Damidrott kontra herridrott

Sånt som inte passar in nån annanstans skrivs här. Självklart kan du diskutera även sånt som inte berör hockeyn här.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Damidrott kontra herridrott

Inläggav Räven » lör nov 28, 2009 9:55 pm

Det har varit en fantastisk kedja i vad som är rätt angående massmedias bevakning av damidrott kontra herridrott. Vän av ordningen (Bengt Eriksson) verkar leva i en värld, där det i bilder och text ska vara exakt lika mellan tjejer och killar i mediabevakning oavsett på vilken nivå man spelar, eller vilket läsarintresse som kan tänkas skapas. Vad tycker ni?
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » lör nov 28, 2009 10:14 pm

Att han borde skaffa en segelbåt. Lättare att vara ute och segla då...
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Räven » lör nov 28, 2009 10:26 pm

Jo, jag är inte riktigt med i hans synsätt heller. Vet egentligen inte vad han är ute efter.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » sön nov 29, 2009 7:49 am

Han är ute efter kvotering. Ett ord jag inte är alldeles överens med alla gånger. Kvotering var något som sossarna red på vid ett val för ett antal år sen, minns inte när.

I vilket fall så vann de det valet och en TV-reporter stack mikrofonen under näsan på en av de tilltänkta (kvinnliga) ministrarna (minns tyvärr inte heller här vam det var) och ställde frågan ungefär; "Nu är du väl glad över att kvoteringen ökar möjligheten att knipa en ministerpost?" Varpå kvinnan ifråga svarar; "Du.. Om jag får en ministerpost så vill jag att det beror på min kompetens - inte på vad jag har mellan benen!"

Ordvalen stämmer så klart inte exakt i mina citat, budskapet var det viktiga...
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Re: Damidrott kontra herridrott

Inläggav Zebbe » sön nov 29, 2009 10:50 am

Räven skrev:Det har varit en fantastisk kedja i vad som är rätt angående massmedias bevakning av damidrott kontra herridrott. Vän av ordningen (Bengt Eriksson) verkar leva i en värld, där det i bilder och text ska vara exakt lika mellan tjejer och killar i mediabevakning oavsett på vilken nivå man spelar, eller vilket läsarintresse som kan tänkas skapas. Vad tycker ni?

Jag förstår hans utspel. För i sak har han rätt. exponeringen i media är betydligt större i de manliga lagen.
Användarvisningsbild
Zebbe
Forumproffs

Inläggav Baloo » sön nov 29, 2009 11:10 am

Publikmässigt ligger ju damidrott en bra bit efter herridrott....
Då är det väl ändå rätt naturligt att det går hand i hand???

Är det inte många intresserade på plats så är ju intresset uppenbarligen inte lika stort.
Alltså mindre spaltmeter, helt naturligt enligt mig.......
VENI VIDI VICI

Once a Laker always a Laker...
Användarvisningsbild
Baloo
Forumdemon

Inläggav Power Play » sön nov 29, 2009 12:14 pm

Jag blir så trött på sånt här... Det handlar inte om Dam vs. Herr överhuvudtaget. Carolina Klüft, Anja Pärson, Magdalena Forsberg etc. är exempel på det. Anledningen till stor exponering/icke exponering handlar, precis som i politikerns exempel i mitt inlägg ovan, INTE om vad de har mellan benen.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Malul » sön nov 29, 2009 2:33 pm

manlig idrott lockar idrottsintresserade,tjejidrott i länet de närmsta anhöriga.eftersom dessutom de intresserade av tjejidrott redan sett matchen så är ju intresseunderlaget i resten av länet inte så stort för resultat och referat.frågan helt irrelevant!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Baloo » sön nov 29, 2009 3:50 pm

Power Play skrev:Jag blir så trött på sånt här... Det handlar inte om Dam vs. Herr överhuvudtaget. Carolina Klüft, Anja Pärson, Magdalena Forsberg etc. är exempel på det. Anledningen till stor exponering/icke exponering handlar, precis som i politikerns exempel i mitt inlägg ovan, INTE om vad de har mellan benen.

Sportskytte är en av världens största idrotter sett till antalet utövare och utövas över hela världen. Med sina ca 50 miljoner utövare är skyttet världens största individuella sport, endast lagidrotterna volleyboll, basket och fotboll är större.

Varför skrivs det inte lika mycket om detta som om tex tennis.. Där handlar det inte om kön eller annat utan helt om intresset. Finns det inga fronfigurer som sticker ut så skrivs det inte i samma utsträckning. Helt naturligt....

Löjlig diskussion enligt mig...
VENI VIDI VICI

Once a Laker always a Laker...
Användarvisningsbild
Baloo
Forumdemon

Inläggav erok » sön nov 29, 2009 3:54 pm

Varför inte chocka smp och övriga hockeysverige en gång. Kör en jättesatsning på att få hallen fylld när damlaget lirar match. Kul grej om inget annat :wink: Och perfekt ställe att träna in nya ramsor på
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav dolitle » sön nov 29, 2009 4:21 pm

Bra förslag Erok! Eller inte.....

Vi lyckas inte fylla hallen när vi möter; Troja, Malmö, Aik, Mora mm
men vad fasen vi lägger ner ett par trehundra timmar och 10-20.000 på marknadsföring för att fylla hallen när Ladies spelar för att SMP ska få skriva om det. Där man dessutom inte tar ngt inträde.....Dööhhh

bra tänkt
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » sön nov 29, 2009 5:21 pm

Upp till växjöborna om de vill. Marknadsföring behöver inte kosta nått. VLH har största underlaget i växjö att marknadsföra sig. 500 medlemmar i supporterklubben. Vi gnäller på AIK för att inte de kan locka folk i storstan. Dax att sätta sig ner igen med LLs medlemmar så som vi gorde på hotellet en dag i april för 5 år sen
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » sön nov 29, 2009 8:54 pm

Jag tror att det tidningarna ska göra, är att skriva om det som vi läsare vill läsa.
Sedan om det ska förändras på något vis, så är det i klubbarna där det idag är fruktansvärt snedfördelat mellan hur det satsas på tjejer och killar. Killarna får mycket mer resurser och det märks även på sponsorsidan. Det är svårt att lägg ansvaret på en tidning, för du får nog Beng E starta en sporttidning som bara skriver om tjejidrott. Man måste se verkligheten som den är.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » sön nov 29, 2009 9:11 pm

Lite det jag menar. Klubbarnas ansvar. Men vad har LL gort för damerna?? Har de ens försökt under alla dessa år att skapa lite stämmning i hallen när de spelar? Lagt ett medlemsmöte en timme innan dammatchen drar i gång i hallen? Kanske en egen liten klacksektion enbart för damhockyn?

Tåls iallafall att tänkas på framöver. Dom tillhör ju klubben lika mycket som A-laget men som sagt. Får damerna en liten klack på matcherna så kanske det sprider sig. Det är ju inget inträde till desas matcher så perfektemondo att köra ramsträning där i så fall
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » sön nov 29, 2009 9:16 pm

Det tråkiga är att damidrotten inte kommer i närheten av lika behandling. De får skrapa ihop sina egna pengar, sponsorer är inte intresserade. Vi har flera föreningar i stan, som inte behandlat lika. Det verkar som om det bästa är att starta rena tjej/damföreningar.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav KalleB » sön nov 29, 2009 11:03 pm

Men i ärlighetens namn, hur kul är dam hockey/fotboll att titta på? Är det inte intressant varför då skriva om det i media?

Nu skriver smp spaltmetrar om Lakers varje vecka, det gjorde dom inte för några år sen då vi inte var topplag i landets näst högsta serie. Varför? Jo för det är mer intressant att kolla på, alltså mer intressant att läsa om.
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav Räven » sön nov 29, 2009 11:04 pm

Ja, så enkelt är det. :D
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » sön nov 29, 2009 11:05 pm

Håller med kalle.
hur jävla kul är det med damfotboll, damhockey......
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » sön nov 29, 2009 11:56 pm

Tror det har mycket med vana att göra. Vad man gillar se på. Jag kikar inte häller så mycket på damhockey men det kommer kanske det med. Om det börjar bli kul i hallarna när de spelar.
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » mån nov 30, 2009 1:04 am

den svåra frågan är:
varför väljer idrottsintresserade tjejer att titta på manlig idrott före tjejidrott?

mitt tips är att alla vill se de som är bäst på att utöva sin sport..
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån nov 30, 2009 1:51 am

Du har en poäng malul. Men fundera som så här. Vad hade hänt om LL från första stund klubben bildades även hade skrivit in att vi skulle stötta damhockeylaget. Om 30-40 presoner hade stått på deras matcher med en liten trumma å sjungt. Många som hade lyft på ögonbrynen men LL hade kanske varit än större idag om man satsat stort även här från början.

Nått helt unikt hade det varit då. Så min signatur stämmer nog ganska bra igentligen

Så finns det några i växjö som verkligen vill skapa rubriker om sig är det bara att samla ihop er. Bilda en klack. å köra stenhårt för att få igång övriga samhället. Varför kan man inte ha lika skoj på en läktare i en dam-match i div 1 som på en herrmatch i div 3 :roll:

Kaffet å hamburgaren smaka precis lika gott
Bussresan till bortamatcher kan bli minst lika kul fast det är damerna som ska spela.
Välkommen till Cirkus VLH även på dam-matcherna. Som sagt tål att tänkas på.
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav dolitle » mån nov 30, 2009 11:35 am

erok skrev:Lite det jag menar. Klubbarnas ansvar. Men vad har LL gort för damerna?? Har de ens försökt under alla dessa år att skapa lite stämmning i hallen när de spelar? Lagt ett medlemsmöte en timme innan dammatchen drar i gång i hallen? Kanske en egen liten klacksektion enbart för damhockyn?

Tåls iallafall att tänkas på framöver. Dom tillhör ju klubben lika mycket som A-laget men som sagt. Får damerna en liten klack på matcherna så kanske det sprider sig. Det är ju inget inträde till desas matcher så perfektemondo att köra ramsträning där i så fall

Tror du ha missat något fatalt här Erok.

Lakers Lakejer är en supporter förening som stöttar Växjö Lakers A-lag. Nu kommer du säga men ni åkte till Tranås och stöttade Juniorerna för 4 år sedan.
Ja, LL annordnade EN resa för att stötta juniorerna när dom i en avgörande match kunde ta klivet upp i en högre division.
Det var en gång, en engångs grej då. Dels för att A-laget åkt ur tidigt och för att vi var ett större gäng som ville.

Men LL finns till för A-laget.

Innan du kommer med ett enda "bra" genomtänkt förslag igen tycker jag DU ska göra ngt själv.
Det är så jävla lätt för dig att sitta 120 mil här ifrån och tycka en jävla massa och slänga kring dig en massa skit om allt, men du gör faan i mig aldrig ngt själv.

Nä nu slår jag på Erok filtret igen, detta var det sista inlägget jag läste från dig.

Ber alla andra om ursäkt för detta utspelet, men ibland är det svårt att hålla sig.
Klubb Poseidon is the shit
Användarvisningsbild
dolitle
c/o LL´s Forum

Inläggav serra » mån nov 30, 2009 12:15 pm

Kunde inte skrivit det bättre själv håkan.
Men då får jag säkert Varanen efter mig...:)
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Linda » mån nov 30, 2009 12:27 pm

Håller med dig Håkan!
Användarvisningsbild
Linda
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakersfan_03 » mån nov 30, 2009 12:42 pm

nu får ni inte vara dumma mot erok
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav Hatapopcornssupportrar » mån nov 30, 2009 5:36 pm

Det absolut roligaste som finns är att höra damallsvenska spelare sura över att dom inte har lika bra/bra betalt som herrarna...tja, kan det bero på att ni drar in cirka 0 kronor, närmast sörjande på läktarna + det faktum att konkurrensen i svensk damfotboll är obefintlig...supply and demand...
Hatapopcornssupportrar
Forumproffs

Inläggav Anders83 » mån nov 30, 2009 7:07 pm

Lakers Ladies.... eller ....

http://www.youtube.com/watch?v=zLKvG1uWLk4
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » mån nov 30, 2009 10:28 pm

Jag tar skiten absolut. Men som jag skrev. Finns det några i växjö som vill skapa rubriker så har ni tillfället till det. ordna en klack för damlaget. Sen stämmer det inte riktigt vare sig dolite eller linda skev förut. Vi var alla tre med när vi diskuterade å spånade LLs framtid på hotellet. Där hade vi som en pungt att vi skulle stötta hela föreningen. Men tyvärr rann väl detta ut i sanden. Varför tror ni jag blev medlem i LL. Jo för att ni hade ett anorlunda tänk igämförelse med Di gröna å tomtarna. känndes som ni kunde bli hur stora som helst. Som hockeytok jag är lät detta mycket intressant då. Vi har kommit en bra bit på väg men tappat en del drömmarna vi skrev upp. Återuppta detta så ska ni se att LL kommer att växa än mer.
Senast redigerad av erok mån nov 30, 2009 10:51 pm, redigerad totalt 1 gång.
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » mån nov 30, 2009 10:47 pm

Jag brukar rekommendera att det inte ska finnas föreningar som både har kill och tjejidrott på schemat. Det brukar bli en naturlig snefördelning på precis allt. Det är bättre att ha rent särskiljda föreningar. Detta skulle i och för sig skapa en svårighet för tjejerna i en rad av år. men på sikt är det det bästa.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tis dec 01, 2009 12:04 am

Helt rätt Räven och det behöver inte skapa svårigheter i många år kanske beroeende vad man vill nå förstås.Har själv varit med och startat en tjejförening VÄXJÖ FF 1986 olyckskorparna sa då att detta kommer ni aldrig lyckas med,den mår alldeles utmärkt idag mycket stabil ekonomi ,18 lag i seriespel ,Sveriges största inomhusturnering(175 lag) med deltagare från hela Sverige och i år även ett danskt lag.andledningen var snedfördelningen när vi var i en herr och damklubb och det visade sig att vi fick mycket mer respons både från sponsorer och press när vi blev en klubb enbart för tjejer .Jag tycker att tjejerna får i stort sett de utrymmen i pressen som de är berättigade.Tjejerna trivs när de vet att allt som kommer in i pengar går till dem själva vilket gör att något tjabb om snedfördelningar är borta.
Senast redigerad av alfax tis dec 01, 2009 12:07 am, redigerad totalt 1 gång.
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tis dec 01, 2009 12:07 am

Jag håller med dig till 200% Alfax.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » tis dec 01, 2009 5:54 pm

erok skrev:Jag tar skiten absolut. Men som jag skrev. Finns det några i växjö som vill skapa rubriker så har ni tillfället till det. ordna en klack för damlaget. Sen stämmer det inte riktigt vare sig dolite eller linda skev förut. Vi var alla tre med när vi diskuterade å spånade LLs framtid på hotellet. Där hade vi som en pungt att vi skulle stötta hela föreningen. Men tyvärr rann väl detta ut i sanden. Varför tror ni jag blev medlem i LL. Jo för att ni hade ett anorlunda tänk igämförelse med Di gröna å tomtarna. känndes som ni kunde bli hur stora som helst. Som hockeytok jag är lät detta mycket intressant då. Vi har kommit en bra bit på väg men tappat en del drömmarna vi skrev upp. Återuppta detta så ska ni se att LL kommer att växa än mer.

Tänk på detta ni som sitter i styrelsen nu. Jag kritisera inte drömmer å fundera hur vi ska växa än mer.
erok
c/o LL´s Forum

Återgå till Off-Topic