Bilköp?

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Bilköp?

Inläggav KalleB » tis sep 16, 2008 7:16 pm

Håller på och letar efter en bil, tänkte kolla lite med er om ni har någon speciell bil eller märke som kan rekomenderas?
Naturligtvis har alla olika tycke och smak men ni kanske kunde hjälpa mig lite på traven i alla fall, typ köp inte en sån de är alltid dåliga begagnade.

Jag har tänkt mig en beg av något slag, tillförlitlig men även billig att reparera om det skulle hända något. Hyvsat bensinsnål och med ett pris någonstans mellan 5-20 lax.

Något förslag? :?
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav Primeau » tis sep 16, 2008 7:21 pm

Vad sägs om en Ford Fiesta med ett yttepytte-litet hål i tanken och vissa smärre problem med bromsarna. Skall besiktigas i oktober.
Bortvräkes: för 3000 kr är den din... och BARA din! :lol:
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

Inläggav KalleB » tis sep 16, 2008 7:22 pm

jo ett par smärre problem med bromsarna låter ju trevligt:) nä fan, behåll den du
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav buck » tis sep 16, 2008 8:10 pm

Puttes Saab kanske?
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav friberg » ons sep 17, 2008 2:18 am

köp en fyrhjuling. billig att äga, skatten ligger bara på 180-200 kr om året, själv kör ja på en sån året runt hur smidigt som helst 8)
friberg
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » ons sep 17, 2008 7:01 am

Ett stalltips är Mazda 626 ifrån 90 och frammåt , pålitliga och inga större beskymmer att hitta delar till rimliga priser.

Stor varning för Ford Sierra 87-89!

Annars så är ju den gamla hederliga volvon aldrig ett felköp, förutom 440´n det är ett jävla åbäke vill jag lova, håll dig till 240-940 där det senare alternativet går att få en riktigt schysst kärra till rimliga pengar och skaffar man sig turbo i det läget och slänger på ett chip så har du en snål bil som e kul att köra dessutom.

Om du köper bil för 5000kr så kan du hitta med lite tålamod en nyskattad och nybesiktigad bil men oftast så får du bara en uppsättning däck med bilen... varning för köp av bilar som ska besiktigas inom den närmsta månaden då det oftast innebär att det ligger något lurt bakom!
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » ons sep 17, 2008 7:48 am

Mazdan kan jag hålla med om men passa dig. Lättrostade, Knacka gärna under till innan du köper. Men bästa tippset är väl att gå till en bilhandlare. Då har du iallafall tre månadrs garanti oavsett vad för märke du köper.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » ons sep 17, 2008 9:24 am

rosten skall man alltid inspektera på beg-köp åk gärna till en GDS mack och lyft upp bilen och titta på länkarmsinfästningar ,balkar, bromsrör mm mm det är värt besväret! jag köpte en 240 i ljungby en gång som var NYBESIKTIGAD när jag kom hem och lyfte upp bilen på pallbockar knäcktes ena bärarmen...
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Putte#24 » ons sep 17, 2008 12:32 pm

buck skrev:Puttes Saab kanske?

Ja för fan 2500:-
Saab 900 årsmodell 88
Ska beiktigas senast sista nov
Motorvärmare, dragkrok, extraljus

Behöver man nått mer? :lol:

Skicka PM om ni är intresserade :)
Användarvisningsbild
Putte#24
c/o LL´s Forum

Inläggav KalleB » lör sep 20, 2008 3:21 pm

Bra tips, verkar som man ska kolla ordentligt så man inte åker på nån blåsning :?
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav Anders83 » tor sep 25, 2008 8:01 pm

Att köpa begagnat är en djungel men man behöver inte ge sig in i de snårogaste partierna dock.

Mycket hänger på hurvida du tänker lägga 5000kr eller 20 000 kr

Väljer du en 240 för 20 000 kr så har du en kanonbil men ska du ha en volvo 850 får du en bil som gått långt och har ofta deffekter som tex AC mm

Checklista inför köp

* Sommar och vinterdäck, finns bägge? skicket ? kolla så att det är samma bultcirkel på vinterdäcken såatt dom inte bara slängt med 4 random däck den har jag råkat ut för!

* Rosten , knacka under bilen och ta den gärna till en mack där du kan lyfta upp den. kika på besiktingspapprena om det finns "bra att veta" gällande rost för det kan blomma ut ordentligt till nästa bes. hittar du ingen rost så säg för fan inte det utan gnäll lite på att det börjar bli angrepp vid länkarmsinfästningarna och på tvärgående balken och påpeka att det får allt bli en runda med svetsen, säger då säljaren att "men den gick ju igenom med blankt papper " så fliker man bara in att "jo det sa jag oxå om min förra bil men vid nästa bes så blev det spanska flaggan" (körförbud).

* Kolla runt i motorrummet och gärna med en skarp ficklampa, spana efter oljeläckage särkilt vid bromsvätskefördelaren som för det mesta sitter under behållan för bromsoljan. men även om det trängt ut mycket olja från ventilkåpan, gör det det är det ingen fara eftersom man byter en sån packning på 5 minuter men har säljaren tummen mitt i handen så säjer man lite spydigt "det läcker ju olja från toppen" har du tur så dimper priset en del där oxå.

* Om du köper en bakhjulsdriven bil så kika om det har läckt någonting för har du otur så är oljan gammal eller att det inte finns någon i alls vilket ofta resulterar i X antal svordomar när den nyper.

* Om du ska provköra en framhjulsdriven bil så sväng kraftigt och accelerera några ggr för att upptäcka eventuella knackningar och missljud, trasiga drivknutar e inte skoj om det inte är på en saab 9000 då tar bytet 20 minuter med rätt verktyg.

* Kolla handbromsen ! Den glömmer man ofta , men har man koll på mekandet så har man ännu ett guldläge att pruta om det skulle vara så att den är kass .

* serviceboken kan vara skoj att kika på , är den fullstämplad så betyder det ofta att bilen är välskött, är den inte det så betyder det i princip inte ett skit sålänge bilen inte är ny för den kan lika gärna vara servad på mindre verkstäder av snålgubbar likaväl som att bonnpojken har kladdat under huven med slägga och silvertejp.

* inredningen, känn runt lite och ryck lite försiktigt överallt, har man flyt lossnar ett solskydd eller ett handtag och du har återigen ett guldläge att pruta ;)

kort och gott hittar du inga fel så skapa fel, var dryg det lönar sig i de flesta fall, och va inte feg att backa undan affärer som känns fel.
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav KalleB » mån sep 29, 2008 5:53 pm

Köpte en gof 89, 12000 mil går som en klocka kan jag meddela. Fick till och med följa med på besiktningen o kolla. Lite rost på skärmarna, och (lokala rostfläckar) på ena tröskeln, hahaa bes gubben sa så. Men det sjuka är att även fast jag fick följa med till bilprovningen, bilen gick igenom och jag till och med känner killen lite grann så känner jag mig blåst! Fattar inte detta, menmen :?
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav Anders83 » mån sep 29, 2008 7:06 pm

Mycket bra val av beg bil kan jag meddela på en gång! golfarna är skottsäkra motormässigt och enkla att fippla med är dom oxå! dessutom billiga och bra reservdelar .

ett hett tips TEGNABY BILDEMONTERING i princip gratis med beg delar och nya delar kan ligga under halva priset jämfört med mekonomen :!:
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav KalleB » mån sep 29, 2008 7:44 pm

Jo, jag har varit där o kikat lite, jäkligt bra priser faktiskt :P
Det saknades en antenn, men det borde väl inte vara så knepigt att sätta dit?
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav erok » fre nov 07, 2008 1:02 am

Säljer min pegut för 5000 kr på grund av en annan bil. Hål på avgasröret men ändå besiktigad. avstäld då jag inte använder den.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » fre nov 07, 2008 10:14 am

KalleB skrev:Jo, jag har varit där o kikat lite, jäkligt bra priser faktiskt :P
Det saknades en antenn, men det borde väl inte vara så knepigt att sätta dit?

Antennen är inte knepig att sätta dit sålänge kabeln sitter kvar till antennen. annars får du dra en ny kabel = fett mycket svordomar
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » fre nov 07, 2008 3:29 pm

Köp en Jänkare, det behöver dom :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Återgå till Off-Topic