VÄXJÖ ARENA

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Inläggav Niles » ons dec 09, 2009 11:39 pm

Det heter inte Lakerdooooom Erok, det heter Lakerdome. Tidningarna har också virrat till det, irriterar mig oerhört :)
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » ons dec 09, 2009 11:43 pm

Det räcker inte långt med 24 miljoner i vinst, det kostar mer att få sitt namn på Arenan, vilket inte många företag hostar upp. ICA har alltid satsad pengar på idrottsrörelsen i landet och nu är det dags att skapa sitt första Arenanamn också.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Dave » ons dec 09, 2009 11:49 pm

enettex skrev:En idé ! Pubar kommer väl antagligen finnas i hallen, men efter matcherna ? skulle vart sjukt grymt om det fanns nåt dansgolv eller liknande, så festligheterna fortsätter i hallen efter matchen, tror jag även skulle kunna locka mycket nytt folk och speciellt på helgerna!

Fast detta är ju då endast de matcher som spelas lördagar och fredagar,och kanske även onsdagar, fast inte lika länge då :)

Jag tar för givet att det är så man har tänkt. Sen en lunchrestaurang på vardagarna med vy över rinken. Bygger man sen en gång/cykel-bro mellan I11-området och arenaområdet så lockar man ännu fler lunchgäster..

En sak är säker! Här finns STORA möjligheter att göra nånting riktigt bra!
Once a laker, always a laker
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav PutteA » tor dec 10, 2009 2:26 am

Tupac skrev:Kopparbergs har verkligen ekonomi för detta. Fram till det tredje kvartalet hade de en omsättning på 779 miljoner och en vinst på 24 miljoner. Det är väl bara frågan om de ser någon reklamvinst med det :wink:

Finns inga resurser att köpa ett arena namn med ett sånt resultat. 24 mille i vinst är ju bara 3% av omsättningen. Det måste vara företag med ett par miljarder i omsättning och minst 10 %-iga resultat. ICA är defeitivt en given kandidat.
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

.

Inläggav frecor » tor dec 10, 2009 3:54 pm

Jag vet inte hur det är nu för tiden, men är det inte så att ICA Maxi butiker ofta ägs av privatpersoner. Jag har för mig att jag läst en artikel att de gör stora vinster på sina butiker i vissa städer.
frecor
Forumamatör

Inläggav Räven » tor dec 10, 2009 4:06 pm

Jo, de ägs av köpmän, men är knutna till ICA och ingår i konceptet MAXI, vilket innebär att de ska ha ett visst sortiment och se ut på ett speciellt sätt.
När det gäller sponsring så kan det ske lokalt som i Växjös fall, men det är inte möjligt att satsa större summor pengar för den lokala handlaren. Detta måste ske centralt gemom ICA i Västerås i så fall. Givetvis kan det då bara bli ICA Arena.
Ja vi får väl se vad det blir.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav alfax » tor dec 10, 2009 9:08 pm

Jag tror inte ICA blir alls inblandat arenan..
Ingen match är spelad förrän den är slut!
Användarvisningsbild
alfax
c/o LL´s Forum

Inläggav Lalin » tor dec 10, 2009 10:02 pm

Ömans arena vore ett fint namn! :)
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » tor dec 10, 2009 10:16 pm

Power Play Arena?

8)

.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav serra » tor dec 10, 2009 10:36 pm

"Neddomanskys 50 kr för alla arena"
Snart nära dig...en ny hall
serra
c/o LL´s Forum

Inläggav Räven » tor dec 10, 2009 10:44 pm

Alfax: ICA har inte satt sitt namn på någon Arena ännu, det är det företag som i många år sponsrat svenska föreningar mer än något annat företag och har en enorm känsla för idrott. Detta plus att det omsätter så otroligt mycket, gör att de är ett av få företag som skulle kunna komma på tal.
Sedan vet jag att det finns med på agendan centralt i Västerås och Stockholm. Beslutet kommer att fattas på central nivå,
Läget på den nya Arenan har också stor betydelse, i Växjös fall, så får den ingen undanskymd plats, utan den är på den bästa plats i stan, där trafiken är som tätast och det kommer att ta bort alla blickar från deras största konkurrent i stan. Så det mesta talar för att ICA inte släpper denna möjlighet.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » tor dec 10, 2009 10:51 pm

serra skrev:"Neddomanskys 50 kr för alla arena"

Nej, det är redan registrerat, Serra. Plastbanan på stortorget...
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Anders83 » tor dec 10, 2009 11:45 pm

Getinge Arena
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav PutteA » fre dec 11, 2009 12:51 am

Dom som äger mitt företag, familjen Gustav Douglas. Investment AB Latour som det heter omsätter 3-4 miljarder/år. Familjen Douglas Kvitterade 2008 ut totalt 400 miljoner i vinst från företaget.

Dom kanske vill ha en egen arena: LATOUR ARENA!! 8) Dom kunde betalt två arenor med sitt vinstuttag!! :roll:
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav friberg » fre dec 11, 2009 1:36 am

varför inte SÖDRA ARENA Södra har ju huvudkontoret i Växjö å de har ju x antal miljader i kapital. var själv på möte där igår, lite roligt bara att sitta å lyssna på VDn när han satt å tjänade ca 2100 kr i timmen hmpfr
friberg
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » fre dec 11, 2009 2:24 am

TAIF säljer allt från sitt hockeylag till orten som sådan,inklusive Börjes och lägger beslag på namnet TAIF Arena,det vore jobbigt men vi skulle vänja oss med tiden!
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav erok » fre dec 11, 2009 2:30 am

Skiter igentligen vad namnet blir. Bara arena å fullsatt, att LL och VLH växer i medlemsantal. Att lotter kaffe popcorn säljs i överföd och att vi har ett satans bra lag. Det är det viktigaste. Och detta kan vi börja bygga på redan i dag.
Skaffa dig ett tipskort på svenska spel. Gå via sponsorhuset. 100 kr till Lakers
erok
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » fre dec 11, 2009 3:10 am

50 spänn för Plastis :nope:

Bank eller Försäkringsbolag, Tjänar ALLTID gruvligt med pengar.

Annars vore det väl Kul med OLW Arena för ett PopCornLag :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav NEDOMANSKY » fre dec 11, 2009 4:32 pm

Hittade en Intressant kommentar i Dagens Industri angående Greklands Systematiska Korruption och kommande Ekonomiska Kollaps.

Håll till Godo HockeyVänner :

I Sverige går allt rätt till 2009-12-11 11:13
Reepallu (komunalråd sedan 1985) i Malmö sålde mark till Percy för ett 10 tals miljoner. Ett halv år senare sålde Percy delar av samma mark med en vinst på över 300 miljoner och fick ca 30% av sin arena betald. Varför sålde inte Malmökomun marken själv?
Ja det beror iallafall inte på korruption!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Percy

:whistle:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Lalin » fre dec 11, 2009 5:18 pm

Percy kan affärer. Enkelt! :)
Blueshirts United
Användarvisningsbild
Lalin
c/o LL´s Forum

Inläggav A-sta » fre dec 11, 2009 5:21 pm

Bullshit Lalin!
Det är inte ofta Tjecken har rätt, men har han 100% rätt!
Användarvisningsbild
A-sta
Forumdemon

Inläggav Dave » lör dec 12, 2009 3:06 am

alfax skrev:Jag tror inte ICA blir alls inblandat arenan..

Är inte ICA mer bundsförvanter med fotbollen. Tänkte på Öster som haft dom som sponsor sen Hedenhös. Östers nya arena kan ja tänka mig får det namnet.
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav Lakers00 » lör dec 12, 2009 7:03 pm

-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav Tobias » tis dec 15, 2009 3:11 pm

Kommunfullmäktige har möte nu, gold 102.4
Vet inte om de kommer diskutera någonting om arenan men kanske.
Användarvisningsbild
Tobias
Site Admin

Inläggav Power Play » ons dec 23, 2009 9:28 am

Var på infomöte för sponsorer om nya arenan igår och tänkte försöka ge mig på en liten sammanfattning av mötet.

Allt flyter på som planerat så här långt och arkitekten snickrar för fullt i sitt ritblock. Hemläxan han fått av Öman angående exteriören; "Gör hur du vill, men den ska inte se ut som någon annan arena!" Slutlig ritning skall vara klar 11 januari. Efter det kommer det att produceras 3D-ritningar så att man kan få en bra bild av hur arenan kommer att se ut.

Antalet loger har utökats något. Tror det var 14 stycken inritade nu, varav 3 ska användas för matchvärdskapen. Resten hyrs per säsong. Antalet loger kan enkelt utökas efter behov.

Anders poängterar hela tiden att de är väldigt lyhörda vad gäller planeringen av utrymmena. Han vill att alla funderingar och önskemål ska ventileras för att de ska kunna tillmötesgå sponsorerna så mycket som det bara går. Som han sa; "Man bygger bara en sån här arena en gång. Det går inte att säga att vi gör det bättre nästa gång."

Förhoppningen är fortfarande att den ska stå färdig till Lucia 2010. Anledningen till detta är att han vill göra invigningen så pampig det bara går med stora intäktsmöjligheter från ett flertal konserter/galamiddagar som kan säljas för en hygglig slant per kuvert och på så vis få en rejäl inkomst och startkapital för arenabolaget. Han tror att förutsättningarna för detta är som bäst innan julen infinner sig. Han säger också att han är fullt medveten om att det blir tufft att hinna, men ställer sin förhoppning till byggbolagens uppfinningsrikedom (och treskift...). :wink:

Nu till något som kommer glädja många; De har en klart uttalad och tydlig målsättning, och kommer att göra allt som står i deras makt, för att behålla biljettpriserna som vi har idag! I detta fortsätter arbetet med olika former av abonnemang.

Ståplats; Ni som sett ritningarna vet att ismaskinen kommer att ha sin port på motsatt sida jämfört med idag. Ståplats på ritningen som nu visades börjar vid ismaskinen och fortsätter t.o.m. rundeln i nordvästra hörnet. Placeringen är begärd av media som vill ha bra möjlighet att filma klacken! Totalt c:a 1500 ståplatser. Det blir ingen bortastå. Det är för ojämn beläggning av bortasupportrar för att de ska offra sittplatser för detta.

Nu till nåt nytt (för mig i alla fall); De planerar för fullt för att arrangera en årligen återkommande internationell sommarhockeycup á la Gotia Cup i Göteborg. Detta är en idé som de tror stenhårt på och som kan ge ett jättelyft för hela sommartomma Växjö. Något som kommer gagna inte bara Växjö Lakers, utan hela stan - butiker, hotell, restauranger etc. Detta tycker jag låter otroligt spännande! Hela stan kan dessutom hjälpas åt att dra lasset eftersom det gagnar många organisationer och företag i Växjö.

Jag har väl förmodligen glömt nåt av det som sades mer på mötet, men jag får väl då återkomma om minnet klarnar.

Vänligen eder,

Boxmark
Senast redigerad av Power Play ons dec 23, 2009 9:33 am, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Per Carlsson » ons dec 23, 2009 9:32 am

Tack för info. Ska bli spännande att följa framöver.
Användarvisningsbild
Per Carlsson
c/o LL´s Forum

Inläggav Dave » ons dec 23, 2009 10:10 am

Tack så hemskt mycket för den infon! Mycket roligt att läsa!
Användarvisningsbild
Dave
Forumproffs

Inläggav ultraboy » ons dec 23, 2009 11:52 am

Man blir sjukt glad när man läser detta! :D Verkar som det blir mycket nytänkade och vi får en av Sveriges bästa arnenor!
Bra med ett Gothia för hockey i Växjö.

Öhman för president
y.
Användarvisningsbild
ultraboy
Forumentusiast

Inläggav mollers » ons dec 23, 2009 1:23 pm

Mycker rolig läsning :) Ska bli intressant och följa bygget :)
mollers
Forumdemon

Inläggav Lakersfan_03 » ons dec 23, 2009 2:42 pm

1500 platser precis som jag ville ha. Jag är nöjd. Vi ska nog kunna skapa tryck i den nya mäktiga arenan. Hoppas någon har koll på akustiken också så att rösterna inte försvinner upp i taket som det kändes att det gjorde på våran gamla hallplats. Någon som har koll på hur man ska bygga ovanför klacken för att det ska låta så mycket som möjligt?
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav pedda » ons dec 23, 2009 2:50 pm

Går det inte att ha klacken så man ser planen bättre. Alltså inte kortsidorna utan en av långsidorna?
Bild ©

I have come here today to chew bubblegum and kick ass... and I´m all out of gum
Användarvisningsbild
pedda
Forumdemon

Inläggav Räven » ons dec 23, 2009 3:03 pm

En önskan såklart, visst hade det varit bättre, men det lär inte vara genomförbart.
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Inläggav Power Play » ons dec 23, 2009 3:31 pm

pedda skrev:Går det inte att ha klacken så man ser planen bättre. Alltså inte kortsidorna utan en av långsidorna?

Med läktare som börjar så att den som står nederst har näsan i plexit, och med en branthet som är avsevärt större än idag, så är jag rätt övertygad att vi kommer att se alldeles utmärkt. Tänk också på att läktarna kommer att vara högre i den nya arenan.

Vad gäller att ha klacken i rundeln; Nån som fick sprängutbildning i lumpen? Där fick man lära sig riktad sprängverkan för att öka kraften i effekten. Jag tror det kan funka lite likadant här. I och med rundeln kommer klacken att lite grann stå riktad inåt varandra som en tratt utifrån kanterna sett. Detta tror jag påverkar trycket i ljudet positivt. Tänk på hur en högtalarkon är utformad.

Tror ni inte också att det är bra att vi, precis som idag, står två perioder bakom motståndarkeepern? 8)
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav Niles » ons dec 23, 2009 6:16 pm

Underbart trevlig läsning, ett makalöst intressant år står för dörren. Kommer bli en grym boost för både klubben och Växjö.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Piggelin » ons dec 23, 2009 6:20 pm

Placeringen av klacken är begärd av Media, för att kunna filma.
Är vi populära eller.....? :wink:
Jag är Lakers-fan, vad fan är du?
Det ÄR pappa som bestämmer!
Användarvisningsbild
Piggelin
c/o LL´s Forum

FöregåendeNästa

Återgå till Hockey