Loobs våta drömmar

Här diskuterar du allmänt hockeysnack.

Moderatorer: AHammarstedt, Klonis, PutteA, Moderator

Loobs våta drömmar

Inläggav Anders83 » sön jan 03, 2010 10:10 pm

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6365334.ab

Finns det en rimlig chans att bygga upp ännu en "stormakt" inom hockeyn?
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » sön jan 03, 2010 10:44 pm

Blir det verklighet finns bara två alternativ. Skapa ett SVENSKT förbundsstyrt seriesystem med SM-segrare och hela baletten helt utanför denna liga eller lägga ner övriga hockeysverige. Övervägandet att ens bygga en ny ishall i Växjö vid ett ja måste nog vägas mot hur svensk hockey skall se ut i så fall.

Hela idén med att allt blir bättre om vi överger den svenska modellen och det vi byggt upp får mig att vilja spy. Lämnar vi det skall jag söka mig till en ny idrott att lägga min tid på.

Loob-muppen.. :ajaj:
Senast redigerad av Niles sön jan 03, 2010 10:47 pm, redigerad totalt 1 gång.
Människor som inte brinner för nåt existerar förvisso, men lever knappt.
Radio Kronoberg, nåt vi alla kan skämmas över.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Lakersfan_03 » sön jan 03, 2010 10:47 pm

Varför försöka bli som NHL hela tiden?
Varför inte försöka göra något eget?
Kolla på JVM vilket lag har imponerat mest?
Vilka ligor spelar spelarna i?
Hur kan Sverige köra över sitt motstånd om vi har en så dålig liga?

Snälla sluta kopiera allt alla andra gör, vi har bra status på vår liga och låt det förbli så. Behöver inte göra som NHL, Vi kan ta vår egna väg. Nordisk liga kanske jag skulle kunna sträcka mig till. Men hela europa, HALLÅ? Intresset kommer aldrig bli densamma.
Men visst detta är nog rätt väg att gå om man vill se slipsnissar på matcherna utan stämning.
"- Jag kan ärligt talat säga att det var en av de bästa tiderna i mitt liv." / Shjon Podein om tiden i Växjö
Lakersfan_03
c/o LL´s Forum

Inläggav ultraboy » sön jan 03, 2010 10:53 pm

Max ScandinaviaLeague Sverige-Finland-Norge-Danmark, Men ett ÖPPET sådant, som man kan trilla ur och gå upp i!
y.
Användarvisningsbild
ultraboy
Forumentusiast

Inläggav Power Play » sön jan 03, 2010 10:54 pm

Det stavas $ tyvärr. De vill åt de riktigt stora bolagen och de riktigt stora pengarna.
Den som ser möjligheter istället för hinder är alltid den som kommer längst!
Användarvisningsbild
Power Play
Forumdemon

Inläggav ultraboy » sön jan 03, 2010 10:56 pm

Ja, förbannat tråkigt!
y.
Användarvisningsbild
ultraboy
Forumentusiast

Inläggav NEDOMANSKY » sön jan 03, 2010 11:55 pm

BARA $ klankar somliga över Loob :?

Vad är Öhman och Co ute efter då :roll:

Släpp Sargen........ :eyecrazy:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Lakers00 » mån jan 04, 2010 12:25 am

Va är vi alla ute efter?
-Vill ni se Hockey med fart? Växjö HC såklart!!-
Användarvisningsbild
Lakers00
Forumterrorist

Inläggav Anders83 » mån jan 04, 2010 3:36 pm

Öman o co frösöker inte skapa en stormakt för egen vinnings skull , inte heller rita om hockeykartan och tro att EHL kommer vara i närheten av samma underhållning som NHL .

Hoppas att detta aldrig inträffar och om det gör det så se till att dessa föreningar ALDRIG någonsin får en snöbolls chans i helvetet att ta sig tillbaka till en svensk liga igen .

Man skulle stängt ute dessa redan när dom ville bilda en egen regi senast och skickar dom åt hel"#¤%&
SMSa pct till 72550 så bidrar du med 50:- till en mer färgglad läktare
Användarvisningsbild
Anders83
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » mån jan 04, 2010 10:36 pm

Vänd på begreppen, Förändring är kanske av GODO, ES är just NU kass.

Ny Liga typ EHL, vore kanon för Sverige enligt Mig, Bort försvinner nuvarande Dödstråkiga ES, och upp ur Askan reser sig en NY Serie A för Svensk Hockey med Landets 20 bästa Lag som möts 2 gånger och sedan ett slutspel för ALLA 16 Lag om Mästartecknet, de fyra sista om bibehållen plats i Serie A.

Tillbakabetalning av Villkorat Lån, ligger på plats .... på prioriteringslistan :dontknow:

Vet Du Anders83 :?:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav PutteA » tis jan 05, 2010 12:57 am

Nu tror jag inte att Loobs tänkta EHL handlar om att spela för att hålla sig kvar, utan efterapningen av NHL ligger nog även på de planet. Alltså du köper in dig i ligan. Vissa utvalda föreningar erbjuds att köpa sig en plats i ligan och när antalet platser är uppfyllt så stängs ligan, och svensk hockey dör. Är inte Lakers bland dom, så dör vår klubb också garanterat!!
Så är det med det, som det
är, me det som är, så är det
;)
Användarvisningsbild
PutteA
Styrelsen Lakers Lakejer

Inläggav Niles » tis jan 05, 2010 9:27 am

Föstår inte varför neddo är så orolig över de villkorade lånen. Det berör väl så vitt jag förstår endast dom som såg till att vi ens har hockeyn kvar i Växjö.

Sen förstår jag att neddo tilltalas av ehl, förvirrade åsikter är ju ett signum. Nedmonteringen av övriga hockeysverige tilltalar självklart den delen av befolkningen som endast önskar att Tjeckien och Slovakien skall lösa ekvationen för Loob så att han kan drömma vidare om limosiner i världsmetropolen karlstad.

Dom som inte tillhör fansen till de största elitserielagen och ändå tror sig stödja idén borde nog fundera på att uppgradera hårddisken en aning och fundera vidare innan katastrofen är ett faktum.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » tis jan 05, 2010 5:21 pm

Att låta allting bestå har visat sig ha en mycket negativ påverkan historiskt sett, bättre då att omfamna förändringen och se möjligheter precis som Lakers födelse innebar.

Det villkorade Lånet bekymrar Mig inte annat än som en indikation på HUR saker prioriteras och VARFÖR :wink:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav KalleB » tis jan 05, 2010 5:56 pm

NEDOMANSKY skrev:Vänd på begreppen, Förändring är kanske av GODO, ES är just NU kass.

Ny Liga typ EHL, vore kanon för Sverige enligt Mig, Bort försvinner nuvarande Dödstråkiga ES, och upp ur Askan reser sig en NY Serie A för Svensk Hockey med Landets 20 bästa Lag som möts 2 gånger och sedan ett slutspel för ALLA 16 Lag om Mästartecknet, de fyra sista om bibehållen plats i Serie A.

Tillbakabetalning av Villkorat Lån, ligger på plats .... på prioriteringslistan :dontknow:

Vet Du Anders83 :?:

Menar du då att lag som Lakers fortfarande ska ha en chans att bli ett av de tjugo lagen, eller är du ute efter en stängd serie? Jag tycker nämligen att det kan vara bra för hockeyn att ha "slutspelet" mot andra länder men att det fortfarande ska finnas en inhemsk serie, typ elitserien.
Växjö: Europas Orangeaste Stad
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav NEDOMANSKY » tis jan 05, 2010 6:00 pm

Precis, Lakers är sannolikt ett av De 20 lagen, i den NYA Svenska Mästarserien.

Låt Dollarlagen segla iväg i en Stängd Liga så Vi andra kan glömma dom.
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav KalleB » tis jan 05, 2010 7:31 pm

Njaa, jag tycker alla lag ska vara kvar, annars förloras intresset.
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav ultraboy » tis jan 05, 2010 8:03 pm

Men vad tycker du om Lakers blir utanför när högsta ligan är stängd då?
y.
Användarvisningsbild
ultraboy
Forumentusiast

Inläggav NEDOMANSKY » tis jan 05, 2010 8:26 pm

Lakers är med bland De 20, den andra EHL-Ligan är ointressant för de 20 Klubbarnas fans.

Det blir är en Liga Man kollar på Tv Då och Då.

Ärligt talat VEM kommer sakna FBK/LHC/HV/FRÖLUNDA :?:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav Varanen » tis jan 05, 2010 8:34 pm

Möjligt att man kommer sakna de lite, men vem saknar en serie där det inte handlar om LIV ELLER DÖD. Så måste tingens ordning vara. Varje säsong måste kunna innehålla HIMMEL (SM-guld eller promotion) eller HELVETE (nerflyttning). Jag är fostrad av SVT:s sändningar av engelsk fotboll...skjut mig! :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav NEDOMANSKY » tis jan 05, 2010 8:38 pm

Precis detta får Du i Min fiktiva 20 Lags Serie, efter Dubbelmöten så blir det Cup om Mästerskapet, De 4 Sista får Kriga mot TAIF om att hänga Kvar :eeeh:
In Hinkum Veritas
Användarvisningsbild
NEDOMANSKY
Inaktiverad användare

Inläggav KalleB » tis jan 05, 2010 10:03 pm

Jag är helt med på en 20-lags serie i varje land där låt oss säga de 4 bästa lagen från varje land möts i ett EHL, liknande Champions Leage.
Men stänger man serien finns det ju ingen som helst motivation för andra lag att fortsätta spela, det är ju som ett kollektivt folkmord för hockeyn.
Användarvisningsbild
KalleB
Forumdemon

Inläggav Varanen » tis jun 08, 2010 12:08 pm

Tydligen fortskrider planerna på en Europa-liga (exklusive Ryssland). Arbetshypotesen just nu är:

- En liga med 40 lag (10 svenska, 10 finska, 10 tyska och 10 övriga)

- De svenska lagen skall till 60% möta varandra, 20% de finska och 20% de övriga.

- Divisionsvinnarna (spelar tydligen ett internt slutspel först) går vidare till ett slutspel med de 2 bästa i KHL för att kora en Europa-mästare.

- Otydligt vilka svenska lag som får vara med. 2 av ES-lagen är i alla fall just nu inte inbjudna.

http://hockeysverige.se/news_show_sa-bl ... d=10075786

Kommentar:
Ett internationellt utbyte på klubbnivå är en självklarhet. Men inte på bekostnad av de nationella ligorna. Gräsätarna, som organisatoriskt, är överlägsna hockeyn har inte valt den vägen de sk "utbrytarna" nu vill gå. Det finns skäl för det.

Till skillnad från FIFA (UEFA) är IIHF otroligt svagt. Den svagheten beror dels på att några ligor har så dominerande ställning inom hockeyn (läs NHL och KHL) dels på att de nationella förbunden medvetet undergrävts i bl a stormakten Sverige. IIHF och Svenska Hockeyförbundet leder inte utvecklingen i Sverige, för det gör Svenska Hockeyligan, och framförallt grupperingen med de största lagen (La Familia). De sedermera säger sig representera svensk hockey, men gör det ENBART på mandat från deras egna föreningsmedlemmar.

Jag vill, i likhet med "nytänkarna", ta ett helhetsgrepp. Men jag tar min utgångspunkt i SVENSK hockey. Vad behöver toppen? Vad behöver botten? Vad behövs däremellan?

Jag förespråkar följande:

- Behåll de nationella ligorna (självklart får varje liga samarbeta/slå ihop sig om de så önskar ex Österrike/Ungern). Men Sverige ska ha ett eget seriesystem.

- Behåll möjligheten i Sverige till upp -och nedflyttning. Vitaliserar systemet och är en morot för de längre ner i hierarkin.

- Se Svensk Hockey som en enhet och låt Förbundet teckna alla avtal, med en jämnare fördelning av resurserna som följd.

- Strama åt landslagshockeyn. Med det menar jag att minska på antalet träningsturneringar, öka mellanrummet mellan VM-turneringarna och markera stenhårt vad gäller OS. De olympiska spelen är inte en gåva från NHL, och det är ingenting vi förhandlar om. Kan leda till att det det blir en konflikt med bojkott och annat som följd, men den internationella hockeyn måste vara tydlig.

- Inför Champions Leaugue i Europa, där deltagandet är beroende av resultatet i de nationella ligorna. Precis så som gräsätarna har det. Det ska ges rimligt utrymme för CL, vilket innebär att ligorna måste koordinera och självklart även landslagen.

NHL ser givetvis varken KHL, Loobs våta dröm eller de idéer jag presenterar som bra eftersom det riskerar att försvaga deras position. Men kontrollen över hockeyn måste återtas av det Internationella Förbundet, och ett steg på vägen är att stärka de nationella, bl a vårt eget.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » tis jun 08, 2010 12:19 pm

Dessa wannabemuppar :ajaj: Det enda som är intressant är ett starkt inhemskt seriesystem, resten kan dom stoppa upp i stolgången.
Senast redigerad av Niles tis jun 08, 2010 12:24 pm, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » tis jun 08, 2010 12:23 pm

Jag tror faktiskt på ett Championsleague-spel, men det måste byggas upp. Under den tiden kan inte klubbarna från de starkaste länderna tramsa bort det så som ES gjorde senast det begav sig. En skandal rent ut sagt.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tis jun 08, 2010 2:41 pm

6 miljoner så är man med,Malmö hoppas såklart på tåget och även nu då MoDo.Start 2012.

Där ryker svensk klubbkänsla,kultur,tradition och ära all världens väg.
Behandla folk så att de inte kan göra detsamma mot dig.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » ons jun 09, 2010 11:17 am

308 SVT Text Onsdag 09 jun 2010
ISHOCKEY: Allsvenskan 9 juni

Malmö köper in sig i nya ligan

I förrgår sade Luleå ja. Nu är det
klart att även Malmö köper in sig
i den nya Europaligan. Även Modo sägs
vara intresserat att bli delägare.

-Vi har en skyldighet gentemot våra
fans att spela med och mot de bästa
lagen i Europa, säger Malmös vd
Magnus Sallbring till Aftonbladet.

Prislappen för att köpa in sig i den
nya ligan är på sex miljoner kronor.
-Vi kan ta den kostnaden, vi kommer
att göra en nyemission och finansiera
delägarskapet, säger Sallbring.

Den nya ligan planeras starta 2012.

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » ons jun 09, 2010 2:18 pm

Den nya ligan kan ju inte ha nåt med svenska seriesystem eller SM att göra. Utbrytare kan inte heller ingå i ett svenskt förbund. Låt wannabetomtarna liera sig med Japan eller Kina också när dom ändå är på gång, där finns ju massor med kulor och intresserade.

Tyvärr kommer det att slå sönder hockeysverige helt och hållet, men det är inte Loob och dom andra mupparna ett dugg intresserade av.

Ser fram mot medias kritiska granskande av galenskaperna och vikten av att hela hockeysverige skall leva och frodas, vet dock att jag blir gruvligt besviken i det avseendet.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » ons jun 09, 2010 6:33 pm

Häftig idé att man köper sin plats i den nya ligan!

Snälla Taif,kan ni inte köpa in er där? :lol:

Det verkar alltså bli en realitet detta,hur kan någon inte förstå att det dödar svensk hockey?

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Varanen » ons jun 09, 2010 7:38 pm

Nja, det dödar inte svensk hockey. Jag tror det måste till en värre katastrof än detta. Men tydligen argumenterar förespråkarna främst kring företagsekonomiska termer. Avkastningen på kapital är för liten, marknaden måste växa, vinstamarginalen är liten jämfört med andra branscher osv. Säkert en korrekt analys om hockey egentligen bara skulle handla om förräntning av kapital. Men nu gör det inte det. Inte för mig i alla fall. Hade mitt mål varit att maximera mitt kapital skulle jag satsat på knark, sex eller vapenindustrin.
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav RonnyRasp » tor jun 10, 2010 6:31 am

bättre du satsar på flyktingsmuggling. Bra avkastning, minimal risk.... Kanske kan du köra Transor mellan danmark och sverige så blir det två flugor i en smäll. :wink:
Användarvisningsbild
RonnyRasp
Forumentusiast

Inläggav Varanen » tor jun 10, 2010 6:48 am

Men nu var det ju inte MITT mål att skapa maximal kapitalavkastning, utan Herr Loobs... :wink:
Användarvisningsbild
Varanen
c/o LL´s Forum

Inläggav Malul » tor jun 10, 2010 2:54 pm

en fråga på detta galna upptåg,kommer 10 lag från allsvenskan gå upp i elitserien nästa säsong då?
det tror jag vi kan klara! :lol:

Växjö Lakersissä!!
Användarvisningsbild
Malul
c/o LL´s Forum

Inläggav Niles » tor jun 10, 2010 7:11 pm

Ja, så måste det ju bli. Om nu inte förbundet lägger ner seriesystemet.

Fotboll är ju en tråkig sport med usel kvalité men man har i alla fall sett vikten av att ha ett levande svenskt seriesystem, det enda som känns viktigt. Man har också ett förbund som har mer att säga till om än några klubbar förblindade av storhetsvansinne och en evigt snurrande kompassnål.

Hockeysverige som helhet är tyvärr sakta på väg mot en avgrund. Hoppas man hinner stanna.
Användarvisningsbild
Niles
c/o LL´s Forum

Inläggav LasseMaja » fre jun 11, 2010 10:25 pm

I det här fallet är jag helt överens med alla andra!! :D Förstår inte heller hur man tänker här. :? Blir planerna verklighet så förstör det allt!!! Vill folk verkligen se lag från Norge, Tyskland mm?? Finns ju ett par klubbar i Sverige som anser att man ligger en division under var man hör hemma(läs Malmö och Leksand) och nu ser sin chans att köpa sig en plats eftersom man inte klarar av att spela sig dit.

Nä, det här kommer ju skapa ett kaos känns det som. Fan så trist!!!
Tingsryds AIF
since 1923
Användarvisningsbild
LasseMaja
Forumdemon

Inläggav Räven » fre jun 11, 2010 10:48 pm

Nu ska man i och för sig inte vara rädd för förändringar, vilket man lätt är till en början.
Men jag känner också att det här kommer att ta en mycket lång tid innan det har satt sig rent sportsligt. Den svenska ligan blir totalhavererad och tappar naturligtvis i status och kvalité.

Att man sedan kan köpa in sig i ligan är inte ett dugg konstigt eftersom man gärna apar efter NHL-systemet och tror att det är det bästa. Det kommer säkert att innebära att vi för NHL-mått på rinkarna i denna liga, samt att vi har de europeiska måtten kvar i den inhemska ligan.

Att man med pengar kan köpa allt är inget som jag gillar, det strider mot det mesta som jag kämpat mot i alla år i föreningslivet. Men tiderna ändras och jag kan bara erkänna att jag ibland har svårt att acceptera det som sker.
"Var dig själv, det finns redan så många andra"
Användarvisningsbild
Räven
c/o LL´s Forum

Nästa

Återgå till Hockey