuvarande, ultraseriösa, linjen är givetvis enda alternativet om vi ska nå ES inom en överskådlig framtid. Mer Norrland, fler skäggiga sura gubbar som klarar en kvalserie bara för att jävlas. Men skall vi stanna upp och samla i ladorna kan tokskoj lika gärna vara ett alternativ. Här måste VLH bestämma sig - och jag tror mig veta vad de redan valt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » ons feb 06, 2008 6:45 pm

Jo, jag tror att de kommer att välja den sansade linjen, med att bygga på sikt mot ett uppsatt mål. Det blir inga sk stjärnspelare med kontrakt som är dyra, utan mer en jämnhet i laget.

Detta kommer givetvis att innebära lite mindre publik, det lockar inte lika mycket.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons feb 06, 2008 6:58 pm

Exakt det jag tror också. Nuvarande linje fortsätter, vilket är det solida att göra. Jag kan njuta av stort hockeykunnande utan stjärnglans så för mig är det inget problem.

Problemet är de som exempelvis sågar Patrik Carlsson trots 20 poäng på 36 matcher, med +6 i +/-, under sin rookie-säsong. Kraven är absurda och tålamod saknas. De är en del av vårt publikunderlag och även de måste tillfredsställas. Hur?
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Silly Season