Att köpa begagnat är en djungel men man behöver inte ge sig in i de snårogaste partierna dock.
Mycket hänger på hurvida du tänker lägga 5000kr eller 20 000 kr
Väljer du en 240 för 20 000 kr så har du en kanonbil men ska du ha en volvo 850 får du en bil som gått långt och har ofta deffekter som tex AC mm
Checklista inför köp
* Sommar och vinterdäck, finns bägge? skicket ? kolla så att det är samma bultcirkel på vinterdäcken såatt dom inte bara slängt med 4 random däck den har jag råkat ut för!
* Rosten , knacka under bilen och ta den gärna till en mack där du kan lyfta upp den. kika på besiktingspapprena om det finns "bra att veta" gällande rost för det kan blomma ut ordentligt till nästa bes. hittar du ingen rost så säg för fan inte det utan gnäll lite på att det börjar bli angrepp vid länkarmsinfästningarna och på tvärgående balken och påpeka att det får allt bli en runda med svetsen, säger då säljaren att "men den gick ju igenom med blankt papper " så fliker man bara in att "jo det sa jag oxå om min förra bil men vid nästa bes så blev det spanska flaggan" (körförbud).
* Kolla runt i motorrummet och gärna med en skarp ficklampa, spana efter oljeläckage särkilt vid bromsvätskefördelaren som för det mesta sitter under behållan för bromsoljan. men även om det trängt ut mycket olja från ventilkåpan, gör det det är det ingen fara eftersom man byter en sån packning på 5 minuter men har säljaren tummen mitt i handen så säjer man lite spydigt "det läcker ju olja från toppen" har du tur så dimper priset en del där oxå.
* Om du köper en bakhjulsdriven bil så kika om det har läckt någonting för har du otur så är oljan gammal eller att det inte finns någon i alls vilket ofta resulterar i X antal svordomar när den nyper.
* Om du ska provköra en framhjulsdriven bil så sväng kraftigt och accelerera några ggr för att upptäcka eventuella knackningar och missljud, trasiga drivknutar e inte skoj om det inte är på en saab 9000 då tar bytet 20 minuter med rätt verktyg.
* Kolla handbromsen ! Den glömmer man ofta , men har man koll på mekandet så har man ännu ett guldläge att pruta om det skulle vara så att den är kass .
* serviceboken kan vara skoj att kika på , är den fullstämplad så betyder det ofta att bilen är välskött, är den inte det så betyder det i princip inte ett skit sålänge bilen inte är ny för den kan lika gärna vara servad på mindre verkstäder av snålgubbar likaväl som att bonnpojken har kladdat under huven med slägga och silvertejp.
* inredningen, känn runt lite och ryck lite försiktigt överallt, har man flyt lossnar ett solskydd eller ett handtag och du har återigen ett guldläge att pruta
kort och gott hittar du inga fel så skapa fel, var dryg det lönar sig i de flesta fall, och va inte feg att backa undan affärer som känns fel.