Innebandy...

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav NEDOMANSKY » ons nov 26, 2008 11:43 pm

Man Tackar för utnämningen till World Champion, dock oklart i vad :?

Själv är Jag mer blygsam trots alla Fullträffar 8)

Har faktiskt dålig koll på SUPER-Ligan :oops: , men vågar påstå att Världen skiter i alla deras Cirkuskonster på samma sätt som Mina Fullträffar :wink:

Zink rostar INTE :!:

Det finns en halvfet snubbe som i 20 år snart rest, runt i Sverige och slår Världrekord i att kicka en Fotboll Liggande/sittande osv, Förtjänar Han Epitetet Seriös Idrottsman eller Cirkusartist :roll:

ETT namn Putte, ETT :!:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav PutteA » tor nov 27, 2008 1:41 am

Du får två bara för det.

1.Magnus Augustsson Pixbo Wallenstam IBK/Örgryte IS.
Valde innebandyn och Pixbo IBK framför en lovande karriär som fotbollspelare i Örgryte.

2. Martin Olofsson Örnsköldsviks SK/MODO Hockey
En djupt religös och "gudabenådad" innebandyspelare. Valde innebandyn framför MODO och hockeyn.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav alfax » tor nov 27, 2008 8:49 am

Och massvis med talanger inom både hockey och fotbollen väljer innebandy idag.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » fre nov 28, 2008 12:00 am

TVÅ namn, Javisst , MEN vilka meriter som Fotbolls/Hockeyspelare hade dessa i 15-16 års åldern :?:

Håller med att en del talanger väljer Innebandyn, Man undrar VARFÖR?

Min tes är att Fotboll Hockey är dåliga på och ta till vara De med Spelskalle och Teknik och ofta mindre spelare, Dock anser jag att de verkliga Vinnartyperna väljer Hockey eller Fotboll och de vekare söker sig till den enklare vägen till ett A-Lag som Innebandy innebär.

Min definition av en Talang är en person som skulle kunna välja vilken Idrott som helst och bli en TOPP-utövare.

Vilket betyder att Jag inte anser att Vår pensionerade 3-stegshoppare var en Talang tex.

Hur Cyniskt det än kan låta så undrar man tveklöst VARFÖR Henke Larsson valde Fotboll till slut :wink:

Det krävs Djävulska skills för att bli en TOPP-Spelare i Fotboll och ruggig vilja att Träna och stå emot obegåvade Tränare och publik. I Hockey är förutsättningarna liknande i Sverige men konkurrensen klen internationellt sett.

Problemet för Svenska Fotbolls/Hockeyklubbar är oförmågan att se talang och att Träna Dessa rätt och att lyckas utveckla deras potential och vilja att förstå vad som krävs, allt för ofta väljer U-och J-Tränare genvägen till resultat genom attför tidigt premiera medelmåttor istället för tålamod med egensinniga Talanger(typ IBRA).

Detta gör dock inte Innebandyn till en seriös utmanare till Fotboll/Hockey vad gäller svårighetsgrad att bli Stjärna.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav PutteA » fre nov 28, 2008 1:08 am

Jag hade redan med hjälp av min bakdel och en kritbit listat ut att ditt svar skulle bli ungefär så här. Det spelar ingen roll vad jag säger, du har din uppfattning (en uppfattning många hade under början av 90-talet, som jag trodde var utraderat). Dock tycker jag bestämt, eftersom du gärna sprider ut din dynga, att du ska ta och sätta dig i bilen och köra upp till Jönköping och se en match i superligan. Då kan du åtminstånde sitta här och säga att du sett EN Superligamatch.

Eller varför inte köpa dig en biljett till SM-finalerna i Globen framåt våren. Så får du bevittna en idrottsfest under 6-7 timmar, som ingen annan idrott i Sverige kan presentera. Damfinalen brukar locka ca 8000, och Herrfinalen ca 13000. Ett tips bara.

Till slut vill jag bara påpeka att det inte är så långt borta förrän även lönerna inom innebandy är upp på samma nivåer som Fotbollen och Hockeyn i Sverige. Svenska Innebandyförbundet är ett av de rikaste Specialförbunden inom RF!!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Charlamov » fre nov 28, 2008 9:28 am

Med tanke på den stigande BMI:n i landet så är det glädjande att barnen väljer att idrotta överhuvudtaget. Innebandy är en billig, lättillgänglig och social sport därför väljer många så klart den. Jag förmodar att dom t.o.m tycker det är roligt. Att alla sen inte är intresserade av bandy utan is är väl inget underligt. Att dom ekonomiska förutsättningarna för respektive idrott ideligen ska ligga till grund för idrottens värde är däremot underligt. Blir man lyckligare av att vara rik? Bah, jag är skeptisk... idag är det nog dom rika som är mest olyckliga när dom ser sina slantar dramatiskt minska i värde.

Om ni vill se några riktiga fajters så titta på Himlen kan vänta. Dom får lära sig att möta dom värsta motgångar som tänkas kan, bita ihop och kämpa... för livet.
”Demokrati är det fenomen då det inkompetenta flertalet
ges möjlighet att välja det korrupta fåtalet.”

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav PutteA » fre nov 28, 2008 4:56 pm

Japp Challe, håller med dig utan omsvep. Följer också detta program och ja, vad ska man säga?? Deras värderingar är långt ifrån pengar och glamour.

Jag hoppas och tror att ungdomar idag värderar sin idrott utefter hur dom upplever den och inte hur mycke eller lite pengar den kan generera. Här är föräldrar styrande i positiv eller negativ riktning!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav NEDOMANSKY » fre nov 28, 2008 6:11 pm

Vi diskuterar uppenbart olika saker, Jättekul att innebandyn finns, har själv tillbringat 100-tals timmar med denna sport, billig att utöva förutom alla hallar som krävs och sänker andra idrotter, men så går det till när populariteten snabbt ökar för en sport.

Det andra är fortfarande nivån på Sporten som sådan, Jag har fortfarande INTE fått ETT exempel på en Talang som kunde valt antingen Innebandy/Fotboll/Hockey till ett kvalificerat Hockeygym och som valde Innebandy.

Trots att Amerikansk fotboll har storpublik och omsätter stora pengar, så är ändå Sporten ett Stort Skämt, och endast en Amerikan kan anse den seriös där alla misslyckade idrottsmän från övriga sporter samlas för att tjäna enkla pengar för en dålig produkt som lockar korkade Amerikaner som gillar Knuff med Tuffa skydd, Patetiskt som mycket i Landet United States Of Kazakstan.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav PutteA » lör nov 29, 2008 12:28 am

Nehe, vad var det för fel på de ex jag gav tidigare i denna tråd?????

Samma sak med Amerikansk Fotboll, det krävs att man har lite kunskap om sporten för att förstå den, och för att uppskatta den. Tyckte också en gång i tiden att det var en märklig sport, men efter att jag satt mig in i den, och förstått lite vad det går ut på, så uppskattar jag den, och tycker det kan vara riktigt spännande att följa ibland.

Förstår inte riktigt vad det är du är ute efter just nu Neddo. Jag svarar på dina skrevsparkar mot innebandyn, och helt plötsligt pratar vi om olika saker enligt dig. Du ber mig ge ex och jag gör så, men dom dög tydligen inte, av någon anledning som du inte talar om????? :dontknow:
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav NEDOMANSKY » lör nov 29, 2008 12:34 am

Ok Putte jag kanske har fel, i så fall är jag inte sämre än att Jag ber om ursäkt, de namn Du nämnde, hade De verkligen hög potential i Fotboll eller Hockey?
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav PutteA » lör nov 29, 2008 12:52 am

Kan man nog säga. Martin Olofsson var ett sånt boll geni att han hade kunnat valt i stort sätt vilken sport som helst och blivit stjärna.

Magnus Augustsson spelade allsvensk fotboll för Örgryte....

Niclas Jidhe tog jag med som ung kille i Smålandslaget 1992. Då var han helt okänd för innebandysverige. Vi slog stockholm i finalen och Niclas kom bara inte med i All Star, utan blev även vald till turneringens bästa spelare. Radiosportens Lasse Grankvist satt som speaker och var helt salig över vad han såg Jidhe göra med bollen. Minnet sviker mig lite, men jag har för mig att Niclas i detta läge inte hade för avsikt att satsa på innebandyn, då han om jag minns rätt tillhörde en elitgrupp med tennisspelare under Wilander i Växjö TS. Men som sagt, han valde till slut att satsa på innebandyn, och anses idag vara världens bästa innebandyspelare.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Anders83 » lör nov 29, 2008 12:53 am

Om man har potential för en sport och dessutom intresset så väljer man ju den sporten 8O

Jag dissar fotbollen just för att jag AVSKYR att se snuskigt avlönade proffs få akuta smärtor i smalbenet efter en luftduell med ihopstörta stjärtar men inte fan bortser jag ifrån allt arbete som krävs för att nå till proffsnivå!!

Alla sporter kräver skills för att nå högsta nivå . Sen är det en intressesak .man väljer det man är bra på dessutom det man tycker är roligast . Att alla som valt innebandy inte skulle kunna varigt hockeyproffs hör inte hit, man gör sina val sen är det inget att diskutera!!

Amerikansk fotboll... ja du Mr Zink hur många mer spelkombinationer finns att tillämpa i den sporten jämfört med fotboll och hockey.... Universums oändlighet är ju något att jämföra med.

En Quarterback har liknande ansvar som en Center i hockeyn men i en aning större utsträckning.
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » lör nov 29, 2008 12:57 am

Lite skäms Jag :oops: , men Jihde valde nog rätt sport, hade sannolikt inget att hämta i fysiskt tuffare sporter, övriga TVÅ`s är mer övertygande även om Allsvensk spelare i ÖIS inte smäller jättehögt, med tanke på Svensk Fotbolls standard.

Är mest kombinationer bäst 8O , Har Du spelat Boule någon gång :wink:

Att Amerikansk Fotboll och Wrestling är störst i USA räcker före Mig som kvalitetsstämpel, att Knuff med Tuffa skydd har många Taktiska upplägg förklarar inte varför Jag ska imponeras av ett en klump på 175 kg med svarta streck i fejan och en misslyckad sprinter på kanten som luggar klumpen med 5 minuter på 100m:roll:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Anders83 » lör nov 29, 2008 1:09 am

Idrott är som ett arbete ALLT ARBETE ÄR HEDERVÄRT!!

Arbete oavsett vad kräver skills om det så är städning eller raketforskning .

ps. Zink rostar inte det ÄRGAR så fram med polértrasan nu och kom tillbaka med skinande inlägg i vanlig ordning :wink:
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » lör nov 29, 2008 1:21 am

Vill bara poängtera: Baseboll är störst i USA, varken Fotboll eller Wrestling!!
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Anders83 » lör nov 29, 2008 11:54 am

Motorsporten är ganska het oxå :D
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Charlamov » lör nov 29, 2008 12:48 pm

Bäste Nedo... att du bara har mage att jmf wrestling och amerikansk football gör mig fett förvånad 8O. Amerikansk football är att spela schack med testosteronstinna (medelst injektion intagna) våldsmän styrda av ett geni med arm känsligare än Ragnar Skanåker. Hur lätt är det??? Lärde mig uppskatta sporten när P-A Gullö refererade i TV3 under åttiotalet. Det var då rittekniken i TV uppfanns.

Wrestling? Bara för amerikaner barn... bara för amerikaner.

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav dolitle » lör nov 29, 2008 1:08 pm

NEDOMANSKY skrev: men Jihde valde nog rätt sport, hade sannolikt inget att hämta i fysiskt tuffare sporter

Och du menar att Robert Rosén är jätte fysisk?? - lokalt
Johan Davidsson - Regionalt
Eller för den delen Mr Gretzky - Globalt

Hmm

Alla kan inte gilla alla sporter, själv tycker jag fotboll är bland det tråkigaste som finns och för den delen den fulaste. Få ont i huvudet när man får en boll på knät, slänga sig och leka död så fort man kommer innanför straffområdet mm mm.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav Anders83 » lör nov 29, 2008 1:16 pm

eller DINO 8)
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » lör nov 29, 2008 2:02 pm

Du skulle bara veta hur hård Jidhe är i kroppen. Du hade inte rubbat honom om du så fick ett bräckjärn till hjälp ;).
Fysiskt sätt är innebandyn tuffare än många tror. Sporten har utvecklats, och kanske mest inom det fysiska området. I början när innebandyn var riktigt ung, var det knappt tillåtet med närkontakt, detta är en del av spelet idag.

Ja Challe, vem minns inte kvällarna med P-A Gullö och Amerikansk Fotboll på 3:an. Som jag sa i ett tidigare inlägg så blev man intresserad av denna sport så fort man fick en susning vad det gick ut på.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav NEDOMANSKY » lör nov 29, 2008 6:15 pm

Möjligen är Baseball störst i USA, med det är ju definitivt INGEN idrott även om Vi i Sverige spelar Brännboll på Gympalektionerna :roll:

Tugga tobak, sitta och vila, välja slagträ, träffa ibland, lufsa runt och sen bli rik, nä nä nä Vänner det är inte Idrott möjligen uppvärmning inför Arbetsplatsens/Kvarterets årliga Grillfest. Detta är återigen ett bevis på USA`s ruggigt Låga Kvalitetsnivå som nu speglas tydligast av TRE Konkursfärdiga Bilföretag som för MYCKET pengar levererar en Kass produkt.

Gandalf/Gretzky osv. är inga Fysiska spelare med hanterar nivån de spelar på ändå, Jihde kan Jag meddela hade STORA problem med detta i sin Hockeykarriär i Plantskolan.

Fotboll är STÖRST/BÄST och VACKRAST det har Världen sedan länge bestämt, inget Vi i Vodkabältet kan göra något åt 8)
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Charlamov » lör nov 29, 2008 7:33 pm

Att finalen mellan amerikanska lag sen kallas World Series säger väl allt om de paranoidas megalomani :P.

G. B. Shaw
Användarvisningsbild
Charlamov
Forumterrorist

Inläggav NEDOMANSKY » sön nov 30, 2008 3:42 pm

Bland de bästa
Järfällas tränare Joakim Lindström:

– Det var ett riktigt läckert nummer, det blev man avundsjuk på, sade Lindström, tidigare landslagsman med två VM-guld på meritlistan.

Henrik Larsson var bland de bästa i Helsingborg

" från AB i dag "

:whistle: :ajaj: :oops:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Anders83 » sön nov 30, 2008 4:24 pm

2 assist och han är plötsligt ett bevis på att innebandy inte är en "riktig sport"

8O skall bedömma herr Larsson vid första bästa tillfälle...
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » sön nov 30, 2008 5:07 pm

NEDOMANSKY skrev:Bland de bästa
Järfällas tränare Joakim Lindström:

– Det var ett riktigt läckert nummer, det blev man avundsjuk på, sade Lindström, tidigare landslagsman med två VM-guld på meritlistan.

Henrik Larsson var bland de bästa i Helsingborg

" från AB i dag "

:whistle: :ajaj: :oops:

Och???
Han är jävligt duktig, vad är det för konstigt med de???

Kom faktiskt på ytterligare ett väldigt bra exempel på duktiga idrottare som valt innebandyn....

Vi är ju ett jämnställt samhälle, så då ska vi vara det i denna fråga med.
Vår egen Pernilla Gunnskog..... Neddo!!!

Till sist Neddo, gör dig själv och alla andra en tjänst och gå och se en superligamatch nu, innan du fortsätter att diskutera denna fråga.
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav NEDOMANSKY » sön nov 30, 2008 5:56 pm

World Series menar Du väl :P

Namnet Super-Ligan kan lätt tolkas som om det bjuds på Superunderhållning, har råkat zappa fram den på LCD`n nån gång, men det gick så fort att pixlarna inte hängde med 8)
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Anders83 » sön nov 30, 2008 7:05 pm

Konstigt... det går en hel del fotbollsmatcher när man har viasat ...men sist jag flippade förbi slängde sig Sergio ner efter att ha slagit i rumpan i en luftduell och faller ner till marken och håller sig för ansiktet och smalbenet på samma gång... frispark... :roll:

Innebär det att fotboll har taskigt underhållsvärde ? För min egen del flippar jag faktiskt hellre över till damhockey ärligt talat, eller innebandy alla dagar i veckan för den delen.

Fotboll var väl skoj ett tag men nej jag valde faktiskt bort skiten pga av att det aldrig hände något spännande. En fotbollsmatch där det står 3-0 med 10 minuter kvar att spela är oftast ganska klarspelad och ska till mirakel för att vända , i hockey och innebandy kan ett sådant resultat vändas på 1 minut. Det är underhållning för mig + när det rycker lite tänder osv .
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » sön nov 30, 2008 7:23 pm

Onödig Pajkastning Vänner, Världen har sedan Länge visat vilken Sport som är KING :!:

Innebandy skulle inte få Brunetten/Blondinen Bellissima med Sylvassa klackar att sära på benen, däremot en liggande Inzaghi eller en lufsande Maldini :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Anders83 » sön nov 30, 2008 8:42 pm

Att fotboll är en av världens största sporter är väl ingen som förnekar men vad som är underhållning på hög nivå är upp till betraktaren fortfarande, jag kräks på fotboll och du på innebandy .
En del tycker cricket är livet...

Pajkastning verkar vara en gren som lämpar sig gott och väl för din del oxå Mr Spann :D :) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :| :mrgreen: :zzz: :clappy: :bash: :clap: :roflol: :headbang: :wallbang: :eyecrazy: :ok: :shocked: :sleeping: :golfclap: :ajaj: :whistle: :nope: :ajabaja: :dontknow: :eeeh: :notOK: :hbang: :321:

sådär nu har vi skapat en serie för användandet av smileys oxå. Några inlägg till så kan vi starta world series of meataforer oxå ...
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav dolitle » sön nov 30, 2008 8:54 pm

Att fotboll är den största sporten i världen är ju inte så märkligt, allt som kvävs är ngt någolunda runt föremål som kan sparkas på utan att det gör för ont i foten.

Kan spelas överallt på hela jordklotet. Ingen dyr utrustning (behövs ingen utrustning alls om man inte vill), ingen dyr anläggning.

Men bara för att den har flest utövare, behöver inte alla tycka att den är roligast att se och utöva.

Hade det varit lite hårdare regler och en (eller hellre 2-3) (huvud)domare som blåser för filmningar, avsikligt fördröjande av spel och alla jävla protester, ja då kanske t o m jag hade tyckt det varit en rolig sport att titta på.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » sön nov 30, 2008 9:18 pm

Stolpskott är något som kan hända både i Innebandy, Hockey och fotboll, och det är precis exakt vad jag tycker du är Neddo. Jag har diskuterat klart i denna fråga. Borde förstått redan när ditt första inlägg kom att diskutera med ett stolpskott inte går.....
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav buck » sön nov 30, 2008 10:26 pm

nu är vi RUGGIGT långt från tråden men eftersom Nedomansky envisas med fotbollen så har jag en länk...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/f ... 3889333.ab

only in soccer... only in soccer... ;)
Vet inte hur många de var, men kanske bortåt ett tusental, och de lät som tiotusen. Supportrar och spelare och ledare älskade varandra där ute på isen. Det var gott att se på.
buck
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » tis dec 02, 2008 1:12 pm

Jag erkänner Mig besegrad av den NYE SmileysKungen :(

Nej Nej Nej Putte, inte Stolpskott, Stolpe IN när Du snackar om The ZinkMan :P

Jag trodde återigen att diskussionen om Innebandy INTE var en TalibanTråd för Rättrogna utan kunde bedrivas med ett visst mått av Fikabords-Glimt i ögat, men nej nej nej, Man stampade på väldigt ÖMMA tår nästan i TAIF-Klass.

AB`s Artikel kan jämföras med ett och annat slagsmål med Hedman på You-Tube, eftersom slagsmål inte ingår i spelet Hockey enligt regelboken.

ps. tänkte på en sak!, VILKEN Innebandyspelare i SSL skulle kunna gå rakt in i ett Allsvenskt Lag och tillhöra De bättre i den 2:a Matchen :?:

:whistle:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Anders83 » tis dec 02, 2008 1:24 pm

Får man chansen att sätta en buckla i spannen tar man den begriper du väl ;)

Antagligen ingen spelare som hade fått för sig att göra det Neddo eftersom Innebandy tydligen är roligare 8)
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Primeau » tis dec 02, 2008 4:22 pm

Hittade denna sanning på Det Stora Intranätet:
Att vara en surfare/strandraggare är en innerlig längtan hos nästan alla som bär upp en äkta innebandyfrisyr. Det viktigaste stiltillbehöret är ett pärlhalsband eller ett smycke i lädertråd. Detta bär du på bästa sätt upp tillsammans med en kostymväst direkt på bar överkropp eller en väldigt uppknäppt rosa skjorta.

Naturligtvis så är det viktigt att ha en bra slips nära tillhands om du vill ut och festa med din innebandyfrisyr. OBS! Se då till att knyta slipsen direkt runt halsen utan att använda skjorta. Matcha gärna med ett ribbat linne. Drick gärna en ”stekig” alkoläsk till för den ultimata touchen.

Så sant så 8)
Skickat från min iPhone 6.0 via Pekfingret.
Användarvisningsbild
Primeau
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Off-Topic